Gå til innhold

Normalt med fulle foreldre?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Man leser jo stadig disse advarslene, men jeg har selv ikke opplevd fulle foreldre - verken mine egne eller venninners. Så jeg lurer på hvor utbredt det egentlig er. Har ikke hørt om noen som har forldre som drikker seg fulle sammen med barna.

Anonymkode: 0f1d1...a1b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man leser jo stadig disse advarslene, men jeg har selv ikke opplevd fulle foreldre - verken mine egne eller venninners. Så jeg lurer på hvor utbredt det egentlig er. Har ikke hørt om noen som har forldre som drikker seg fulle sammen med barna.

Det er nok dessverre mer utbredt enn du tror. Det er så mye skam og tabuer rundt alkoholmisbruk. Og barn er ekstremt lojale mot sine foreldre. Det meste som skjer bak

Anonymkode: b1962...69b

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok dessverre mer utbredt enn du tror. Det er så mye skam og tabuer rundt alkoholmisbruk. Og barn er ekstremt lojale mot sine foreldre. Det meste som skjer bak

Anonymkode: b1962...69b

Skrevet

Jeg har vokst opp med foreldre som drikker hver fredag og lørdag. Som regel hver eneste dag det mulighet til det i ferier og langhelger. Har sett både mamma og pappa brisne og vel så det flere ganger enn jeg kan telle i løpet av barndommen. Pappa er riktig nok hardest på flaska og drikker seg full - fra sans og samling - med jevne mellomrom. 

Ja, jeg hater foreldrene mine og stoler overhodet ikke på dem lengre på grunn av alkoholen, selv når de klarer det kunststykket det er å "bare ta noen glass til maten". Berusa blir de okkesom. Synes det er en ekstrem uting å drikke alkohol - selv bare et glass/en drink med barn tilstede eller i samme hus. Barn fortjener å ha edru og tilregnelige foreldre og omsorgspersoner. 

Anonymkode: c1801...43d

• Liker 2
Skrevet

Har aldri opplevd det. Mine foreldre har nøyd seg med et par glass til maten/kaffen. Jeg har fått smake på (duppet bare fingeren når jeg var liten) så lenge jeg kan huske og kommer til å gjøre det på samme måte hvis jeg selv får barn. Gøy å se på grimasen når tiåringen dupper fingeren i glasset og finner ut hvor grusomt cognac smaker vel :fnise:

Skrevet

Aldri opplevd fulle foreldre. Har selv aldri drukket med barn tilstedet. Barn skal ha edruelige foreldre som ikke drikker fremfor dem, dette har jeg fulgt opp med mine barn. Drikker aldri med barn eller tenåringer tilstedet. Drikker ikke engang framfor mine voksne barn

Anonymkode: 0911d...4ae

• Liker 2
Skrevet

Normalt som vanlig, eller normalt som 'ikke-sykt'? Veldig vanlig håper jeg ikke det er, men vi vet jo at det dessverre forekommer. Så er det definisjonen på full, i min familie er det normalt/vanlig å drikke litt alkohol til maten i selskaper (tom dåp og konfirmasjon, og selvsagt julaften), men det er høyst unormalt å bli full. Jeg har aldri sett mine egne foreldre, besteforeldre eller tanter og onkler berusede, verken som barn eller voksen. 

Anonymkode: ca60f...cc6

• Liker 1
Skrevet

Er vokst opp med foreldre som kunne ta seg ett eller max to glass til maten. Aldri mer. De hadde et avslappet forhold til alkohol og drakk det for smakens skyld, ikke for å ruse seg. Har sett mamma småfull, men da var jeg vel noe sånt som 28 år gammel :P 

Nå har jeg barn selv, og tenker å holde samme linja som mine foreldre. Sånn i utgangspunktet ihvertfall, om det skulle vise seg at barna synes det er ubehagelig så får vi bare la være, så viktig er det ikke. :) 

Anonymkode: 8af29...c0a

Skrevet

Jeg er vokst opp med foreldre som drakk alkohol til maten og en sjelden gang kunne drikke seg fulle. Men aldsri begge to samtidig. Jeg ser ikke problemet med det.

Anonymkode: 33471...92e

• Liker 1
Skrevet

Jeg var tenåring første gang jeg så faren min brisen (ikke full) og moren min et par år senere. Dette har vært tilfeller langt på natt når de enten kom hjem fra fest eller hadde gjester hjemme. Opplevde det ikke som hverken skummelt eller rart. I dag er mine over 20 år, og jeg har spurt om de har sett meg full, men de sier de bare har sett meg knisebrisen nå som voksne. De har forøvrig sagt det er rart jeg aldri har vært full slik de har sett meg da de vet at også godt voksne kan dessverre få i seg et glass for mye. 

Jeg har venninner som har vært dypt ulykkelig både som tenåring og voksen over foreldre som blir regelrett dritings ofte, og er sjeleglad jeg ikke har opplevd det, eller at mine barn har opplevd grøftefyll i hjemmet. 

Hjemme drikker vi gjerne et glass vin midt i uka, og er ikke restriktiv der. 

Anonymkode: 54a11...2f9

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har dessverre sett begge foreldrene mine fulle + endel tanter og onkler. Jeg tror mange i vår foreldregenerasjon (50+) var mindre forsiktig med alkohol enn dagens foreldre. 

Anonymkode: a633f...708

Jeg har også skjedd det, og ingen skade skjedd. 

Skrevet

Har opplevd min far sterkt beruset utallige ganger, så beruset at han har vært bevisstløs, ekstremt skremmende og ubehagelig for barn, men alt blir jo på en måte naturlig til slutt. Når man har opplevd det nok ganger blir det på en måte en del av livet, men jeg selv har heldigvis gått motsatt vei, er tilnærmet avholds. Synes fulle folk er tåpelige men mest skremmende.

Anonymkode: db5f7...3a5

• Liker 1
Skrevet

Nei har aldri sett foreldre eller slektninger fulle på Julaften!

MEn svigers derimot.... Ikke faen om jeg tar ungene med og feirer jul med dem!

Skrevet

I min familie nyter vi omtrent aldri alkohol. Uansett høytid, som jul eller nyttår. Dette gjelder også nå som alle i familien er myndige. 
Vet at i min beste venns familie er det normalt med et glass vin eller øl til maten. Men man merker aldri at noen blir beruset når det er barn i nærheten. 

Skrevet

Jeg har aldri opplevd det, men vet det er mer normalt enn man kanskje tror. Veldig trist.

Skrevet

Jeg vil ikke kalle det normalt, men dessverre er det for mange barn som opplever dette. Flott for dere her i tråden som har opplevd dette og ikke ser problemet. Men mange barn synes faktisk at dette er ganske vondt. 

Anonymkode: a40db...e1b

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke kalle det normalt, men dessverre er det for mange barn som opplever dette. Flott for dere her i tråden som har opplevd dette og ikke ser problemet. Men mange barn synes faktisk at dette er ganske vondt. 

Anonymkode: a40db...e1b

TS spurte etter våre erfaringer, ikke om vi synest at det er greit at andre barn synes det er vondt med fyll i familien. Jeg har ikke opplevd fyll i familien, men ser så klart problemet der familier opplever fyll, og at barna oppfatter dette både som vondt, trist og skremmende. 

Anonymkode: 54a11...2f9

Skrevet

Vi serverer øl eller rødvin til de som ønsker det. Og akevitt, konjakk eller likør. Har gjort det siden år 2000, da jeg først begynte å "holde jula".

Jeg tror jeg har sett en av familien helt full to ganger. Resten drikker litt jevnt utover kvelden, uten at de virker fulle. De to episodene var ikke agressive. Men han måtte legge seg nedpå. Virket ikke som on ungene løftet et øyebryn. Det er alltid noen som er helt edrue hele julaften. Mannen min har aldri drukket, for han kjører slektninger hjem. Han har tatt en øl etter at den siste er kjørt hjem. Da er vi for trøtte til å gjøre mer ann å rydde bort kaffekoppene og stupe i seng.

Selv har jeg vært 100% alkoholfri mange julaftener. De gangene jeg drikker, har jeg ikke kjent meg beruset i det hele tatt, for det blir to glass til middagen kl 17, og 1-2 glass fra kl 18 og utover. Jeg er så opptatt med å servere og rydde.

Skrevet

Hjemme så drakk mine foreldre ikke ofte. Ble et glass eller to. Svgerfar er alkoholiker. Ble fullere og fullere utover kvelden og tilslutt sovne i en stol. Så de siste årene har vi feiret jul her hos oss, sllik at han ikke kan få tak drikke. Men nå er svigermor og begynt å bli tutlete, så maten smaker hips om haps. Hun har alltid vært flink til å lage mat.

Anonymkode: f6a58...57e

Skrevet

Det er stor forskjell mellom et koseglass og en flaske...! Glass med øl eller vin har jeg vokst opp med selv, i danmark kunne man og kjøre bil med dette innabords.
Jeg selv drikker ett glass rødvin 1-2 ganger i året med barn til stede, aldri mer og er aldri påvirket! Har til og med prøvd alkomåler og jeg er "edru" etter 15 min - 1 time. 

Anonymkode: fc9bd...756

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...