Gå til innhold

rus i hverdagene.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hvis man vet om en som har et rusproblem (alkoholproblem, stoffproblemer) - hvor mye skal man finne seg i før man sier i fra til politiet eller lignende?

og hvis ikke politiet kan gjøre noe med at en med alkoholproblemer ikke lar folk være i fred på en hverdag fordi han eller hun er ruset - hvem kan hjelpe denne personen (jeg har ikke tid eller kompetanse)? kan man ringe til psykologer som legger de inn til avrusning?

Jeg mener ikke å være fordomsfull, men personen kan si og gjøre hva som helst, og ingenting av hva de sier eller gjør henger på grep. Godt mulig personen tar extasy eller noe. Hvem tar Extasy eller kokain på en vanlig hverdag, og hva gjør de på hverdagene når de er ruset på disse stoffene? Tror dere de har venner som bryr seg og som hjelper dem? I dette tilfellet - hvis de i tillegg har jobb, burde man si i fra til sjefen eller skal man la de stå på jobb ruset?

Hvis folk overser det, hva er grunnen til at folk overser det, og hvorfor gjør ingen noe med det? Det tok litt tid før jeg skjønte at de brukte så mye stoff (bruker det ikke selv), men i tillegg til at personene er direkte slitsomme så kan de bli litt agressive og gjør ting man aldri kunne forestilt seg en gang. Hva gjør man i en slik situasjon?

Anonymkode: e0ddc...360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Først av alt så kommer det ann på hvordan dette misbruket til denne personen går utover deg. Hvis denne personen er en du frivillig oppsøker så er det ditt ansvar å ta avstand fra denne personen. Da er det jo særdeles dumt av deg å oppholde deg rundt denne personen.

Det er heller ingen poeng i å kontakte politiet hvis ikke denne personen gjør straffbare handlinger (Å være for eksempel være alkoholiker er ikke straffbart i seg selv, med mindre man uttøver handlinger når man er ruset: vold eller trusler etc. som er straffbart)

Avrusning er frivillig i Norge. Du kan ikke bare legge noen inn på avrusning med mindre det står om liv og død nærmest, kun da er tvangsavrusning et alternativ.

Når du skriver " en med et alkoholproblem ikke lar deg være i fred på en hverdag" så kommer det såklart ann på hvilke handlinger denne personen uttøver, og ikke om avhengigheten hans/hennes. Plager denne personen deg i så stor grad at det er et stort problem? Da kan du i såfall vurdere å legge inn et besøksforbud så personen ikke kan oppsøke deg (men da skal det være ganske alvorlig).

Så mitt råd er vel å holde deg unna personen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva andre velger  å gjøre med sitt liv er strengt talt ikke din business.
Om du blir plaget av vedkommende får du heller være tøff nok å si det direkte til personen, slutt å ring meg, jeg vil ikke ha noe med deg å gjøre når du er ruset, eller eventuelt bytte nummer.
Politiet gjør ingenting med en som har alkoholproblemer sålenge han ikke gjør noe ulovlig som skader andre, å ringe å mase skader ikke andre. Politiet kan ikke sette inn ressurser for mange 30.000 kroner for å etterforske en mest sannsynlig uskyldig og harmløs person bare fordi en eller annen jente mistenker at personen bruker exstacy.
Tenk hvor mye skattepenger det hadde blitt i året om alle skulle gjort det og politiet skulle fulgt opp   , nesten litt humoristisk at du i det hele tatt har vurdert det. Politiinnblanding ville uansett bare gjort situasjonen mye værre og mer destruktiv for vedkommende, som mest sannsynlig ville ført til mer rus/flukt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte for noen år siden politiet for å høre hva jeg burde gjøre i en liknende sak. 
(Bare at her var det noen under 18 i bildet og masse styr, og JA,jeg sendte inn en bekymringsmelding, men jeg var ganske ung selv om ringte derfor politiet først for å spørre)

Men ja, uansett, 

Politiet sa at de ikke kunne gjøre noe med mindre jeg ønsket å anmelde personen det gjaldt. Jeg følte ikke akkurat at jeg kunne komme med en personlig anmeldelse mot h*n fordi h*n ruset seg. Eller så måtte jeg ringte når jeg visste at personen var ruset/holdt på å ruse seg, for da kunne politiet dra på døren deres. Vet ikke helt hva politiet skulle ha hjulpet i din situasjon da, hvordan kan en anmeldelse eller en bot (for det blir som regel ikke noe mer enn det) hjelpe en person du tydeligvis er ganske bekymret for?

Du kan enten prate med personen og gi uttrykk for dine bekymringer eller holde deg unna. Jeg syntes ikke du skal ringe jobben deres og lage masse styr med mindre personen jobber med barn og er rusa på jobb, men da merker vel de andre ansatte/sjefen det uansett.

Anonymkode: 48dff...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring politiet hver gang personen ruser seg. Dette fører til at personen blir tatt og får en bot. Dermed får personen mindre penger til ruse seg. Repeter til personen ikke har mer penger.

Dette vil ikke funke hvis personen ruser seg lovlig på feks alkohol.

Endret av Insanomanical
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring politiet hver gang personen ruser seg. Dette fører til at personen blir tatt og får en bot. Dermed får personen mindre penger til ruse seg. Repeter til personen ikke har mer penger.

Ja, så lurt. Slik at flere med et rusproblem blir så desperate at de tyr til ran for å dekke forbruket sitt...

Anonymkode: 4a9df...19f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, så lurt. Slik at flere med et rusproblem blir så desperate at de tyr til ran for å dekke forbruket sitt...

Så blir de tatt og så forsvinner dem for en lang periode. vinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lang periode? Du er vel klar over at straffenivået på ran gjerne er ganske så lavt i Norge? Sannsynligheten for å bli tatt er også forholdsvis liten, det er dessverre en del som finansierer rusmisbruket sitt på stjålne penger i mange år før de eventuelt blir tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og skaffer seg enda flere kontakter i fengsel..(og kommer ut igjen)

Syntes du hadde en svært korttenkt løsning her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet er ikke riktig instans for å hjelpe noen som sliter med psykisk sykdom, med mindre de har umiddelbare planer om å skade seg selv eller andre alvorlig. 

Dersom personen plager deg gir du han beskjed om at du ikke ønsker videre kontakt, dersom kontakten fortsetter og oppfattes som truende/ubehagelig anmelder du det.

Folk gjør ingenting fordi det ikke er noe de kan gjøre. Ditt alternativ er å sabotere framtiden til denne personen og kaste bort politiets ressurser. Rusbruk vil bare gi dem en bot, en merknad på rullebladet og ta politiet fra viktigere saker. Boten og rullebladet kan sitte igjen når denne personen vil bli rusfri, og da kan det bli vanskelig å få seg jobb eller leilighet. Se på det som angst eller depresjon, fram til man bestemmer seg for å ta tak i det er det ingenting en annen person kan gjøre.

Endret av Bond
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahaha du mener at det er positivt å bruke politiets ressurser på sånt??? Vet du hvor opptatt politiet faktisk er???
De kommer aldri til å rykke ut bare fordi en eller annen tyster ringer de å sladrer på en nabo/venn/Bekjent/fiende , med mindre det hadde dreid seg om drap, vold eller salg.

Anonymkode: 767e8...02a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Først av alt så kommer det ann på hvordan dette misbruket til denne personen går utover deg. Hvis denne personen er en du frivillig oppsøker så er det ditt ansvar å ta avstand fra denne personen. Da er det jo særdeles dumt av deg å oppholde deg rundt denne personen.

Det er heller ingen poeng i å kontakte politiet hvis ikke denne personen gjør straffbare handlinger (Å være for eksempel være alkoholiker er ikke straffbart i seg selv, med mindre man uttøver handlinger når man er ruset: vold eller trusler etc. som er straffbart)

Avrusning er frivillig i Norge. Du kan ikke bare legge noen inn på avrusning med mindre det står om liv og død nærmest, kun da er tvangsavrusning et alternativ.

Når du skriver " en med et alkoholproblem ikke lar deg være i fred på en hverdag" så kommer det såklart ann på hvilke handlinger denne personen uttøver, og ikke om avhengigheten hans/hennes. Plager denne personen deg i så stor grad at det er et stort problem? Da kan du i såfall vurdere å legge inn et besøksforbud så personen ikke kan oppsøke deg (men da skal det være ganske alvorlig).

Så mitt råd er vel å holde deg unna personen.

jeg holder meg unna, men personen gjør ikke det. jeg mener det jo kun godt for miljøet. jeg har ikke planer om å legge inn personen noe sted jeg, men vil være litt i fred.

så si i fra da. har sagt i fra 500 ganger (på mars - eller noe sånt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet er ikke riktig instans for å hjelpe noen som sliter med psykisk sykdom, med mindre de har umiddelbare planer om å skade seg selv eller andre alvorlig. 

Dersom personen plager deg gir du han beskjed om at du ikke ønsker videre kontakt, dersom kontakten fortsetter og oppfattes som truende/ubehagelig anmelder du det.

Folk gjør ingenting fordi det ikke er noe de kan gjøre. Ditt alternativ er å sabotere framtiden til denne personen og kaste bort politiets ressurser. Rusbruk vil bare gi dem en bot, en merknad på rullebladet og ta politiet fra viktigere saker. Boten og rullebladet kan sitte igjen når denne personen vil bli rusfri, og da kan det bli vanskelig å få seg jobb eller leilighet. Se på det som angst eller depresjon, fram til man bestemmer seg for å ta tak i det er det ingenting en annen person kan gjøre.

takk for råd.

nei, jeg vil ikke sabotere noe. jeg vil bare at rette person, instans kan ta tak i det. jeg er ikke kvalifisert til det. rett og slett.
jeg kan jo si i fra til familien og håpe de tar det videre.

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

takk for råd.

nei, jeg vil ikke sabotere noe. jeg vil bare at rette person, instans kan ta tak i det. jeg er ikke kvalifisert til det. rett og slett.
jeg kan jo si i fra til familien og håpe de tar det videre.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/7876425.stm

Jeg stoler på empiri og fagfolk. 

Dessverre tror jeg dette er en situasjon du ikke kan reparere. Psykisk sykdom utvikler seg over tid, og dessverre bidrar stigma til at mange søker etter hjelp alt for sent. Noen ønsker ikke å hjelpes. Det er trist men bortsett fra å gi hjelp til hverandre når vi kan er det ikke mye vi kan gjøre for å hindre det.

Endret av Bond
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder jo svært mange som ikke ruser seg også da. Så jeg vet faktisk ikke om man kommer så langt med å anmelde folk for å frivillig ruse seg. Mange i samfunnet er totalt psykotisk og onde rotter uten å ruse seg nevneverdig og lager helvete for andre så de aldri kommer seg på beina igjen og tro du meg de blir ALDRI anmeldt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Annonse

Du har egentlig ingenting med dette å gjøre. Hva vedkommende velger å gjøre med sitt livet angår ikke deg. Og det er fritt frem for å kutte ut kontakten med vedkommende om du ikke ønsker å holde kontakten. En person med et rusproblem må ønske å slutte på egenhånd, du kan dermed ikke tvinge han/hun til avrusning og det er også en veldig dårlig idé å ringe til politiet og anmelde vedkommende for rusproblemet sitt. En rusmisbruker skal aldri bli straffet for sine handlinger, dette er trossalt en psykisk sykdom. Det du kan gjøre er å vise at du er der for personen og vise omsorg og omtanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spørre, er dette noen i familien din? Du virker litt ung i måten du skriver på. 

Hvis det derimot ikke er noen i familien din eller andre du MÅ ha med å gjøre får du bare holde deg vekk fra denne personen og ikke slippe h*n inn der du bor og ikke oppsøke han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...