Gå til innhold

Gavehysteriet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte jeg skulle lage en tråd med tanker rundt dette gavehysteriet. 

Føler du et press på at du må bruke så så mye penger på barna? Kjøper du gaver til alle og enhver? Lar du deg påvirke av gavehysteriet? Når man kjøper gaver til hverandre, føler du det er som å bytte penger? Hva synes du om at fokuset i jula har blitt gaver og ikke det å være sammen? Hva gjør du for evt ikke være en del av dette hysteriet? 

Her har vi meldt oss av gavehysteriet, jeg orker ikke stresse rundt i butikkene og kjøpe gaver til alle og enhver, familien og venner har fått beskjed om dette. Vi ordner en liten ting til de nærmeste fra barnet, og har gitt beskjed om at de voksne ikke trenger gaver. Når det kommer til gaver til barnet prøver vi å begrense gavehaugen. Jeg ønsker å ha mer tid sammen pp julaften enn å pakke opp pakker i mangfoldige timer og ikke få med meg hvem barnet har fått gave fra. 

Anonymkode: 55e5b...fc0

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det gjelder gave til barnet mitt så føler jeg egentlig det er litt motsatt. Jeg har lyst til å kjøpe alt mulig, men presset ligger stort sett på å begrense seg. :P Det virker som det enkelte steder er blitt om å gjøre å bruke minst mulig på julegave på barna sine og vise hvor lite bortskjemt de er. Og "dessuten får de jo så mye fra andre likevel, så det blir mer enn nok å pakke opp".

Vel, mitt barn gjør ikke det, så derfor får han mer enn én pakke fra meg og pappan. Synes likevel det er vanskelig å velge mellom alt vi har lyst å kjøpe til ham. Men vi begrenser oss ganske mye, først og fremst av hensyn til de som ikke har så mye. Vi ønsker ikke å være skyld i at noen på skolen til gutten vår blir lei seg når de andre forteller hva de har fått til jul.

Når det gjelder gaver til andre i nær familie så er det også bare koselig synes jeg. :) Det som er bare stress og ork er pliktgavene til de vi ikke har kontakt med. De kunne jeg gjerne kuttet ut. :P Ikke fordi jeg ikke unner dem gaver, men fordi det føles så bortkastet og bruke tid og penger på å finne noe som de mest sannsynlig kommer til å sette i kjelleren likevel, fordi jeg ikke kjenner dem eller aner hva de trenger. Også får vi tilbake noe som blir plassert rett i vår kjeller, og evt. brukt som pliktgave til noen andre neste år. :P

Anonymkode: 3301b...d32

• Liker 2
Skrevet

Vel, mitt barn gjør ikke det, så derfor får han mer enn én pakke fra meg og pappan.

Hvorfor må han få mer enn en gave? Er det ikke mer enn nok?

• Liker 1
Skrevet

Føler du et press på at du må bruke så så mye penger på barna? Kjøper du gaver til alle og enhver? Lar du deg påvirke av gavehysteriet? Når man kjøper gaver til hverandre, føler du det er som å bytte penger? Hva synes du om at fokuset i jula har blitt gaver og ikke det å være sammen? Hva gjør du for evt ikke være en del av dette hysteriet? 

Her har vi meldt oss av gavehysteriet, jeg orker ikke stresse rundt i butikkene og kjøpe gaver til alle og enhver, familien og venner har fått beskjed om dette. Vi ordner en liten ting til de nærmeste fra barnet, og har gitt beskjed om at de voksne ikke trenger gaver. Når det kommer til gaver til barnet prøver vi å begrense gavehaugen. Jeg ønsker å ha mer tid sammen pp julaften enn å pakke opp pakker i mangfoldige timer og ikke få med meg hvem barnet har fått gave fra. 

Anonymkode: 55e5b...fc0

Vi har gjort det samme! Men må innrømme at jeg har kjøpt 4 esker After Eight i tilfelle naboer eller kolleger kommer med en uventet oppmerksomhet. Barnets gaver fordeles på lille julaften, julaften og 1.dag,slik at hun rekker å fordøye inntrykk og få oppleve det som skjer. 

Anonymkode: 84f15...375

• Liker 2
Skrevet

Renger med du tuller, men ellers er dette et glimrende eksempel på det "omvendte" presset jeg snakker om. :P

• Liker 12
Skrevet

Renger med du tuller, men ellers er dette et glimrende eksempel på det "omvendte" presset jeg snakker om. :P

Jeg hadde egentlig håpet for din skyld at du tuller. Spørsmålet står.

• Liker 1
Skrevet

Så stakkarslig med en gave under treet.

Anonymkode: 8c1ef...acf

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde egentlig håpet for din skyld at du tuller. Spørsmålet står.

Du mener jeg skal forsvare meg fordi barnet mitt får mer enn én pakke å åpne på julaften? Det blir litt for dumt, hvor mange barn i Norge er det som ikke har det da?

• Liker 10
Skrevet

Vi har også meldt oss ut av hysteriet, og de fleste gavene vi gir i år er av pris 50 kroner. For eksempel en krukke med mini-marshmallowes og noen poser kakao i. Krukken er ganske så fin i størrelsen også, til bare 17 kroner. 

Eneste gaven vi har gått litt over prisklasse på er barnet. Hun ønsker sg veldig Lego friends, hvor det var halv pris på en stor eske for en tid tilbake. Kjøpte da for 449, og tenkte at det da var greit. :)  Andre barn i familien får en strikket lue til 40 kroner for to nøster.

Ellers får ei venninne av meg et bilde av oss fra en minnerik dag sammen, noe jeg vet hun vil sette pris på. Foreldre får også bilde i ramme, da av barnebarnet. :) 

Å bruke 1000-vis av kroner synes jeg er tull. 

Anonymkode: be299...202

• Liker 2
Skrevet

Så stakkarslig med en gave under treet.

Anonymkode: 8c1ef...acf

Sier hvem? Trenger dere å ha pakkene under treet om barnet kun får en gave? Kan dere ikke f.eks. gjemme den bort, lage et opplegg rundt det og la barnet selv finne det? Julen er perfekt for å skape egne tradisjoner.

Dessuten, skal dere "fylle opp" under juletreet med gaver bare fra dere sier det seg selv at dere må kjøpe overflod av gaver.

• Liker 3
Skrevet

Du mener jeg skal forsvare meg fordi barnet mitt får mer enn én pakke å åpne på julaften? Det blir litt for dumt, hvor mange barn i Norge er det som ikke har det da?

Å skylde på flokkmentaliteten er som regel et dårlig argument. Jeg er genuint nysgjerrig på hva som får dere til å tro at et barn ikke klarer seg med en liten gave i julen.

• Liker 3
Skrevet

Her kjøpes det gaver til aller nærmeste familie, dvs. til ungene m.par og barnebarna. Føler ikke noe press lenger nå som jeg er godt voksen, kjøper det jeg vet de trenger, enten en av de til hver eller en felles pakke.

Skrevet

Når det gjelder gave til barnet mitt så føler jeg egentlig det er litt motsatt. Jeg har lyst til å kjøpe alt mulig, men presset ligger stort sett på å begrense seg. :P Det virker som det enkelte steder er blitt om å gjøre å bruke minst mulig på julegave på barna sine og vise hvor lite bortskjemt de er. Og "dessuten får de jo så mye fra andre likevel, så det blir mer enn nok å pakke opp".

Jeg synes det er rart at barnet deres får en pakke på julaften, når dere gir gaver til andre.  Det vanligste er å bytte gaver, noe som tilsier at deres barn skulle fått pakker fra like mange familier som dere selv gir til.

Får barnet deres ikke det, er det veldig rart.

(Mine barn får 5 pakker hver, inkludert den ene de får fra oss foreldre!)

Anonymkode: 80f7a...200

Skrevet

Å skylde på flokkmentaliteten er som regel et dårlig argument. Jeg er genuint nysgjerrig på hva som får dere til å tro at et barn ikke klarer seg med en liten gave i julen.

Selvfølgelig MÅ han ikke ha flere gaver, men når vi har lyst til å gi ham det, hvorfor i all verden skulle vi la være? Jeg mente dessuten ikke at vi MÅ kjøpe flere til han siden han ikke får fra andre. Men hadde han fått 20 pakker fra andre så hadde jeg følt at vi "måtte" begrense oss til én for at det ikke skulle bli for mye. Men sånn som ting er så trenger vi ikke det. Vi begrenser oss som sagt likevel, men ikke til én.

Det er mye annet barn får som de ikke MÅ ha. Lørdagsgodt og barne-tv f.eks. Bursdagsfeiring. Det meste som er gøy egentlig. Jeg for min del hadde syntes det hadde vært ganske stusselig å hele tiden begrense seg til det man MÅ ha.

• Liker 9
Skrevet

Selvfølgelig MÅ han ikke ha flere gaver, men når vi har lyst til å gi ham det, hvorfor i all verden skulle vi la være? Jeg mente dessuten ikke at vi MÅ kjøpe flere til han siden han ikke får fra andre. Men hadde han fått 20 pakker fra andre så hadde jeg følt at vi "måtte" begrense oss til én for at det ikke skulle bli for mye. Men sånn som ting er så trenger vi ikke det. Vi begrenser oss som sagt likevel, men ikke til én.

Det er mye annet barn får som de ikke MÅ ha. Lørdagsgodt og barne-tv f.eks. Bursdagsfeiring. Det meste som er gøy egentlig. Jeg for min del hadde syntes det hadde vært ganske stusselig å hele tiden begrense seg til det man MÅ ha.

Det er gøy for dere voksne, fordi dere hadde syntes det hadde vært stusselig med bare en gave. Men barn er gode til å tilpasse seg, hadde barnet vært vant til å "bare" få en gave, hadde det ikke vært noe problem. Det er jo dere foreldre som legger lista høyere enn det den trenger å være. Jeg ser fortsatt ikke noe godt argument, bortsett fra at det er dere voksne som får glede av å skjemme bort ungen deres.

• Liker 4
Skrevet

Vi har også meldt oss ut av hysteriet, og de fleste gavene vi gir i år er av pris 50 kroner. For eksempel en krukke med mini-marshmallowes og noen poser kakao i. Krukken er ganske så fin i størrelsen også, til bare 17 kroner. 

Eneste gaven vi har gått litt over prisklasse på er barnet. Hun ønsker sg veldig Lego friends, hvor det var halv pris på en stor eske for en tid tilbake. Kjøpte da for 449, og tenkte at det da var greit. :)  Andre barn i familien får en strikket lue til 40 kroner for to nøster.

Ellers får ei venninne av meg et bilde av oss fra en minnerik dag sammen, noe jeg vet hun vil sette pris på. Foreldre får også bilde i ramme, da av barnebarnet. :) 

Å bruke 1000-vis av kroner synes jeg er tull. 

Anonymkode: be299...202

Synes det hørtes ut som veldig fine gaver, mye å spare på å være litt kreativ :)

• Liker 1
Skrevet

Det er gøy for dere voksne, fordi dere hadde syntes det hadde vært stusselig med bare en gave. Men barn er gode til å tilpasse seg, hadde barnet vært vant til å "bare" få en gave, hadde det ikke vært noe problem. Det er jo dere foreldre som legger lista høyere enn det den trenger å være. Jeg ser fortsatt ikke noe godt argument, bortsett fra at det er dere voksne som får glede av å skjemme bort ungen deres.

Det er greit, jeg trenger ikke noe "godt argument" for å gi gaver til barnet mitt. Det bestemmer jeg faktisk helt selv. Men du beviste poenget mitt da, presset går helt klart motsatt vei.

• Liker 7
Skrevet

Føler du et press på at du må bruke så så mye penger på barna?

Nei

Kjøper du gaver til alle og enhver?

Nei

Lar du deg påvirke av gavehysteriet?

Nei

Når man kjøper gaver til hverandre, føler du det er som å bytte penger?

Nei, egentlig ikke. Men kanskje noen ganger.

Hva synes du om at fokuset i jula har blitt gaver og ikke det å være sammen?

Trist at noen har mer fokus på gaver enn det å være sammen

Hva gjør du for evt ikke være en del av dette hysteriet? 

Kjøper stort sett en gave til familie og venner. Til voksne er det noe som kan spises eller drikkes. Et gavekort har jeg også kjøpt til en som vi skal gjøre sammen. Noen av disse gir mye, men det gjør vi ikke, forventer ikke det heller. Men vi inviterer mange gjester, lager god mat, lager det hyggelig. Prøver å være sammen med mange. Til bekjente, selv om de kommer på besøk (ikke på julaften der gir vi en gave til alle), gir vi bare et julekort med hilsen.

Til nevøer og nieser slutter vi å gi en gave til etter konfirmasjonsalder.

Skrevet

Gavehysteri og gavehysteri.. Jeg har aldri følt gavehysteriet egentlig. Jeg liker å kjøpe ting til familien min de kan glede seg over. Og jeg treffer stort sett hver gang. Det er jo ikke så vanskelig, spørr hva de ønsker seg og kjøp det. Er det for dyrt så kjøp en flaske vin eller en fin såpe. Slike ting blir alltid brukt opp. 

Jeg kjøper ting som trengs/ønskes, om det ikke er noe foreldre/stebarn/mann/søsken trenger/ønsker så gir jeg noe som kan brukes opp og noe som ikke står å opptar plass i evigheten. Gavekort, kinobiletter, en fin såpe, en fin sjokolade, fine stearinlys, eksotisk te, en vin osv. Spesielt synes jeg barna i min familie får mye unyttig så til de kjøper jeg gjerne klær (som de uansett vokser ut av og trenger), såpe, godteri, uteleker eller pedagogiske leker. Pedagogiske leker for riktig alder er alltid noe som gagner barnet, både på barnslig vis og intellektuelt. Og de fleste barn i dag er for mye inne synes jeg, hvorfor finnes det ikke uteleker som er like gøy for barn som ipad og slikt? Det burde noen funnet opp! :)

Skrevet

Syns det nesten har blitt litt motsatt, jeg...
Det er så mye fokus på dette med overflod, materialistiske barn og dyre presanger at man nesten får dårlig samvittighet fordi man liker å handle julegaver.
Selv syns jeg det er kjempekos å handle og gi bort julegaver. Jeg ser ikke på prislappen, men kjøper ting jeg vet blir satt pris på og som folk ønsker seg. Kjøper ikke bare for å kjøpe og kjøper ikke flere ting bare for å fylle opp til et visst beløp dersom det de ønsker seg er billig.
Ungene får ting de ønsker seg (innenfor rimelighetens grenser) og som jeg vet de trenger. Et år koster det kanskje 200,- et annet år 1500,- Tanter og onkler får hjemmelagd konfekt, fordi jeg vet de har lyst på det og setter pris på å få det i gave.

Ingen hysteri her i gården, altså, bare julekos!

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...