Gå til innhold

Kan man koke ihjel pinnekjøtt?

Teardrop

Anbefalte innlegg

Kan man koke ihjel pinnekjøtt?

Hvis kjøttet er ferdig før gjestene kommer.. altså løsner fra benet. Hvordan gjør jeg det da? Frykter det kan bli ferdig 1 time før gjestene kommer i dag... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare å sette til side litt og begynne prosessen med damping når du ser at det blir korrekt timet.

Anonymkode: 38602...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som svart over. Koker det myr for lenge blir kjøttet trått å tygge og mister nok også litt av smaken.

Anonymkode: 42676...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke koke. 

Det skal dampes. Dersom det nærmer seg ferdig og det er en stund til servering, så avslutter du dampingen og venter med siste rest til gjestene kommer. 

Anonymkode: 4297a...b32

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke koke. 

Det skal dampes. Dersom det nærmer seg ferdig og det er en stund til servering, så avslutter du dampingen og venter med siste rest til gjestene kommer. 

Anonymkode: 4297a...b32

Signerer. Pinnekjøtt skal ALDRI kokes, da viser man at man ikke behersker å lage en enkel rett.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Hellstrøm sin oppskrift skal pinnekjøtt kokes/trekkes, og det smaker fantastisk godt! Bare tull at det kun skal trekkes.

Anonymkode: f8f38...db8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo fullt mulig å koke pinnekjøtt, mange foretrekker det. Man trenger ikke tro at folk er dumme av den grunn, det er vel heller en selv som er litt kunnskapsløs om man tror damping er eneste mulige tilberedingsmetode... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanskelig å ødelegge pinnekjøtt. Jo lenger det står, jo bedre blir det som regel. Så lenge du fortsatt har vann under rista, gjør det ingenting om det står en time ekstra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er ferdig kan du legge det i langpanna med folie over og sette i ovnen på 50 gr, sett det opp til 150 gr 15 min før servering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Hellstrøm sin oppskrift skal pinnekjøtt kokes/trekkes, og det smaker fantastisk godt! Bare tull at det kun skal trekkes.

Anonymkode: f8f38...db8

Dampes! Ingenting annet. 😊

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uproblematisk å koke pinnekjøtt. Går litt fortere og blir litt mindre salt.

Selv om det har vært vanlig å dampe pinnekjøttet på vestlandet var det vel så vanlig å koke ribba for så å steke den i ovn andre steder i landet. Steikeovnside ble det kalt lokalt her.

Edit: Så summa summarum har ikke Hellstrøm  gjort noe revolusjonerende. Han har hentet frem en gammel tradisjon.:)

Endret av Synne-Marie
Fjernet tilsvar til innlegg som er moderert bort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en diskusjon 🙊

Vi pleier alltid la pinnekjøttet dames lenger enn mange oppskrifter sier. Sier oppskriften 3-4 timer, har vi ofte dampet i 5 timer. Har aldri opplevd at det blir annet enn godt. Kjøttet løsner litt mer fra bena bare, men det gjør som regel ikke så mye. 

Anonymkode: c99d7...c70

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SykkelJenny

Jeg lager pinnekjøttmiddag hver jul og gjør det på følgende måte:

1. Vann ut kjøttet (tiden er avhengig av kjøttet - spør slakter eller les på pakken)
  2. Damper kjøttet over rist eller bjørkepinner til kjøttet slipper benet
  3. Griller det raskt i ovnen før servering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager pinnekjøttmiddag hver jul og gjør det på følgende måte:

1. Vann ut kjøttet (tiden er avhengig av kjøttet - spør slakter eller les på pakken)
  2. Damper kjøttet over rist eller bjørkepinner til kjøttet slipper benet
  3. Griller det raskt i ovnen før servering

Hva har dette å gjøre med trådens problemstilling sånn egentlig? :klo: 

Anonymkode: b4fb1...03a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest SykkelJenny
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva har dette å gjøre med trådens problemstilling sånn egentlig? :klo: 

Anonymkode: b4fb1...03a

Hvis du leser det jeg skrev så betyr det at man skal dampe kjøttet til det løsner - det kan gjerne gjøres en tid før gjestene kommer. Så varmes kjøttet skikkelig ved å ta det under grillen. 

Jeg har alltid masse gjester i julen og gjør det på den måten fordi jeg liker at kjøttet får en "fres" i ovnen etter koking - og ikke minst fordi det da er lettere å sørge for at gjestene får varm mat i rett tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel ikke egentlig opplevd overkokt/overdampet pinnekjøtt. Det tåler en hel del før det går i oppløsning tror jeg.

Endret av Synne-Marie
Fjernet tilsvar til innlegg som er moderert bort.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke bruke bjørkepinner ,bruker bare en grytedampersak som jeg legger opp ned i kjelen.  Denne er ikke bred nok så noe av kjøttet blir kokt.  Bakdelen er at det koker i stykker mens det øverste som er dampet blir fastere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...