Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi folk som ikke har et religiøst bein i kroppen plutselig blir glødende opptatt av hedenske skikker akkurat rundt juletider :fnise:

Jeg synes alle skal få feire den jula de vil, med det innholdet de vil, men jeg må le litt av hangen til å forklare det med ritualer fra vikingtida som de aldri nevner ellers i året. Er det ikke like streit å si at man feirer jul fordi det er tradisjon, fordi jeg har lyst, fordi jeg liker pinnekjøtt eller fordi det er kos med gaver og Askepott?

Anonymkode: f267e...d3b

Poenget er at jula vil bli feiret uavhengig av hva man tror på. Den overlevde overgangen fra åsatro til kristendommen helt utmerket og det viser seg at den overlever i ateistiske familier også. Den personlige grunnen til at jeg feirer jul er selvfølgelig fordi det er en koselig tradisjon, men det er ikke feil å gi et mer generelt, historisk svar heller.

Anonymkode: 3e299...79f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Tabris skrev:

Åsatru slik den ble utført i vikingtid vil falle inn under de fleste, antagelig alle, definisjoner av religion.

Poenget mitt er at det handler om at jul i gammel forstand ikke var en rent religiøs feriring, slik som kristne skal ha det til. 

• Liker 4
Skrevet
14 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Jeg skjønner ikke de ateistiske doktrinene, hvorfor er dere i mot velsignelse? Som agnostiker tar jeg enhver velsignelse som et kompliment og jeg er ydmyk ovenfor de som ønsker å velsigne meg. 

Som selverklært agnostiker (sikker på det?) skulle man tro du hadde fornuft nok til å innse at det eneste som binder ateister sammen er at de ikke tror på gud(er). Ateisme er ikke en organisert tro og ateister som gruppe har ingen doktriner og hvorvidt ateister feirer jul eller ikke vil avhenge av kulturen de har vokst opp i samt egne valg.

Anonymkode: 1e8ff...f2b

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, Daudaferd skrev:

Poenget mitt er at det handler om at jul i gammel forstand ikke var en rent religiøs feriring, slik som kristne skal ha det til. 

Juleblot var definitvt en religiøs feiring. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi folk som ikke har et religiøst bein i kroppen plutselig blir glødende opptatt av hedenske skikker akkurat rundt juletider :fnise:

Jeg synes alle skal få feire den jula de vil, med det innholdet de vil, men jeg må le litt av hangen til å forklare det med ritualer fra vikingtida som de aldri nevner ellers i året. Er det ikke like streit å si at man feirer jul fordi det er tradisjon, fordi jeg har lyst, fordi jeg liker pinnekjøtt eller fordi det er kos med gaver og Askepott?

Poenget er at Ateister fyller jula med det innholdet du nevner her: det er tradisjon og en festtid. 

Fokuset på å trekke linjene tilbake til vikingtid er å forklare inbitte kristne som synes ikke-kristne ikke burde feire jul, at jula har absolutt INGENTING med kristendommen å gjøre. Det er en REN overtakelse av en eksisterende tradisjon for å sikre kristendommens relasjon i folks liv. Det er kristne som ikke burde feire jul. I protestantiske Norge burde julegavetradisjonen som kommer ut av en katolsk prest, være mildt problematisk.

Og i den perioden da jeg var kristen, var jeg sterkt kritisk til den store gruppen som bruker kirken og  kirkens ritualer som en tradisjonsbase istedet for en trosbase. Alle som møter opp i kirken i jula eller døper uten selv å være kristne, eller gifter seg i kirken uten å være kristne, pisser på kirkens fundament og ødelegger kirkens reelle funksjon og gjør det om ett verdiløst sirkus. Barnedåp har heller ingen egentlig fundament i kristendommen; en av de viktige poengene i kristendommen er nettopp forskjellen fra jødedommen der man fødes inn i troen til kristendommen der man bekjenner ett bevist forhold til troen. Barnedåp kom som en tradisjon inn under de store tidene med høy barnedødlighet. 

De eneste orginale kristne tradisjonene jeg kjenner til, er vel Pinsen og Advent. Påske f.eks er beskrevet som feiring i bibelen før jødenes tid. (Det beskrives hvordan jødene tok tradisjonen fra Egypterene, på samme måte som de kristne tok den fra Jødene (det siste måltid) og Romerene  ) 

Endret av Druid
  • Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, ambivalentReaction skrev:

Slå det opp i ordboken, ateisme er gudsfornektelse. 

At velsignelse ikke finnes fordi du ikke tror på det må være det dummeste jeg har hørt. Finnes ikke kirker eller prester heller da?

Jeg sjekket Store Norske Leksikon, jeg :) Som sagt så er ikke jeg ateist, jeg er agnostiker, og har ikke sagt noe om hva jeg personlig mener om velsignelse. Jeg prøver bare å svare på spørsmålet ditt om hvordan ateister tenker, siden jeg oppfattet at du lurte på dette. Kirker og prester er jo fysisk håndgripelige ting som du både kan se og ta på, i motsetning til en velsignelse. Den er jo ikke et fysisk objekt du kan holde i hånda.

For en som er ateist og fornekter gud, er det vel slik at en velsignelse ikke vil ha innhold eller mening, siden konseptet ikke er en del av den ateistiske tankeretningen.

Skrevet (endret)
3 timer siden, ambivalentReaction skrev:

Ateister hater barndåp, hvorfor det? De har ingenting i mot jul eller påske. Skjønner de ikke at det er tradisjon?

Jeg må si at jeg blir smått oppgitt av sånne banale spørsmål.

Jeg har mer lyst til å snu spørsmålet tilbake til deg. Hvorfor feirer kristne jul? Det er en hedensk tradisjon og hvis det er snakk om Jesus sin fødsel, så er det slik at den ikke var 24/25 desember, det er ikke engang sikkert at Jesus er en historisk person, men at han bare var en fantasi i noen apokalyptiske jøders hode.

Endret av Kim
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stusser jeg også på. Det virker som om enkelte ikke faktisk er ateister, men anti-kristne. Fordi åsatru er greit (selv om de som forfekter hvor gammel jula er antagelig knapt vet hvordan juleblot ble feiret og har vel minimalt av dette i egen feiring). 

Det er da ytterst, ytterst få i Norge som feirer juleblot. Det er vel kun de som bekjenner seg til åsatro i dag, og da er det en ny versjon av juleblot i moderne drakt. 

Anonymkode: 1af41...e99

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, Nanne70 skrev:

Jeg sjekket Store Norske Leksikon, jeg :) Som sagt så er ikke jeg ateist, jeg er agnostiker, og har ikke sagt noe om hva jeg personlig mener om velsignelse. Jeg prøver bare å svare på spørsmålet ditt om hvordan ateister tenker, siden jeg oppfattet at du lurte på dette. Kirker og prester er jo fysisk håndgripelige ting som du både kan se og ta på, i motsetning til en velsignelse. Den er jo ikke et fysisk objekt du kan holde i hånda.

For en som er ateist og fornekter gud, er det vel slik at en velsignelse ikke vil ha innhold eller mening, siden konseptet ikke er en del av den ateistiske tankeretningen.

Akkurat som feks en dåp? Som er hele poenget mitt...

Skrevet
1 minutt siden, Kim skrev:

Jeg har mer lyst til å snu spørsmålet tilbake til deg. Hvorfor feirer kristne jul? Det er en hedensk tradisjon og hvis det er snakk om Jesus sin fødsel, så er det slik at den ikke var 24/25 desember, det er ikke sikkert at Jesus er en historisk person, men bare en fantasi i noen apokalyptiske jøders hode.

Det er ingenting nytt eller revolusjonerende med at kristendommen tok elementer fra eksisterende feiring da den ble innført i Norge. At religioner blir inspirert av hverandre har skjedd hele tiden gjennom hele menneskets historie, det er akkurat det samme som at ulike kulturer blir påvirket av hverandre. 

Det er en del av menneskets kultur, det har alltid skjedd og vil alltid skje. Det er ingenting spesielt med at den kristne julen har elementer fra juleblot eller at de nøyaktige dagene ikke stemmer overens med eventuelle historiske hendelser. Det er fullstendig irrelevant da religiøse høytider handler mer om symbolikk, ritualer, tradisjon og tilhørighet/tilbedelse.

Skrevet
Et øyeblikk siden, ambivalentReaction skrev:

Akkurat som feks en dåp? Som er hele poenget mitt...

Ja, jeg vil nok tro at ateister ikke vil utøve kirkelige ritualer som f.eks. dåp.

Skrevet
4 minutter siden, Kim skrev:

Jeg må si at jeg blir smått oppgitt av sånne banale spørsmål.

Jeg har mer lyst til å snu spørsmålet tilbake til deg. Hvorfor feirer kristne jul? Det er en hedensk tradisjon og hvis det er snakk om Jesus sin fødsel, så er det slik at den ikke var 24/25 desember, det er ikke engang sikkert at Jesus er en historisk person, men at han bare var en fantasi i noen apokalyptiske jøders hode.

Jeg er ikke kristen, jeg er agnostiker, så jeg har fornuftige synspunkt rundt dette. Jeg har ingenting i mot religiøse sanger, religiøse feiringer eller religiøse tradisjoner. Dersom noen ønsker jeg skal delta deltar jeg. Jeg synger gjerne og jeg kan være med å be for maten eller for noe annet. Jeg synes velsignelse er en fin gest, akkurat som dåp. Jeg ser på intensjonene, og de er gode. Hvis noen ber for meg, eller velsigner meg blir jeg ikke smålig og gretten eller sutrete. Jeg setter pris på omtanken.

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Jeg er ikke kristen, jeg er agnostiker, så jeg har fornuftige synspunkt rundt dette. Jeg har ingenting i mot religiøse sanger, religiøse feiringer eller religiøse tradisjoner. Dersom noen ønsker jeg skal delta deltar jeg. Jeg synger gjerne og jeg kan være med å be for maten eller for noe annet. Jeg synes velsignelse er en fin gest, akkurat som dåp. Jeg ser på intensjonene, og de er gode. Hvis noen ber for meg, eller velsigner meg blir jeg ikke smålig og gretten eller sutrete. Jeg setter pris på omtanken.

Men hvordan kan du vite at ateister reagerer negativt på (eller"hater") velsignelse? Det å utelukke velsignelse fra sitt livssyn, hvis man kan si det slik, kan jo ikke uten videre sidestilles med hat. Det er vel heller ikke slik at ateister i særlig stor grad frekventerer steder eller situasjoner der det blir gitt velsignelser.

Skrevet
2 minutter siden, Nanne70 skrev:

Men hvordan kan du vite at ateister reagerer negativt på (eller"hater") velsignelse? Det å utelukke velsignelse fra sitt livssyn, hvis man kan si det slik, kan jo ikke uten videre sidestilles med hat. Det er vel heller ikke slik at ateister i særlig stor grad frekventerer steder eller situasjoner der det blir gitt velsignelser.

Ta innlegget her på KG der noen ikke vil glede sin partner og hans familie med å la en bebis delta på en dåp. Hvorfor i allverden skal man kun fordi man benekter Gud være så smålig at man ikke kan glede andre? Hva annet enn hat kan være grunnen? 

Skrevet (endret)
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stusser jeg også på. Det virker som om enkelte ikke faktisk er ateister, men anti-kristne. Fordi åsatru er greit (selv om de som forfekter hvor gammel jula er antagelig knapt vet hvordan juleblot ble feiret og har vel minimalt av dette i egen feiring). 

Det er da ytterst, ytterst få i Norge som feirer juleblot. Det er vel kun de som bekjenner seg til åsatro i dag, og da er det en ny versjon av juleblot i moderne drakt. 

Anonymkode: 1af41...e99

Jeg tror du misforsto hva jeg mente. Det meste rundt julefeiringen er av hedensk opphav, det samme kan sies om påske. Ikke ritualet og betydningen for kristne, men bak det du kaller åsatru eller sett inn en hvilken som helst annen trosretning, som nå har blitt redusert til historiebøkene, så ligger dyrkingen av solen og det er igjen knyttet til fruktbarhet og sett slik, så er det ikke noe religiøst i det.

Jeg er forøvrig antiteist, det betyr ikke at jeg har problemer med den individuelle religiøse personen (selv om det ofte er tilfellet at jeg har problemer med religiøse personer, da mange ikke gir seg før jeg også tror som de...) men jeg har problemer med se det gode i religion og finner gud som han er fremstilt i monoteistisk litteratur et umoralsk monster som jeg ikke ville likt, eller hatt noe med å gjøre, selv om vedkommende viste seg å eksistere.

Endret av Kim
Skrevet (endret)
19 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Gud være så smålig at man ikke kan glede andre?

Har du lest bibelen? Gud gjør det klart at han (ja han...) er sjalu, har dårlig impulskontroll og generelt ganske smålig.

Endret av Kim
Skrevet
2 minutter siden, Kim skrev:

Jeg tror du misforsto hva jeg mente. Det meste rundt julefeiringen er av hedensk opphav, det samme kan sies om påske. Ikke ritualet og betydningen for kristne, men bak det du kaller åsatru eller sett inn en hvilken som helst annen trosretning, som nå har blitt redusert til historiebøkene, så ligger dyrkingen av solen og det er igjen knyttet til fruktbarhet og sett slik, så er det ikke noe religiøst i det.

Dyrkingen av solguden er ikke religiøst? 

Skrevet
1 minutt siden, Kim skrev:

Dårlig retorikk igjen, blabla. Høres ut som en barnehageunge: "Hvorfor slo du Per?" "Fordi Knut slo Stina!!!" 

Så du valgte å bli ateist så du kunne gjøre akkurat de samme feilene som kristne gjør bare med motsatt årsaker? 

Skrevet
46 minutter siden, Druid skrev:

Poenget er at Ateister fyller jula med det innholdet du nevner her: det er tradisjon og en festtid. 

Fokuset på å trekke linjene tilbake til vikingtid er å forklare inbitte kristne som synes ikke-kristne ikke burde feire jul, at jula har absolutt INGENTING med kristendommen å gjøre.

Men der er vi nok bare uenige: jeg synes det er pussig at folk som ikke vet forskjell på Odin og Loke føler behov for å "forsvare" valget om å feire jul med tradisjoner de overhodet ikke har noe forhold til. Jeg synes det holder godt og vel med å feire jul fordi det er fest og tradisjon, framfor andre lissomargumenter.

Men så har ikke jeg støtt på så mange kristne som påstår de eier jula heller (og heller ikke katolikker som mener å ha hevd på gavetradisjonen, eller jøder som mener at påsken kun er deres høytid). Kanskje jeg har hatt flaks?

Skrevet
3 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Dyrkingen av solguden er ikke religiøst? 

Dyrkningen av årstidene og solen er ikke i seg selv religiøst. 
Jeg gir det høy sannsynlighet at feiringen av årstidene og solens varme kom før ideen om at det måtte være en gud eller guder bak disse fenomenene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...