Gå til innhold

usikket foreldre?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er ikke TS sin jobb å drive foreldreveiledning. Det har vi faktisk barnevernet til. Ts kan melde anonymt, da vil ingen finne ut hvem som meldte fra. Hadde jeg fått servert denne historien med navn på foreldre og barn ville jeg sendt inn en bekymringsmelding! For disse foreldrene trenger veiledning.

Anonymkode: 2c96b...a4a

Hva! 

De er i familie! Familie støtter og hjelper hverandre FØR de melder hverandre til barnevernet!! 

Hva slags hjem kommer du fra! 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som for eksempel hva da?

Anonymkode: 22f1e...3b1

Alt jeg nevnte i den forrige posten...

Anonymkode: f2a67...3b0

• Liker 2
Gjest Magnifiq
Skrevet

Hva! 

De er i familie! Familie støtter og hjelper hverandre FØR de melder hverandre til barnevernet!! 

Hva slags hjem kommer du fra! 

det er da ikke snakk om å "melde" noen.. 

Men her trengs det tydelig fagfolk. 

Det er jo ikke slik at når man melder i fra til bv om en bekymring, så kommer det en tropp inn og henter barnet.

Skrevet

det er da ikke snakk om å "melde" noen.. 

Men her trengs det tydelig fagfolk. 

Det er jo ikke slik at når man melder i fra til bv om en bekymring, så kommer det en tropp inn og henter barnet.

Jeg syntes ikke HI var SÅ bekymringsverdig at dette ikke er noe som kan ordnes veldig enkelt med en enkel prat med foreldrene. Jeg tror det er derfor det er blandete svar i innlegget, for ja de kan gjøre en bedre jobb, men det er ikke så alvorlig at barnevernet er neste steg.

Jeg hadde blitt utrolig fornærmet om min familie hadde meldt meg til barnevernet uten å ha snakket med meg om hva de mente var et problem først. En ting er om det er noe så grovalvorlig at det er direkte uansvarlig å ikke melde fra, men dette er flere småting som har blitt til en stor sak. Man snakker gjerne med foreldrene når de er i FAMILIEN din før du melder fra til barnevernet. Jeg kan ikke skjønne at det er så vanskelig å snakke med dem!

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke TS sin jobb å drive foreldreveiledning. Det har vi faktisk barnevernet til. Ts kan melde anonymt, da vil ingen finne ut hvem som meldte fra. Hadde jeg fått servert denne historien med navn på foreldre og barn ville jeg sendt inn en bekymringsmelding! For disse foreldrene trenger veiledning.

Anonymkode: 2c96b...a4a

Kan du konkretisere?

Kan NOEN av dere konkretisere hva som er å forferdelig her?

Les HI med raushet og se også overdrivelsene og Tante Sofie holdningen til feks leggetid... Hva er så ille at foreldrene ikke er levedyktige?

• Liker 3
Skrevet

Jeg forstår ikke at noen som svarer mener dette ikke er alvorlig!? 

Anonymkode: 32e00...812

• Liker 4
Skrevet

Jeg forstår ikke at noen som svarer mener dette ikke er alvorlig!? 

Anonymkode: 32e00...812

Det er INGEN som SPESIFISERER nøyaktig HVA de reagerer på!

• Liker 1
Skrevet

Omsorgssvikt ved stadige og unødvendige separasjoner, ansvarfraskrivelse, manglende sikring i bil, manglende forståelse for barnets signaler og tilknytningsbehov, umodenhet, trygdesvindel... Ganske mye å ta tak i her.

Dette har jeg nevnt tidligere som SVÆRT bekymringsverdig. Fatter ikke at så mange bagatelliserer dette.

• Liker 2
Skrevet

Dette har jeg nevnt tidligere som SVÆRT bekymringsverdig. Fatter ikke at så mange bagatelliserer dette.

Å slenge ut av seg en masse ord er nyttesløst.

HVA er omsorgsvikten? nsvarfraskrivelsen, manglende sikring i bil, (????ER DET?)manglende forståelse for barnets signaler og tilknytningsbehov, umodenhet, trygdesvindel.

Hvor står dette i HI? Jeg har ikke sett noe avdet, jeg..

• Liker 2
Skrevet

Å slenge ut av seg en masse ord er nyttesløst.

HVA er omsorgsvikten? nsvarfraskrivelsen, manglende sikring i bil, (????ER DET?)manglende forståelse for barnets signaler og tilknytningsbehov, umodenhet, trygdesvindel.

Hvor står dette i HI? Jeg har ikke sett noe avdet, jeg..

Omsorgssvikten består i at de overser barnets behov for å knytte seg til egne foreldre. De er velger å være borte fra barnet i lange perioder (i alle fall for et lite barn) uten at det er en god grunn (å feste eller besøke venner er ingen god grunn). Når de velger å forlate et barn (som har utviklet en sterkere separasjonsangst enn naturlig, for eks at det gråter bare de forlater spisebordet). De virker ikke klar for den omsorgsrollen. De utsetter barnet for fare ved å ha et for lite barnesete. I tillegg sier det noe om dem som personer at de velger å lyve til seg stønad fra NAV som de egentlig ikke er berettiget til. Det kalles svindel og bedrag. 

Må du få alt inn med teskje, eller kan du prøve å lese HI om igjen. Hvorfor så hissig? Føler du deg truffet på noe vis?

• Liker 6
Skrevet

Ta nå først og fremst en ordentlig prat med foreldrene før dere melder saken til barnevernet.

Hvis de blir meldt og det blir en stor sak ut av det så kommer det frem hvem som meldte og det kan jo splitte familien deres, for i mange sine øyne er det et stort svik.

Det jeg forslår at dere gjør:
Slutt å si ja til å være barnevakt og se hva de velger å gjøre. Finner de noen andre eller blir de hjemme? Blir de hjemme så har dere jo funnet løsningen på det problemet.
Samle alle i familien som reagerer på dette og sett dere ned med dem og ta en ordentlig hard alvorsprat. Si at dere vurderer å melde til barnevernet hvis de ikke skjerper seg. Så ser dere ann hvordan det blir etter dette. Bedrer det seg ikke så kan dere vurderer å melde fra :)

Lykke til!

Hun kan jo være anonym når hun kontakter bv

Anonymkode: b6c7b...d39

Skrevet

Hun kan jo være anonym når hun kontakter bv

Anonymkode: b6c7b...d39

Det er ihvertfall stygt å gjøre mot familien sin.

I tillegg til belastningen med BV så skal de lure på hvem som har forrådt dem.

Folk får slutte å være så feige! Hvis man selv mener de må ha hjelp, så får man stå for det.

• Liker 1
Skrevet

Omsorgssvikten består i at de overser barnets behov for å knytte seg til egne foreldre. De er velger å være borte fra barnet i lange perioder (i alle fall for et lite barn) uten at det er en god grunn (å feste eller besøke venner er ingen god grunn). Når de velger å forlate et barn (som har utviklet en sterkere separasjonsangst enn naturlig, for eks at det gråter bare de forlater spisebordet). De virker ikke klar for den omsorgsrollen. De utsetter barnet for fare ved å ha et for lite barnesete. I tillegg sier det noe om dem som personer at de velger å lyve til seg stønad fra NAV som de egentlig ikke er berettiget til. Det kalles svindel og bedrag. 

Må du få alt inn med teskje, eller kan du prøve å lese HI om igjen. Hvorfor så hissig? Føler du deg truffet på noe vis?

Denne type sarkasme øker jo ikke din troverdighet akkurat. Jeg opplever ikke den AB som hissig, tvert imot så har hun eller han nå flere ganger bedt om at noen spesifiserer hva de reagerer på.

Jeg synes det er mye suppekoking på spiker her.

Hva vet vi vel om TS sin kjennskap til bilseter og trafikksikkerhet?

Jeg synes man må være varsom med å helle bensin på en slik situasjon. Det er bedre å rette et kritisk blikk slik at TS kan vurdere situasjonen med (muligens) litt andre øyne.

Hver av episodene, isolert sett, er jo ikke ille. 

Å konkludere med at barnet lider av seperasjonsangst og vil få tilknytningsproblemer er fryktelig sterk diagnosering og konkludering basert på ordene til en subjektiv, og muligens, meget ung person.

• Liker 2
Skrevet

Bestemoren det gjelder kan kontakte helsestasjonen og be om hjelp av de. De er gode veiledere for småbarn.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tilknytningsproblemer og separasjonsangst er mikroanalyse av foreldrenes omsorgsevne. http://www.abcnyheter.no/artikkel/194407770

– Problemet med mikroanalyse er at det krever stor kompetanse og dyktighet hos den som anvender analysen, det er stor risiko for feiltolkninger, uklar inngrepsterskel og manglende fagfellekontroll, etterprøvbarhet og domstolkontroll. Det synes å mangle en felles forståelse av hvordan man kartlegger foreldrenes emosjonell omsorgs og videre når man må gripe inn.

Når det gjelder frykt for at det kan bli omsorgsovertagelse, så viser Bufdis statistikk at 32,3% av omsorgsovertagelser i 2014 var begrunnet i foreldrenes manglende foreldreferdigheter. Vanskjøtsel, som er alvorlig grad av omsorgssvikt, ble derimot oppgitt til 0,8%.

Her har ikke TS engang forsøkt å samle familien og gi foreldrene en oppstrammer. Bestemoren er lei og sliten... sier hun noe? Gir hun uttrykk for det til foreldrene, eller er hun glad og fornøyd når hun ser de, og benytter anledningen til å klage litt til TS? Siden TS er familie og hun er trygg på at TS ikke bringer det videre?

Hva sier bestemoren hvis TS melder til barnevernet? Å tro at en skal forbli anonym er utopi, da må en si noe generelt og utvannet som neppe gjør at barnevernet følger opp.  Eller man må gi konkrete eksempler. Og jo mer konkret, jo mer vil en avsløre seg. Her er det familien som kan ta seg av saken. Det er ikke barnevernets rolle å detaljstyre enhver familie. Barnevernet skal gripe inn ved rusmisbruk, vold og alvorlig omsorgssvikt.

Ikke å glemme at barnevernet de fleste steder er underbemannet og sliter med en enorm saksbyrde. I tillegg til norske barn som har fylliker til foreldre og som må ordne med mat til seg selv, så kommer det flere og flere asylbarn som har opplevd vold og frykt, med alvorlige traumer, som behøver barnevernets ressurser. Tror dere barnevernet virkelig trenger å vurdere bilseter i en slik situasjon?

Endret av ops2
Skrevet

Meld saken til barnevernet, ikke med bekymring, men å tipse om at de kan trenge foreldreveiledning. 

Saken med NAV må meldes inn. Det er ulovlig. Det er ulovlig å vite, men ikke melde fra. Du er altså medskyldig her.

Ang. det du skriver med å være vant til å være etterlatt - det trenger absolutt ikke å stemme. Så små barn gråter gjerne etter foreldrene sine - særlig om de IKKE er vant til å bli etterlatt. Barnet er 1,5 år, det forstår ikke nødvendigvis hva foreldrene sier, "jeg er straks tilbake, jeg må hente lua di". Barnet gråter, det forstår ikke hva "straks" er. Foreldrene gjør ingenting galt, og de etterlater i hvert fall ikke barnet. Bare et eksempel.
Jeg ser i hvert fall ikke på dèt som noe faresignal.

Anonymkode: ebc68...a69

• Liker 1
Skrevet

Tilknytningsproblemer og separasjonsangst er mikroanalyse av foreldrenes omsorgsevne. http://www.abcnyheter.no/artikkel/194407770

Problemet med mikroanalyse er at det krever stor kompetanse og dyktighet hos den som anvender analysen, det er stor risiko for feiltolkninger, uklar inngrepsterskel og manglende fagfellekontroll, etterprøvbarhet og domstolkontroll. Det synes å mangle en felles forståelse av hvordan man kartlegger foreldrenes emosjonell omsorgs og videre når man må gripe inn.

Når det gjelder frykt for at det kan bli omsorgsovertagelse, så viser Bufdis statistikk at 32,3% av omsorgsovertagelser i 2014 var begrunnet i foreldrenes manglende foreldreferdigheter. Vanskjøtsel, som er alvorlig grad av omsorgssvikt, ble derimot oppgitt til 0,8%.

Her har ikke TS engang forsøkt å samle familien og gi foreldrene en oppstrammer. Bestemoren er lei og sliten... sier hun noe? Gir hun uttrykk for det til foreldrene, eller er hun glad og fornøyd når hun ser de, og benytter anledningen til å klage litt til TS? Siden TS er familie og hun er trygg på at TS ikke bringer det videre?

Hva sier bestemoren hvis TS melder til barnevernet? Å tro at en skal forbli anonym er utopi, da må en si noe generelt og utvannet som neppe gjør at barnevernet følger opp.  Eller man må gi konkrete eksempler. Og jo mer konkret, jo mer vil en avsløre seg. Her er det familien som kan ta seg av saken. Det er ikke barnevernets rolle å detaljstyre enhver familie. Barnevernet skal gripe inn ved rusmisbruk, vold og alvorlig omsorgssvikt.

Ikke å glemme at barnevernet de fleste steder er underbemannet og sliter med en enorm saksbyrde. I tillegg til norske barn som har fylliker til foreldre og som må ordne med mat til seg selv, så kommer det flere og flere asylbarn som har opplevd vold og frykt, med alvorlige traumer, som behøver barnevernets ressurser. Tror dere barnevernet virkelig trenger å vurdere bilseter i en slik situasjon?

Så fordi det kommer masse asylbarn så skal man unngå å melde fra om omsorgssvikt til barnevernet? Seriøst? 

Det handler ikke bare om bilsete (som er ille nok), det handler om at foreldrene stadig vekk forlater barnet for å feste eller besøke venner (altså situasjoner de kunne valgt å tilbringe sammen med barnet). Det påvirker et lite barn sterkt å stadig vekk bli forlatt av foreldrene, og det skader helt klart tilknytningen. Hvordan man kan få det for seg at det ikke er alvorlig, er litt vanskelig å fatte. Men det får man kanskje ikke med seg om man ikke har kunnskap om den viktige personlighetsutviklingen i barnets første leveår. De danner grunnlaget for resten av livet. 

• Liker 1
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Bestemoren hjelper de mye, og hun får spørsmål nesten hver helg om å være barnevakt. Da reiser de stort sett til nabobyen for å besøke venner og mest sannsynlig for å feste. Bestemoren er veldig frustrert og har prøvd å sagt det til de at det ikke er greit å sette bort barnet hver helg. "men så lenge det er kjentfolk så ser jeg ikke problemet" var svaret hun fikk. Bestemor sier ja fordi hun ser heller at barnet kommer hos henne i stede for hos noen barnet ikke kjenner så godt eller kjenner i det hele tatt.

En annen gang når bestemoren passet barnet så kom ingen av foreldrene og hentet barnet når det nærmet seg kveld (ukedag), så bestemoren måtte etterlyse foreldrene selv. klokka ble 9 og 10 og når hun fikk tak i moren så satt hun noen meter unna der hvor bestemoren bor, på besøk til noen. Og da først kom moren og hentet barnet. Far var bortreist.

Anonymkode: 66f1e...ba3

Er dette noen som skjer hyppig eller er det snakk om enkel episoder i forhold til ukedagene? Hvordan er døgnrytmen til det barnet?

At de skaffer seg barnevakt hver helg, kan jeg på en måte forstå. De er unge og har fått livets realitet dyttet ned. Det er ikke greit at de gjør det, men man kan i det minste unnskylde dem med at de er unge og dumme. Jeg har vært borti folk i tredve-årene som har sendt bort ungen til barnevakt hver helg og jeg må innrømme at jeg lurer på hva som farer gjennom hodet til sånne voksne mennesker. Bestemor skal ha ros for å stå på!

Bilstolen tenker jeg så som så, alt avhengig av størrelsen på stolen og på barnet. 

Når det kommer til NAV så kan du ringe inn og si at de fortsatt er sammen, har du bevis så kan du slenge med det. Svindel av fellesskapets midler er ikke greit. 

Skrevet

ts her

Er dette noen som skjer hyppig eller er det snakk om enkel episoder i forhold til ukedagene? Hvordan er døgnrytmen til det barnet?

At de skaffer seg barnevakt hver helg, kan jeg på en måte forstå. De er unge og har fått livets realitet dyttet ned. Det er ikke greit at de gjør det, men man kan i det minste unnskylde dem med at de er unge og dumme. Jeg har vært borti folk i tredve-årene som har sendt bort ungen til barnevakt hver helg og jeg må innrømme at jeg lurer på hva som farer gjennom hodet til sånne voksne mennesker. Bestemor skal ha ros for å stå på!

Bilstolen tenker jeg så som så, alt avhengig av størrelsen på stolen og på barnet. 

Når det kommer til NAV så kan du ringe inn og si at de fortsatt er sammen, har du bevis så kan du slenge med det. Svindel av fellesskapets midler er ikke greit. 

Det skjer hyppig. barnet er jo forsåvidt vant med å være oppe til langt på kvelden, det er sånn hverdagen til barnet er.

bilstolen er av type sånn som man bærer med seg, hun har hatt den samme stolen som da hun ble født. og ja, hun er for stor for den.

Denne type sarkasme øker jo ikke din troverdighet akkurat. Jeg opplever ikke den AB som hissig, tvert imot så har hun eller han nå flere ganger bedt om at noen spesifiserer hva de reagerer på.

Jeg synes det er mye suppekoking på spiker her.

Hva vet vi vel om TS sin kjennskap til bilseter og trafikksikkerhet?

Jeg synes man må være varsom med å helle bensin på en slik situasjon. Det er bedre å rette et kritisk blikk slik at TS kan vurdere situasjonen med (muligens) litt andre øyne.

Hver av episodene, isolert sett, er jo ikke ille. 

Å konkludere med at barnet lider av seperasjonsangst og vil få tilknytningsproblemer er fryktelig sterk diagnosering og konkludering basert på ordene til en subjektiv, og muligens, meget ung person.

les svar over

Jeg er enig i at hvis dette skjedde innimellom, så er det ikke noe gærent. sett bort fra at de melder seg "ut". Men det skjer som sagt hele tiden, det er sånn hverdagen deres er.

Jeg er enig i at det kan være for langt å gå å melde til BV, det lureste ville nok vært å ta en alvorsprat med de først. og hvis man møter motstand eller at de ikke endrer på ting så kan man eventuelt ta det steget.

Bestemoren hjelper de så godt hun kan, og barnet er veldig knyttet til hun. Vi er flere som har reagert på at barnet virker nesten mer knyttet til bestemoren enn til mor og far.

Anonymkode: 66f1e...ba3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...