Gå til innhold

Ranger disse julerettene

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

..

Endret av Knask
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pinnekjøtt

Lutefisk

Torsk 

Kalkun

Svineribbe regner jeg ikke som julemat. Det er vanlig søndagsmiddag.

Anonymkode: 691da...74a

Ribbe er jo julemat. Over halvparten av landets befolkning spiser det på julaften. Definitivt julemat. 

Min liste:

Ribbe

Kalkun

Torsk

Lutefisk

Pinnekjøtt

• Liker 2
Gjest AnonGangerTo
Skrevet

Ribbe med rødkål, poteter, medisterkake, pølse og saus

Pinnekjøtt med kålrabistappe, poteter og pølse

Lutefisk med ertestuing, poteter og bacon

Kalkun med blomkål, rosenkål, fløtesaus og waldorfsalat

Anonymkode: 25018...b33

Pinekjøtt, kalkun, lutefisk, ribbe. 

Gjest Lady Mondegreen
Skrevet (endret)

1. Lutefisk

2. Kalkun

3. Ribbe og pinnekjøtt (klarer ikke å skille mellom disse akkurat nå, og har uansett ikke smakt det på godt over ti år)

Endret av Lady Mondegreen
Skrevet

Ribbe er jo julemat. Over halvparten av landets befolkning spiser det på julaften. Definitivt julemat. 

Det er jeg klar over. Men jeg hadde blitt megaskuffa om vi hadde hatt det på julaften. Svineribbe spiser vi ellers i året.

• Liker 1
Skrevet

Kalkun med blomkål, rosenkål, fløtesaus og waldorfsalat

Lutefisk med ertestuing, poteter og bacon

Ribbe med rødkål, poteter, medisterkake, pølse og saus (Jeg spiser da fadern meg ikke vanlig søndagsmiddag på julaften!)

Skrevet

Anonymkode: 25018...b33

Pinnekjøtt, bortsett fra at det faen ikke spises med pølse, da!

Anonymkode: a0eae...677

Skrevet

1) Urøkt Pinnekjøtt med kålrotstappe, brokkoli og sosisser

2) Torsk med poteter, smeltet smør og revne gulerøtter

3) Kalkun med blomkål, rosenkål, fløtesaus og waldorfsalat

4) Lutefisk med ertestuing, poteter og bacon

5) Ribbe med rødkål, poteter, medisterkake, pølse og saus

Lutefisk smaker pyton, men tilbehøret er godt. Ribbe er hverdagsmat og smaker bare fett. Usj! Pleier å ha både pinnekjøtt og tosk på julaften, nam!

• Liker 1
Skrevet

Det er jeg klar over. Men jeg hadde blitt megaskuffa om vi hadde hatt det på julaften. Svineribbe spiser vi ellers i året.

Enig i at ribbe er hverdagsmat. Det samme med medisterkaker. Hadde ikke vært jul dersom jeg hadde måttet spise det. Dessuten er det så mye fett som må skjæres bort! Æsj!

Skrevet

Enig i at ribbe er hverdagsmat. Det samme med medisterkaker. Hadde ikke vært jul dersom jeg hadde måttet spise det. Dessuten er det så mye fett som må skjæres bort! Æsj!

Jeg pleier aldri å spise ribbe med sprø svor til vanlig. Full ribbemiddag hører jula til. Uansett hva dere mener, så er det julemat. For meg hadde det ikke blitt jul om jeg måtte spise pinnekjøtt på julaften, men jeg sier ikke at det ikke er julemat for det. 

• Liker 7
Skrevet

Pinnekjøtt

Ribbe

Kalkun

Lutefisk

Skrevet

Ribbe på førsteplass, pinnekjøtt og kalkun på delt andreplass. Aldri smakt lutefisk, så det kan jeg ikke uttale meg om.

Skrevet

Jeg pleier aldri å spise ribbe med sprø svor til vanlig. Full ribbemiddag hører jula til. Uansett hva dere mener, så er det julemat. For meg hadde det ikke blitt jul om jeg måtte spise pinnekjøtt på julaften, men jeg sier ikke at det ikke er julemat for det. 

Jeg liker bare ikke å spise mat hvor mesteparten går i søpla. Spiser jeg ribbe, er det massevis av fett som må skjæres bort og kastes. Greier ikke å tvinge meg selv til å spise hvitt fett. Heldigvis så slipper jeg å spise sånt på julaften - det er jeg glad for. Svinekjøtt spiser jeg dessuten mye ellers i året, så det er heller ingen festmat for meg.

Skrevet

Jeg liker bare ikke å spise mat hvor mesteparten går i søpla. Spiser jeg ribbe, er det massevis av fett som må skjæres bort og kastes. Greier ikke å tvinge meg selv til å spise hvitt fett. Heldigvis så slipper jeg å spise sånt på julaften - det er jeg glad for. Svinekjøtt spiser jeg dessuten mye ellers i året, så det er heller ingen festmat for meg.

Dette har jeg diskutert med deg før, muligens i fjor. :ler:

Men altså: Sånn rent objektivt er det faktisk mer fett i pinnekjøtt enn i ribbe. Det er jo samme stykningsdel, bare fra to ulike dyr. Lammeribben har også solid fettrand som i hvert fall jeg skjærer vekk. Når man lager svineribbe, derimot, er min erfaring av mesteparten av fettet smelter ned og renner av kjøttet og ned i langpannen under/rundt. Så akkurat det argumentet der fatter jeg rett og slett (fremdeles) ikke.

Anonymkode: 60df6...512

• Liker 5
Skrevet

Lutefisk har jeg faktisk aldri smakt. Rent smaksmessig synes jeg pinnekjøtt er vel så godt som ribbe, men det er ribbe som er Julemiddagen med stor J - tradisjoner (og lukt!) veier mye tyngre enn smak når det gjelder å få julefølelsen. Kalkun er godt, men har ingenting med jul å gjøre for meg.

Skrevet (endret)

Dette har jeg diskutert med deg før, muligens i fjor. :ler:

Men altså: Sånn rent objektivt er det faktisk mer fett i pinnekjøtt enn i ribbe. Det er jo samme stykningsdel, bare fra to ulike dyr. Lammeribben har også solid fettrand som i hvert fall jeg skjærer vekk. Når man lager svineribbe, derimot, er min erfaring av mesteparten av fettet smelter ned og renner av kjøttet og ned i langpannen under/rundt. Så akkurat det argumentet der fatter jeg rett og slett (fremdeles) ikke.

Anonymkode: 60df6...512

Kan godt være:ler: Jeg er klar over fettinnholdet, men med ribbe så må rundt 90% kastes. Med pinnekjøtt så er det mere kjøttet som er fett. For min del blir det dermed følgende fordeling:

ribbe.png

Endret av Jolene
Bilde ble feil
Gjest bruker83924
Skrevet

1. Ribbe - Juleaften.

2.Kalkun - Dette har vi ikke i jula, men lett byttet det med pinnekjøtt. 

3. Lutefisk - 1. Juledag

4. Pinnekjøtt - 2. Dag. Aldri likt pinnekjøtt noe særlig, da det blir for salt. Spiser heller medisterkaker og pølser.

Hos oss er det også vanlig med andebryst og viltstek i julen.

Skrevet

Vi lager det du kaller full ribbemiddag til hverdags. Derfor anser ikke JEG det som julemiddag, men hverdagsmat. Dette var ikke ment som kritikk til middagen din, men det er slik jeg er vandt med det :)

Pinnekjøtt ligner ikke noe annet jeg spiser resten av året. Det er noe helt spesielt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...