Gå til innhold

Venninne som ikke unner meg noe bra?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som har tendens til å være misunnelig på andre jenter.

Hun har slitt med spiseforstyrrelser før,og flere ganger har jeg hørt henne kommente andre jenters kropper negativt.Det har da vært normalt slanke jenter i str.36-38,som hun mener er alt for tynne,og hun har også kommet med slike kommentarer til meg.Hun skjuler det ofte som et velmenende råd,og sier i en vennlig tone med et smil om munnen,at hun ikke ville vært like tynn som meg,at jeg må legge på meg litt,at jeg må spise osv..Nylig fortalte hun også sa at hennes mor hadde sett meg i byen og moren synes jeg så så bra ut og lurte på om jeg hadde lagt på meg.Samtidig lo hun og sa "Ja jeg vet du ikke liker å høre det hehe...". Jeg er naturlig tynn (166cm og 55 kg) og har alltid vært det.Har veid det samme i mange år,og ingen andre kommentere meg som oppsiktsvekkende tynn.Fra menn og andre jenter får jeg ofte høret at jeg ser fin ut.Har et helt vanlig kosthold og tenker ikke så mye over hva jeg spiser egentlig.

En annen ting er at hun lever i et svært destruktivt forhold som hun ikke kommer seg ut av.Hun har prøvd,fått hjelp av både leger, psykologer og krisesenter men ender alltid med å gå tilbake til han.Jeg har prøvd å hjelpe henne,og setter alltid av tid til å treffes når ting topper seg og hun trenger noen å prate med.De periodene det går bra hører jeg lite fra henne.

Hun er også veldig opptatt av at jeg er singel,og har sagt det må være veldig kjedelig å være singel,eller "ensom og alene" som hun sier.(Jeg har venner,hobbier og et sosialt liv).Hver gang jeg dater noen er hun veldig nyskjerrig på hvordan fremdriften i datingen er,om vi nå er et par osv..Samtidig som hun kan komme med små stikk om de jeg dater,f.eks.kommentere utseendet deres negativt:Han er for tynn/tykk/har for tettsittende øyne/ser for ung ut/osv..Jeg synes ikke mannen hennes er noe attraktiv,men har aldri nevnt det for henne.Derfor blir jeg litt såret av slike kommentarer.

Jeg føler også at hun er redd for at jeg skal få et bra forhold,og få barn.Da jeg var nettop fylt 30 år,og var singel sa hun f.eks.:Du har vel slått fra deg å få barn du?Hun er selv ufrivillig barnløs fordi mannen hennes ikke vil ha barn med henne.Hun er veldig opptatt av om jeg har planer om å få barn.En gang jeg trodde jeg var gravid var hun raskt ute med å tilby seg å bli med meg å ta abort,og jeg følte hun ble lettet og glad da jeg senere sa jeg ikke var gravid likevel.

Høres dette ut som en misunnelig venninne?

Jeg er dårlig på å plukke opp slike signaler,og tror det beste om alle til det motsatte er bevist..Vi har vært venninner i mange år,men føler meg litt brukt på en måte.At hun innerst inne ser ned på meg,og ikke unner meg lykke.Samtidig som hun bruker meg for å snakke ut om problemer,og at samvær med meg gjør at hun får rettet opp selvtilliten sin,fordi jeg i hennes øyne er litt mislykket som singel (og nå:arbeidsledig).

Hadde dere fortsatt venneskapet hvis dere var meg?

Anonymkode: 5ed2c...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig mye tyder på at hun har komplekser og at hun har det vondt. Hun reagerer derfor dessverre med mye misunnelse. Det er trist.

Vet rett og slett ikke om jeg hadde orket å være så veldig mye sammen med henne. Man blir så lett tapet av energi selv når man hele tiden skal få så negativ energi rundt en. Men tror nok jeg hadde vært der for henne når hun selv tok kontakt. Hun trenger helt sikkert positive folk rundt seg.

Anbefaler deg til å snakke med henne om akkurat det å unne glede og det beste for sine medmennesker. At man selv har det så mye bedre ved å fokusere på positive ting enn å kommentere og se de negative tingene. Jeg synes jo for det meste at de negative tingen kan man ha for seg selv. 

Spør henne hva hun tenker om det? 

Du kan jo generelt snakke om at dagen din blir så mye lysere når du hører positive ting, oppmuntrende ting. Hvor fint det er å omgåes glade mennesker som synes godt og sier godt/fine ting om andre mennesker.

Kanskje hun får noe å tenke på, og kanskje forandrer hun seg med det å ikke peke på andres negative sider.

Vi har dessverre litt lett for å gjøre et noen ganger. Håper du ikke gjør det. Kanskje du kan si at du har bestemt deg for at du ikke vil trakke ned på eller si noe negativt om andre, du vil bare være hyggelig. Så forhåpentligvis vil hun lære noe av deg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sliter psykisk. Det hun sier til deg, er det hun tenker om seg selv også. Altså ikke ordrett, men den holdningen om at man ikke er bra nok.Hun vil helst dra deg med seg ned, fordi hun egentlig ikke er frisk i hode. Jeg hadde holdt meg unna.

Anonymkode: 8abd5...a10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye tyder på at hun har komplekser og at hun har det vondt. Hun reagerer derfor dessverre med mye misunnelse. Det er trist.

Vet rett og slett ikke om jeg hadde orket å være så veldig mye sammen med henne. Man blir så lett tapet av energi selv når man hele tiden skal få så negativ energi rundt en. Men tror nok jeg hadde vært der for henne når hun selv tok kontakt. Hun trenger helt sikkert positive folk rundt seg.

Anbefaler deg til å snakke med henne om akkurat det å unne glede og det beste for sine medmennesker. At man selv har det så mye bedre ved å fokusere på positive ting enn å kommentere og se de negative tingene. Jeg synes jo for det meste at de negative tingen kan man ha for seg selv. 

Spør henne hva hun tenker om det? 

Du kan jo generelt snakke om at dagen din blir så mye lysere når du hører positive ting, oppmuntrende ting. Hvor fint det er å omgåes glade mennesker som synes godt og sier godt/fine ting om andre mennesker.

Kanskje hun får noe å tenke på, og kanskje forandrer hun seg med det å ikke peke på andres negative sider.

Vi har dessverre litt lett for å gjøre et noen ganger. Håper du ikke gjør det. Kanskje du kan si at du har bestemt deg for at du ikke vil trakke ned på eller si noe negativt om andre, du vil bare være hyggelig. Så forhåpentligvis vil hun lære noe av deg.

Takk for tips :) Ja,dette med positivitet er veldig viktig.Jeg kommenterer ofte at hun ser fin ut,har fine klær,osv.Forleden hadde hun vært på byen og kommet i snakk med noen menn som hadde spurt hvor gammel hun var.Da hun svarte,hadde de sagt hun så mye eldre ut enn hun var.Da hun kommenterte det til mannen sin hadde han "slengt seg på" det de sa,og sagt han var enig.Jeg synes så synd i henne,for jeg så hun var veldig lei seg.Når sånt skjer gjør jeg alt jeg kan for å løfte selvtilliten hennes opp igjen. Samtidig er det liksom en grense for hvor ofte jeg orker treffe henne,som du skriver.Fordi det er så mye snakk om problemer.

ts

Anonymkode: 5ed2c...bcc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sliter psykisk. Det hun sier til deg, er det hun tenker om seg selv også. Altså ikke ordrett, men den holdningen om at man ikke er bra nok.Hun vil helst dra deg med seg ned, fordi hun egentlig ikke er frisk i hode. Jeg hadde holdt meg unna.

Anonymkode: 8abd5...a10

Hun gjør nok det ja.Jeg har ikke tenkt så mye på det tidligere,men jeg innser det nå.Jeg synes dette er veldig vanskelig,siden vi har vært venninner i mange år.

Anonymkode: 5ed2c...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips :) Ja,dette med positivitet er veldig viktig.Jeg kommenterer ofte at hun ser fin ut,har fine klær,osv.Forleden hadde hun vært på byen og kommet i snakk med noen menn som hadde spurt hvor gammel hun var.Da hun svarte,hadde de sagt hun så mye eldre ut enn hun var.Da hun kommenterte det til mannen sin hadde han "slengt seg på" det de sa,og sagt han var enig.Jeg synes så synd i henne,for jeg så hun var veldig lei seg.Når sånt skjer gjør jeg alt jeg kan for å løfte selvtilliten hennes opp igjen. Samtidig er det liksom en grense for hvor ofte jeg orker treffe henne,som du skriver.Fordi det er så mye snakk om problemer.

ts

Anonymkode: 5ed2c...bcc

Så fint av deg.

Når hun kommenterer negativt om andre, f.eks at de er for tynn/tykk osv, kan du si at du synes de er fine. Finn noe positvivt å si, f.eks hvis de har fint hår, fine øyne, er snille, så hyggelige mm. Jeg ville passet på å ikke "henge med på notene" når hun baksnakker negativt.

Fortell henne at NÅ i dag snakker vi bare om hyggelige ting. Det har jeg lyst til :) Det må vi klare :) Så ler dere kanskje av det, og kanskje forhåpentligvis får dere det hyggelig. Selv lever jeg ofte etter den "regelen". Prøver å si til meg selv at jeg vil være positiv. Og det hjelper meg til å la være med å la meg påvirke av andres negative holdninger. Til en viss grad, da ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hun sliter ja. Noen mennesker sliter så mye, at den eneste måten de kan føle seg bedre på, er å tråkke på andre. Og det med graviditet, hun er sikkert livredd for at du skal få barn og ikke hun. 

Anonymkode: 0f5de...d25

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun gjør nok det ja.Jeg har ikke tenkt så mye på det tidligere,men jeg innser det nå.Jeg synes dette er veldig vanskelig,siden vi har vært venninner i mange år.

Anonymkode: 5ed2c...bcc

Jeg tror du bør sette deg ned med henne og ta en ordentlig prat om det. Hun har det nok veldig vanskelig med seg selv og da er det synd at hun vil på en måte dra deg ned med henne. Så forklar henne at du synes hun er utrolig nedlatende og at det sårer deg når hun kommer med sånne små stikk, foreslå årsaken til dette (destruktivt forhold, spiseforstyrrelser osv), og at hvis hun ikke er villig til å jobbe med dette så må dere avslutte vennskapet. Man skal støtte hverandre når det er tungt, noe det virker som at du er flink til, men det går bare til en viss grad og skal jo ikke gå utover deg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er vanskelig med venner som er misunnelige er at hvis man prøver å være mer hyggelig og snill mot dem,så føler de seg ofte enda mer underlegne.Det fører igjen til at de blir enda slemmere og mer misunnelige på deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er vanskelig med venner som er misunnelige er at hvis man prøver å være mer hyggelig og snill mot dem,så føler de seg ofte enda mer underlegne.Det fører igjen til at de blir enda slemmere og mer misunnelige på deg.

Ja, det er dumt. Det hender jo at jeg blir misunnelig på venner og familie som får til noe skikkelig bra, men da sier jeg jo bare: "Jeg er utrolig misunnelig på deg nå, men er utrolig glad på dine vegne også! Du er så flink" eller noe i den duren. For jeg tror det er viktig å være ærlig om sånne ting, samtidig som jeg selvfølgelig ønsker de alt godt i verden (bare sleng over litt til meg også :P) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er dumt. Det hender jo at jeg blir misunnelig på venner og familie som får til noe skikkelig bra, men da sier jeg jo bare: "Jeg er utrolig misunnelig på deg nå, men er utrolig glad på dine vegne også! Du er så flink" eller noe i den duren. For jeg tror det er viktig å være ærlig om sånne ting, samtidig som jeg selvfølgelig ønsker de alt godt i verden (bare sleng over litt til meg også :P) 

Veldig bra at du er så bevisst på din egen reaksjon,og kan være ærlig om det til den det gjelder :)

Venninnen jeg skriver om er ikke den typen,og hadde jeg tatt det opp med henne direkte hadde hun nok blånektet og blitt veldig fornærmet.For noen år siden hadde vi en felles venninne som prøvde å ha en slik ærlig samtale med henne,og det endte med at de brøt kontakt.Jeg har ikke lyst å miste henne som venn,men samtidig er det sårt å tenke at hun innerst inne kanskje ser ned på meg og vil dra meg ned eller holde meg nede.

ts

 

Anonymkode: 5ed2c...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er dumt. Det hender jo at jeg blir misunnelig på venner og familie som får til noe skikkelig bra, men da sier jeg jo bare: "Jeg er utrolig misunnelig på deg nå, men er utrolig glad på dine vegne også! Du er så flink" eller noe i den duren. For jeg tror det er viktig å være ærlig om sånne ting, samtidig som jeg selvfølgelig ønsker de alt godt i verden (bare sleng over litt til meg også :P) 

Tror nok de fleste kan ha det sånn,og det ligger ikke noe ondskapsfullt bak det for du ønsker de ikke noe virkelig vondt.Slik som TS beskriver det virker denne misunnelsen mer dyptgående og mørk.Som du og andre skrev over her er det nok en sammenheng med at hun har det vanskelig.Uansett synes jeg det er fryktelig dårlig gjort å oppføre seg slik ovenfor en venninne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra at du er så bevisst på din egen reaksjon,og kan være ærlig om det til den det gjelder :)

Venninnen jeg skriver om er ikke den typen,og hadde jeg tatt det opp med henne direkte hadde hun nok blånektet og blitt veldig fornærmet.For noen år siden hadde vi en felles venninne som prøvde å ha en slik ærlig samtale med henne,og det endte med at de brøt kontakt.Jeg har ikke lyst å miste henne som venn,men samtidig er det sårt å tenke at hun innerst inne kanskje ser ned på meg og vil dra meg ned eller holde meg nede.

ts

 

Anonymkode: 5ed2c...bcc

Ja, skjønner det er vanskelig. Men prøv å ta en sånn samtale med henne igjen, kanskje hun skjønner koblingen når det er flere som påpeker det. Er jo kjipt for både deg og henne, hun vil jo garantert ikke være sånn :) Lykke til!

Tror nok de fleste kan ha det sånn,og det ligger ikke noe ondskapsfullt bak det for du ønsker de ikke noe virkelig vondt.Slik som TS beskriver det virker denne misunnelsen mer dyptgående og mørk.Som du og andre skrev over her er det nok en sammenheng med at hun har det vanskelig.Uansett synes jeg det er fryktelig dårlig gjort å oppføre seg slik ovenfor en venninne.

Ja, håper det ordner seg for de :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, sjalu og mindreverdighetskomplekser. Venninnen min er helt lik, og det tar mye energi fra meg. Hun sliter veldig psykisk, men da er det kanskje på tide å gjøre noe med det. Hun har vært sånn i alle år, og er fullt klar over det selv.

Det beste man kan gjøre er å droppe de helt, men det er veldig vanskelig.

Anonymkode: 2d13a...883

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen gang bedt henne om å holde kjeft når hun begynner å snakke om andre jenters/ditt utseende/vekt? 

Også veldig arrogant å tro at hun er avensjuk på deg sånn uten videre. 

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å spørre henne hva hun mener med kommentarene sine? Om hun sier at noen ser stygge, ut, spør henne hva hun egentlig mener med det. Da blir hun nødt til å tenke over hva hun sier, og kanskje finner hun ut at ikke det er så gøy å snakke stygt om andre hele tiden. Om hun antyder at du må være så ensom, spør hva hun mener. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har du noen gang bedt henne om å holde kjeft når hun begynner å snakke om andre jenters/ditt utseende/vekt? 

Også veldig arrogant å tro at hun er avensjuk på deg sånn uten videre. 

Jeg ser det ikke bare ut i fra hvordan hun kommenterer meg,men også hvordan hun prater om andre jenter.Har ikke bedt henne holde kjeft nei,men bare fleipet det bort og rolig påpekt at jeg er som jeg er.

Anonymkode: 5ed2c...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å spørre henne hva hun mener med kommentarene sine? Om hun sier at noen ser stygge, ut, spør henne hva hun egentlig mener med det. Da blir hun nødt til å tenke over hva hun sier, og kanskje finner hun ut at ikke det er så gøy å snakke stygt om andre hele tiden. Om hun antyder at du må være så ensom, spør hva hun mener. 

Har prøvd å få henne til å utdype det med at man automatisk er ensom i hennes øyne hvis man er singel.Hun tar utgangspunkt i at singel = taper og ensom ulv,og at alle pene har kjæreste,og er du singel må det være fordi ingen vil ha deg.Hun har så og si aldri vært singel selv,men gått ut og inn av destruktive forhold.For henne er det å være i et forhold ekstremt viktig for selvfølelsen.Vi har konkludert med at vi er ganske forskjellige på det punktet,og det er helt greit for meg.Likevel er det vondt å tenke på at hun trolig ser på meg som en taper fordi jeg er singel.

ts

Anonymkode: 5ed2c...bcc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det ikke bare ut i fra hvordan hun kommenterer meg,men også hvordan hun prater om andre jenter.Har ikke bedt henne holde kjeft nei,men bare fleipet det bort og rolig påpekt at jeg er som jeg er.

Anonymkode: 5ed2c...bcc

Hun er ikke avensjuk, det her har noe med konkurransen folk på samme alder og samme kjønn har imellom, og venninnen din er mer aggressiv som sådan i sin konkurranse med andre kvinner enn hva du er. Eneste måten å ta dem på er å minne dem på områdene de selv kommer til kort. Begyn å spør henne om hvordan det går med det her forholdet hennes, om det blir noe barn på dem, eller noe annet som du vet hun ikke tåler å høre igjen neste gang hun åpner brødhollet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra at du er så bevisst på din egen reaksjon,og kan være ærlig om det til den det gjelder :)

Venninnen jeg skriver om er ikke den typen,og hadde jeg tatt det opp med henne direkte hadde hun nok blånektet og blitt veldig fornærmet.For noen år siden hadde vi en felles venninne som prøvde å ha en slik ærlig samtale med henne,og det endte med at de brøt kontakt.Jeg har ikke lyst å miste henne som venn,men samtidig er det sårt å tenke at hun innerst inne kanskje ser ned på meg og vil dra meg ned eller holde meg nede.

ts

 

Anonymkode: 5ed2c...bcc

Nei, hun ser bestemt ikke ned på deg. Hun tror hun vil føle seg bedre hvis hun kan føle at hun er bedre enn deg på en måte. Hun har komplekser. 

Det er en god idè at du tar det opp med henne på en ordentlig men direkte måte at det er leit at hun snakker negativt om deg eller andre. Hvis hun blånekter, synes jeg du skal si at det er fint at hun ikke mener å være sånn. Og selv om du (hun) sier at du ikke gjør det eller mener det, så føler jeg at du noen ganger trakker ned på meg og akkurat som du ikke ønsker meg det beste. Si henne gjerne et eksempel, men ikke klandre henne, bare si at når hun sier ..........så føler jeg.....

Du kan jo si at du vil ha henne som venninne, at du liker henne godt, men du føler at hun ser litt ned på deg når hun sier negative ting.

Det kan være at hun ikke er klar over det selv så mye. Tror hun har godt av å høre det.

Endret av Berit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...