AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #1 Skrevet 9. desember 2015 Ribbe med rødkål, poteter, medisterkake, pølse og sausPinnekjøtt med kålrabistappe, poteter og pølseLutefisk med ertestuing, poteter og baconKalkun med blomkål, rosenkål, fløtesaus og waldorfsalat Anonymkode: 25018...b33
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #2 Skrevet 9. desember 2015 Du har glemt torsk. Anonymkode: a3bf2...5f1 3
Millimani Skrevet 9. desember 2015 #3 Skrevet 9. desember 2015 PinnekjøttRibbeKalkunFisk, - om det så er lutefisk eller torsk 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #4 Skrevet 9. desember 2015 Du har glemt torsk.Anonymkode: a3bf2...5f1Lutefisk er torsk Anonymkode: 25018...b33
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #6 Skrevet 9. desember 2015 Lutefisk er torskAnonymkode: 25018...b33Lutefiskmiddag er en ting, torskemiddag en annen. Anonymkode: a3bf2...5f1 7
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #8 Skrevet 9. desember 2015 PinnekjøttLutefiskTorsk Kalkun Svineribbe regner jeg ikke som julemat. Det er vanlig søndagsmiddag. Anonymkode: 691da...74a 3
Gjest morgendis Skrevet 9. desember 2015 #9 Skrevet 9. desember 2015 Ribbe KalkunPinnekjøtt Aldri smakt lutefisk
Gjest Margit Spat Skrevet 9. desember 2015 #10 Skrevet 9. desember 2015 KalkunSvineribbePinnekjøtt ...... Lutefisk
Gjest SykkelJenny Skrevet 9. desember 2015 #11 Skrevet 9. desember 2015 Pinnekjøtt PinnekjøttPinnekjøttPinnekjøttDet er ingenting annet som duger på julaften for mitt vedkommende.
Gjest The damned Skrevet 9. desember 2015 #12 Skrevet 9. desember 2015 Av de du lister opp så blir min liste slik:RibbeKalkunPinnekjøttLutefisk/Torsk.
Macro Skrevet 9. desember 2015 #13 Skrevet 9. desember 2015 Pinnekjøtt PinnekjøttPinnekjøttPinnekjøttDet er ingenting annet som duger på julaften for mitt vedkommende.Signert 1
Brunhilde Skrevet 9. desember 2015 #14 Skrevet 9. desember 2015 PinnekjøttRibbeKalkunTorsk - lutefisk foretrekker jeg å holde meg unna 1
Orchideae Skrevet 9. desember 2015 #15 Skrevet 9. desember 2015 PinnekjøttKalkunRibbe Vandt med ribbe på julaften. Liker tilbehøret best. I år blir det nok pinnekjøtt på nyttårsaften. Godt og enkelt.
cassio Skrevet 9. desember 2015 #16 Skrevet 9. desember 2015 Julaftenmat:pinnekjøttRomjulsmat:lutefiskkalkunribbe holder jeg meg unna
Berit Skrevet 9. desember 2015 #17 Skrevet 9. desember 2015 Ribbe med rødkål, poteter, medisterkake, pølse og sausPinnekjøtt med kålrabistappe, poteter og pølseLutefisk med ertestuing, poteter og baconKalkun med blomkål, rosenkål, fløtesaus og waldorfsalatAnonymkode: 25018...b33Kalkun med blomkål, rosenkål, fløesaus og waldorfsalat mmmmmm, så godt. 2
Gjest Raindrops Skrevet 9. desember 2015 #18 Skrevet 9. desember 2015 Pinnekjøtt.Jeg liker faktisk ikke de andre rettene spesielt godt, selv om både kalkun og svineribbe er helt grei middag. Hvis jeg måtte velge hadde det nok blitt kalkun på en svak andreplass, deretter ribbe (finnes det kjedeligere julemat) og til slutt fisk.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #19 Skrevet 9. desember 2015 Altså, om man ser helt objektivt på det, så er jo ingen av disse rettene spesielt fantastiske sånn i seg selv. Det er ganske plain kost og tildels kraftig kost, med kanskje kalkun med det skisserte tilbehøret som den retten som gir mest rom for å gjøre noe ekstra.Selv er jeg vant med pinnekjøtt på julaften, og vil også rangere det først som julemat, rett og slett fordi det er mest bankers mht tilberedning, absolutt lettest å lage til mange, nesten umulig å mislykkes med, og perfekt sammensatt mht smaker som står til hverandre, med kun god kålrabistappe og poteter som tilbehør.Ribbe og kalkun er det verre med sånn sett. Selve kjøttet krever i begge tilfeller en (veldig) god kokk for at det skal bli mørt og saftig - som regel er det det ikke. Og tilbehøret kan jo også variere enormt mht hvor harmonisk det er sammensatt og hvor bra det er i seg selv. Jeg laget forresten i fjor langtidsstekt ribbe etter alle kunstens regler som sto en hel dag i ovnen, hjemmelaget rødkål, saus på oksekraft etc, men konstaterte når vi hadde spist og alt kom til alt at det igrunnen ikke var helt verdt bryet. Godt, ja, bevares - men ikke så godt heller. Like greit å dampe en haug pinnekjøtt i fred og ro og få noe like godt, liksom. Lutefisk synes jeg er mest sørgelig å spise, fordi jeg bare tenker på hvor godt det er med virkelig fersk fisk, som jo er noe av det vakreste som finnes, særlig nå om vinteren. Og så kommer jeg ikke over hvor trist det er at noen har mishandlet en fin torsk med lut. Anonymkode: 60df6...512 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #20 Skrevet 9. desember 2015 1. Ribbe med rødkål, poteter, medisterkake, pølse og saus2. Kalkun med blomkål, rosenkål, fløtesaus og waldorfsalat3. Kveite med poteter, grønnsaker og smeltet smør med løk4. Laks med poteter, rømme, agurk og smeltet smørLutefisk og bacon... -10 Anonymkode: e84f8...7bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå