Gå til innhold

Jeg har ingen venner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bli frivillig i Røde Kors eller en annen organisasjon, masse forskjellige aktiviteter å velge mellom, og det er rom for å være sjenert. Du gjør en god gjerning, og får garantert et nettverk blant andre frivillige. Røde Kors har lokalforeninger over hele landet, og er religiøst og politisk nøytralt. 

Anonymkode: 4f426...bde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor i Hedmark? I nærheten  av hamar/brumunddal??

Bor ikke så langt unna Hamar. 

Anonymkode: b6679...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du :)

Nå skal ikke jeg si at jeg er i samme situasjon, men jeg har en far som er det. Ikke  det at jeg skal sammenligne dere på noen som helst måte men føler at jeg kan sette meg sånn halvveis i dine sko.

Pappa er singel, vært det i alle år og merker at han sliter med å treffe nye mennesker. Tror dette har mye med sosial angst og det at man er redd for å ikke passe inn eller å gi av seg selv. Sier selvsagt ikke at dette er ting du sliter med. 

Det å ha venner er et privilegium, og det kreves at man faktisk jobber for vennskapet. Heldigvis i dag finner vi mange sosiale plattformer hvor man kan treffe nye mennesker på men da må man være utadvent. Ser du på deg selv som en åpen person? som både viser interesse for andres liv og samtidig er åpen for å dele dine tanker og ønsker med andre? 
Vi er alle ulike, og det å få vennskap kan komme lett for noen og vanskeligere for andre.

Jeg tenker det at først og fremst må du ha innstillingen for å treffe nye mennesker og vite at du vil gjøre en innsats for å beholde evt et nettverk :)

Skriv gjerne litt om deg selv, hvordan du selv ser på deg som person? og hvor du evt. føler at det tidligere har gått galt på vennskapsfronten. Er enklere å gi deg tips og råd dersom man får litt mer informasjon om hvordan du er som person (uten å brette ut om personlige ting som du ikke er trygg på). 

 

Jeg har vært veldig sjenert som barn. Mer utadvendt som ungdom og ungvoksen og  etterhvert som arbeidsledigheten kom krypende har jeg blitt mer inadvendt igjen. Jeg vil ikke si at jeg har sosial angst, men kanskje et snev av det. Jeg føler ingen uro ute blandt folk, men jeg er veldig redd for å ikke bli likt. Og jeg har opplevd at "vennskap" har endt fordi andre har prøvd å endre på meg. Ser på meg selv som stille og forsikrig ihvertfall til jeg føler meg trygg på personer. 

Anonymkode: b6679...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha vært sammen med min tidligere kjæreste i hele ungdomstiden og begynnelsen av 20-årene ble det til at jeg mistet utrolig mange venner. Jeg har alltid hatt en liten innerste sirkel, men mange av de er også borte. Alt fokuset ble på kjæresten og det forstår jeg at vennene ble utrolig lei av. Har prøvd å reparere, men ting blir aldri det sammen. Nå har jeg en bestevenninne, og noen få andre venner. Det er ensomt å ikke ha flere å kunne gjøre ting med. Innimellom føler jeg på angsten for at jeg er for masete på min bestevenninne bare fordi jeg ikke har andre å dele ting meg. 

Tenkte å starte på en aktivitet da jeg egentlig ikke gjøre noe utenom jobb, men akkurat hva som er best for å få venner vet jeg ikke. Jeg kan nok ha litt vanskelig for å slippe andre inn og det gjør det vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine forslag;

- Ta initiativ til/dra i gang mammakveld. Vet ikke hvor gamle barna dine er, men om de går i barnehage, på skolen og/eller en aktivitet, har du minst en arena å velge mammaer fra. Sikkert ikke lettest å dra i gang noe når man er sjenert, men invitasjonen kan du sende på mail eller med barna. Velg et sted dere kan gå ut å spise hvis du ikke har plass hjemme. På slike kvelder har jeg alltid kommet i prat med mammaer jeg ellers ikke ville pratet med.

- Bli med på strikkekafé, gåtur med Frisklivssentralen eller liknende lavterskeltilbud.

Anonymkode: 99e62...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen venner…ikke en eneste en…og har ikke hatt det på mange år. Det er ufatterlig ensomt. Jeg har samboer og barn så helt alene er jeg jo ikke, men jeg har ingen venner å få besøk av og besøke. Ingen som ringer, eller sender sms for å spørre åssen det går el. Savner å ha noen. Ikke har jeg jobb eller så er liksom veldig lite sosial omgang med andre enn de aller nærmeste i familien. Kjenner på mye skam ved å være både arbeidsledig og venneløs. 

Anonymkode: b6679...f12

Hvorfor har du ikke jobb? Da ville du ha tjent penger OG kunne få venner!

Anonymkode: 51eeb...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er det en overkommelig avstand i mellom oss ts. Hvis du vil så send meg en pm. Jeg er ingen skummel person :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts: Jeg har noen hobbyer, men det er liksom ting jeg driver med hjemme for meg selv. Er ikke relgiøs så å finne en relgion er liksom ikke så aktuellt og ei heller veldig atletisk. Blir liksom til at jeg er mest hjemme for å dra ut på noe helt alene føles veldig skummelt. 

Anonymkode: b6679...f12

Hva med frivillig arbeid for noe du kan interessere deg for? Der møter du mange nye mennesker, og dere har det samme målet. Eller kanskje politikk? Jeg var medlem av AUF, og der var miljøet kjempebra, og menneskene var veldig hyggelige alle sammen. Vi møttes blant annet ved andre anledninger enn bare politikk. For eksempel hadde vi julebord, og vi dro på hyttetur sammen. I tillegg var vi med på temamøter og andre spennende ting som også var veldig sosialt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du ikke jobb? Da ville du ha tjent penger OG kunne få venner!

Anonymkode: 51eeb...827

Fordi jeg ikke får meg jobb. Jeg søker og står på så håper det dukker opp en jobb snart.

Anonymkode: b6679...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ingen venner. Eller dvs. jeg har to "venner", men jeg ser dem omtrent aldri og har ingen tillit til dem. Så de er vel mer bekjente. De glemmer ofte avtaler og kan la være å svare på meldinger selv om vi har avtalt å møtes. Det føles veldig tungt.

Jeg har hatt mange venner før. Men, jeg har latt meg utnytte og stolt på feil mennesker, så disse måtte jeg kvitte meg med for mitt eget beste. Er bare så dumt at dette var så å si samtlige av "vennene" jeg hadde.

Nå er jeg mye alene, både ukedager, helger, høytider, bursdag, nyttår osv. Det føles trist og veldig tungt inni mellom. Jeg forsøker å gjøre det beste ut av det, men det er lettere sagt enn gjort.

Beklager ts, men jeg har virkelig ingen supergode råd til deg. Være aktiv på jobb fronten. I mellomtiden kan du kanskje jobbe som frivillig innenfor idrett eller noe relatert til barn- og ungdom? Da treffer du kanskje mennesker på din alder? Selv har jeg jobb, men vi er en liten bedrift og ingen på min alder.

Anonymkode: 215b0...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venner og jobb dukker ikke opp fra intet og finner deg i sofaen.

Vil du ha dette. Må du komme deg ut. Søk alle ledige jobber i ditt område. Få deg en hobby. Samme hva det er. F.eks meld deg på orientering, turlag osv. Da treffer du andre mennesker du blir kjent med og er potensielle venner. Når du kommer deg i jobb. Bli med på alle arrangement jobben har på turer osv. Har de f.eks et bowlinglag. Bli med der. Alt det sosiale som foreldremøter og annet, blir du med på. 

Så vil denne jobben gi frukter i form av venner og et sosialt liv. Men husk å alltid vedlikehold de sosiale relasjonene du får. 

Anonymkode: 29a07...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å finne venner i  voksen alder. Hvert fall hvis en er sjenert og er handikapet. Nesten håpløst! 

Jeg var medlem av "nypåstedet" men fikk ingen venner.  Få medlemmer fra mitt området og ingen hadde lyst til å snakke med meg pga situasjonen min, så det ga jeg opp. 

Har vært med på noen få hobbyer som kan passe pga mitt handikap. Var ikke helt det store. Veldig mange kom i par (vennepar) og fikk meg ikke til å spørre "skal vi ta en kaffe en dag?" Vanskelig når man er sjenert. Alle var bare sosiale med venninnen sin og ikke særlig imøtekommende. 

Så skjønner hvordan du har det ts :(. 

Anonymkode: 8f23b...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor har du ikke jobb? Da ville du ha tjent penger OG kunne få venner!

Anonymkode: 51eeb...827

Altså, du er klar over det er vanskelig å jobb i dag sant? Jobber vokser ikke på trær. Tviler på ts liker å være uten jobb. Det er tøff konkurranse der ute, så dette var et tåpelig spørsmål. 

Anonymkode: 8f23b...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...