Lady T Skrevet 9. desember 2015 #21 Skrevet 9. desember 2015 Jeg har opplevd søvnparalyse noen ganger. For meg har det vært at jeg ikke klarer å røre meg overhodet og kroppen føles låst. Jeg har også hørt at feks mannen min snakker med folk i stua (dette har bare vært drøm, men oppleves som virkelig). Har heldigvis aldri opplevd skumle mareritt eller demoner. Det er ekkelt nok å ikke klare å røre seg, rope eller våkne skikkelig.Jeg har kun opplevd søvnparalyse når jeg sovner/våkner på ryggen. Har aldri opplevd det når jeg sovner på siden. Hvis jeg glemmer meg og ligger på ryggen og holder på å sovne, kan jeg av og til få følelsen at kroppen er på vei inn i søvnparalyse. Akkurat som om kroppen stivner før hjernen sovner. Da må jeg "skvette meg ut" av den tilstanden ganske mange ganger helt til jeg klarer å snu meg og finne en liggestilling som ikke trigger søvnparalyse.. TS: søvnparalyse er fælt, men absolutt verst første gangen og hvis man ikke har hørt om søvnparalyse før. Trøst deg med at hvis det skjer deg vet du hva som skjer. Jeg ante ikke at det gikk an og trodde jeg hadde havnet i koma. Forferdelig følelse!
Ruslebiff Skrevet 9. desember 2015 #22 Skrevet 9. desember 2015 Jeg opplevde min første søvnparalyse for rundt et år siden, og ja det er ganske ekkelt.Før jeg opplevde det har jeg tidligere prøvd å "forebygge" eller hindre meg selv i å få det, etter første gang min venninne fortalte seg om sin søvnparalyse. Ble jo vettaskremt. Skal visstnok hjelpe å ikke sove på ryggen, ettersom det som oftest er da man får det. Leste meg litt opp på folk som prøvde seg på lucid dreaming (den litt mer behagelige varianten, sånn jeg har forstått det), gjerne ved å stå opp etter 1-2 timers søvn for så å være oppe i typ 20 min før man la seg igjen. Kjenner til og med ei som brukte lucid dreaming til å skape de mest ultimate, seksuelle drømmene ...med litt upassende folk helt snålt!I min drøm derimot, ble jeg kvalt; som var jævlig lite kjekt. Dette skjedde av en fyr jeg hadde sett på tv rett før jeg la meg, haha. Men jeg visste det var en drøm, så det var ikke egentlig noe som direkte skremte meg. Men guri, hvor VONDT det gjorde! Var som at en voksen mann la albuen sin på brystet mitt med ALL sin kroppsvekt. Dette holdt på helt til jeg "svimte" av, så svart og våknet av drømmen. Pussige greier.
Gjest livehappy Skrevet 9. desember 2015 #23 Skrevet 9. desember 2015 (endret) Jeg har opplevd søvnparalyse noen ganger. For meg har det vært at jeg ikke klarer å røre meg overhodet og kroppen føles låst. Jeg har også hørt at feks mannen min snakker med folk i stua (dette har bare vært drøm, men oppleves som virkelig). Har heldigvis aldri opplevd skumle mareritt eller demoner. Det er ekkelt nok å ikke klare å røre seg, rope eller våkne skikkelig.Jeg har kun opplevd søvnparalyse når jeg sovner/våkner på ryggen. Har aldri opplevd det når jeg sovner på siden. Hvis jeg glemmer meg og ligger på ryggen og holder på å sovne, kan jeg av og til få følelsen at kroppen er på vei inn i søvnparalyse. Akkurat som om kroppen stivner før hjernen sovner. Da må jeg "skvette meg ut" av den tilstanden ganske mange ganger helt til jeg klarer å snu meg og finne en liggestilling som ikke trigger søvnparalyse.. TS: søvnparalyse er fælt, men absolutt verst første gangen og hvis man ikke har hørt om søvnparalyse før. Trøst deg med at hvis det skjer deg vet du hva som skjer. Jeg ante ikke at det gikk an og trodde jeg hadde havnet i koma. Forferdelig følelse! Det har vært heldig da at du bare har hørt mannen din, men allikevel ekkelt, ja.. Nei, sånt noe skulle ikke fantes mener jeg. Forstår fenomenet, men er noen spørsmål jeg vil ha svar på. Så flott at du har funnet ut av hva som trigger paralysen, da er det nok enklere å slippe unna Veldig bra!! Ja, kan ikke si i dag at jeg er glad for at jeg vet hva det er, men vil prise meg lykkelig for det om jeg opplever det senere i livet. Det høres ikke bra ut.. Hjernen er en sterk maskin med noen svakheter vil jeg kanskje påstå. Søren at jeg glemmer å sette på anonym, jeg er jo så sjelden aktiv her.. Ikke at det er noe farlig, men allikevel. Endret 9. desember 2015 av livehappy
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #24 Skrevet 9. desember 2015 du...det er ikke farligere enn å ha ett mareritt. Og akkurat som mareritt så våkner du om det blir ille. Jeg sleit med det i årevis. Det kom når jeg var stressa og overtrøtt. Det er to enkle måter å våkne på. Puste dypt inn å slappe av slik at hodet også sovner eller intens konsentrasjon på å bevege deg, eks en finger. Føles håpløst, men det går til slutt og når du klarer det så snapper du ut av det. Jo flere ganger du snapper deg selv ut av det jo raskere går det.Mitt råd om du er redd er å bare la vær å åpneøynene om du får det. Med kun lydhallusinasjoner er det ikke så halvgærent. Iallefall når man også tenker på det som våkne drømmer. For det er faktisk akkurat det det er. Anonymkode: ea683...a08Jeg vil nok tro at det er litt eklere enn et mareritt, men kan jo egentlig ikke si noe på det siden jeg ikke har opplevd det. Tenker bare på at alt virker så reelt og at man ligger der og ikke kan bevege på seg. Nei, det høres ikke bra ut for min del. Det er noen gode tips du kommer med og jeg prøvde på det før jeg la meg i går, det med pusten. Når du får disse paralysene, er det sånn at du kjenner deg tung i brystet før du skal sove? Altså tilnærmet hele dagen? Det følte jeg.. og at jeg våknet brått rett før innsovningen av at jeg ikke fikk puste. Anonymkode: 4327f...be1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #25 Skrevet 9. desember 2015 Jeg opplevde min første søvnparalyse for rundt et år siden, og ja det er ganske ekkelt.Før jeg opplevde det har jeg tidligere prøvd å "forebygge" eller hindre meg selv i å få det, etter første gang min venninne fortalte seg om sin søvnparalyse. Ble jo vettaskremt. Skal visstnok hjelpe å ikke sove på ryggen, ettersom det som oftest er da man får det. Leste meg litt opp på folk som prøvde seg på lucid dreaming (den litt mer behagelige varianten, sånn jeg har forstått det), gjerne ved å stå opp etter 1-2 timers søvn for så å være oppe i typ 20 min før man la seg igjen. Kjenner til og med ei som brukte lucid dreaming til å skape de mest ultimate, seksuelle drømmene ...med litt upassende folk helt snålt!I min drøm derimot, ble jeg kvalt; som var jævlig lite kjekt. Dette skjedde av en fyr jeg hadde sett på tv rett før jeg la meg, haha. Men jeg visste det var en drøm, så det var ikke egentlig noe som direkte skremte meg. Men guri, hvor VONDT det gjorde! Var som at en voksen mann la albuen sin på brystet mitt med ALL sin kroppsvekt. Dette holdt på helt til jeg "svimte" av, så svart og våknet av drømmen. Pussige greier.Ja, det er ikke gøy det der.. Det med kvelingen hørtes jo verre ut enn andre beskrivelser jeg har hørt. Vet jo hva det innebærer. men synes fortsatt at det er rart at hjernen hallusinerer så teit. Hehehe, hun venninna di var søren ikke dum! Lucid dreaming høres interessant ut, så skulle gjerne lært hvordan å gjøre det, men siden jeg er litt redd for dette med å fucke opp hjernen og sånt vil jeg helst unngå det til jeg nærmer meg mine siste leveår. Anonymkode: 4327f...be1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2015 #26 Skrevet 9. desember 2015 Jeg har enda ikke hallusinert mens jeg har søvnparalyse, men sliter derimot med at jeg ikke får puste mens det står på. Skjer det med dere også? Anonymkode: 9fccc...930
Gjest Dwight Skrevet 9. desember 2015 #27 Skrevet 9. desember 2015 Jeg har bare opplevdt det et par ganger pr år, men det er ekkelt. Ser eller hører ingenting skummelt, men her er det noe/noen som dytter meg ut av sengen. Det er som noen setter begge armene på ryggen og dytter alt de kan. Opplever også dette "faller" greiene, og det skal visstnok også være søvnparalyse
Gjest Uhumskheter Skrevet 9. desember 2015 #28 Skrevet 9. desember 2015 Hadde min første episode da jeg var fire. Og sånn har det fortsatt opp til nå. Er snart 30.Dritskummelt enda når det skjer, men lukker bare øynene om det er noe visuelt. Var i samtale med en ekspert for en stund siden og han sa den enkleste måten å få det til å ta slutt på er å hyperfokusere på å røre en kroppsdel. Da våkner du fortere.
Avalon Skrevet 10. desember 2015 #29 Skrevet 10. desember 2015 Tråden er ryddet for personangrep, samt svar til dette.- Avalon, mod
Rosalie Skrevet 10. desember 2015 #30 Skrevet 10. desember 2015 Jeg har narkolepsi, og med narkolepsi kommer det en god del mer søvnparalyse enn hva hvermannsen opplever. Men søvnparalyse er bare at man våkner, men er lammet. Sitat fra NevSom.no: " Søvnparalyse er tap av muskelkraft ved innsovning eller oppvåkning. Personen blir liggende våken og er bevisst, men uten å kunne bevege seg eller snakke. Som ved katapleksi varer muskeltapet fra noen sekunder til flere minutter. Det antas at søvnparalyse forekommer hos vel halvparten av de som har narkolepsi."Det du er redd for er hypnagoge hallusinasjoner. Hallusinasjoner er livaktige og ofte uhyggelige sanseopplevelser som forekommer i en tilstand mellom våkenhet og søvn. Hypnagog betegner det som skjer i det man sovner eller døser. Syns - og hørselsopplevelser er vanlig, og noen opplever lukt og berøring. Lignende opplevelser kan forekomme i det man våkner, og da kalles det hypnapompe hallusinasjoner. Hallusinasjoner ved narkolepsi kan inntreffe både ved innsovning om kvelden og ved sterk søvnighet og overgang til søvnanfall om dagen. (Sitert fra NevSom.no)Ja, det er jævlig. Men ikke så ille at du lar være å sovne. For det første er sannsynligheten for at du får det liten, og for det andre så vil nok skrekken sitte i etter at du har opplevd det, men ikke verre enn at du sover med lyset på en natt eller to. Jeg har flere ganger opplevd gjentakende hallusinasjoner ved innsoving, og min erfaring er at dersom jeg skrur på lyset, sovner jeg uten hallusinasjoner når jeg har klart å roe meg ned igjen. For å roe meg ned bruker jeg å stå opp og gå litt rundt, kanskje høre på litt fin musikk, surfe litt på nettet og ta en varm dusj.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2015 #31 Skrevet 11. desember 2015 Jeg har narkolepsi, og med narkolepsi kommer det en god del mer søvnparalyse enn hva hvermannsen opplever. Men søvnparalyse er bare at man våkner, men er lammet. Sitat fra NevSom.no: " Søvnparalyse er tap av muskelkraft ved innsovning eller oppvåkning. Personen blir liggende våken og er bevisst, men uten å kunne bevege seg eller snakke. Som ved katapleksi varer muskeltapet fra noen sekunder til flere minutter. Det antas at søvnparalyse forekommer hos vel halvparten av de som har narkolepsi."Det du er redd for er hypnagoge hallusinasjoner. Hallusinasjoner er livaktige og ofte uhyggelige sanseopplevelser som forekommer i en tilstand mellom våkenhet og søvn. Hypnagog betegner det som skjer i det man sovner eller døser. Syns - og hørselsopplevelser er vanlig, og noen opplever lukt og berøring. Lignende opplevelser kan forekomme i det man våkner, og da kalles det hypnapompe hallusinasjoner. Hallusinasjoner ved narkolepsi kan inntreffe både ved innsovning om kvelden og ved sterk søvnighet og overgang til søvnanfall om dagen. (Sitert fra NevSom.no)Ja, det er jævlig. Men ikke så ille at du lar være å sovne. For det første er sannsynligheten for at du får det liten, og for det andre så vil nok skrekken sitte i etter at du har opplevd det, men ikke verre enn at du sover med lyset på en natt eller to. Jeg har flere ganger opplevd gjentakende hallusinasjoner ved innsoving, og min erfaring er at dersom jeg skrur på lyset, sovner jeg uten hallusinasjoner når jeg har klart å roe meg ned igjen. For å roe meg ned bruker jeg å stå opp og gå litt rundt, kanskje høre på litt fin musikk, surfe litt på nettet og ta en varm dusj.Takk for oppklaring om forskjellene, det visste jeg ikke. Nei, tror ikke jeg er i faresone for å oppleve hverken hypnagoge eller hypnapome hallusinasjoner. Har ikke opplevd det til nå, så håper ikke det. Det er greit å vite hva det innebærer så klart, selv om jeg godt kunne vært foruten, så tror ikke jeg kommer til å fortelle vennene mine om mine oppdagelser. Det er bra du har dine teknikker og vet hva du skal gjøre nå God natt! Anonymkode: 4327f...be1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå