Illy Skrevet 25. mars 2018 Forfatter #1921 Skrevet 25. mars 2018 Termin: 11. mai. På vei: 33+5. Igjen til termin: 47 dager! Kjønn: Jente Det ble bekreftet på ny ultralyd, så nå regner vi med at det stemmer. Neste kontroll: Hos jordmor i uke 36. Ultralyd: 19. februar. Alt stod bra til. Bolla hadde vanlig størrelse, var sprek og så veldig søt ut Liv i magen: Det er fortsatt masse liv, men det er tydelig at det begynner å bli trangt der inne nå. Det er mest dytting og åling, jeg tror ikke hun har plass til å hente fart for å få til skikkelige spark. Og så hikker hun sånn at hele magen hopper, gjerne et par ganger om dagen. Vektøkning: Jeg har begynt å gå opp sånn 2 kg. i uka, så det begynner å bli en del etter hvert. Noe av det er nok vann, for jeg har litt ødemer. Det er ikke så gøy. Men forhåpentligvis vet kroppen hva den driver med. Jeg spiser noenlunde sunt og normale mengder (mener jeg), men jeg hadde et underskudd etter all kvalmen, og veide litt lite før jeg ble gravid, så jeg håper det bare er derfor. Plager: Litt kvalme og oppkast en gang i blant, men ikke noe som plager meg særlig mer. Halsbrann og sure oppstøt om natten. Kronisk tett nese. Lavt blodtrykk og svimmelhet, men bedre enn det har vært. Kynnere, som til tider blir plagsomme og litt vonde. Vann i kroppen. Helt elendig kondis og total mangel på eleganse og smidighet Cravings: Saftige appelsiner, gulrøtter og Cultura. Yoghurt er ekkelt (fordi jeg har levd på det siden det er "behagelig" å kaste opp), men Cultura eller Kefir må jeg plutselig ha. Søvn: Jeg driver med ufrivillig trening på våkenetter. Jeg sover halvveis sittende, for det hjelper litt på tett nese og halsbrann. Og med ei pute mellom knærne, etter råd fra jordmor. Jeg vet ikke hvorfor, for jeg kjenner lite til bekkenplager, men det er lettere å sovne sånn i hvert fall. Uansett så blir det lite søvn om natta, og jeg er litt som en rund zombie på dagtid. Men rund zombie er bedre enn kvalm! Humør: Jeg er i ganske godt humør, og gleder meg veldig. Jeg savner å jobbe, og føler meg litt unytting. Hodet virker liksom ikke ordentlig heller. Men alt i alt er 3. trimester topp. Utålmodig: Nå begynner jeg å bli litt utålmodig. Samtidig kjennes det ut som det er kort tid igjen, og jeg vil ikke at det skal gå fortere. Jeg tenker på at dette kanskje er den eneste gangen jeg får oppleve å være gravid, og vil nyte de siste ukene fram mot termin. Våren med alt nytt liv, og tanken på det som kommer, er helt topp (selv om det må sies å ha vært litt stusselig værmessig til nå). Innkjøp: Nå er det meste på plass. Vi har arvet eller lånt mye. Det er nok en god del småting vi kommer til å oppdage at vi trenger etter hvert, kluter og leker f.eks., som vi ikke har. Men seng, stellebord, vogn, bilsete og mer klær enn vi trenger, er klart. Siste innkjøp var et elastisk bæresjal, så nå skal jeg øve sånn at jeg tør å bruke det. Barnerom: Barnerommet kommer ikke på plass innen fødselen, og bolla skal dele rom med oss. Vi skal låne ei seng, og jeg ser veldig fram til å få den i hus, sånn at jeg kan re den opp! Sykehusbagen: Den er ikke klar enda. Jeg hadde egentlig tenkt å pakke den i god tid, men er typen ender med å pakke i all hast rett før jeg skal dra nesten samme hva jeg skal. Tanker om fødselen: Jeg begynner å bli litt nervøs nå. Det er mer virkelig når det nærmer seg, samtidig som det er ganske uforståelig at en hel baby skal klare å komme ut Jeg har en romantisk forestilling om hvor fantastisk det vil være å få bolla på brystet når hun er ute, og dermed er jeg redd det skal ende med haste-ks, og ikke bli helt sånn. Og så er det skrekken for at noe skal gå galt, og at babyen blir skadet. Jeg merker at den blir mer påtrengene. Men det går jo som regel bra, på den ene eller andre måten. Det er ikke noe annet å gjøre enn å vente og se og ta det som det kommer.
Chickenwings85 Skrevet 25. mars 2018 #1922 Skrevet 25. mars 2018 Herregud, for en herlig lesning. Tenk det, nå begynner ting å nærme seg. Jeg synes det liksom ikke er SÅ lenge siden ting var helt annerledes. Jeg er sikker på at du kommer til å bli en fantstisk mamma Jeg har holdet meg litt unna gravid-dagbøker, men kanskje jeg tørr å følge mer med fremover nå, spesielt hvis alt går som det skal. Jeg unner deg det her Jeg å vil også være med i rund zombie-gjengen
miore Skrevet 26. mars 2018 #1923 Skrevet 26. mars 2018 Den sykehusbagen, altså... Jeg synes mange skjenker den litt for mange bekymringer, jeg! Den kan fint pakkes mellom riene Jeg kommer ikke til å stresse med å ha den klar denne gangen (heller). De aller færreste har det jo så travelt under første fødsel. Det kan være kjekt å ha en liste eller å ha tenkt gjennom hva en vil ha med på forhånd, da. @Chickenwings85, om bare seks-syv måneder er du en rund zombie du også
Illy Skrevet 26. mars 2018 Forfatter #1924 Skrevet 26. mars 2018 På 3/25/2018 den 17.12, Chickenwings85 skrev: Herregud, for en herlig lesning. Tenk det, nå begynner ting å nærme seg. Jeg synes det liksom ikke er SÅ lenge siden ting var helt annerledes. Jeg er sikker på at du kommer til å bli en fantstisk mamma Jeg har holdet meg litt unna gravid-dagbøker, men kanskje jeg tørr å følge mer med fremover nå, spesielt hvis alt går som det skal. Jeg unner deg det her Jeg å vil også være med i rund zombie-gjengen Jeg syns heller ikke det er noe lenge siden, så det kan heldigvis snu fort! Det er fortsatt litt vanskelig å tro på. Takk Jeg skjønner veldig godt at du har holdt deg litt unna gravid-dagbøkene. Det er jo stort sett snakk om graviditet her, og jeg vet godt at det er sårt samme hvor fint man syns det er med graviditeten. Nå håper jeg snart du kommer hit med en nabo-graviddagbok! 9 timer siden, miore skrev: Den sykehusbagen, altså... Jeg synes mange skjenker den litt for mange bekymringer, jeg! Den kan fint pakkes mellom riene Jeg kommer ikke til å stresse med å ha den klar denne gangen (heller). De aller færreste har det jo så travelt under første fødsel. Det kan være kjekt å ha en liste eller å ha tenkt gjennom hva en vil ha med på forhånd, da. @Chickenwings85, om bare seks-syv måneder er du en rund zombie du også Ja, man skal ikke være så mange dager på sykehuset, men det kjennes som den bag'en er mer seriøs enn kofferten du pakker før to måneders road trip i Amerika Nå er det jo noe skikkelig stort og seriøst som skal skje, så jeg er litt redd for å tråkke feil her likevel. Betryggende at du har kommet deg gjennom det uten ferdigpakket bag. Hovedregelen min er at jeg må huske pass, lommebok, telefon og lader, og glemmer jeg noe annet så ordner det seg alltids. Nå kan passet byttes med helsekort. Og så må jeg huske å ta med nesespray. Sånn i tilfelle de er skikkelig vrange på sykehuset, og ikke syns åpen nese er viktig. Når jeg våkner om natten med sandpapir i halsen og gisper etter luft, lover jeg meg selv at jeg skal puste ordentlig mens jeg føder.
Weebs Skrevet 26. mars 2018 #1925 Skrevet 26. mars 2018 Fødebag! Jeg brukte også lang tid før jeg pakket den. Husker ikke når jeg fikk det gjort, men jeg fikk i alle fall kjeft i dagboka om at jeg måtte gjøre det Jeg hadde det ikke så veldig travelt etter at riene kom. Fikk tid til en dusj og alt Men hodet er jo litt sånn "ææ, fødsel", så jeg hadde absolutt skrevet en liste hvis jeg var deg Nesespray hadde jeg også med
Illy Skrevet 28. mars 2018 Forfatter #1926 Skrevet 28. mars 2018 På 3/26/2018 den 20.02, Weebs skrev: Fødebag! Jeg brukte også lang tid før jeg pakket den. Husker ikke når jeg fikk det gjort, men jeg fikk i alle fall kjeft i dagboka om at jeg måtte gjøre det Jeg hadde det ikke så veldig travelt etter at riene kom. Fikk tid til en dusj og alt Men hodet er jo litt sånn "ææ, fødsel", så jeg hadde absolutt skrevet en liste hvis jeg var deg Nesespray hadde jeg også med Veldig betryggende at du hadde litt tid da det startet. Og jeg regner med at hodet ikke virker da, ja! Jeg får nesten skrive ei liste, kan ikke glemme helsekort eller nesespray! Det er jo en del ting mannen bare kan hente hvis jeg nå glemmer det. Hvis vi ser bort i fra at det er mulig til og med jeg med rier er bedre på å finne ting enn ham
Illy Skrevet 2. april 2018 Forfatter #1927 Skrevet 2. april 2018 39 dager igjen! Jeg har begynt å fatte at det er en baby der inne. Det går an å kjenne hvordan hun ligger nå, og å ha litt kontakt, på en måte. Men at hun snart skal komme ut, det er veldig rart. Vi har satt opp stellebord på badet, og det har aldri vært koseligere å gå på do. Det blir litt mer virkelig når jeg ser at det står der Kvalme og oppkast er så godt som over, så for meg er visst høygravid tilstand den mest behagelige i hele svangerskapet. Det begynner å bli tungt, men det er som jeg hadde forventet. Jeg har mye kynnere, og noen ganger kommer de ofte og er vonde. Tanken på at de skal være der, og kanskje øke på, samtidig som magen fortsetter å vokse i over en måned til er litt slitsom. Denne uka er det fødselsforberedende kurs. Det var en evighet til da jeg bestilte det, veldig rart at vi plutselig er der. Og fødselen da. Den begynner å bli litt vanskelig å fortrenge. Det hadde vært kjekt med en fasit på når det starter, og hvordan det kommer til å forløpe. Eller kanskje ikke Tida etter fødsel er vanskelig å se for seg den og. Jeg kan ikke tro at ammingen skal gå lett. For noen netter siden drømte jeg at puppene forsvant.
Chickenwings85 Skrevet 2. april 2018 #1928 Skrevet 2. april 2018 Oioi, 39 dager igjen- tenk det! Så herlig at stellebordet er på plass. Skjønner at det er ekstra koselig å gå på do nå, hehe. Tenk, om ikke mange ukene så ligger hun der Tenk at det å være høygravid skal være det som er mest behagelig da? Huff, det sier vel mye om hva du har slitt med! Håper du kan nyte de siste ukene uten så altfor mye vondter. Skjønner godt at det er vanskelig å se for seg at du snart har en liten baby i armene. Herregud, tenk det? Jeg sier det igjen; det er ikke SÅ lenge til dagboken din handlet om prøverørsforsøk! Herlig, altså Jeg er sikker på at både fødsel og amming kommer til å gå fint. Det er i hvertfall det man må prøve å tenke. Heldigvis har du ikke mulighet til å se hvordan ting vil forløpe. En ting er jeg i hvertfall temmelig sikker på, og det er at puppene dine ikke kommer til å forsvinne 1
Snotra Skrevet 19. april 2018 #1929 Skrevet 19. april 2018 Hvordan går det med deg? Nå er det virkelig ikke lenge igjen. Jeg vil tro spenningsnivået øker hos både deg og far for hver dag som går. Håper formen fortsatt er fin og at du ikke er for mye plaget med kynnere og sånt nå i innspurten!
Illy Skrevet 27. april 2018 Forfatter #1930 Skrevet 27. april 2018 På 4/19/2018 den 11.26, Snotra skrev: Hvordan går det med deg? Nå er det virkelig ikke lenge igjen. Jeg vil tro spenningsnivået øker hos både deg og far for hver dag som går. Håper formen fortsatt er fin og at du ikke er for mye plaget med kynnere og sånt nå i innspurten! Nå er det 14 dager til termin Den som nettopp var en evighet unna. Spenningsnivået er på topp, og jeg tenker "kanskje i natt" hver gang jeg legger meg nå. Men det kan jo fortsatt drøye ei stund også, det gjelder å være tålmodig.
Illy Skrevet 27. april 2018 Forfatter #1931 Skrevet 27. april 2018 (endret) Jeg har vært helt elendig på å bruke dagboka i det siste, kanskje jeg skal prøve å skjerpe meg nå i innspurten. For min del så kan bolla gjerne komme ut nå. Sånn i løpet av helga hadde vært fint Men jeg har gått fra å se for meg at det skjer litt tidlig, til at magefølelsen sier et par dager over termindato. Sånn 14. mai kanskje? Jeg kommer til å sprekke Nå er jeg endelig ferdig med å kaste opp Kynnere har jeg mye av, men det er egentlig mest spennende. Jeg har hatt noen episoder hvor de begynner å komme hyppigere og bli vonde, men det hjelper alltid å sette eller legge seg ned. Anklene mine er borte, og jeg regner ikke med å se dem igjen før uti mai en gang. Magen min vokser liksom bare rett utover og ikke til sidene, så den er en skikkelig tut nå. Jeg feilberegner stadig når jeg prøver å gå sidelengs mellom ting Det er egentlig surrealistisk å gå rundt og vente på fødsel. Tenk at det gikk, og at det er en ekte baby der inne! Og hvordan i alle dager skal hun komme ut?! Jeg har sett på fødeavdelingen for å forberede meg litt på hva jeg går til, men jeg klarer ikke helt å skjønne det Det vi trenger av utstyr er på plass, tror jeg. Jeg koser meg med å vaske babytøy (og stryke det, noe det tøyet garantert aldri vil oppleve igjen). Vi har masse i str. 50 (arvet), og det er så søtt. Nå tenkte jeg at bolla ville bli en liten baby, siden jeg var det selv. Men ut i fra SF-målene er hun heller litt over snittet. Så det søteste str. 50-tøyet må med i den berømte fødebagen, så en er sikker på å få brukt det. Bagen er ikke akkurat helt klar, men jeg har funnet den fram og lagt helsekortet oppi. Endret 27. april 2018 av Illy 1
Marimba Skrevet 27. april 2018 #1932 Skrevet 27. april 2018 14 dager igjen! Woho, mini kan komme når som helst
Chickenwings85 Skrevet 27. april 2018 #1933 Skrevet 27. april 2018 Fantastisk lesning her inne altså 😍
Tonio Skrevet 28. april 2018 #1934 Skrevet 28. april 2018 Både jeg og mannen var store, men fikk ei på snittet. Så betyr ikke nødvendigvis stort! Spesielt om du popper to uker før! Kos å ha med i fødebagen uansett, det er noe eget å kle dem opp i egne klær.
QBee Skrevet 28. april 2018 #1935 Skrevet 28. april 2018 14 dager til termin så fort et svangerskap går når det ikke er ens eget altså Ankler ja! husker etter fødselen (noen dager) at jeg syntes jeg hadde helt freakishly tynne bein. Har alltid hatt kraftige legger i forhold til resten av kroppen (med tilhørende komplekser), men ble tydeligvis veldig vant med den væskefylte hvalversjonen av meg selv, haha! Så flott at du er ferdig med oppkast og iallfall får nyte den aller siste tiden i OK form Masse lykke til med fødsel!
Illy Skrevet 28. april 2018 Forfatter #1936 Skrevet 28. april 2018 14 timer siden, Marimba skrev: 14 dager igjen! Woho, mini kan komme når som helst Ja, hun kan jo faktisk det, veldig, veldig rart! 12 timer siden, Chickenwings85 skrev: Fantastisk lesning her inne altså 😍 8 timer siden, Tonio skrev: Både jeg og mannen var store, men fikk ei på snittet. Så betyr ikke nødvendigvis stort! Spesielt om du popper to uker før! Kos å ha med i fødebagen uansett, det er noe eget å kle dem opp i egne klær. Nei, det nytter nok ikke å forutse helt! Mannen og jeg var små, men vi skulle nok egentlig vært større begge, så det er godt at hun her ser ut til å få den næringen hun skal ha. SF-målene trenger ikke å si alt de heller, så det er nok bare å vente og se 3 timer siden, QBee skrev: 14 dager til termin så fort et svangerskap går når det ikke er ens eget altså Ankler ja! husker etter fødselen (noen dager) at jeg syntes jeg hadde helt freakishly tynne bein. Har alltid hatt kraftige legger i forhold til resten av kroppen (med tilhørende komplekser), men ble tydeligvis veldig vant med den væskefylte hvalversjonen av meg selv, haha! Så flott at du er ferdig med oppkast og iallfall får nyte den aller siste tiden i OK form Masse lykke til med fødsel! Ja, det er rart det der! Mot slutten, sånn ca. fram til uke 37 går det forresten skikkelig fort i eget svangerskap også. Og så er man visst plutselig tilbake i 1. trimester-tempo igjen Godt at det er håp for at skoene mine passer igjen. Jeg har så lyst til å ta på fine, lette vårsko. Men i så fall må jeg stryke "fine" og låne mannen sine crocs Tusen takk!
QBee Skrevet 29. april 2018 #1937 Skrevet 29. april 2018 På 28.4.2018 den 11.53, Illy skrev: Ja, det er rart det der! Mot slutten, sånn ca. fram til uke 37 går det forresten skikkelig fort i eget svangerskap også. Og så er man visst plutselig tilbake i 1. trimester Godt at det er håp for at skoene mine passer igjen. Jeg har så lyst til å ta på fine, lette vårsko. Men i så fall må jeg stryke "fine" og låne mannen sine crocs Tusen takk! Kan ikke love noe angående skoene, det er faktisk ikke uvanlig å permanent gå opp en str etter graviditet Men anklene får du tilbake iallfall
Illy Skrevet 30. april 2018 Forfatter #1938 Skrevet 30. april 2018 15 timer siden, QBee skrev: Kan ikke love noe angående skoene, det er faktisk ikke uvanlig å permanent gå opp en str etter graviditet Men anklene får du tilbake iallfall Og jeg som har så mye sko Jaja, da har jeg evt. en god grunn til å gå på skoshopping i sommer. Det er tross alt viktigst å slippe stive tømmerstokkankler
Illy Skrevet 1. mai 2018 Forfatter #1939 Skrevet 1. mai 2018 Siste gravidoppdatering Termin: 11. mai. På vei: 39+0. Igjen til termin: 10 dager Kjønn: Jente Neste kontroll: På torsdag. Ultralyd: Siste ultralyd var 19. februar. Nå har jeg lyst til å se bolla "live" i stedet for på ultralyd. Liv i magen: Det er veldig trangt nå, så bevegelsene er ålende og forsiktige, men det er heldigvis en del av dem. Magen buler stadig ut her og der. Det er veldig koselig når hun lener seg utover mot magesiden min, sånn at jeg kan stryke på henne Vektøkning: Vektøkningen ser ut til å ha stoppet litt nå på slutten. Jeg må følge med på den pga. ødemer, så jeg er en blanding av lettet for at den ikke øker raskt pga. mer vann i kroppen og bekymret for om bolla vokser nok Plager: Jeg kaster ikke opp mer! Jeg har masse vann i føtter og legger, og er støl og øm der. Bekkenet har begynt å si tydelig i fra om at det eksisterer. Tett nese, halsbrann og kynnere. Stadig tissetrang, men vanskeligheter med å tisse (har ikke UVI). Vondt i magen på høyre side når jeg prøver å gå tur. Husarbeid i 15 min. krever gjerne 30 min. liggende restitusjon Men som min jordmor, og sikkert alle andre jordmødre sier, det er bra at det er tungt på slutten, så man begynner å se fram til fødsel. Cravings: Ingen egentlig. Og aversjonene begynner også å slippe taket. Kaffe og sjokolade er f.eks. ikke avskylig mer. Jeg er skikkelig sulten og veldig mett om hverandre hele tiden, magesekken har det trangt om dagen. Søvn: Søvnen er bedre, jeg sover mer om natten og drømmer veldig mye rart. Jeg våkner ofte av bevegelser i magen eller tissebehov, men blir ikke liggende våken i timesvis. Humør: Humøret er stort sett veldig bra. Men enkelte dager blir jeg lett sur. Typisk hvis det er rotete i huset, og jeg ikke får helt til å gjøre noe med det, i hvert fall ikke i normalt tempo. Og så er jeg lettrørt da. Og veldig takknemlig. Utålmodig: Både ja og nei. Det varierer litt fra dag til dag. Jeg syns det er veldig fint å være gravid, selv om det er slitsomt. Og fødsel og ansvaret som kommer er ganske stort og overveldende. Det er skummelt, men jeg er spent på en god måte også. Hvis jeg har litt vondt på en ny måte blir jeg ivrig med én gang. Jeg håper stadig vekk at det skal skje noe i morgen eller senere på dagen, men kanskje ikke akkurat nå Innkjøp: Alt vi vet om at vi trenger er på plass Og så har vi garantert ting som ikke funker, mens vi mangler ting viser seg å være helt nødvendige. Jeg er spent på dette med nesesuger. Det er så delte meninger, noen sier at det må vi ha, andre at det var et stort bomkjøp. Vi har ikke kjøpt det. Men etter måneder med svangerskapstett nese syns jeg fryktelig synd på babyer som ikke får bruke Otrivin, så jeg løper sikkert og skaffer en med én gang bolla blir litt tett. Barnerom: Barnerom kommer senere, men bolla har i hvert fall oppredd seng med verdens mykeste sengetøy på vårt rom. Sykehusbagen: Den er funnet fram i hvert fall. Babydelen kan kalles klar. Jeg har et veldig lite utvalg antrekk som passer/er gode å ha på nå, og det er selvfølgelig akkurat de klærne jeg helst vil ha med meg. Særlig favorittbuksa. Jeg skulle ha kjøpt flere av den for mange måneder siden, men det er ei gravidbukse, så ei drøy uke før termin nekter jeg å gjøre det, altså. Dermed fungerer fødebagen litt som klesskap. Jeg legger klærne der når de er nyvaskede, med intensjon om at de skal bli liggende, men så sprekker jeg og tar dem på. Tanker om fødselen: Spent må være det mest treffende begrepet. Jeg er nervøs og innimellom litt småredd samtidig som jeg gleder meg. Jeg aner jo ikke hva jeg går til eller hvordan det vil bli. Min forestilling om fødselen nå, er at den blir hard, men at det går bra til slutt. Jeg har stort sett ikke fått plagsomme eller ubetenksomme kommentarer gjennom svangerskapet. Kommentarer om magen og sånt har bare vært koselig. Men det er én som har gått igjen, som ikke er vondt ment, men upraktisk for meg. Det er så mange forskjellige folk som har sagt "du må vel ha keisersnitt"/"skal ikke du ta keisersnitt?". Enkelte har selvfølgelig hatt noen skrekkhistorier på lur når jeg har sagt nei til det også. De tenker på at jeg er liten, evt. sett opp mot at mannen og magen er store. Helsepersonell virker heldigvis ikke bekymrede, og jeg har ingen medisinsk grunn for planlagt ks, så det er ikke aktuelt. Jeg er litt redd for å ha for smalt bekken likevel, så den beste mentale forberedelsen i dagene som er igjen, er nok å tenke at jeg kan føde vaginalt.
blomst12 Skrevet 1. mai 2018 #1940 Skrevet 1. mai 2018 Masse lykke til i innspurten! 😊😊Nå kan det jo skje når som helst 👌👌
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå