Gå til innhold

Sjefen sendte meg hjem fra julebordet fordi jeg ikke aksepterte å bli tafset på

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Enig i at slikt ikke skal bagatelliseres, og at her burde sjefen ta dette opp med kunden og så informere henne om at hun har hans støtte. hadde vel ikke deltatt i diskusjonen hvis jeg mente at dette var riktig.

Også enige at vi Nordmenner "rolige, fornuftige og saklige", og demper sinnet. Men generelt er denne væremåten grunnen til at vi har bygd et så godt samfunn som vi har i dag. Sammenligner man med andre steder i verden hvor følelser og sinne er vanlig  å uttrykke så er faktisk ikke samfunnet så bra. lite infrastruktur, Korrupsjon, dårlige velferdsytelser, undertrykkelse, borgerkrig osv. Så hvordan folket er på det personlige planet henger ofte også sammen med hvordan samfunnet overordnet er. Kanskje ikke 100% bra på personlige planet, men jaggu har vi gjennom generasjoner bygd et trygt og godt samfunn ved å legge lokk på følelsene og heller samarbeide om å bygge. var vel 2. verdenskrig som klarte å sette en demper på vår utvikling, men etter dette så økte vårt samarbeid ytterligere.

HURRA FOR NORGE

(innlegget ble en liten tribut til vårt fantastiske land!)

Endret av Onar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blomsterert

Vel, er man sint (som ikke nødvendigvis er det samme som hysterisk) så viser man uansett at man har mistet kontrollen, og man ligger laglig til for hugg. Den som bevarer kontrollen vinner til slutt. Dette ser man bla. blant folk som er flinke til å manipulere.

Anonymkode: 46207...531

Nei! En trenger ikke miste kontrollen selv om en er sint.Og OM det var sånn at en ikke helt hadde kontroll så er det verdens største nedtur?? Og andre tar deg ikke alvorlig? Hm,der har vi jammen ulike erfaringer.Men nå avslutter jeg denne meningsutvekslingen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! En trenger ikke miste kontrollen selv om en er sint.Og OM det var sånn at en ikke helt hadde kontroll så er det verdens største nedtur?? Og andre tar deg ikke alvorlig? Hm,der har vi jammen ulike erfaringer.Men nå avslutter jeg denne meningsutvekslingen :-)

Selv om man ikke har mistet kontrollen, så viser en jo med all tydelighet at en har latt noe påvirke seg om man snakker med sterkt hevet stemme (markert stemme for å understreke viktighet er noe helt annet). Og det kan faktisk brukes mot deg av de rette personene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alltid det blir litt tafsing på julebord og når jeg er ute. Det er nesten som jeg ikke tenker over det lengre. At sjefen din reagerer sånn når du sier i fra er jo helt utrolig. Når du sier at du ikke aksepterer det så må jo sjefen din reagere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blomsterert

Selv om man ikke har mistet kontrollen, så viser en jo med all tydelighet at en har latt noe påvirke seg om man snakker med sterkt hevet stemme (markert stemme for å understreke viktighet er noe helt annet). Og det kan faktisk brukes mot deg av de rette personene. 

Er det virkelig så dumt å vise at en lar seg påvirke?? Skal vi gå rundt som roboter,programmert til å "opptre rolig og saklig"uansett hva en opplever og blir utsatt for? Syns det er en merkelig innstilling.Markert stemme? Hjelpe meg så "korrekt"du er.Har ingen interesse av å skjule at jeg ervsint,om det bare så er å si det.Jeg er ikke ofte sint,så skal love deg at når det skjer,så vet andre godt at de har gått over grensen og har respekt.

Du virker til å tro at sinne er noe som gjør en utsatt,sårbar eller hysterisk.Det er ikke sånn.Men det handler vel om rrfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så dumt å vise at en lar seg påvirke?? Skal vi gå rundt som roboter,programmert til å "opptre rolig og saklig"uansett hva en opplever og blir utsatt for? Syns det er en merkelig innstilling.Markert stemme? Hjelpe meg så "korrekt"du er.Har ingen interesse av å skjule at jeg ervsint,om det bare så er å si det.Jeg er ikke ofte sint,så skal love deg at når det skjer,så vet andre godt at de har gått over grensen og har respekt.

Du virker til å tro at sinne er noe som gjør en utsatt,sårbar eller hysterisk.Det er ikke sånn.Men det handler vel om rrfaringer.

Det kommer helt an på situasjonen. Blant venner, kjente og andre sosiale lag så kan en tillate seg litt mer, i en jobb er det derimot profesjonalitet som gjelder. Jeg forventer at kolleger/ledere opptrer på en rolig og saklig måte, det samme kan de selvfølgelig forvente av meg. Det betyr ikke at man ikke kan gi kritikk, det essensielle er hvordan man legger frem denne kritikken.

Dette betyr heller ikke at man finner seg i situasjonen, men at det er lurt å unngå å gjøre brølere (som man raskere gjør når man opptrer sint) som f. eks. misforståelser. Slik jeg tolker denne tråden, så var det en kollega som tafset, og selv om sjefen ikke var særlig sympatisk i situasjonen, så er det også mulig denne sjefen ikke så hele hendelsesforløpet. I en situasjon med mange mennesker og mer eller mindre alkohol i blodet er det fort gjort å misforstå. Som sagt, det betyr ikke at man syntes det er greit, men at man legger det frem på en skikkelig måte.

Jeg har for øvrig hatt min fair share av provoserende og ufordragelige mennesker i arbeidslivet, som både har skreket, kjeftet og kalt meg det ene og det andre, men jeg hadde tapt mer på å bare opptre likedan. I mitt yrke oppnår man fint lite hvis man kjefter tilbake, det bidrar bare til å eskalere konflikten og gjøre arbeidsoppgaven temmelig umulig å løse. Jeg forstår at en kvinne syntes det er veldig ubehagelig når noen tafser, men i etterkant kan man f.eks. gjøre seg en liten tankeøvelse der man setter det i perspektiv og forhåpentligvis forstår at det ikke er verdens undergang. Det unnskylder ikke handlingen og denne kollegaen bør virkelig forklare seg, men man må også innse at folk - både i arbeidslivet og utenfor - vil både si og gjøre dumme ting, det eneste man har kontroll på er seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"tid for å rolig nevne at man ikke bygger et godt rykte for sin bedrift (hverken hos leverandører eller kunder) ved å gi leverandører og kunder inntrykk av at bedriftens kvinnelige ansatte fungerer som gaver til de beste kunder/leverandører"Jeg oppfatter dette slik at den ansatte truer med å offentliggjøre episoden vinklet slik at bedriften får dårlig rykte hos leverandører og kunder. Med mindre den ansatte sprer dette, vil jo bedriftens rykte forbli uplettet. Derfor er dette en trussel. 
Det er ikke en trussel å ta opp en ubehagelig situasjon i og for seg, trusselen består i "ellers så..."

Vel, jeg tolket det mer som at denne markedsføringen var signalene sjefen sendte ved å reagere som han gjorde, og det mens andre fikk de med seg. Det skader ikke å minne ham på at den type atferd blir lagt merke til, uten at det betyr at noen truer med noe som helst.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vant med at folk uttrykker sinne når de lenger ikke har noe saklig å komme med. I situasjonen her kan faktisk TS legge saken frem saklig, med sjefen. Eventuelt avhengig av reaksjonen også sende et brev til verneombud med kopi til sjefen etterpå. Ved å håndtere saken rolig viser hun sjefen at hun vet hvordan hun kan handle,  handler hun sint med andre ord kan sjefen bare sitte rolig og håndtere saken rolig og reflektert og avfeie henne som hysterisk. Dette kan han også bruke som argument i en eventuell personalsak. "Hun overreager, blir sint, klarer ikke å styre følelser" og plutselig bruker tidligere episoder i arbeidshverdagen for å bygge oppunder om dette.

Ja, som voksen i arbeidslivet hører ikke sinne med. Uansett situasjon, klarer du å få gjennom budskapet uten å vise sinne, så er du faktisk vinneren. Så den som er mest sint og kan "sette" seg i respekt og skape dårlig arbeidsplass og usikkerhet hos andre mener du er en god ting?

Hvis en person slår meg ned på gata, så ville jeg for det førse kommet meg unna situasjon. Hvis mulig fått bildet av utseende, navn eller annet - noe som er lite sannsynlig siden man ikke har tid , tenker p det og vil komme unna situasjonen. For det andre ville det ikke hjulpet å bli sint der og da, man ville faktisk fått mer juling sannsynligvis. Etter hendelsen ville jeg snakket med en kamerat som kunne hjulpet meg å få ut frustrasjonen. Dårlig eksempel by the way å sammenligne dette med å bli slått ned.

Vel, da kan jeg opplyse deg om at folk kan bli sinte av å bli krenket. Eller man blir opprørt av urettferdig behandlig, og andre oppfatter en som sint. Mao så er sinne ikke en direkte effekt av at man ikke har noe saklig å si, det hører til unntakene. Litt rart at du ikke har oppdaget det hvis du har nådd myndig alder, men da har du altså lært det nå. Lett å si at du ikke hadde blitt sint av å bli slått ned, totalt uprovosert. Eller om noen hadde stjålet sykkelen til 5-åringen din. Eller skjelt ut din kone. De aller fleste ville reagere med bl.a. å bli sint på synderen.

Anonymkode: 509dc...22e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da kan jeg opplyse deg om at folk kan bli sinte av å bli krenket. Eller man blir opprørt av urettferdig behandlig, og andre oppfatter en som sint. Mao så er sinne ikke en direkte effekt av at man ikke har noe saklig å si, det hører til unntakene. Litt rart at du ikke har oppdaget det hvis du har nådd myndig alder, men da har du altså lært det nå. Lett å si at du ikke hadde blitt sint av å bli slått ned, totalt uprovosert. Eller om noen hadde stjålet sykkelen til 5-åringen din. Eller skjelt ut din kone. De aller fleste ville reagere med bl.a. å bli sint på synderen.man 

Anonymkode: 509dc...22e  

Ja, de fleste ville reagert, men saken er kommer man noe vei med å reagere med sinne, eller kompliserer det sakensaken for egen del?. I situasjonen kan man bli sint, men dagen etter eller senere bør man ha tenkt gjennom saksfremlegget for å få ønsket resultat.

Anonymkode: ff28d...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da kan jeg opplyse deg om at folk kan bli sinte av å bli krenket. Eller man blir opprørt av urettferdig behandlig, og andre oppfatter en som sint. Mao så er sinne ikke en direkte effekt av at man ikke har noe saklig å si, det hører til unntakene. Litt rart at du ikke har oppdaget det hvis du har nådd myndig alder, men da har du altså lært det nå. Lett å si at du ikke hadde blitt sint av å bli slått ned, totalt uprovosert. Eller om noen hadde stjålet sykkelen til 5-åringen din. Eller skjelt ut din kone. De aller fleste ville reagere med bl.a. å bli sint på synderen.

Anonymkode: 509dc.e22e

Hadde blitt sint av å bli slått ned, men i situasjonen ville man trukket seg unna for ikke å få mer juling. Sinne har en tendens til å akselerere en konflikt.

Anonymkode: ff28d...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du opplevde er langt over streken. 

På mandag ber du om å få snakke med sjefen (på tomannshånd). Vær klar på at du opplevde hendelsen som veldig ubehagelig og at du forventer en unnskyldning fra sjefen og vedkommende som tafset. 

Anonymkode: 5ea53...9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mandag ber du om å få snakke med sjefen (på tomannshånd).

Julebordet var angivelig på tirsdag, så dette blir litt seint, for å si det sånn.
(Det er vel nå ganske opplagt at alt var oppspinn.  Noen er bare slik.)

Anonymkode: e4656...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar og tilbakemeldinger og beklager at jeg ikke har vært innom tråden på et par dager.  Sjefen kom på jobb igjen i går og jeg ba om et møte med ham.  Han la seg langflat fra første øyeblikk og beklaget at han hadde reagert som han gjorde.  Kom med et par unnskyldninger av typen "fylla har skylda" og "dømmekraften min var nok ikke best etter noen glass akevitt". Jeg sa klart i fra at jeg ikke synes det er greit at en leverandør (eller andre for den sakens skyld) tafser på meg og at jeg er veldig skuffet over at han ikke støttet meg da det skjedde. Han beklaget nok en gang og det var det.  Siden det ikke er noen jeg kan ta det videre med er det vel ikke så mye mer jeg får gjort.

-TS

Anonymkode: c410e...75e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle svar og tilbakemeldinger og beklager at jeg ikke har vært innom tråden på et par dager.  Sjefen kom på jobb igjen i går og jeg ba om et møte med ham.  Han la seg langflat fra første øyeblikk og beklaget at han hadde reagert som han gjorde.  Kom med et par unnskyldninger av typen "fylla har skylda" og "dømmekraften min var nok ikke best etter noen glass akevitt". Jeg sa klart i fra at jeg ikke synes det er greit at en leverandør (eller andre for den sakens skyld) tafser på meg og at jeg er veldig skuffet over at han ikke støttet meg da det skjedde. Han beklaget nok en gang og det var det.  Siden det ikke er noen jeg kan ta det videre med er det vel ikke så mye mer jeg får gjort.

-TS

Viser seg du har en oppegåe de sjef som kan innrømme sine feil. Ingen hensikt å ta saken videre uansett da vel?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Onar skrev:

Viser seg du har en oppegåe de sjef som kan innrømme sine feil. Ingen hensikt å ta saken videre uansett da vel?

Nei, ingen hensikt å ta saken videre nå, men jeg tenkte mer på om noe lignende skjer i fremtiden. Forhåpentligvis har han lært av sine feil og dette var første og siste gang.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebordet var på tirsdag kveld og sjefen kom på jobb fredag morgen?

Med mindre han var bortreist ifbm møter er det veldig uprofesjonelt å bli såpass dritings på julebord, og i tillegg bli borte fra jobb dagen etter pluss moms. Jeg har aldri hatt en direktør/sjef med en slik oppførsel. Greit nok at han legger seg flat, men er man i en høy stilling i et firma burde man vise ansvar som leder og holde seg noenlunde edruelig. Veldig fort gjort at ansatte mister respekt for deg som sjef...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...