AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #81 Skrevet 23. desember 2015 8 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Ta innlegget her på KG der noen ikke vil glede sin partner og hans familie med å la en bebis delta på en dåp. Hvorfor i allverden skal man kun fordi man benekter Gud være så smålig at man ikke kan glede andre? Hva annet enn hat kan være grunnen? Kanskje man ikke vil at kirken skal få større tilskudd ved å få ekstra medlemmer. Kanskje man ikke vil at kirken skal kunne si "nå er x % av befolkningen medlem" og på den måten ha stor politisk innflytelse. kanskje man ikke er medlem av kirka selv og ikke ønsker å melde seg inn igjen, spesielt siden man måtte melde seg ut 3-4 ganger for at de skulle ta poenget sist. Kanskje man har såpass respekt for kristne at man ikke vil stå i kirka og lyve om at man skal oppdra barnet i den kristne tro. tok meg 5 minutter å tenke ut noen fornuftige grunner. Anonymkode: 1e8ff...f2b 5
Gjest Kim Skrevet 23. desember 2015 #82 Skrevet 23. desember 2015 3 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Dårlig retorikk igjen, blabla. Høres ut som en barnehageunge: "Hvorfor slo du Per?" "Fordi Knut slo Stina!!!" Så du valgte å bli ateist så du kunne gjøre akkurat de samme feilene som kristne gjør bare med motsatt årsaker? Nå har du ikke linket til et sitat, så jeg vet ikke hva du kritiserer og mener er barnslig,
ajarRun Skrevet 23. desember 2015 Forfatter #83 Skrevet 23. desember 2015 Et øyeblikk siden, Kim skrev: Dyrkningen av årstidene og solen er ikke i seg selv religiøst. Jeg gir det høy sannsynlighet at feiringen av årstidene og solens varme kom før ideen om at det måtte være en gud eller guder bak disse fenomenene. Du tar feil, så jeg ser ikke hva jeg kan gjøre for å fortsette diskusjonen. Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Kanskje man ikke vil at kirken skal få større tilskudd ved å få ekstra medlemmer. Kanskje man ikke vil at kirken skal kunne si "nå er x % av befolkningen medlem" og på den måten ha stor politisk innflytelse. kanskje man ikke er medlem av kirka selv og ikke ønsker å melde seg inn igjen, spesielt siden man måtte melde seg ut 3-4 ganger for at de skulle ta poenget sist. Kanskje man har såpass respekt for kristne at man ikke vil stå i kirka og lyve om at man skal oppdra barnet i den kristne tro. tok meg 5 minutter å tenke ut noen fornuftige grunner. Anonymkode: 1e8ff...f2b 1) Smålig 2) Begge foreldrene må da ikke være medlem vel? 3) Hvor får ateister denne ideen fra? Lærer dere det på ateismeindoktrinasjonen?
ajarRun Skrevet 23. desember 2015 Forfatter #84 Skrevet 23. desember 2015 2 minutter siden, Kim skrev: Nå har du ikke linket til et sitat, så jeg vet ikke hva du kritiserer og mener er barnslig, Det er bare å trykke på lenken i boksen, grunnen til at den er tom er at du knotet til siteringen i ditt forrige innlegg.
Gjest Kim Skrevet 23. desember 2015 #85 Skrevet 23. desember 2015 (endret) 1 minutt siden, ambivalentReaction skrev: Du tar feil, så jeg ser ikke hva jeg kan gjøre for å fortsette diskusjonen. Så herlig at du vet alt med absolutt sikkerhet da Endret 23. desember 2015 av Kim
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #86 Skrevet 23. desember 2015 1 minutt siden, ambivalentReaction skrev: Du tar feil, så jeg ser ikke hva jeg kan gjøre for å fortsette diskusjonen. 1) Smålig 2) Begge foreldrene må da ikke være medlem vel? 3) Hvor får ateister denne ideen fra? Lærer dere det på ateismeindoktrinasjonen? Smålig å ikke ønske at en organisasjon hvis politiske synspunkter man er fundamentalt uenig i skal få økt innflytelse i poitikken? Deg om det. Aner ikke Veldig saklig Anonymkode: 1e8ff...f2b 3
Tabris Skrevet 23. desember 2015 #87 Skrevet 23. desember 2015 19 minutter siden, Kim skrev: Jeg tror du misforsto hva jeg mente. Det meste rundt julefeiringen er av hedensk opphav, det samme kan sies om påske. Ikke ritualet og betydningen for kristne, men bak det du kaller åsatru eller sett inn en hvilken som helst annen trosretning, som nå har blitt redusert til historiebøkene, så ligger dyrkingen av solen og det er igjen knyttet til fruktbarhet og sett slik, så er det ikke noe religiøst i det. Dyrking av sola er også en form for religion, jo. De tidligere mer primitive (om man kan kalle dem det) religionene hadde ofte et snev av handelstransaksjon i seg. "Jeg ofrer denne geita til deg, så gir du meg bedre fruktbarhet/avliinger tilbake". Det er ikke slik at religion bare inkluderer semittiske religioner.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #88 Skrevet 23. desember 2015 8 minutter siden, Kim skrev: Så herlig at du vet alt med absolutt sikkerhet da Alt bortsett fra om det finnes en gud eller ikke, vel å merke. Anonymkode: 3e299...79f
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #89 Skrevet 23. desember 2015 4 timer siden, ambivalentReaction skrev: Ateister hater barndåp, hvorfor det? De har ingenting i mot jul eller påske. Skjønner de ikke at det er tradisjon? Selvsagt er det en tradisjon. Jul (joleblot) er en oldgammel tradisjon fra vikingtiden. Jeg kunne ha påpekt at de kristne strategisk riktig la julen til tidspunktet for joleblot. Og jeg kunne påpekt videre at joleblot er lagt til vintersolverv. Som igjen ble feiret av folk før en startet tro på Odin og Tor. Jul er en gammel, gammel tradisjon. Men den er ikke religiøs. Den er grunnleggende menneskelig. (Alt dette lærer en vel fortsatt i grunnskolen?) Basic kunnskap: Året har fire equinoxer. Midtsommer, høstjevndøgn, midtvinters og vårjevndøgn. Henholdsvis st. Hans, Halloween (de dødes dag), jul og påske. Desse fire feires og har vært feiret overalt, til all tid. Selv om kristendommen for tiden låner dem frem til neste religion kommer på banen så er de jo ikke kristne helligdager. De er våre, folk flest, sine dager. Vi feirer solen, og altså selve livet selv. akkurat slik alle mennesker feirer et nytt barn. På sitt vis. Bare noen få kaller det "dåp" og har det i en kirke. Og det er en flott måte å feire et nytt barn på, men det er bare en av mange. Vi feirer barnet - Gud er bare en tilfeldig valgt tilhører. Og om noen generasjoner finner vi oss en ny religion og påstår nok at julen tilhører den. Anonymkode: 2dbbd...fd4 4
Gjest Nanne70 Skrevet 23. desember 2015 #90 Skrevet 23. desember 2015 28 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Ta innlegget her på KG der noen ikke vil glede sin partner og hans familie med å la en bebis delta på en dåp. Hvorfor i allverden skal man kun fordi man benekter Gud være så smålig at man ikke kan glede andre? Hva annet enn hat kan være grunnen? Tja, jeg har lest tråden og synes egentlig at du allerede har fått gode og velbegrunnede svar. TS i den tråden sier at hun ikke kan stå inne for det løftet hun gir i kirken på sitt barns vegne. Hun skriver også følgende: "Jeg er vel ikke tilhenger av å juge på generelt grunnlag, og i hvert fall ikke i kirken. Kirken er et hellig sted, for de som tror på slikt, og det vil ikke jeg være med på å besudle". Jeg klarer ikke med min beste vilje å lese noe hat ut av dette, tvert i mot ser jeg en person som faktisk tar både sitt eget og andres (kristnes) livssyn på største alvor, i stedet for å "bare" betrakte dåpen som en hyggelig tradisjon. For mange (kristne) vil kanskje det være verre - at de kirkelige ritualene mister sitt kristne innhold og blir redusert til "hyggelige tradisjoner".
ajarRun Skrevet 23. desember 2015 Forfatter #91 Skrevet 23. desember 2015 Et øyeblikk siden, Nanne70 skrev: Tja, jeg har lest tråden og synes egentlig at du allerede har fått gode og velbegrunnede svar. TS i den tråden sier at hun ikke kan stå inne for det løftet hun gir i kirken på sitt barns vegne. Hun skriver også følgende: "Jeg er vel ikke tilhenger av å juge på generelt grunnlag, og i hvert fall ikke i kirken. Kirken er et hellig sted, for de som tror på slikt, og det vil ikke jeg være med på å besudle". Jeg klarer ikke med min beste vilje å lese noe hat ut av dette, tvert i mot ser jeg en person som faktisk tar både sitt eget og andres (kristnes) livssyn på største alvor, i stedet for å "bare" betrakte dåpen som en hyggelig tradisjon. For mange (kristne) vil kanskje det være verre - at de kirkelige ritualene mister sitt kristne innhold og blir redusert til "hyggelige tradisjoner". Det at hun gir et løfte er selvsagt bare tull. Det er et falskt premiss, hun trenger ikke å aktivt delta.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #92 Skrevet 23. desember 2015 For å vise at de tenker selv ved å gjøre det alle andre gjør. Anonymkode: 4186c...1f0 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #93 Skrevet 23. desember 2015 6 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Det at hun gir et løfte er selvsagt bare tull. Det er et falskt premiss, hun trenger ikke å aktivt delta. Jeg var på en dåp for noen uker siden og presten spør da vitterlig foreldrene "ønsker du at barnet skal bli oppdratt i kristen tro?" eller i alle fall en variant av spørsmålet. Det er da et helt sentralt aspekt ved dåpen. Anonymkode: 1e8ff...f2b 4
ajarRun Skrevet 23. desember 2015 Forfatter #94 Skrevet 23. desember 2015 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var på en dåp for noen uker siden og presten spør da vitterlig foreldrene "ønsker du at barnet skal bli oppdratt i kristen tro?" eller i alle fall en variant av spørsmålet. Det er da et helt sentralt aspekt ved dåpen. Anonymkode: 1e8ff...f2b Hun trenger selvsagt ikke delta på den delen, hun kan få mannen til å svare på det.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #95 Skrevet 23. desember 2015 Hvorfor feirer ikke-troende kristne jul? Anonymkode: a9548...eba 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #96 Skrevet 23. desember 2015 1 minutt siden, ambivalentReaction skrev: Hun trenger selvsagt ikke delta på den delen, hun kan få mannen til å svare på det. Og en hvis hun virkelig ikke ønsker at barnet skal bli oppdratt i kristen tro? Skal hun bare la det skje likevel for å glede gamle slektninger? Anonymkode: 1e8ff...f2b 5
Druid Skrevet 23. desember 2015 #97 Skrevet 23. desember 2015 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men der er vi nok bare uenige: jeg synes det er pussig at folk som ikke vet forskjell på Odin og Loke føler behov for å "forsvare" valget om å feire jul med tradisjoner de overhodet ikke har noe forhold til. Jeg synes det holder godt og vel med å feire jul fordi det er fest og tradisjon, framfor andre lissomargumenter. Men så har ikke jeg støtt på så mange kristne som påstår de eier jula heller (og heller ikke katolikker som mener å ha hevd på gavetradisjonen, eller jøder som mener at påsken kun er deres høytid). Kanskje jeg har hatt flaks? Anonymkode: f267e...d3b Vel diskusjonen vokser ut av TS sitt innlegg, der premisset er at kristne er de eneste som har "rett" til å feire jul. Det er heller ingen som har sagt det du tillegger meg; jeg har sagt at ingen av de store høytidene er entydig religiøst knyttet. Den religiøse knytningen er kommet i ettertid i forhold til naturlige feiringer som har mye større grad av geografiske og kulturelle markeringer. Faktisk hadde det vært interesant å funnet ut hvorfor mennesker som art, har så stort behov for fest. 1
Tabris Skrevet 23. desember 2015 #98 Skrevet 23. desember 2015 6 minutter siden, Druid skrev: Vel diskusjonen vokser ut av TS sitt innlegg, der premisset er at kristne er de eneste som har "rett" til å feire jul. Det er heller ingen som har sagt det du tillegger meg; jeg har sagt at ingen av de store høytidene er entydig religiøst knyttet. Den religiøse knytningen er kommet i ettertid i forhold til naturlige feiringer som har mye større grad av geografiske og kulturelle markeringer. Faktisk hadde det vært interesant å funnet ut hvorfor mennesker som art, har så stort behov for fest. Selvsagt er også kultur relevant når det kommer til feiringer. Religion og kultur har alltid vært tett knyttet sammen, det er umulig å si hvor religion begynner og kulturen slutter - og omvendt. Det gjør det ikke mindre til en religiøs feiring.
Druid Skrevet 23. desember 2015 #99 Skrevet 23. desember 2015 47 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Du tar feil, så jeg ser ikke hva jeg kan gjøre for å fortsette diskusjonen. 1) Smålig 2) Begge foreldrene må da ikke være medlem vel? 3) Hvor får ateister denne ideen fra? Lærer dere det på ateismeindoktrinasjonen? Begge foreldre må være medlem. Dåpen er en forpliktelse for å oppdra barnet i den kristne tro og man har faktisk samtale med presten rundt dette i forkant. I tillegg til foreldrene, ligger dette ansvaret på fadderene også. Fadderene må ikke være medlem i kirken. 5
Druid Skrevet 23. desember 2015 #100 Skrevet 23. desember 2015 9 minutter siden, Tabris skrev: Selvsagt er også kultur relevant når det kommer til feiringer. Religion og kultur har alltid vært tett knyttet sammen, det er umulig å si hvor religion begynner og kulturen slutter - og omvendt. Det gjør det ikke mindre til en religiøs feiring. Det er ikke vanskelig å se hvor religion slutter og kultur begynner; kultur er stort sett en fancy betegnesle på tradisjon; ting vi gjør utifra mønster. Religion er hvor vi tillegner mening og verdiapparat til dette. Så å gå i kirke kan være religiøst, men hvis du gjør det vær julaften fordi det er sånn dere gjør det, er det kulturelt, og det religiøse aspektet av det er borte. Dette er faktisk den norske kirkes største problem. De har fortsatt en stor medlemsmasse, men denne er teologisk sett "død". Dette er viktig, for mange legger kulturell religiøs identitet til grunnlag for valg de gjør. Ett ekstremt eksempel på fundamentalt galt det kan gå, er ABB som identifiserer seg med myten rundt tempelridderene uten noen relasjon til deres reelle religiøse bevegrunn. Ett annet eksempel er kirkevalget i høst der den store stridsfaktoren stort sett var ett politisk spørsmål som var fundamentert i sekulær politikk totalt utenfor noe som helst teologisk diskurs. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå