Gå til innhold

Er dette å være en god mor?

Miranda16

Anbefalte innlegg

Gjest Potteblomst

Det er noe rart med siteringsfunksjonen, men prøver allikevel.

Tenker ikke nødvendigvis at folk utleverer intime detaljer om barna. men det handler kanskje mer om at private rom blir offentlige. Feks at folk deler private stunder med barna. Mener ikke at barn skal holdes skjult, men legger man det ut så blir det allemannseie på et vis og barna har ingen stemme til å være enige eller uenige i om det skal skal være privat eller offentlig. Har man først lagt det ut så blir det på nettet for alltid, men folk må selvsagt bestemme selv hva de ønsker å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blomsterert

For det du vet kan disse barna om 15 år nikke og være enige i det folk med et kritisk blikk skriver.  Det er mødrene sitt ansvar å legge barna få det privatlivet de har rett på.

Selv om de skulle være enig,så er det absolutt ingen barn som liker å lese eller høre masse skit om opphavet sitt.Eller,rettelse : veldig få barn.Syns det er rart du ikke forstår det? Det handler faktisk om identiteten deres,hvem de kommer fra.Jeg kan godt kritisere min mor jeg,og ok om de utvalgte vil lytte og forstå.Men om noen hadde hakket løs på henne,hadde jeg gått i forsvar.Om du jobber i barnevernet syns jeg det er ganske drøyt at du kan forsvare det som blir skrevet om enkeltpersoner her,og tilmed mene at "bloggerbarna"vil nikke og være enig.

Du svarte ikke på spørsmålene mine? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Det er noe rart med siteringsfunksjonen, men prøver allikevel.

Tenker ikke nødvendigvis at folk utleverer intime detaljer om barna. men det handler kanskje mer om at private rom blir offentlige. Feks at folk deler private stunder med barna. Mener ikke at barn skal holdes skjult, men legger man det ut så blir det allemannseie på et vis og barna har ingen stemme til å være enige eller uenige i om det skal skal være privat eller offentlig. Har man først lagt det ut så blir det på nettet for alltid, men folk må selvsagt bestemme selv hva de ønsker å gjøre.

Jeg er enig jeg.Men jeg reagerer på skitt om enkeltpersoner,og hva det vil gjøre med barna.Å debattere mødrebligger i sin helhet er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om de skulle være enig,så er det absolutt ingen barn som liker å lese eller høre masse skit om opphavet sitt.Eller,rettelse : veldig få barn.Syns det er rart du ikke forstår det? Det handler faktisk om identiteten deres,hvem de kommer fra.Jeg kan godt kritisere min mor jeg,og ok om de utvalgte vil lytte og forstå.Men om noen hadde hakket løs på henne,hadde jeg gått i forsvar.Om du jobber i barnevernet syns jeg det er ganske drøyt at du kan forsvare det som blir skrevet om enkeltpersoner her,og tilmed mene at "bloggerbarna"vil nikke og være enig.

Du svarte ikke på spørsmålene mine? 

Hvis problemet er å ta hensyn til bloggerbarna, så ligger det først og fremst hos foreldrene. Det er mye verre som kan skje enn det som skrives her inne. Det er bare "peanøtter"... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

For det du vet kan disse barna om 15 år nikke og være enige i det folk med et kritisk blikk skriver.  Det er foreldrene sitt ansvar å la barna få det privatlivet de har rett på.

Jo,men resten av samfunnet har ikke ansvar.Jeg må si jeg tviler noe på yrket ditt.Det skal vel innebære at du kan ihvertfall litt psykologi? Og du unngår å svare på relevante spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo,men resten av samfunnet har ikke ansvar.Jeg må si jeg tviler noe på yrket ditt.Det skal vel innebære at du kan ihvertfall litt psykologi? Og du unngår å svare på relevante spørsmål.

Akkurat. Det er foreldrene som sitter med ansvaret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blomsterert

Akkurat. Det er foreldrene som sitter med ansvaret. 

Samfunnet forøvrig har også et ansvar.Selvfølgelig! Jeg glemte spørsmålstegnet.Men jeg vil helst avslutte nå,for det går liksom ikke fremover her :-) så takk for debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnet forøvrig har også et ansvar.Selvfølgelig! Jeg glemte spørsmålstegnet.Men jeg vil helst avslutte nå,for det går liksom ikke fremover her :-) så takk for debatten.

;) Dumt du opplever at det ikke går fremover, for det virket en stund som du forstod at her var litt mer nyanse enn da du først kommenterte. :)

Endret av Asti
Autokorrekt på mobil...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

;) Dumt du opplever at det ikke går fremover, for det virket en stund som du forstod at her var litt mer nyanse enn da du først kommenterte. :)

Nei.Jeg mener fremdeles det samme : at alle har et ansvar for barn.Det skulle tatt seg ut ellers.Og det mener jeg fremdeles folk må tenke på når de skriver om enkeltpersoner.Så min mening er ikke forandret der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Potteblomst

Jeg er enig jeg.Men jeg reagerer på skitt om enkeltpersoner,og hva det vil gjøre med barna.Å debattere mødrebligger i sin helhet er noe helt annet.

Jeg har ikke snakket om enkeltpersoner. Ser ikke poenget med å henge ut enkelte selv om jeg var hard i kantene i det første innlegget mitt.

Endret av Potteblomst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Jeg har ikke snakket om enkeltpersoner. Ser ikke poenget med å henge ut enkelte selv om jeg var hard i kantene i det første innlegget mitt.

Jeg tror deg :-) og syns det er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke dette et forum jeg bruker å være på,men iblant pirrer en og annen overskrift leselysten.

Dere som leser disse bloggene og deretter kritiserer(iblant trakkaserer),har dere tenkt på at de barns dere er så oppbragt over en dag vil lese hva dere skriver om mødrene deres? Hvordan vil dere forsvare det?

"Oppbragt over blir ekspondert",skulle det stå.

Kan svare på første kommentaren din.

Jeg prøver å unngå å skrive noe jeg ikke kan stå for senere, så det tenker jeg for egen del ikke vil være så vanskelig å forsvare.

Samtidig mener jeg at temaet bloggere og deres barn er viktig. Denne debatten bør ikke ties i hjel bare fordi bloggerbarna en dag kan lese hva foreldrene faktisk gjorde mot de. 

Har du tenkt over at hovedansvaret ligger hos foreldrene? At de som bloggere bør tenke over alt barna kan bli utsatt for? Det som står her er lite eller ingenting mot mye annet som allerede har skjedd og kan skje. Det finnes mange gærninger. Eksponering av barna slik toppbloggerer driver på med er langt fra bra.

Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg aner ikke hvem du skriver om :-)

Det får nå uansett være hennes ansvar? Det er noe hun eventuellt må svare for senere.

Men det jeg mente var at de som hakker løs på mødre også har et ansvar.Eller er du ikke enig? 

Jeg synes faktisk problemstillingen min var ganske saklig. Så fort noen problematiserer bloggere, så er det er det mobbing og trakassering. Det er faktisk mange som deltar i slike debatter som har legitime, saklige poeng. Om noen reagerer på at en mor har kjærester som kommer og går i et barns liv, hvorfor er det uthengning? Hvorfor er det problematisk å ha en mening om å bruke barna som inntektskilde? etc,etc

Folk må slutte å arrester alle lesere som har andre oppfatninger enn dem selv.

MEN, nå har debatten vridd seg til å bli et tema om mobbing etc, noen som vil ta opp tråden?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Potteblomst

Hvis man er en livsstilblogger (mote, trening, foreldreskap, osv) så er det en tanke å spørre seg selv om den virkelige motivasjonen for å ha bloggen. Er det for å tjene penger? Føle seg verdsatt og anerkjent? Bli kjent? Dele informasjon? Har man en mødre-blogg så er det et annet menneske man må ta med i beregningen også. Det koker ned til om bloggen vil gjøre barnet godt både på kort og lang sikt. I dag så vet man egentlig ikke konsekvensene på lang sikt. Som foreldre har man ansvaret for barnet på alle vis og det handler også om hvilken rollemodell man er for barnet. De lærer av foreldrene enten man vil eller ei. 

Som foreldre så bør man være bevisst på hva man legger ut om/med barna. Hvis man har hatt flere/mange forhold og deler det med verden så må man være forbredt på at det kan bli kommentert og ta med i beregningen at barnet kan lese dette når det bli eldre. Verden er ikke alltid et hyggelig sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Hvis man er en livsstilblogger (mote, trening, foreldreskap, osv) så er det en tanke å spørre seg selv om den virkelige motivasjonen for å ha bloggen. Er det for å tjene penger? Føle seg verdsatt og anerkjent? Bli kjent? Dele informasjon? Har man en mødre-blogg så er det et annet menneske man må ta med i beregningen også. Det koker ned til om bloggen vil gjøre barnet godt både på kort og lang sikt. I dag så vet man egentlig ikke konsekvensene på lang sikt. Som foreldre har man ansvaret for barnet på alle vis og det handler også om hvilken rollemodell man er for barnet. De lærer av foreldrene enten man vil eller ei. 

Som foreldre så bør man være bevisst på hva man legger ut om/med barna. Hvis man har hatt flere/mange forhold og deler det med verden så må man være forbredt på at det kan bli kommentert og ta med i beregningen at barnet kan lese dette når det bli eldre. Verden er ikke alltid et hyggelig sted. 

Er enig i noe av dette.En må ta hovedansvaret for barna som forelder.Uten at jeg hverken kan,eller vil,kritisere disse mødrene.Jeg ville nok uansett ikke gjort det om enkeltpersoner,det blir for drøyt.Er en uting å henge ut mennesker,det er mitt syn og min mening.

Men selv om en selvfølgelig har hovedsnsvaret,så har også vi andre et stort ansvar.Er du ikke enig i det? En kan ikke tenke at om foreldre eventuellt ikke tar ansvar,så trenger heller ingen andre.Da blir samfunnet nesten ulevelig.Godtar du at verden ikke alltid er et hyggelig sted? Vil du bidra til at det kan bli bedre,eller bidrar du til at verden blir verre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Til diskusjonen om hvorvidt barnevernet er involvert eller ikke. Det er faktisk ingen som faktisk som vet. Per dags dato har jeg ikke hørt om en eneste leser som. En blogger ville aldri informert om dette er tilfelle, det sier vel seg selv?

Barnevernet jobber utfra reelle bekymringsmeldinger og ja f.eks hva en foreldrer publiserer på en blogg, kan være kan muligens brukes som opplysninger i saken. Undersøkelser tradisjonelt bygger på intervjuer og evt praktiske informasjon. I de fleste saker, blir ikke et barn fjernet omgående fra et hjem, hvis det f.eks er helt tydelig at det er rus og avorlig psykiatri. Bv setter inn hjelpetiltak i hjemmet først.

Endret av Miranda16
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

med tanke på at jeg vet om ekstreme tilfeller der barn ikke ble permanent tatt fra foreldrene, og foreldrene var rusmisbrukere og sterkt psyksik skadet, så tror jeg ikke barnevernet kommer utelukkende på grunn av eksponering på blogg.

Samtidig hører man om at barnefjernet stjeler barn uten noeen grunn, men det viser seg ofte at foreldrene ikke har selvinnsikt. Rart det der. Ta de som har narkomane foreldre i hvertfall :( ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med tanke på at jeg vet om ekstreme tilfeller der barn ikke ble permanent tatt fra foreldrene, og foreldrene var rusmisbrukere og sterkt psyksik skadet, så tror jeg ikke barnevernet kommer utelukkende på grunn av eksponering på blogg.

Samtidig hører man om at barnefjernet stjeler barn uten noeen grunn, men det viser seg ofte at foreldrene ikke har selvinnsikt. Rart det der. Ta de som har narkomane foreldre i hvertfall :( ! 

Det er klart at hva man publiserer på en blogg kan være opplysninger i en sak og noe som kan være utgangspunkt og dette vil kunne evt bekreftes eller avkreftes ved intervjuer, observasjoner o.l

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at hva man publiserer på en blogg kan være opplysninger i en sak og noe som kan være utgangspunkt og dette vil kunne evt bekreftes eller avkreftes ved intervjuer, observasjoner o.l

ja men det var ikke det jeg skrev. Dersom det kommer frem i innlegg ting som er omsorgssvikt så er det en ting. Men mange mener at utelukkende det å ha en blogg og eksponere barn er grunn i seg selv til at barnevernet skal kobles inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...