nyibyen Skrevet 5. oktober 2004 #1 Del Skrevet 5. oktober 2004 Jeg kvir meg veldig for å gå inn i en butikk/bedrift og spørre om arbeid. Har vært på nippet flere ganger, men snur og går ut med uforrettet sak, jeg får meg ikke til å gjøre det. Virker det ikke veldig masete og påtrengende? Det er så trygt og lettvint å sende bedriften en mail, men nå, etter å ha gjort dette i en stund og aldri høre noe tilbake fra noen av dem, lurer jeg på om jeg må svelge stoltheten og bare dukke opp i levende live. Og late som at jeg ikke tar det personlig hvis jeg blir avvist. Hva spør man etter da? Å få snakke med "daglig leder"? Eller "personalsjefen"? Hva er vanlig? Jeg har vært innom en matbutikk og sett etter en kontordør, men fant ingenting. Hva om jeg spør en av dem som sitter i kassa? Den personen vil sikkert avvise meg med en gang fordi han eller hun er redd for å få jobbe mindre hvis bedriften ansetter en til? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tulipanen Skrevet 5. oktober 2004 #2 Del Skrevet 5. oktober 2004 Kjempe smart å gå innom. På forhånd kan du ringe å spørre hva daglig leder heter. Da er det lettere når du kommer i butikken, for da kan du spørre etter navn. Det ville jeg gjordt iallefall. Tror mange blir avvist lett når de spør etter daglig leder osv... men det er mitt tips LYKKE TIL. Håper du får napp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Icy Skrevet 5. oktober 2004 #3 Del Skrevet 5. oktober 2004 Er bare til å gå inn og spørre etter daglig leder / sjefen. Så spør du om det er noen jobbmuligheter i den butikken. Husk å ta med skriftlig søknad også som du kan gi h*n. Hvis sjefen ikke er tilstede ber du bare noen andre i butikken gi den til rette vedkommende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 5. oktober 2004 #4 Del Skrevet 5. oktober 2004 Jeg har samme problemet. Er normalt ikke sjenert så vet ikke hvorfor jeg har den sperren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. oktober 2004 #5 Del Skrevet 5. oktober 2004 Det kan være et tips å spørre om når daglig leder er tilstede så du er sikker på at sjansen er stor hvis du får levert søknaden direkte til han/henne. Jeg er butikksjef, og mottar daglig flere søknader fra folk som ønsekr seg jobb. Jeg synes det er veldig ok å få sett dem, hilst såvidt, og at de har søknad (i hvert fall en CV) klart. Ikke forvent deg at personen vil ha tid til å prate med deg der og da, og ikke bli deppa om du ikke bli rlovet en sjanse med en gang. vi samler faktisk på alle søknadene selv om mange ikke skulle tro det siden de aldri får svar.. Men noen får det! Omtrent alle jeg ansetter får jobb fordi gjennom at de har møtt opp personlig og levert søknad. Kom heller tilbake en dag hvis butikksjef eller assisterende butikksjef ikke er tilgjengelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. oktober 2004 #6 Del Skrevet 7. oktober 2004 For noen år siden var jeg ute etter ekstrajobb ved siden av skolen. Jeg laget et ark hvor jeg presenterte meg selv, en slags mini-CV med bilde på så de skulle huske meg. Brukte tykt farget papir så det skilte seg ut fra andre søknader. Så tok jeg runden på kiosker og bensinstasjoner og spurte etter sjefen, presenterte meg, spurte etter jobb og sa "kan jeg få gi deg dette arket så du kan kontakte meg senere hvis du får noe ledig". Dessverre var jeg for sent ute alle steder, skoleåret var akkurat begynt og alle ekstrajobber besatt. Noen måneder senere møtte jeg en kioskeier tilfeldig på byen, han stoppet meg og spurte om jeg fremdeles var interessert i jobb. "Jeg prater ikke jobb mens jeg er på fest, kom innom meg på tirsdag så snakkes vi". Så da fikk jeg jobb selv om det tok lang tid. Jeg syns det var mye lettere å spørre etter jobb når jeg hadde det arket å gi dem, da ble det liksom ikke "søke jobb" men "levere jobbsøknad" hvis du skjønner, mindre skummelt liksom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. oktober 2004 #7 Del Skrevet 7. oktober 2004 Du trenger ikke spørre etter daglig leder med en gang. Du kan jo fortelle at du ønsker å søke jobb, og at du har en søknad å levere. Dersom daglig leder er tilstede vil du antakelig bli videresendt, ellers kan du levere søknaden til butikken/ spørre når daglig leder er tilgjengelig og komme da. Da jeg jobbet i butikk dukket det alltid opp mange som spurte etter jobb. Var det jeg som tok i mot søknaden spurte sjefen meg om hvilket inntrykk søkeren hadde gitt. Dersom det ikke er en ledig stilling der og da, tar de ofte vare på søknaden i tilfelle det blir en ledig stilling. Dermed slipper de også utgiftene ved å utlyse stillingen. Det at de andre ansatte vil avvise deg er ikke et problem! Butikker ansetter sjelden for mange ansatte! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nyibyen Skrevet 8. oktober 2004 Forfatter #8 Del Skrevet 8. oktober 2004 Mannet meg opp i går... Hadde skrevet to fine søknadsbrev, kopiert CVer og gikk målbevisst i retning byens to største bokhandler, hvor jeg gjerne ville arbeide, og tror jeg hadde passet godt inn. Etter å ha gått rundt litt, og sett en dame som var ledig, spurte jeg henne om det var en butikksjef eller daglig leder tilstede. Hva gjelder det, spurte hun. Jobb, svarte jeg. Hun sa at det var ingenting ledig, ikke nå eller ved overskuelig fremtid. Jeg sa jeg kunne legge igjen CVen min i tilfelle det var en helg eller noe de trengte noen. Det var det ikke noe vits i, sa hun. Ut av butikken, i kulden, haste nedover til butikk nr. 2. Da jeg kom inn der så jeg INGEN kunder. Bare ca 10 medarbeidere som spurte "kan jeg hjelpe deg" nesten i kor. Da hadde jeg ikke hjerte til å spørre en gang. Føler meg nesten som en terrorist som kommer inn i butikken med en bombe, og bare venter på rette øyeblikk å sprenge den. :-( Så da gikk jeg hjem igjen, med mine to uleverte CVer og søknadsbrevene som jeg var så fornøyd med.... Aaargh, er det ikke noen som trenger MEG til noe, da?!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Philosophia Skrevet 8. oktober 2004 #9 Del Skrevet 8. oktober 2004 Du må ikke gi deg! Gå tilbake til det første stedet og snakk med sjefen igjen. De andre ansatte har da ingenting med å fortelle deg om du får jobb eller ikke! Lever søknaden på det andre stedet også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amarone Skrevet 8. oktober 2004 #10 Del Skrevet 8. oktober 2004 Jeg tror det er liten vits i å snakke med de ansatte i butikker, fordi de kan uansett ikke ta en beslutning om ansettelse. Gå for daglig leder, du. Antar at bokhandler ALLTID har masse søkere, rett og slett fordi så mange gjerne vil jobbe der. Andre butikker er kanskje ikke så populære, og vil vise større interesse. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. oktober 2004 #11 Del Skrevet 8. oktober 2004 Huff da! Det var dumt at det skulle ende sånn når du endelig hadde mannet deg opp! Men som de andre sier; ikke gi opp! Hvis hun i den første bokhandelen ikke var daglig leder, så skulle hun i allefall tatt i mot søknaden og levert til daglig leder! Prøv i andre butikker også, som Amarone sa er bokhandlere veldig populære og får inn mange søknader hele tiden. (Men noen må jo få jobbene som er ledige der også, så ikke gi helt opp!) Har du ikke fått napp innen november, men levert søknader rundt om så får du nok i allefall jobb til julerushet! LYKKE TIL!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå