Gå til innhold

Norge bør skamme seg

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trodde innvandrere også måtte tjene over et visst beløp før de fikk hente hit familiemedlemmer. Og med tanke på at de som har kommet siste året ikke er flyktninger, men nærmere bestemt arbeidsinnvandrere, er det rart at det er så forskjellige krav til inntekter. De som kommer fra Midt-Østen er også resurssterke, leger og ingeniør mm. Dette er stillinger med høye inntekter så det burde ikke gi ulike krav.

Anonymkode: d0b41...9db

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor bør Norge skamme seg? Hvis han skal være i Norge må han være her på korrekt grunnlag.

• Liker 4
Skrevet

Hva er problemet? Hvis han ikke får arbeid i Norge, får han vel dra til utlandet, da! 

Artikkelforfatteren beklager seg over den skammen og uroen hun føler. Det framgår ikke av artikkelen hva for noe skammelig hun har gjort, men det er tydeligvis noe ille. Eller er det bare alminnelig jammer og syting?

• Liker 2
Gjest Sunflower-Delight
Skrevet
18 minutter siden, jabx skrev:

Hvorfor bør Norge skamme seg? Hvis han skal være i Norge må han være her på korrekt grunnlag.

Det var han vel da? Har lest et sted at utlendinger har 6 måneders tid på å finne seg en jobb, da tror jeg også at nav er ment til å støtte vedkommende helt til de har klart å finne seg jobb innen denne tiden. Hvis du har lest teksten så klarte han å få seg en god jobb+arbeidsvisum, men seinere fikk mindre tillatelse. Her virker det mest som om flyktninger er viktigere enn hva innfødte fra Norge med sine familier er.

Til trådstarter: Virkelig trist hvordan innfødte fra Norge blir behandlet når de ønsker å flytte tilbake til sitt hjemland med sin familie, at de skal bli sett på som mindre viktige enn hva flest flyktninger er. Jeg sier flest flyktninger fordi mange av de som har kommet til europa ikke alle flykter i fra krig. Det er kjipt å være norsk for så å ville flytte tilbake til hjemland med familie hvis en skal bli behandlet på denne måten. Som sagt; innfødte burde ha førsterett, deretter kommer det å hjelpe fremmede i nød. 

Skrevet
9 timer siden, Sunflower-Delight skrev:

Det var han vel da? Har lest et sted at utlendinger har 6 måneders tid på å finne seg en jobb, da tror jeg også at nav er ment til å støtte vedkommende helt til de har klart å finne seg jobb innen denne tiden. Hvis du har lest teksten så klarte han å få seg en god jobb+arbeidsvisum, men seinere fikk mindre tillatelse. Her virker det mest som om flyktninger er viktigere enn hva innfødte fra Norge med sine familier er.

Til trådstarter: Virkelig trist hvordan innfødte fra Norge blir behandlet når de ønsker å flytte tilbake til sitt hjemland med sin familie, at de skal bli sett på som mindre viktige enn hva flest flyktninger er. Jeg sier flest flyktninger fordi mange av de som har kommet til europa ikke alle flykter i fra krig. Det er kjipt å være norsk for så å ville flytte tilbake til hjemland med familie hvis en skal bli behandlet på denne måten. Som sagt; innfødte burde ha førsterett, deretter kommer det å hjelpe fremmede i nød. 

Ja, det er kjipt, men leste du artikkelen? Det står at mannen hennes ikke er norsk, samt at han mistet jobben og at hans kone heller ikke har fått noen stabil jobb og ikke kan forsørge han. Når du har en utenlandsk partner så må du dokumentere at du kan forsørge denne, uavhengig om dere har bodd sammen i utlandet før dere kommer til Norge eller ei. 

Det er en kjip situasjon men jeg ser heller ikke hvordan dette skal kunne gjøres annerledes. Dersom en skal åpne opp for at folk som mister jobben og som ikke er norske statsborgere skal kunne søke på alt av jobber utenfor sitt eget fagfelt, så bidrar man til å undergrave norsk arbeidsliv. Arbeidsledigheten er økende, og man ville ikke gjort det bedre ved å gjøre det enklere å spekulere i norsk arbeidsliv. Selv mange ufaglærte stillinger anses som godt betalt blant mange fra andre land og åpner man et smutthull i arbeidsvisumet som tillater en å også søke jobber utenfor eget fagfelt dersom man mister "primærjobben" så får vi potensielt ganske mange arbeidsinnvandrere som spekulerer i nettopp det. 

Jeg fatter ikke denne uffinga over at man ikke alltid har rett til å leve i Norge. Vi har på ingen måte strengere lovverk rundt dette enn mange andre land, har man ikke jobb som utenlandsk statsborger eller partner som kan forsørge seg, har man heller ikke noen naturgitt rett til å oppholde seg i et gitt land. Det er dessverre risikoen man tar om man velger seg en utenlandsk partner.

At man mener at man er ressurssterk er gjerne en subjektiv mening, men når man har en mann som mister jobben og heller ikke har egen inntekt som kan forsørge denne partneren så er man kanskje ikke så ressurssterk som man tror, og man må som alle andre som ønsker å bringe ektefellen til Norge tilfredsstille visse minimumskrav for å dokumentere forsørgerevne. 

Anonymkode: 286d2...1f1

• Liker 9
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er kjipt, men leste du artikkelen? Det står at mannen hennes ikke er norsk, samt at han mistet jobben og at hans kone heller ikke har fått noen stabil jobb og ikke kan forsørge han. Når du har en utenlandsk partner så må du dokumentere at du kan forsørge denne, uavhengig om dere har bodd sammen i utlandet før dere kommer til Norge eller ei. 

Det er en kjip situasjon men jeg ser heller ikke hvordan dette skal kunne gjøres annerledes. Dersom en skal åpne opp for at folk som mister jobben og som ikke er norske statsborgere skal kunne søke på alt av jobber utenfor sitt eget fagfelt, så bidrar man til å undergrave norsk arbeidsliv. Arbeidsledigheten er økende, og man ville ikke gjort det bedre ved å gjøre det enklere å spekulere i norsk arbeidsliv. Selv mange ufaglærte stillinger anses som godt betalt blant mange fra andre land og åpner man et smutthull i arbeidsvisumet som tillater en å også søke jobber utenfor eget fagfelt dersom man mister "primærjobben" så får vi potensielt ganske mange arbeidsinnvandrere som spekulerer i nettopp det. 

Jeg fatter ikke denne uffinga over at man ikke alltid har rett til å leve i Norge. Vi har på ingen måte strengere lovverk rundt dette enn mange andre land, har man ikke jobb som utenlandsk statsborger eller partner som kan forsørge seg, har man heller ikke noen naturgitt rett til å oppholde seg i et gitt land. Det er dessverre risikoen man tar om man velger seg en utenlandsk partner.

At man mener at man er ressurssterk er gjerne en subjektiv mening, men når man har en mann som mister jobben og heller ikke har egen inntekt som kan forsørge denne partneren så er man kanskje ikke så ressurssterk som man tror, og man må som alle andre som ønsker å bringe ektefellen til Norge tilfredsstille visse minimumskrav for å dokumentere forsørgerevne. 

Godt skrevet!

Anonymkode: d0b41...9db

• Liker 3
Gjest Jalapeno
Skrevet (endret)

Nok en sutreartikkel for å spille på folks følelser. Er så lei disse artiklene. Selvsagt er det ikke noe å skamme seg over. Det er et høyst nødvendig regelverk for å unngå å miste kontrollen.

Jeg vil faktisk gå så langt som å si at hvis man velger å gifte seg med en utlending, så må man ta konsekvensene av det. Det første man bør gjøre er å sette seg inn i regelverket rundt dette.

Endret av Jalapeno
Skrevet
10 minutter siden, Jalapeno skrev:

Nok en sutreartikkel for å spille på folks følelser. Er så lei disse artiklene. Selvsagt er det ikke noe å skamme seg over. Det er et høyst nødvendig regelverk for å unngå å miste kontrollen.

Jeg vil faktisk gå så langt som å si at hvis man velger å gifte seg med en utlending, så må man ta konsekvensene av det. Det første man bør gjøre er å sette seg inn i regelverket rundt dette.

Jepp, enig i det :)

• Liker 1
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet (endret)

Nordmenn de klager når innvandrere kommer og de klager når innvandrer bli kastet ut.

Jada jeg vet det gjelder ikke alle nordmenn.

Endret av Balian de Ibelin
Skrevet

Ressurssterkhet kan ikke alltid måles i penger!

Anonymkode: aa723...e4b

Gjest Sunflower-Delight
Skrevet (endret)
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg leste hele artikelen. Jeg tenkte mer på hva slags rettigheter som jeg har lest om og hørt om direkte med politiet i Norge angående når en fra utlandet flytter til Norge, da kommer det også litt an på hvor vedkommende kommer fra. De er strengere med visse land som for eksempel Tyrkia, mens hvis vedkommende kommer fra et land i EU så er det lettere for dem å bli tatt i mot i Norge. I denne artikkelen vet vi ikke hvor mannen kommer i fra, så da er det heller ikke lett å dømme situasjonen på rette vis.

Den informasjonen jeg kjenner til er at hvis hans kone ikke kan forsørge han under det ho tjener, så skal en vanlig utlending ha maks 6 måneder på å finne seg en jobb. I løpet av den tiden de leter etter jobb så trenger flest av disse pengestøtte fra nav helt til de har klart å få skaffet seg jobb, dette er første steg. Deretter er de nødt til å fikse botillatelse... o.s.v.... o.s.v... 

Jeg snakket da mer generelt, om hvilke rettigheter utlendinger fra land som er bra tatt i mot av Norge har. Ikke alle utlendinger kommer i fra midtøsten.

Endret av Sunflower-Delight
Skrevet
5 timer siden, Jalapeno skrev:

Enig.

Skrevet

dette er resultatet av innvandringen... 

Anonymkode: ace4d...a53

Skrevet

I artikkelen klages det over at han ikke får velferdsgoder av NAV og staten. 

Hvorfor skal den norske stat gi velferdsgoder til utenlandske borgere? Om han ikke har jobb i Norge eller kone til å forsørge seg så må han jo reise hjem igjen, det er jo ikke verre enn det.

Det er ikke slik at jeg kan reise til Dubai, Saudi-Arabia , Kina eller Singapore å regne med at disse landene skal betale for oppholdet mitt om jeg ikke finner jobb.

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, Sunflower-Delight skrev:

Ja, jeg leste hele artikelen. Jeg tenkte mer på hva slags rettigheter som jeg har lest om og hørt om direkte med politiet i Norge angående når en fra utlandet flytter til Norge, da kommer det også litt an på hvor vedkommende kommer fra. De er strengere med visse land som for eksempel Tyrkia, mens hvis vedkommende kommer fra et land i EU så er det lettere for dem å bli tatt i mot i Norge. I denne artikkelen vet vi ikke hvor mannen kommer i fra, så da er det heller ikke lett å dømme situasjonen på rette vis.

Den informasjonen jeg kjenner til er at hvis hans kone ikke kan forsørge han under det ho tjener, så skal en vanlig utlending ha maks 6 måneder på å finne seg en jobb. I løpet av den tiden de leter etter jobb så trenger flest av disse pengestøtte fra nav helt til de har klart å få skaffet seg jobb, dette er første steg. Deretter er de nødt til å fikse botillatelse... o.s.v.... o.s.v... 

Jeg snakket da mer generelt, om hvilke rettigheter utlendinger fra land som er bra tatt i mot av Norge har. Ikke alle utlendinger kommer i fra midtøsten.

Slik jeg tolker det så er denne mannen fra et land utenfor EØS området, for hadde han vært EØS-borger så hadde han også hatt retten til å ta en hvilken som helst jobb i en annen bransje (fri flyt av arbeidskraft er en av rettene i EU/EØS samarbeidet). Ut fra at han tydeligvis ikke er EØS borger ser jeg ikke hvorfor han skulle behandles annerledes enn andre som ikke kommer fra EØS området. 

Din påstand var blant annet at han fikk arbeidstillatelse og en god jobb. Det er riktig, men artikkelen skriver da også at han mistet denne jobben og at han derfor etterhvert ikke lenger for oppholdstillatelse her når hans kone heller ikke kan forsørge han. Din påstand var videre at innfødte ikke får komme tilbake og at flyktninger prioriteres, noe som heller ikke er riktig. Denne mannen har av det som fremgår av artikkelen ikke vært norsk statsborger, kun hans kone som er norsk. Norske statsborgere nektes selvfølgelig ikke opphold i favør av flyktninger. 

• Liker 1
Skrevet

Tråden ryddet for persondebatt

Nordvesta, mod.

Skrevet

Jeg er enig at man må kunne vise til inntekt og jobb for å kunne hente ektefelle utenfor EU/EØS. At man er istand til å forsørge personen i en periode. Men det jeg reagerer på er at flyktninger og de som er innvilget asyl er unntatt dette kravet. At de kan hente sine ektefeller til Norge med et pennestrøk uten noen form for jobb- og inntektskrav. Hvorfor skal det være slik? Klart det oppfattes veldig urimelig at noen som ikke en gang er norske statsborgere skal ha flere rettigheter enn de med norsk pass.

Skjønner hun som skrev artikkelen veldig godt. Norske borgere er iferd med å selvutslette seg selv til fordel for sin sykelige humanisme for andre enn sine egne borgere.

Anonymkode: 96aa6...967

• Liker 4
Skrevet

Norge tar ikke imot flyktninger fordi det er en ressurs for Norge. Vi gjør det for å hjelpe folk som rammes av krig og andre alvorlige katastrofer. 

Men dessverre er det ikke de som trenger det mest som kommer hit. Det er kun de mest ressurssterke som kommer seg hit på egen hånd. Mange har bodd flere år i forholdsvis fredelige land som Tyrkia. De burde ikke få særbehandling når de skal hente ektefelle fra utlandet. Slik det er i dag er det mye strengere kriterier for en etnisk norsk person å hente ektefelle fra utlandet enn det er for en flyktning å hente ektefelle fra utlandet. 

Vi bør hjelpe de som trenger det mest, og vi bør så langt det er mulig hjelpe dem der de er. Vi bør også ta imot noen kvoteflyktninger som blir valgt ut i hjemlandet eller nærområdene. Inntil 5000 i året burde vi vel klare å ta imot og integrere? Men hvis Norge skal bestå tilnærmet slik det er i dag, kan vi ikke ta imot 100 000 i året fra Afrika og Midtøsten, og samtidig tvinge etniske norske menn og kvinner til å flytte fra Norge hvis deres partner kommer fra USA, Australia, eller andre land som har ganske lik kultur som oss.

Jeg vil tro at en ingeniør fra USA, som har norsk kone og halvt norske barn, er lettere å integrere i det norske samfunnet enn en islamist fra Midtøsten som sympatiserer med IS eller al-Qaida, og som ønsker seg en kone med de samme verdiene. Vi må også tenke på hvordan neste generasjon vil fungere i det norske samfunnet.

Anonymkode: 091b6...d14

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...