Gå til innhold

Ranger disse julerettene

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Vi lager det du kaller full ribbemiddag til hverdags. Derfor anser ikke JEG det som julemiddag, men hverdagsmat. Dette var ikke ment som kritikk til middagen din, men det er slik jeg er vandt med det :)

Pinnekjøtt ligner ikke noe annet jeg spiser resten av året. Det er noe helt spesielt.

Anonymkode: 691da...74a

Det er helt greit at du synes det er hverdagsmat, men det er ikke noe subjektivt ved om ribbemiddag er julemiddag eller ikke. Det er jo julemiddag, halve befolkningen spiser det på julaften :) 

Jeg kan heller ikke skjønne at mange sier de spiser ribbe til "hverdags". Får man i det hele tatt kjøpt sånn ribbe man spiser til jul, i juli?

Endret av Lista
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pinnekjøtt

Smalahove

Ribbe

Torsk

Kalkun

Lutefisk

Anonymkode: 4ff6d...693

Skrevet

Kan godt være:ler: Jeg er klar over fettinnholdet, men med ribbe så må rundt 90% kastes. Med pinnekjøtt så er det mere kjøttet som er fett. For min del blir det dermed følgende fordeling:

ribbe.png

Hvorfor må du kaste "90"%? Jeg spiser alt, det er godt. Fett, ja, men smakfullt. Og sprø svor er jo himmelsk:wow:

• Liker 2
Skrevet

Pinnekjøtt med kålrabistappe, poteter og pølse

Ribbe med rødkål, poteter, medisterkake, pølse og saus

Kalkun med blomkål, rosenkål, fløtesaus og waldorfsalat
Lutefisk med ertestuing, poteter og bacon

Skrevet

Pinnekjøtt med kålrabistappe og rødkål

Ribbe med rødkål, kålrabistappe og saus

Kalkun med blomkål, rosenkål, fløtesaus og waldorfsalat

Lutefisk med ertestuing, poteter og bacon

Endret litt. Nummer 4 utgår.

Skrevet

Ribbe - det er julemiddag for meg. Hvis jeg måtte velge noe annet hadde jeg valgt torsk. Ingen av de andre har jeg smakt en virkelig god variant av, så det vil jeg ikke ha på julaften.

Anonymkode: d8e5c...225

• Liker 1
Skrevet

Pinnekjøtt med tilhørende tilbehør - middag på julaften. NAM! Jeg klarer nesten ikke å vente. Beste julemiddagen som finnes for min del

Ribbe - spises som regel 1. juledag, veldig godt. Spesielt om svoret er sprøtt og godt. 

Kalkun - spises enten 2. juledag eller nyttårsaften. Godt :)

Lutefisk - spises aldri. 

Skrevet (endret)

Hvorfor må du kaste "90"%? Jeg spiser alt, det er godt. Fett, ja, men smakfullt. Og sprø svor er jo himmelsk:wow:

Hvitt fett finnes ikke godt, det er bare kvalmende:kvalm:. Svor smaker godt på den første biten, deretter smaker det bare kvalmende. Liker ikke følelsen av å se alt det hvite fettet jeg stapper i meg. Har ikke problemer med fet mat, men forskjellen ligger i at jeg foretrekker fet lammekost over hvitt fett fra svin. Æsj!:kvalm: Dermed så kaster jeg rundt 90% av ribba, så for meg er det verken festmat eller mat jeg koser meg med. Svinekjøtt er ikke festmat, men et billig alternativ i hverdagen (med rett tilberedning og krydder selvsagt). Hadde jeg måttet trykke i meg det hvite fettet som er i en ribbe (ikke smaker det godt heller), hadde jeg endt med å forlate borde for å kaste opp.:kvalm:

På julaften vil jeg spise god mat jeg ikke spiser så mye av i hverdagen, ikke søplemat:kvalm:

Endret av Jolene
Måtte ta vekk noe
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Hvitt fett finnes ikke godt, det er bare kvalmende.

Var det virkelig nødvendig med intet mindre enn fire oppkast-smileyer for å forklare hvor lite du syns om ribbe som julemat? Kjenner jeg har lyst å bruke samme smiley om innlegget ditt... men jeg skulle klart å nøye meg med en.

Endret av Thorn
  • Liker 6
Skrevet

Pinnekjøtt

Lutefisk (med POTETMOS, lefse/flatbrød og bacon)

Kalkun

Ribbe - synes det er den kjedeligste julematen, men helt OK. 

Skrevet

Det er helt greit at du synes det er hverdagsmat, men det er ikke noe subjektivt ved om ribbemiddag er julemiddag eller ikke. Det er jo julemiddag, halve befolkningen spiser det på julaften :) 

Jeg kan heller ikke skjønne at mange sier de spiser ribbe til "hverdags". Får man i det hele tatt kjøpt sånn ribbe man spiser til jul, i juli?

Ja svineribbe får man hele året, er verre med sauen :) 

Skrevet

Hvitt fett finnes ikke godt, det er bare kvalmende:kvalm:. Svor smaker godt på den første biten, deretter smaker det bare kvalmende. Liker ikke følelsen av å se alt det hvite fettet jeg stapper i meg. Har ikke problemer med fet mat, men forskjellen ligger i at jeg foretrekker fet lammekost over hvitt fett fra svin. Æsj!:kvalm: Dermed så kaster jeg rundt 90% av ribba, så for meg er det verken festmat eller mat jeg koser meg med. Svinekjøtt er ikke festmat, men et billig alternativ i hverdagen (med rett tilberedning og krydder selvsagt). Hadde jeg måttet trykke i meg det hvite fettet som er i en ribbe (ikke smaker det godt heller), hadde jeg endt med å forlate borde for å kaste opp.:kvalm:

På julaften vil jeg spise god mat jeg ikke spiser så mye av i hverdagen, ikke søplemat:kvalm:

Hvor gammel er du egentlig? Herregud, skjerp deg. 

• Liker 6
Skrevet

Var det virkelig nødvendig med intet mindre enn fire oppkast-smileyer for å forklare hvor lite du syns om ribbe som julemat? Kjenner jeg har lyst å bruke samme smiley om innlegget ditt... men jeg skulle klart å nøye meg med en.

Hadde det ikke vært nødvendig hadde jeg ikke gjort det. Fettribbe er kvalmende.

Hvor gammel er du egentlig? Herregud, skjerp deg. 

Gammel nok ;) Svarer som jeg føler for.. Skjerp deg selv.

• Liker 1
Skrevet

Du synes ikke noe om å kaste mat, men å omtale mat på denne måten er helt greit? Har jeg forstått deg riktig?

Jeg er enig i at svineribbe er hverdagsmat, men herregud.

• Liker 4
Skrevet

Du synes ikke noe om å kaste mat, men å omtale mat på denne måten er helt greit? Har jeg forstått deg riktig?

Jeg er enig i at svineribbe er hverdagsmat, men herregud.

Jepp. Er en grunn til at jeg ikke kjøper det inn. Hadde blitt bortkastede penger.  Omtaler mat som jeg føler for.

• Liker 1
Skrevet

Jepp. Er en grunn til at jeg ikke kjøper det inn. Hadde blitt bortkastede penger.  Omtaler mat som jeg føler for.

Håper for din del at du kun oppfører deg slik på KG.

• Liker 3
Skrevet

Håper for din del at du kun oppfører deg slik på KG.

Ok :)

• Liker 1
Skrevet

Ser ingen grunn til at jeg skal skjerpe meg. Er ikke jeg som oppfører meg som en kresen drittunge her. 

• Liker 1
Skrevet

1:Ribbe med rødkål, poteter, medisterkake, pølse og saus

1:Pinnekjøtt med kålrabistappe, poteter og pølse

4: Lutefisk med ertestuing, poteter og bacon

1:Kalkun med blomkål, rosenkål, fløtesaus og waldorfsalat

Anonymkode: 25018...b33

3 av rettene får delt 1.plass, da jeg liker alle 3 svært godt

Anonymkode: b981b...bb1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...