Gå til innhold

Feire jul med x-konen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg undrer selv over eget spm så kaster det ut her i håp om bedre svar.!. Hvorfor har jeg en smule problem at x konen skal feire jul sammen med x-mann og familien hans? Ja de har 2 barn sammen, vært skilt i 3 år, han har ny dame, hun ny type. Jeg reiser bort i jul og skal feire med min familie. Det jeg kjenner ikke er greit er: jeg sa at jeg ikke har problem at dem har feiret og spist sammen i juletider pga barna, er ingen problem, men det var før jeg visste at x konen skulle feire i lag sammen med hans store familie, søsken,mor,far,etc.. Da regnet jeg nesten med x konen skulle feire jul med sin familie selv om barna var med far. Jeg hadde ikke noe problem med det om det kun var han,x konen og barna som skulle feire jul. Nå syns jeg alt ble litt rart for min del. Hva mener dere? Har god tone selv med x konen, er ikke noe sånn, men jeg syns settingen ble merkelig og spør meg selv hvorfor?! 

Anonymkode: 8f017...059

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi du føler x-kona tar din plass i hans slekt, og alle kjenner henne fra før som hans partner. Da blir det som at du aldri har eksistert, tenker din gnagende uro.

Jeg synes dette høres helt greit ut. Du må nesten stole på at de har valgt bort hverandre for godt. Nå får barna mulighet til å feire jul med begge foreldrene, og det er fint.

• Liker 3
Skrevet

Skjønner deg godt jeg TS (og jeg er i din manns situasjon). Man kommer seg jo liksom ikke videre dersom man hele tiden skal dvele ved fortiden, og ikke gi rom for nye ting. Dere burde jo selvsagt kunne skape egne tradisjoner uavhengig av hans eks. Joda, hyggelig at barna kan være sammen med begge foreldrene m/ familier - selv om jeg synes det virker litt "lekelykkeligsplittetfamilie". Barna er ikke så dumme at de ikke skjønner at foreldrene ikke klarte å leve sammen,  også er det dårlig gjort overfor deg.

Anonymkode: bd981...d36

• Liker 3
Skrevet

jeg må si jeg ramlet litt av her... x-kone og x-mann, hvem er du her? Er det din x-kone som skal feire jul hos en x-mann hun har vært gift med før deg eller etter deg? Og dere har ikke barn sammen? Skjønner ikke hvorfor du da skal mene noe om hvem hun feirer jul med. Men det kan hende jeg ikke forstår din situasjon. 

Sånn generelt sett så er jeg imot å feire jul (og andre ting) sammen med eks. Dette vil ofte medføre at ungene vil tro og håpe at foreldrene vil finne tilbake til hverandre, og det er håpløst i forhold til nye partnere. Når jeg gikk fra min eks så kuttet jeg alt, jeg var ikke en del av den familien lenger. Vi fungerer veldig fint. Min samboer var tvunget til å feire alt sammen med sin eks (fikk ikke lage sine tradisjoner) og dette forholdet ødelegger ungene. Litt avsporing dette antagelig...

Anonymkode: 89c65...5f1

• Liker 7
Skrevet

jeg var i samme situasjon, men jeg sa nei til det. at det ikke ble aktuelt heller å feire jul sammen ex kone selv om de har barn sammen. det er ikke riktig gjort ovenfor ny partner. slutt er slutt.det vil si at høytider ikke lengre feires sammen.

Anonymkode: 7fcd6...cae

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

jeg var i samme situasjon, men jeg sa nei til det. at det ikke ble aktuelt heller å feire jul sammen ex kone selv om de har barn sammen. det er ikke riktig gjort ovenfor ny partner. slutt er slutt.det vil si at høytider ikke lengre feires sammen.

Yeah. Så er det disse små detaljene med å tenke på ungene og sånn, da. Sånne kjedelige greier.

Jeg feirer jul med min eksmann og hans foreldre, og det gleder jeg meg til. Barna mine elsker oss alle sammen, og blir veldig glad når vi er samla. Jeg hadde ikke latt barna mine savne en av foreldrene sine i julen pga en snurt nykjæreste. 

Heldigvis har aldri kjæresten min stilt spørsmål ved dette, og jeg hadde blitt ganske perpleks og sur dersom han gjorde det. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg startet tråden, for å forklare hvor jeg er i denne situasjonen er jeg hans nye dame og han skal feire jul ilag med sin familie. Og x konen. Jeg er splittet selv i meninger som at det er jo super bra, men samtidig tenker jeg som en annen skrev her at det ikke er greit og at barna er gammel nok til å forstå at dem ikke bør feire jul sammen hjemme hos far sin familie. Alt i alt syns jeg det er ok, men det var når jeg trodde at det bare var dem som skulle feire, men når med ett det er en hel familiesamling syns jeg det ikke er på sin plass at x konen skal feire jul ilag med dem.  Jeg merker at spenningen i vårt forhold som er relativt nytt begynner dabbe av pga små tilfeller som dette. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke syns det er greit bør du prate med han om det.

Fortell han hva du føler og mener. Hvor dine grenser for hva som er greit går- og han kan fortelle deg hva han tanker og mener. 

Din mening av hva som er greit SKAL ha stor betydning for han, og er dere svært uenige og ikke blir enige så kan det være greit å ikke gå videre med forholdet.

eksen vil som regel alltid være et irritasjonsmoment , og forsurer det forholdet for mye så er det ikke verd det..

Ikke finn deg i å spille 2.fiolin. Du fortjener bedre ;)

argumenter som "barnas beste" -"gjør det for barnas del" etc bør du avfeie umiddelbart- det er bare forsøk på å skjevfordele likeverden i forholdet deres.

han har barn fra før- det gir han ingen rett til å være en dårligere kjæste. Takler han ikke begge rollene fortjener han ikke å ha kjæreste :)

Lykke til og ha en flott jul :)

Anonymkode: bacdf...3e2

• Liker 1
Skrevet
56 minutter siden, kisskissbangbang skrev:

Yeah. Så er det disse små detaljene med å tenke på ungene hossånn, da. Sånne kjedelige greier.

Jeg feirer jul med min eksmann og hans foreldubehageligt gleder jeg meg til. Barna mine elsker oss alle sammen, og blir veldig glad når vi er samla. Jeg hadde ikke latt barna mine savne en av foreldrene sine i julen pga en snurt nykjæreste. 

Heldigvis har aldri kjæresten min stilt spørsmål ved dette, og jeg hadde blitt ganske perpleks og sur dersom han gjorde det. 

Flott h vis dere klarer å feire jul sammen uten problemer, men du må sette deg i den "nye" kjærestens situasjon også. Syns det er dårlig gjort av deg å bli sur hvis han setter spørsmål rundt noe som kan være ubehagelig for mange. Og kanskje han også. Er det slutt så er det slutt. Inviterte selv min eks og hans nye kjæreste til p feire jul med oss for noen år siden. Sa ingenting til barna om at jeg hadde invitert dem. Fullt forståelig at de ikke ønsket å feire med meg og min familie og jeg ble ikke sur av den grunn. Siden jeg ikka hadde sagt noe til barna hadde de heller ingen forventninger om at pappa og Anne skulle komme.

Vi har aldri feiret jul ssmmen etter bruddet, og det er helt naturlig for barna å være annenhvert år his foreldrene sine.

Anonymkode: 87ba1...79f

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det er utrolig flott at noen får til å feire jul (og bursdag osv.) sammen for barnas del, selv om de ikke er kjærester lengre, og jeg ville ikke ha reagert på det. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flott h vis dere klarer å feire jul sammen uten problemer, men du må sette deg i den "nye" kjærestens situasjon også. Syns det er dårlig gjort av deg å bli sur hvis han setter spørsmål rundt noe som kan være ubehagelig for mange. Og kanskje han også. Er det slutt så er det slutt. Inviterte selv min eks og hans nye kjæreste til p feire jul med oss for noen år siden. Sa ingenting til barna om at jeg hadde invitert dem. Fullt forståelig at de ikke ønsket å feire med meg og min familie og jeg ble ikke sur av den grunn. Siden jeg ikka hadde sagt noe til barna hadde de heller ingen forventninger om at pappa og Anne skulle komme.

Vi har aldri feiret jul ssmmen etter bruddet, og det er helt naturlig for barna å være annenhvert år his foreldrene sine.

Han får bare tåle at jeg kommer til å være tildels mye sammen med min eksmann sammen med barna. Om han skulle bli sur for det får det være hans problem. 

Jeg feirer jul med eksen og barna så lenge det føles naturlig og greit for oss alle, jeg regner med det tar slutt på et tidpunkt uansett. Alt til sin tid. Men ikke etter en sur nykjærestes klokke. 

• Liker 3
Skrevet
10 timer siden, kisskissbangbang skrev:

Han får bare tåle at jeg kommer til å være tildels mye sammen med min eksmann sammen med barna. Om han skulle bli sur for det får det være hans problem. 

Jeg feirer jul med eksen og barna så lenge det føles naturlig og greit for oss alle, jeg regner med det tar slutt på et tidpunkt uansett. Alt til sin tid. Men ikke etter en sur nykjærestes klokke. 

Min kjæresten respekterte det fra dag en. jeg synes ikke det er greit at han skal feire jul sammen ex konen. Det blir feil for meg. Han har fått en ny partner som han skal lage egne juler og tradisjoner med. Dette innebærer absolutt ikke ex konen! Slutt er som sagt slutt. En skal ta hensyn til sin nye  kjæreste . Det er tross alt han/henne du skal tilbringe resten av livet med. Barn er tilpasningsdyktige. De forstår og aksepterer den nye situasjonen. Er glad min kjæreste ikke er som deg.Han  hørte faktisk på meg og var enig!

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min kjæresten respekterte det fra dag en. jeg synes ikke det er greit at han skal feire jul sammen ex konen. Det blir feil for meg. Han har fått en ny partner som han skal lage egne juler og tradisjoner med. Dette innebærer absolutt ikke ex konen! Slutt er som sagt slutt. En skal ta hensyn til sin nye  kjæreste . Det er tross alt han/henne du skal tilbringe resten av livet med. Barn er tilpasningsdyktige. De forstår og aksepterer den nye situasjonen. Er glad min kjæreste ikke er som deg.Han  hørte faktisk på meg og var enig!

Vi hadde aldri endt opp sammen i utgangspunktet, da vi tydeligvis er grunnleggende uenig om ting som er vikrige for oss. Så vi får fortsette å være uenige og fornøyde på hver vår kant. 

God jul. :)

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, kisskissbangbang skrev:

Vi hadde aldri endt opp sammen i utgangspunktet, da vi tydeligvis er grunnleggende uenig om ting som er vikrige for oss. Så vi får fortsette å være uenige og fornøyde på hver vår kant. 

God jul. :)

Vil bare si at jeg som siterte deg litt lengre opp her ikke er den samme AB som siterte deg sist. Jeg er enig i det siste AB skriver, men ikke den nest siste setningen hennes. Jeg respekterer deg for at du har valgt å feire jul med eksen :) 

Skrevet (endret)
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg startet tråden, for å forklare hvor jeg er i denne situasjonen er jeg hans nye dame og han skal feire jul ilag med sin familie. Og x konen. Jeg er splittet selv i meninger som at det er jo super bra, men samtidig tenker jeg som en annen skrev her at det ikke er greit og at barna er gammel nok til å forstå at dem ikke bør feire jul sammen hjemme hos far sin familie. Alt i alt syns jeg det er ok, men det var når jeg trodde at det bare var dem som skulle feire, men når med ett det er en hel familiesamling syns jeg det ikke er på sin plass at x konen skal feire jul ilag med dem.  Jeg merker at spenningen i vårt forhold som er relativt nytt begynner dabbe av pga små tilfeller som dette. 

Hvorfor er det ett problem for deg- når dere likevel ikke skal feire jul sammen som par? Det kommer mange år og mange situasjoner hvor mor og far må være nettopp mor og far- og kan man ikke akseptere at de har ett godt forhold når de tross alt har barn sammen, da bør man kanskje revurdere om det er noen du ønsker å fortsette forholde med.

Å starte ett forhold med å dikterer hva partner har lov til og ikke høres ikke helt godt ut spør du meg.

Endret av xinnia
Skrevet

Her så feirer kjæresten min jul, sammen med sin datter, ex kone og hennes samboer. Jeg ble invitert til å feire jul med min ex mann, mine barn og store deler av hans familie. Jeg takket nei, men det er fordi jeg og barnefar har hatt et ganske dårlig forhold i 5 år, grunnet hans nå ex kone. Og han tror vel at vi skal gå rett til gode venner, fra og ikke være venner overhodet. Men skulle det forholdet bli bedre, kan det hende vi feirer jul sammen igjen en gang.

Jeg synes det bare er koselig at min kjæreste feirer jul med sitt barn og ex.

Anonymkode: 9d29b...a7a

• Liker 1
Skrevet

Jeg husker litt slutten med min x-kone. Hun sa at det å ha barn er en jobb, og at man ikke trenger å like hverandre for å jobbe sammen.

Det er fint at de har såpass ryddig tone at de faktisk klarer å feire skikkelig jul sammen med barna. Voksent.

• Liker 1
Skrevet
Den 23. desember 2015 at 1.59, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg undrer selv over eget spm så kaster det ut her i håp om bedre svar.!. Hvorfor har jeg en smule problem at x konen skal feire jul sammen med x-mann og familien hans? Ja de har 2 barn sammen, vært skilt i 3 år, han har ny dame, hun ny type. Jeg reiser bort i jul og skal feire med min familie. Det jeg kjenner ikke er greit er: jeg sa at jeg ikke har problem at dem har feiret og spist sammen i juletider pga barna, er ingen problem, men det var før jeg visste at x konen skulle feire i lag sammen med hans store familie, søsken,mor,far,etc.. Da regnet jeg nesten med x konen skulle feire jul med sin familie selv om barna var med far. Jeg hadde ikke noe problem med det om det kun var han,x konen og barna som skulle feire jul. Nå syns jeg alt ble litt rart for min del. Hva mener dere? Har god tone selv med x konen, er ikke noe sånn, men jeg syns settingen ble merkelig og spør meg selv hvorfor?! 

Her må du tenke på barna,barna og atter barna. 

Glem deg og mannen i jula. Barna skal få oppleve en bra jul med begge foreldre og familien

Anonymkode: 5e928...a62

• Liker 2
Skrevet

Er for dumt at de skal feire jul sammen og fake familie når kjernefamlien deres er brutt opp og de begge har nye partnere. 

Skrevet
4 timer siden, O.G. skrev:

Er for dumt at de skal feire jul sammen og fake familie når kjernefamlien deres er brutt opp og de begge har nye partnere. 

Hundre prosent enig.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...