Okapi Skrevet 23. desember 2015 #41 Skrevet 23. desember 2015 Et øyeblikk siden, ambivalentReaction skrev: Intensjonen er å velsigne barnet og sørge for at det får et trygt liv, ja, jeg ser hvordan du har problemer med det. Nei, intensjonen er å vise troskap til Gud, og be om Guds beskyttelse av barnet. Når man ikke tror på denne skapningen blir dette et hyklersk rituale. 12
daemonia Skrevet 23. desember 2015 #42 Skrevet 23. desember 2015 9 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Oi, sovjetretorikk for å forsvare ateisme, den var ny... Nei, det er fakta https://snl.no/jul http://www.jw.org/no/hva-bibelen-laerer/sporsmal/nar-ble-jesus-fodt/ Så Jesus er ikke født på julaften, jul er en hedensk skikk, og dermed ikke en religiøs høytid. Så da spør jeg igjen: Hvorfor feirer kristne jul? Det har jo ingenting med religion å gjøre 8
Brimi Skrevet 23. desember 2015 #43 Skrevet 23. desember 2015 6 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Man lar jo ungen bestemme selv uansett, dåp har ingenting med det å gjøre. Hvorfor synes du ikke dåp er hyggelig? Dåp er jo selvsagt også mer tradisjon enn religion. Man gjør jo ikke det når man døper ungen. Da sier man: " du skal være kristen, i hvertfall fram til du blir 18 år og kan melde deg ut av statskirken selv". Nei, dåp er ikke mer tradisjon enn religion. Hadde man hatt livssynsnøytrale personer som døpte ungen borgelig så kunne jeg vært med på det, men enn då lenge blir man døpt i kirken og da er det en religiøs greie. Har aldri sagt at det ikke er hyggelig. Ikke legg ord i munnen på meg. Det er en hyggelig greie for de som er kristne, men jeg nekter å stå i kirken og love at jeg kommer til å oppdra ungen med kristne verdier og alt det andre de sier, rett og slett fordi jeg kommer ikke til å gjøre det. Selv om jeg ikke tror Gud finnes så har jeg respekt for at kristne tror det. 2
ajarRun Skrevet 23. desember 2015 Forfatter #44 Skrevet 23. desember 2015 5 minutter siden, Okapi skrev: Nei, intensjonen er å vise troskap til Gud, og be om Guds beskyttelse av barnet. Når man ikke tror på denne skapningen blir dette et hyklersk rituale. Bebisen har jo ingen intensjon, foreldrene viser troskap til Gud, og det må de jo få lov til. Bebisen vet jo ikke en gang om virkeligheten, hvem er hyklersk? 4 minutter siden, daemonia skrev: Nei, det er fakta https://snl.no/jul http://www.jw.org/no/hva-bibelen-laerer/sporsmal/nar-ble-jesus-fodt/ Så Jesus er ikke født på julaften, jul er en hedensk skikk, og dermed ikke en religiøs høytid. Så da spør jeg igjen: Hvorfor feirer kristne jul? Det har jo ingenting med religion å gjøre Det kalles whataboutism. Sovjet brukte det når de ble kritisert, de spurte da "hva med X" der X er noe USA gjorde. Det er en måte å avspore debatten og fjerne fokus fra hva man diskuterer. Start en egen tråd dersom du vil diskutere kristne tradisjoner. 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #45 Skrevet 23. desember 2015 At de fleste ikke-kristne feirer vil pga urgammel overtro, solsnu og julablot er det største tullet jeg har hørt!! Det gjelder kanskje noen få, men for de fleste av oss handler det om oppvekst og tradisjoner som vi ikke vil gi slipp på.. Ellers hadde det vel ikke strømmet over med folk i kirken på julaften som aldri er der ellers. Folk kan i det mindste inrømme det! Anonymkode: bff65...29a 4
Gjest Nanne70 Skrevet 23. desember 2015 #46 Skrevet 23. desember 2015 11 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Intensjonen er å velsigne barnet og sørge for at det får et trygt liv, ja, jeg ser hvordan du har problemer med det. Velsignelse er jo et religiøst rituale, noe man som ateist tar avstand fra. Å sørge for at barnet får et trygt liv, har ingen ting med religion å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2015 #47 Skrevet 23. desember 2015 Fordi folk som ikke har et religiøst bein i kroppen plutselig blir glødende opptatt av hedenske skikker akkurat rundt juletider Jeg synes alle skal få feire den jula de vil, med det innholdet de vil, men jeg må le litt av hangen til å forklare det med ritualer fra vikingtida som de aldri nevner ellers i året. Er det ikke like streit å si at man feirer jul fordi det er tradisjon, fordi jeg har lyst, fordi jeg liker pinnekjøtt eller fordi det er kos med gaver og Askepott? Anonymkode: f267e...d3b 3
Tabris Skrevet 23. desember 2015 #48 Skrevet 23. desember 2015 10 minutter siden, daemonia skrev: Nei, det er fakta https://snl.no/jul http://www.jw.org/no/hva-bibelen-laerer/sporsmal/nar-ble-jesus-fodt/ Så Jesus er ikke født på julaften, jul er en hedensk skikk, og dermed ikke en religiøs høytid. Så da spør jeg igjen: Hvorfor feirer kristne jul? Det har jo ingenting med religion å gjøre Hedensk tro er også religion. Åsatru er like mye religion som kristendom.
daemonia Skrevet 23. desember 2015 #49 Skrevet 23. desember 2015 4 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Det kalles whataboutism. Sovjet brukte det når de ble kritisert, de spurte da "hva med X" der X er noe USA gjorde. Det er en måte å avspore debatten og fjerne fokus fra hva man diskuterer. Start en egen tråd dersom du vil diskutere kristne tradisjoner. Nå var det jo du som ville diskutere hvorfor ateister feirer jul. Altså ligger det i innlegget ditt at jul er en kristen tradisjon. Noe den ikke er. Altså avsporer jeg ikke, jeg gjør ting littegrann mer klart for deg 6
ajarRun Skrevet 23. desember 2015 Forfatter #50 Skrevet 23. desember 2015 2 minutter siden, Brimi skrev: Man gjør jo ikke det når man døper ungen. Da sier man: " du skal være kristen, i hvertfall fram til du blir 18 år og kan melde deg ut av statskirken selv". Nei, dåp er ikke mer tradisjon enn religion. Hadde man hatt livssynsnøytrale personer som døpte ungen borgelig så kunne jeg vært med på det, men enn då lenge blir man døpt i kirken og da er det en religiøs greie. Har aldri sagt at det ikke er hyggelig. Ikke legg ord i munnen på meg. Det er en hyggelig greie for de som er kristne, men jeg nekter å stå i kirken og love at jeg kommer til å oppdra ungen med kristne verdier og alt det andre de sier, rett og slett fordi jeg kommer ikke til å gjøre det. Selv om jeg ikke tror Gud finnes så har jeg respekt for at kristne tror det. Tull, å være medlem i statskirken gjør deg ikke kristen på samme måte som å være medlem i NAF ikke gjør deg til trafikant. Ingen sier det. Så du har et problem med prester og kirker men ikke andre religiøse ritualer slik som jul eller påske så lenge disse foregår utenfor kirke uten tilstedeværelse av prester? Jeg synes det var hyggelig å være med på en seremoni i en Moske, jeg er sikker på at jeg ville hatt det like hyggelig i et budistisk tempel eller i en annen religiøs eller tradisjonell seremoni. Man trenger ikke tro for å kunne respektere andre. Dersom jeg skulle bo hos en afrikansk stamme og de ønsket å velsigne meg eller mitt barn ville jeg selvsagt deltatt på dette. Dersom familien min ønsket å velsigne barnet av en hvilken som helst gud vil jeg selvsagt tillate dette. Jeg tror at når jeg får et barn skal jeg gjøre et poeng av å besøke alle religiøse hus for å vise hvordan de gjør ting, ungen står selvsagt fritt til å velge selv, men jeg ser ingen grunn til å ikke døpe den. 1
ajarRun Skrevet 23. desember 2015 Forfatter #51 Skrevet 23. desember 2015 4 minutter siden, Nanne70 skrev: Velsignelse er jo et religiøst rituale, noe man som ateist tar avstand fra. Å sørge for at barnet får et trygt liv, har ingen ting med religion å gjøre. Jeg skjønner ikke de ateistiske doktrinene, hvorfor er dere i mot velsignelse? Som agnostiker tar jeg enhver velsignelse som et kompliment og jeg er ydmyk ovenfor de som ønsker å velsigne meg.
MapleSirup Skrevet 23. desember 2015 #52 Skrevet 23. desember 2015 Hvorfor gjentar TS (til det kjedsommelige) at ateister hater religion og alle dets ritualer? Det er et veldig sterkt ord! Jeg er ateist og kan ikke komme på en enetse ting jeg hater foruten menneskelig ondskap. 7
Ananas. Skrevet 23. desember 2015 #53 Skrevet 23. desember 2015 For min del handler det om hva omgivelsene mine aksepterer. Jeg hadde ikke hatt noen problemer med å stå over julefeiringen, hadde ikke engang savnet det, men mamma hadde antagelig dukket opp på døra her, enten for å kidnappe meg til et juleselskap, eller med hele juleselskapet. Å stå over jul blir av de fleste ikke bare sett på som å hoppe over noe religiøst, men også å boikotte familien og/eller å såre dem. 1
Gjest Nanne70 Skrevet 23. desember 2015 #54 Skrevet 23. desember 2015 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: At de fleste ikke-kristne feirer vil pga urgammel overtro, solsnu og julablot er det største tullet jeg har hørt!! Det gjelder kanskje noen få, men for de fleste av oss handler det om oppvekst og tradisjoner som vi ikke vil gi slipp på.. Ellers hadde det vel ikke strømmet over med folk i kirken på julaften som aldri er der ellers. Folk kan i det mindste inrømme det! Anonymkode: bff65...29a Jeg har egentlig ikke inntrykk av ikke-kristne feirer jul på grunnlag av gamle før-kristne skikker og ritualer, mer at man er av den oppfatningen at julefeiringen kan ha et annet innhold enn det kristne. Ellers er jeg enig med deg, og dagens julefeiring er vel egentlig et sammensurium av dette og hint, så man kan fint feire jul helt uavhengig av tro og religion
Okapi Skrevet 23. desember 2015 #55 Skrevet 23. desember 2015 11 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Bebisen har jo ingen intensjon, foreldrene viser troskap til Gud, og det må de jo få lov til. Bebisen vet jo ikke en gang om virkeligheten, hvem er hyklersk? Foreldrene. 2
Brimi Skrevet 23. desember 2015 #56 Skrevet 23. desember 2015 (endret) 11 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Tull, å være medlem i statskirken gjør deg ikke kristen på samme måte som å være medlem i NAF ikke gjør deg til trafikant. Ingen sier det. Så du har et problem med prester og kirker men ikke andre religiøse ritualer slik som jul eller påske så lenge disse foregår utenfor kirke uten tilstedeværelse av prester? Jeg synes det var hyggelig å være med på en seremoni i en Moske, jeg er sikker på at jeg ville hatt det like hyggelig i et budistisk tempel eller i en annen religiøs eller tradisjonell seremoni. Man trenger ikke tro for å kunne respektere andre. Dersom jeg skulle bo hos en afrikansk stamme og de ønsket å velsigne meg eller mitt barn ville jeg selvsagt deltatt på dette. Dersom familien min ønsket å velsigne barnet av en hvilken som helst gud vil jeg selvsagt tillate dette. Jeg tror at når jeg får et barn skal jeg gjøre et poeng av å besøke alle religiøse hus for å vise hvordan de gjør ting, ungen står selvsagt fritt til å velge selv, men jeg ser ingen grunn til å ikke døpe den. Så klart er man ikke automatisk kristen av å bli meldem i statskirken, men det ligger jo i kortene at foreldrene vil at ungen skal være kristen når de døper ungen. Hvorfor skal de ellers døpe ungen? Jeg synes det er direkte respektløst å døpe ungen om man ikke har planer om at ungen skal være kristen eller oppdra ungen i kristen tro. Og nei, jeg har ingen problemer med å være med å se på ritualer gjort av forskjellige religioner, men det er litt annerledes å se på og faktisk delta og bli medlem i religionen. Endret 23. desember 2015 av Brimi 6
Daudaferd Skrevet 23. desember 2015 #57 Skrevet 23. desember 2015 14 minutter siden, Tabris skrev: Hedensk tro er også religion. Åsatru er like mye religion som kristendom. Nei, det handler ikke om "religion" på samme måte som i kristendom, jødedom og islam, les innlegget mitt på side 2. Åsatru som religion er et moderne fenomen. 5
Tabris Skrevet 23. desember 2015 #58 Skrevet 23. desember 2015 1 minutt siden, Daudaferd skrev: Nei, det handler ikke om "religion" på samme måte som i kristendom, jødedom og islam, les innlegget mitt på side 2. Åsatru som religion er et moderne fenomen. Åsatru slik den ble utført i vikingtid vil falle inn under de fleste, antagelig alle, definisjoner av religion.
Gjest Nanne70 Skrevet 23. desember 2015 #59 Skrevet 23. desember 2015 5 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Jeg skjønner ikke de ateistiske doktrinene, hvorfor er dere i mot velsignelse? Som agnostiker tar jeg enhver velsignelse som et kompliment og jeg er ydmyk ovenfor de som ønsker å velsigne meg. Nå er ikke jeg ateist, men agnostiker. Jeg regner imidlertid med at du vet at ateisme er en tankeretning der troen på èn eller flere guder er fraværende. Radikal ateisme er benektelse av Guds eksistens. Dermed eksisterer heller ikke velsignelse innenfor denne tankeretningen.
ajarRun Skrevet 23. desember 2015 Forfatter #60 Skrevet 23. desember 2015 (endret) 1 minutt siden, Nanne70 skrev: Nå er ikke jeg ateist, men agnostiker. Jeg regner imidlertid med at du vet at ateisme er en tankeretning der troen på èn eller flere guder er fraværende. Radikal ateisme er benektelse av Guds eksistens. Dermed eksisterer heller ikke velsignelse innenfor denne tankeretningen. Slå det opp i ordboken, ateisme er gudsfornektelse. At velsignelse ikke finnes fordi du ikke tror på det må være det dummeste jeg har hørt. Finnes ikke kirker eller prester heller da? Endret 23. desember 2015 av ambivalentReaction
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå