Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
10 minutter siden, Druid skrev:

Det er ikke vanskelig å se hvor religion slutter og kultur begynner; kultur er stort sett en fancy betegnesle på tradisjon; ting vi gjør utifra mønster. Religion er hvor vi tillegner mening og verdiapparat til dette. Så å gå i kirke kan være religiøst, men hvis du gjør det vær julaften fordi det er sånn dere gjør det, er det kulturelt, og det religiøse aspektet av det er borte. Dette er faktisk den norske kirkes største problem. De har fortsatt en stor medlemsmasse, men denne er teologisk sett "død".

Dette er viktig, for mange legger kulturell religiøs identitet til grunnlag for valg de gjør. Ett ekstremt eksempel på fundamentalt galt det kan gå, er ABB som identifiserer seg med myten rundt tempelridderene uten noen relasjon til deres reelle religiøse bevegrunn. 

Ett annet eksempel er kirkevalget i høst der den store stridsfaktoren stort sett var ett politisk spørsmål som var fundamentert i sekulær politikk totalt utenfor noe som helst teologisk diskurs.

Hvis du ikke synes det er vanskelig å skille religion og kultur så anbefaler jeg deg å publisere dine definisjoner og argumenter i et vitenskaplig tidskrift, da dette er noe historikere, religionsvitere og sosiologer tydeligvis har misforstått. 

Kultur påvirker religion og religion påvirker kultur. Det er blant annet derfor vi har så utrolig mange varianter av de ulike religionene - alt fra erkekonservativ islam i Saudi-Arabia til afrikansk islam ispedt stammereligion, magi og sjamanisme. Det er derfor vi har disse diskusjonene om jul - fordi julen i dag er en salig blanding av religion (både gammelhedensk og kristen) og kultur. Og den endres hele tiden - vi feirer jul annerledes i dag enn vi gjorde for 100 år siden. Kanskje også bare 50 år siden.

Det er også derfor vi har religioner som blir påvirket av hverandre. Religioner utvikles i sammenheng med den kultur den hører til - og omvendt. Kulturen endres og formes av religion. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke døpt, det er heller ingen av mine søsken. Vi fikk velge selv om vi ville tro på noe. Jeg feirer jul fordi jeg heller mer mot paganisme enn noe annet, og jula var her lenge før kristendommen.

I min familie har vi human etikere, paganister, ateister, kristne, "høytidskristne" (de som kun går i kirken ved høytider), mormonere og katolikker. Og vet dere hva, vi respekterer hverandres tro, eller ikke tro, levesett osv. Vi går i hverandres store dager som bryllup og dåp. Vi dekker til og med skuldrene våre i katolske kirker pga. respekt. Vi sitter ved samme matbord hvor vi spiser, ler og prater sammen. Ingen av oss som kanskje følger en tro har enerett på en høytid eller stor begivenhet. 

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, Druid skrev:

Det er ikke vanskelig å se hvor religion slutter og kultur begynner; kultur er stort sett en fancy betegnesle på tradisjon; ting vi gjør utifra mønster. Religion er hvor vi tillegner mening og verdiapparat til dette. Så å gå i kirke kan være religiøst, men hvis du gjør det vær julaften fordi det er sånn dere gjør det, er det kulturelt, og det religiøse aspektet av det er borte. Dette er faktisk den norske kirkes største problem. De har fortsatt en stor medlemsmasse, men denne er teologisk sett "død".

Dette er viktig, for mange legger kulturell religiøs identitet til grunnlag for valg de gjør. Ett ekstremt eksempel på fundamentalt galt det kan gå, er ABB som identifiserer seg med myten rundt tempelridderene uten noen relasjon til deres reelle religiøse bevegrunn. 

Ett annet eksempel er kirkevalget i høst der den store stridsfaktoren stort sett var ett politisk spørsmål som var fundamentert i sekulær politikk totalt utenfor noe som helst teologisk diskurs.

Alle religioner er mekanismer for å styre mennesker. Om folk oppriktig tror eller bare møter er ikke er ikke poenget med religion: religion er skapt for å ensrette en mengde mennesker med en bakendeforliggende trussel/håp om befrielse.  Å si at "kultur ikke er religion" blir som å si at religion ikke er politikk. Religion er kultur, politikk, jus og fremfor alt: samfunnsplanlegging. Kulturen vår skaper religionen vår. Og omvendt. Var det kristendommen som skapte korstogene? Eller den europeiske kulturen for å erobre land? Skapte kulturen heksebrenningene? Eller var det kristendommen? Er IS muslimsk? Eller kulturelt, slik vi er enige om at Nazistene var kulturelt, ikke religiøst forankret? Ingen har svaret.

Mange later til å bli forvirret over at det faktum at religionen din, personlig, har mening for deg, personlig, ikke betyr at den er noe annet enn en menneskeskapt praktikalitet som ikke vil være her om tusen år. Den vil gå til grunne. Og en ny vil komme i dens sted. Og denne vil også være menneskeskapt og gi folk like mye glede og mening som den vi har nå. Og det er ok. Det er ok å tro. Men ikke til å tro at en har "rett" tro og de andre har feil tro - da blir ting bare ufint, historieløst og frekt. 

Anonymkode: 2dbbd...fd4

Skrevet

Jeg er ateist og feirer jul og hater ingen religiøse mennesker. Synes du burde slutte å være så bastant i din generalisering av ateister. 

Jeg feirer jul fordi det er en tradisjon. Hos oss er det ingen religiøse elementer med unntak av julesanger som kommer på radioen og under diverse konserter. Julen er en tradisjon hvor familien samles. Jul er ikke en kristne tradisjon opprinnelig, den har blitt implementert inn. Og det er jo helt ok, det gir ikke den ene gruppen mer rett på å feire jul enn den andre. Hver og en av oss tolker tradisjonen slik vi selv vil og dermed feirer vi den også på hver vår måte. 

Skrevet (endret)

Det er forskjell på å feire jul med bare fokuset på maten, pakkene og selskap

og det å feire jul med å gå i kirken, be bønner og det der

Om en ateist feirer jul på sistnevnte måte skal jeg være enig i synes jeg er rart. Jeg ser faktisk på det som hyklerisk og nesten litt forræderisk. Til syvende og sist gir det ingen faens mening heller
og er strippet for all logikk

Endret av Haru
  • Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Avalon skrev:

Jeg er ikke døpt, det er heller ingen av mine søsken. Vi fikk velge selv om vi ville tro på noe. Jeg feirer jul fordi jeg heller mer mot paganisme enn noe annet, og jula var her lenge før kristendommen.

I min familie har vi human etikere, paganister, ateister, kristne, "høytidskristne" (de som kun går i kirken ved høytider), mormonere og katolikker. Og vet dere hva, vi respekterer hverandres tro, eller ikke tro, levesett osv. Vi går i hverandres store dager som bryllup og dåp. Vi dekker til og med skuldrene våre i katolske kirker pga. respekt. Vi sitter ved samme matbord hvor vi spiser, ler og prater sammen. Ingen av oss som kanskje følger en tro har enerett på en høytid eller stor begivenhet. 

Hvis å bli døpt tvinger deg til å bli religiøs (ie tar fra deg muligheten til å velge), hvordan er julen forskjellig?

Oi, så dere gjør en ubetydelige gest for å vise respekt? Nå er jeg mektig imponert, jeg hadde på ingen måte en oppfatning av at dette var noe ethvert oppegående menneske selvfølgelig ville gjøre.

1 time siden, Nikee skrev:

Jeg er ateist og feirer jul og hater ingen religiøse mennesker. Synes du burde slutte å være så bastant i din generalisering av ateister. 

Jeg feirer jul fordi det er en tradisjon. Hos oss er det ingen religiøse elementer med unntak av julesanger som kommer på radioen og under diverse konserter. Julen er en tradisjon hvor familien samles. Jul er ikke en kristne tradisjon opprinnelig, den har blitt implementert inn. Og det er jo helt ok, det gir ikke den ene gruppen mer rett på å feire jul enn den andre. Hver og en av oss tolker tradisjonen slik vi selv vil og dermed feirer vi den også på hver vår måte. 

Ingen juletre? Ingen gaver? Jul er en religiøs høytid, religiøs er ikke synonymt med kristent. Implementert er ikke riktig ord i den setningen. Jeg sier det motsatte av at religiøse ritualer er forbeholdt religiøse, jeg mener alle kan delta. På samme måte som ateistiske barn helt fint kan døpes uten at noen tar skade av det. Dåp er også en tradisjon der familien samles, dåp fantes før kristendommen, er det da greit?

Skrevet
32 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Hvis å bli døpt tvinger deg til å bli religiøs (ie tar fra deg muligheten til å velge), hvordan er julen forskjellig?

Oi, så dere gjør en ubetydelige gest for å vise respekt? Nå er jeg mektig imponert, jeg hadde på ingen måte en oppfatning av at dette var noe ethvert oppegående menneske selvfølgelig ville gjøre.

Ingen juletre? Ingen gaver? Jul er en religiøs høytid, religiøs er ikke synonymt med kristent. Implementert er ikke riktig ord i den setningen. Jeg sier det motsatte av at religiøse ritualer er forbeholdt religiøse, jeg mener alle kan delta. På samme måte som ateistiske barn helt fint kan døpes uten at noen tar skade av det. Dåp er også en tradisjon der familien samles, dåp fantes før kristendommen, er det da greit?

Dåp fantes neppe før kristendommen. Navnefester og lignende ritualer, men ikke dåp. HEF holder også navnefest i Norge, men det er ikke det samme som dåp.

Anonymkode: 1e8ff...f2b

Skrevet (endret)
2 timer siden, ambivalentReaction skrev:

Vi har juletre og gaver selvfølgelig :) Jul er en hedensk tradisjon, som kun er å anse som religiøs ut ifra våre moderne begrep. Julen er i dag selvfølgelig å regne som en religiøs tid (for noen) og en tradisjon (for andre). Jeg hører til den siste gruppen da jeg ikke er religiøs, jeg tror ikke på gud. Jeg er dessuten akademiker og vet selve grunnlaget bak hele feiringen, noe som gjør at jeg også tenker at det ikke er en kristen tradisjon. Men det blir jo også en helt annen diskusjon, som du gjentatte ganger til tross for mange gode argumenter ikke er interessert i å ta. 

Jeg tenker at implementert er et fint ord å bruke om julen og religion fordi det er nettopp det som skjedde da julen ble en del av den kristne feiringen. Julen, som opprinnelig var en hedensk tradisjon (kan også diskuteres for å være religiøs i moderne begrep) ble en del av kristendommen for å få massene over til kristendommen på en lettere måte. Kristendommen er ikke den første religionen som gjør dette, og blir neppe den siste. Så ja implementert er et ord jeg vil bruke, du kan gjerne ha realisere kristendommen inn her om du vil. 

Dåp er noe jeg ikke kommer til å gjennomføre på meg selv eller på barn om jeg får noen. Dåp i kirken er en religiøs tradisjon, dåp utenfor kirken i regi av Humanistisk Forbund eller navnefester er ikke det da de ikke har noen form for religiøs betydning over seg. Religion, uavhengig av hva slags det er, er et valg man kan ta når man er voksen. 

God jul forøvrig :)

Endret av Nikee
Skrevet
Den ‎23‎.‎12‎.‎2015 at 15.24, ambivalentReaction skrev:

Det at hun gir et løfte er selvsagt bare tull. Det er et falskt premiss, hun trenger ikke å aktivt delta.

Og der svarte du faktisk selv på hvorfor ateister feirer jul....ellers kan det jo tenkes at moren som ikke ønsker kirkelig dåp, har et annet syn på saken enn det du har.

Skrevet
Den 23. desember 2015 at 19.21, AnonymBruker skrev:

Dåp fantes neppe før kristendommen. Navnefester og lignende ritualer, men ikke dåp. HEF holder også navnefest i Norge, men det er ikke det samme som dåp.

Anonymkode: 1e8ff...f2b

BARNEdåp, er en relativt ny oppfinnelse som har begrenset til ingen støtte i kristen teologi. På tross av det, regnes det som ett kristent rituale.

Den kristne dåpen er en voksendåp, og konfirmasjonen har på mange måter tatt over funksjonen.

• Liker 2
Skrevet
Den 23.12.2015 at 12.30, ambivalentReaction skrev:

Har ateister kun problemer med moderne religioner?

Hvilke moderne religioner tenker du på? Åsatrua, kanskje? Den er jo mye yngre enn kristendommen..

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor feirer kristne jul? De skal jo feire kristmesse(christmas). Julen er en gammel hedensk tradisjon, en fest som markerte slutten på en lang tid med høsting, mat-preparering og baking, samt en feiring av at solen snur.  

Anonymkode: 3f74f...5cc

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor feirer kristne jul? De skal jo feire kristmesse(christmas). Julen er en gammel hedensk tradisjon, en fest som markerte slutten på en lang tid med høsting, mat-preparering og baking, samt en feiring av at solen snur.  

Anonymkode: 3f74f...5cc

Fordi de tror jesus ble født på julaften.

Skrevet (endret)
Den 23.12.2015 at 15.13, Tabris skrev:

Dyrking av sola er også en form for religion, jo. De tidligere mer primitive (om man kan kalle dem det) religionene hadde ofte et snev av handelstransaksjon i seg. "Jeg ofrer denne geita til deg, så gir du meg bedre fruktbarhet/avliinger tilbake".  Det er ikke slik at religion bare inkluderer semittiske religioner.

Du har rett og feil på en gang her Tabris.
Argumentet mitt er enkelt:
De tidlige primitive mennesket merket solens varme og sesongene, lenge før de tenkte på at det måtte være noen (en gudefigur) som sto bak disse fenomenene.

Endret av Kim
Skrevet (endret)
Den 23.12.2015 at 15.22, Nanne70 skrev:

Jeg klarer ikke med min beste vilje å lese noe hat ut av dette, tvert i mot ser jeg en person som faktisk tar både sitt eget og andres (kristnes) livssyn på største alvor, i stedet for å "bare" betrakte dåpen som en hyggelig tradisjon. For mange (kristne) vil kanskje det være verre - at de kirkelige ritualene mister sitt kristne innhold og blir redusert til "hyggelige tradisjoner".

Du har nok rett i den observasjonen Nanne. De fleste kristne er egentlig det vi kaller kulturelle kristne.
Men det finnes folk som tar det på alvor og henter f.eks sitt hat mot homofile fra bibelen eller enda drøyere, de som tror bibelen er en historiebok og at Adam og Eva, Noahs ark osv er sanne historier. Personlig så har ikke jeg respekt for folk som til tross for vår forståelse av vitenskap, fortsatt holder på at disse historiene er sanne.

Endret av Kim
Skrevet (endret)
3 timer siden, Kim skrev:

Du har rett og feil på en gang her Tabris.
Argumentet mitt er enkelt:
De tidlige primitive mennesket merket solens varme og sesongene, lenge før de tenkte på at det måtte være noen (en gudefigur) som sto bak disse fenomenene.

Jeg ser ikke helt argumentet? Det er temmelig irrelevant, faktum er likevel at tilbedelse av sola med tilhørende seremonier var religiøse.

Endret av Tabris
Skrevet
17 timer siden, Kim skrev:

Du har nok rett i den observasjonen Nanne. De fleste kristne er egentlig det vi kaller kulturelle kristne.
Men det finnes folk som tar det på alvor og henter f.eks sitt hat mot homofile fra bibelen eller enda drøyere, de som tror bibelen er en historiebok og at Adam og Eva, Noahs ark osv er sanne historier. Personlig så har ikke jeg respekt for folk som til tross for vår forståelse av vitenskap, fortsatt holder på at disse historiene er sanne.

Fanatikere og fundamentalister finnes i alle leire, også den kristne. De fleste personlig kristne jeg kjenner, tar imidlertid ikke bibelen bokstavelig.

Skrevet

Pass med bruken av "de". Jeg føler meg ikke berør av hva du skriver, og jeg er ateist!

Anonymkode: 990ec...2e2

Skrevet

Fordi jeg er en hyklersk dobbeltmoralist som liker tradisjoner, god mat, hyggelig samvær, gi gaver og å gjøre det koselig rundt meg i mørketids, og jeg er ikke redd for å innrømme det. Det dummeste jeg hører, er ateister som liksom skal rettferdiggjøre at de feirer jul, ved å kalle det jol, julablot eller yule, som om de feirer på åsamåten, og dermed har sitt på det tørre. Det blir rett og slett for dumt. Kan man ikke innrømme at man liker enkelte tradisjoner og høytider som har kristent bakteppe, uten å bortforklare det med alt mulig?

Du liker å pynte med juletre, masse lys, nisser, engler og hva det måtte være, spise julemat, drikke juleøl og akevitt, spise marsipan og få og gi gaver. Hva er galt med det? Jula er en hyggelig tid (for de aller fleste), så hvorfor ikke bare innrømme at man liker det, selv om man ikke er religiøs? 

Skrevet
Den 23.12.2015 at 12.43, ambivalentReaction skrev:

Du kan ikke både benekte at gud(er) eksisterer og ikke vite om de eksisterer. Det sier seg jo selv.

Et løfte fra hvem? bebisen lover jo ingenting, derfor man har konfirmasjon. Den religiøse forelderen kan love ting.

En dåp er en samvittighetspakt med Gud. Man avlegger det "gamle mennesket" og ikler seg det nye. Med andre ord er det helt bak mål med barnedåp, pga 1. de er for små til å velge, 2. de har ikke noe "gammelt menneske" å legge fra seg, fordi de er nyfødte, uskyldige og helt rene. 

Barnedåp er blæ.

Bortsett fra det så er det latterlig med de som påpeker at jul var vikingtradisjon - når den vikingtradisjonen var å avlegge blot for datidens guder. Altså! Trodde ateister var mot RELIGION ikke KRISTENDOM.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...