Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ateister hater barndåp, hvorfor det? De har ingenting i mot jul eller påske. Skjønner de ikke at det er tradisjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før Norge ble et kristent land, så feiret også vikinger jul. Men da var det litt mer folkefest, men de feiret det uansett :) 

Anonymkode: baa9c...201

• Liker 14
Skrevet

Fordi opprinnelig var julen en fest for å feire at solen snudde

• Liker 29
Skrevet

Disse tradisjonene har egentlig bånd til overgangsriter som har røtter mye lengre bak i tid enn kristendommen. Der har du forklaringen din. Religioner har tilpasset seg og stjålet tradisjoner.

• Liker 18
Skrevet

Vi har feiret jul i Norge lenge før vi ble kristne. Å ha en slags lysfest midt i mørketida er helt naturlig, uansett tro.

Og hvorfor har kristne juletrær og nisser? Er ikke det en form for avgudsdyrkelse?

Anonymkode: 3e299...79f

• Liker 29
Skrevet

Hvorfor ikke? Det er en fin tradisjon som på mange måter har lite med kristendommen å gjøre, man velger selv om man vil legge fokus på den delen eller ikke. Jeg kjenner til og med muslimer som har en slags julefeiring, jeg syns det er flott, jeg!

• Liker 6
Skrevet

Man vil vel ikke at barnet skal bli medlem i statskirken da... 

Skrevet
Et øyeblikk siden, FriCol skrev:

Man vil vel ikke at barnet skal bli medlem i statskirken da... 

Feil tråd?

Anonymkode: 32517...3c9

• Liker 2
Skrevet

Fordi de "gudløse" gjorde det før kristendommen kom og stjal joleblotfeiringen fra oss.  Og indoktrinerte folket til å tro at det var en kristen tradisjon. Jævla løgnere!  😠

• Liker 10
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Før Norge ble et kristent land, så feiret også vikinger jul. Men da var det litt mer folkefest, men de feiret det uansett :) 

Anonymkode: baa9c...201

Det er fortsatt en religiøs tradisjon, sa aldri at den var kristen. Har ateister kun problemer med moderne religioner?

1 time siden, Honey Dew skrev:

Fordi opprinnelig var julen en fest for å feire at solen snudde

En religiøs fest for at solen snudde.

1 time siden, Arcturus skrev:

Disse tradisjonene har egentlig bånd til overgangsriter som har røtter mye lengre bak i tid enn kristendommen. Der har du forklaringen din. Religioner har tilpasset seg og stjålet tradisjoner.

Jeg har aldri påstått at det har noe med kristendommen å gjøre, men det var alltid religiøst. Har ateister kun noe i mot moderne religioner?

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har feiret jul i Norge lenge før vi ble kristne. Å ha en slags lysfest midt i mørketida er helt naturlig, uansett tro.

Og hvorfor har kristne juletrær og nisser? Er ikke det en form for avgudsdyrkelse?

Anonymkode: 3e299...79f

Vi var religiøse i Norge før vi ble kristne, hva er poenget?

St Nicholas er en kristen helgen. Jeg spør om den ateistiske religionen nå, er ikke interessert i å diskutere kristen praktisering av religion.

1 time siden, Thorn skrev:

Hvorfor ikke? Det er en fin tradisjon som på mange måter har lite med kristendommen å gjøre, man velger selv om man vil legge fokus på den delen eller ikke. Jeg kjenner til og med muslimer som har en slags julefeiring, jeg syns det er flott, jeg!

Så ateister har kun noe i mot kristendommen? Eldre religioner er greit? Andre religioner er greie?

1 time siden, Jerry Lee skrev:

Fordi de "gudløse" gjorde det før kristendommen kom og stjal joleblotfeiringen fra oss.  Og indoktrinerte folket til å tro at det var en kristen tradisjon. Jævla løgnere!  😠

De gudløse hadde selvsagt andre religioner. Det har alltid vært en religiøs tradisjon.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er litt morsomt at enkelte ateister forsvarer sin julefeiring ved å henvise til en annen religion (åsatru). De tror ikke på noe, men forsvarer å feire en kristen-inspirert høytid fordi den også sammer fra en åsatru-høytid. 

Anonymkode: 1af41...e99

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er litt morsomt at enkelte ateister forsvarer sin julefeiring ved å henvise til en annen religion (åsatru). De tror ikke på noe, men forsvarer å feire en kristen-inspirert høytid fordi den også sammer fra en åsatru-høytid. 

Anonymkode: 1af41...e99

Ja, som om det ikke finnes dåpslignende tradisjoner fra tidligere religioner. Men hvis de hadde kunnskap eller forståelse for religion hadde de vell valgt å bli agnostikere så det er vel som forventet.

Skrevet
Et øyeblikk siden, ambivalentReaction skrev:

Det er fortsatt en religiøs tradisjon, sa aldri at den var kristen. Har ateister kun problemer med moderne religioner?

En religiøs fest for at solen snudde.

Jeg har aldri påstått at det har noe med kristendommen å gjøre, men det var alltid religiøst. Har ateister kun noe i mot moderne religioner?

Vi var religiøse i Norge før vi ble kristne, hva er poenget?

St Nicholas er en kristen helgen. Jeg spør om den ateistiske religionen nå, er ikke interessert i å diskutere kristen praktisering av religion.

Så ateister har kun noe i mot kristendommen? Eldre religioner er greit? Andre religioner er greie?

De gudløse hadde selvsagt andre religioner. Det har alltid vært en religiøs tradisjon.

Derfor jeg skrev "gudløse"...for i kristne øyne var de det...hedninger. selvfølgelig hadde de sine guder. Poenget er vel at kristendommen stjal joleblotfeiringen og gjorde det til kristent. Tilslutt glemte folk hvor opprinnelsen var....

• Liker 3
Skrevet
Et øyeblikk siden, Jerry Lee skrev:

Derfor jeg skrev "gudløse"...for i kristne øyne var de det...hedninger. selvfølgelig hadde de sine guder. Poenget er vel at kristendommen stjal joleblotfeiringen og gjorde det til kristent. Tilslutt glemte folk hvor opprinnelsen var....

Hvorfor har ikke ateister problemer med jul da? Når de har problemer med feks dåp? Du finner jo ritualer fra andre religioner som minner om dåp, like langt tilbake som du finner julefeiringer...

Skrevet

Moderne julefeiring er så godt som ikke-religiøs uansett. Du kan like gjerne spørre hvorfor ateister feirer bursdager, eller hvorfor ateister har en syvdagersuke, eller hvorfor ateister heter Maria, Joakim og David.

• Liker 13
Skrevet
1 minutt siden, Okapi skrev:

Moderne julefeiring er så godt som ikke-religiøs uansett. Du kan like gjerne spørre hvorfor ateister feirer bursdager, eller hvorfor ateister har en syvdagersuke, eller hvorfor ateister heter Maria, Joakim og David.

Samme med moderne dåp. Er det kriken ateister har noe i mot?

Skrevet
4 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Ja, som om det ikke finnes dåpslignende tradisjoner fra tidligere religioner. Men hvis de hadde kunnskap eller forståelse for religion hadde de vell valgt å bli agnostikere så det er vel som forventet.

Ateisme utelukker ikke agnostisisme. Det at man ikke vet betyr ikke at man ikke har tatt et standpunkt om hba man anser som mest sannsynlig. Det er fullstendig mulig å ikke tro på guddommer (å være ateist), men samtidig erkjenne at man ikke vet helt sikkert (agnostisisme). Dette i motsetning til gnostisk ateisme, der man hevder at man vet at det ikke finnes guddommer.

Anonymkode: 1e8ff...f2b

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, ambivalentReaction skrev:

Samme med moderne dåp. Er det kriken ateister har noe i mot?

Du har blitt svar flere ganger i den andre tråden. En dåp involverer a) er løfte man vet man vil bryte, og b) en person som ikke kan samtykke.

• Liker 10
Skrevet

Jeg feirer jul fordi familien min er kristen, for dem er det viktig å inkludere familien (og jeg synes jo at det er en fin tradisjon og en koselig måte å tilbringe litt tid med dem). Å si at jeg ikke skal feire jul fordi jeg er ateist blir litt som å si at jeg ikke skal gå i min søsters bryllup fordi vielsen er i kirken. 

• Liker 2
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ateisme utelukker ikke agnostisisme. Det at man ikke vet betyr ikke at man ikke har tatt et standpunkt om hba man anser som mest sannsynlig. Det er fullstendig mulig å ikke tro på guddommer (å være ateist), men samtidig erkjenne at man ikke vet helt sikkert (agnostisisme). Dette i motsetning til gnostisk ateisme, der man hevder at man vet at det ikke finnes guddommer.

Anonymkode: 1e8ff...f2b

Du kan ikke både benekte at gud(er) eksisterer og ikke vite om de eksisterer. Det sier seg jo selv.

Et øyeblikk siden, Okapi skrev:

Du har blitt svar flere ganger i den andre tråden. En dåp involverer a) er løfte man vet man vil bryte, og b) en person som ikke kan samtykke.

Et løfte fra hvem? bebisen lover jo ingenting, derfor man har konfirmasjon. Den religiøse forelderen kan love ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...