Gå til innhold

Jentedrama.

Gjest incognita

Anbefalte innlegg

Gjest incognita

Skriver dette i frustrasjon akkurat nå, så jeg beklager om jeg fremstår som tidenes dramaqueen, men jeg trenger innspill.

Jentegjengen (fra "gamledager") pleier å samles hos én av oss til julebord hvert år. Vi pynter oss, spiser nydelig mat, drikker og hygger oss. Tidligere har vi gått ut på byen, men i fjor (og året før også om jeg husker riktig) ble vi inne og hygget oss til langt på natt. Vi pleier å være 10-15 jenter, og de fleste har kjent hverandre en liten evighet. Hvem som skal være vertskap i år ble bestemt for en stund siden, la oss kalle henne "Marit". 

Jeg har de siste 3-4 årene stiftet et nytt bekjentskap, la oss kalle henne "Silje". Vi har gjort mye morsomt sammen de siste årene.. vært på reiser sammen, gått på byen, på middag, hytteturer, shopping osv osv. For en tid tilbake skulle jeg på besøk til Marit og inviterte med meg Silje. De to kom veldig godt overens og alt var fryd og gammen. Jeg synes det var hyggelig når de vekslet snap før vi dro derfra. 

I ettertid har det blitt litt dårlig stemning mellom meg og Silje. Dette er først og fremst fordi hun viser lite forståelse for at jeg ikke har tid til å møtes hele tiden. Hun kan spørre meg på en torsdag om jeg vil komme på middag/vin lørdag, og kan jeg ikke det blir hun pottesur og svarer ikke når jeg skriver at jeg er lei meg for at det ikke klaffet. Dette har skjedd noen ganger nå, og jeg har ikke hatt tid til å foreslå et møte men har sagt at jeg håper vi får mulighet til å treffes snart. Hun ble opprørt og skrev til meg over melding at hun synes det er påfallende at jeg aldri har tid til henne og at hun synes det er dårlig stil. Hun la også til at hun har sett på diverse sosiale medier at jeg til stadighet er ute på byen, og at det er kun henne jeg ikke har tid til. Dette stemmer ikke.

For et par uker siden snakket jeg Marit på snap. Hun lurer på når jeg skal til Silje og hva jeg skal ha på meg osv. Jeg skjønner ikke hva hun snakker om. Vi blir begge sjokkerte når det viser seg at Silje har invitert Marit til en fest hun har planlagt i lang tid, men ikke meg. Senere på kvelden legger Silje ut hundre mystory's fra festen. Jeg ble helt ærlig litt lei meg av hele greia. 

I ettertid har Marit introdusert Silje for noen andre av jentene i "gjengen", denne gangen var jeg invitert men hadde ikke anledning. De var ute på middag og vin.

Vel, for en ukes tid siden fikk jeg vite at det årlige julebordet er flyttet til Silje. Hun og Marit har blitt enig om dette mye fordi Silje har mye bedre plass, og Silje har også invitert noen andre jenter hun kjenner fra før. Greit nok. Jeg sendte Silje en snap og spurte om jeg skulle ta med noe, og hun svarte kort og greit på hva jeg kunne ta med. 

Jeg har ikke tenkt på dette siden. 

Så i kveld får jeg en snap fra Marit, hun lurer på om jeg har 2 min til å prate i telefonen. Jeg sitter opptatt men sniker meg ut for å ringe Marit. Hun forteller at hun har tatt en kaffe med Silje i dag, og at de har snakket om julebordet. Silje har sagt at "incognita hadde hatt godt av å bli ekskludert egentlig, siden hun aldri holder avtaler eller dukker opp til noe uansett." Marit har forklart at hun vet jeg er opptatt for tiden og at det kan være vanskelig for meg å planlegge å møtes, iallefall på kort varsel. Da har Silje langet ut i det vide og det brede om hvor dårlig venninne jeg har vært for henne de siste årene. Hun forteller i detaljer om situasjoner som har oppstått og ting jeg skal ha gjort og sagt. Hun synes visst jeg er full av meg selv og dessuten frekk og usmakelig. Marit forholdt seg nøytral, men når hun forteller dette til meg sier hun at hun synes det er vanskelig fordi hun føler seg "dratt" mellom oss to. 

Jeg svarer til Marit at jeg nå mistet ALL lysten til å dukke opp på julebordet hos Silje. Da ble hun veldig skuffet og sier at jeg overreagerer og at det er bare å klistre på seg et smil og dukke opp. Jeg kan bare se for meg hvordan kvelden vil bli, når vi med en del alkohol innenbords skal ta en "alvorsprat" på badet osv.. jeg orker ikke slikt drama, jeg er for gammel til sånt.

Akkurat nå angrer jeg VELDIG på at jeg introduserte Marit og Silje til hverandre, og i tillegg er det en liten del av meg som synes at Marit burde kjempe for saken min når jeg ikke er der for å forsvare meg. Hadde vi byttet roller her ville jeg flyttet julebordet tilbake til meg selv, slik at hun kunne komme og føle seg velkommen. Jeg skulle helt ærlig ønske at Marit sa til Silje at hun ikke finner seg i slik baksnakking. 

Er det bare meg eller er alt dette utrolig barnslig? Vi er voksne altså. 

Så, hva gjør jeg nå? Klistrer på meg et smil og later som ingenting? Initierer en prat med Silje? Akkurat nå har jeg mest lyst til å skrive en melding til Silje og fortelle henne akkurat hva jeg tenker om henne, for så å slette og blokkere henne fra alle sosiale medier. 

Gudhjelpemeg for et drama! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har blitt utsatt for det som kalles sosial poaching. Marit er en jævla idiot som ikke ser det og lar seg bruke, resten av gjengen virker som noen høner også. At hun ikke bare satte Silje skikkelig på plass da det ble snakk om utestengelse sier meg at hun har blitt farget av skitpraten til Silje og at du skal være veldig forsiktig når du snakker til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der fortjente du ikke :opplyser:

Det som er dårlig stil er å mene at en i gjengen "fortjener å bli ekskludert". Hele greia virker veldig ungdomskole utrolig at voksne ikke skjønner at ting ikke alltid passer for alle.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Franke Ann

Du dropper Silje, siden hun åpenbart er et barn. Og så lar du Marit gjør akkurat som hun vil overfor Silje, uten at du legger deg oppi det. Uansett er ikke Silje noen trussel mot deg i forhold til Marit, for i så fall hadde ikke Marit outet samtalen de to hadde til deg. Så hennes lojalitet ligger tydeligvis hos deg. Og sånn ellers er det bare en ting å si: Gay!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

Du har blitt utsatt for det som kalles sosial poaching. Marit er en jævla idiot som ikke ser det og lar seg bruke, resten av gjengen virker som noen høner også. At hun ikke bare satte Silje skikkelig på plass da det ble snakk om utestengelse sier meg at hun har blitt farget av skitpraten til Silje og at du skal være veldig forsiktig når du snakker til henne.

Marit er en veldig snill og kanskje litt spak personlighet. Enig i at hun burde satt Silje på plass. 

Det der fortjente du ikke :opplyser:

Det som er dårlig stil er å mene at en i gjengen "fortjener å bli ekskludert". Hele greia virker veldig ungdomskole utrolig at voksne ikke skjønner at ting ikke alltid passer for alle.

Enig. Man ekskluderer vel ikke noen? Får 9-klasse vibber jeg også.

Du dropper Silje, siden hun åpenbart er et barn. Og så lar du Marit gjør akkurat som hun vil overfor Silje, uten at du legger deg oppi det. Uansett er ikke Silje noen trussel mot deg i forhold til Marit, for i så fall hadde ikke Marit outet samtalen de to hadde til deg. Så hennes lojalitet ligger tydeligvis hos deg. Og sånn ellers er det bare en ting å si: Gay!

Ja, jeg føler Marit er en god venninne. Samtidig vet jeg at hun ikke er "tøff" nok til å skulle si noe i dag da Silje lirte av seg om hvor forferdelig jeg er. Det ville jeg gjort da, foråsidetsånn. 

Hvorfor "Gay"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt som det her som har gjort meg veldig var på å introdusere venner på forskjellige kanter med hverandre, ikke for det nå vet jeg hvem jeg kjenner som kunne finne på å ta en Silje også da, så de holdes unna andre venner. Jeg er også alltid avmålt, men høflig til venners venner. Har ingen interesse av å bli venninna deres, av samme grunn, jeg ikke vil ha noe drama. 

Det er ikke det samme som at jeg ikke liker dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg føler Marit er en god venninne. Samtidig vet jeg at hun ikke er "tøff" nok til å skulle si noe i dag da Silje lirte av seg om hvor forferdelig jeg er. Det ville jeg gjort da, foråsidetsånn. 

Hvorfor "Gay"?

Hva sier resten av venninnegjengen, hva mener de egentlig om å få en helt ny venninne som omrokkerer totalt på gruppen deres, tar ledelsen og snakker om å eksludere en venninne som allerede har vist lojalitet over lengre tid?

Noen av dem må jo ha sine tanker om saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

Sånt som det her som har gjort meg veldig var på å introdusere venner på forskjellige kanter med hverandre, ikke for det nå vet jeg hvem jeg kjenner som kunne finne på å ta en Silje også da, så de holdes unna andre venner. Jeg er også alltid avmålt, men høflig til venners venner. Har ingen interesse av å bli venninna deres, av samme grunn, jeg ikke vil ha noe drama. 

Det er ikke det samme som at jeg ikke liker dem. 

Hmm. Smart egentlig. Jeg har alltid hatt en slik "jo flere, jo bedre"- innstilling, men nå vet jeg sannelig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Franke Ann

Hvorfor "Gay"?

Fordi jeg følte meg veldig som din "homofile venn" da jeg svarte så konsist og entusiastisk på problemstillingen i dette trekantdramaet.

Endret av Franke Ann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

Hva sier resten av venninnegjengen, hva mener de egentlig om å få en helt ny venninne som omrokkerer totalt på gruppen deres, tar ledelsen og snakker om å eksludere en venninne som allerede har vist lojalitet over lengre tid?

Noen av dem må jo ha sine tanker om saken. 

Jeg tror ikke noen andre enn Marit, Silje og jeg vet noe om samtalen fra i dag. De andre (iallefall noen av de) er nok ikke superhappy med å skulle på julebord til en "ny" person i gjengen, men de fleste tar seg sammen for fellesskapet og gjør det beste ut av det. Kan aldri tenke meg de vil finne seg i å sitte og høre på drittslenging om meg. Håper iallefall ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

Fordi jeg følte meg veldig som din "homofile venn" da jeg svarte så konsist og entusiastisk på din problemstilling i dette trekantdramaet.

:ler:   Du er god!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Smart egentlig. Jeg har alltid hatt en slik "jo flere, jo bedre"- innstilling, men nå vet jeg sannelig ikke.

Det er jo det du gjør som er hyggelig da. Man burde ikke la være å introdusere venner for hverandre i frykt for noe sånt. De fleste er jo ikke sånn som denne "venninnen" din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

Det er jo det du gjør som er hyggelig da. Man burde ikke la være å introdusere venner for hverandre i frykt for noe sånt. De fleste er jo ikke sånn som denne "venninnen" din.

Haha, ja jeg gjorde jo det samme med deg forrige helg, så jeg er tydeligvis ikke "klok av skade". :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går an til fest, men det er ikke det samme som å invitere noen til å bli en del av innerkretsen som man kan snakke om alt med. Det skal man være veldig forsiktig med. Helt feil person der og det nære vennskapet som blir mellom damer er borte pga drama. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja jeg gjorde jo det samme med deg forrige helg, så jeg er tydeligvis ikke "klok av skade". :fnise: 

Ikke bli "klok av skade". Det er det du gjør som er normalt og bra.

Endret av mini-mio
og jeg lover å ikke foreslå julebord hos meg neste år!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

Det går an til fest, men det er ikke det samme som å invitere noen til å bli en del av innerkretsen som man kan snakke om alt med. Det skal man være veldig forsiktig med. Helt feil person der og det nære vennskapet som blir mellom damer er borte pga drama. 

Jeg skjønner hva du mener, men jeg synes det er trist at det må være sånn. Jeg orker ikke ha det sånn jeg. Hvis jeg er ute med en gjeng og får en snap fra en i en annen gjeng så sier jeg hvor vi er slik at vi henger sammen alle mann. Blir slitsomt å skulle bevisst sørge for at ingen møtes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dra på julebordet! Drit i Silje, tenk på at du skal ha det hyggelig med de andre venninnene dine. Lar du være å møte opp nå så straffer du egentlig bare deg selv, for det er du som går glipp av sammenkomsten.

La heller være å drikke alkohol om du er redd det blir drama.

Anonymkode: 31c1b...ac3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

Dra på julebordet! Drit i Silje, tenk på at du skal ha det hyggelig med de andre venninnene dine. Lar du være å møte opp nå så straffer du egentlig bare deg selv, for det er du som går glipp av sammenkomsten.

La heller være å drikke alkohol om du er redd det blir drama.

Anonymkode: 31c1b...ac3

Jeg vet du har rett men jeg kjenner at jeg sliter med å svelge stoltheten min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener, men jeg synes det er trist at det må være sånn. Jeg orker ikke ha det sånn jeg. Hvis jeg er ute med en gjeng og får en snap fra en i en annen gjeng så sier jeg hvor vi er slik at vi henger sammen alle mann. Blir slitsomt å skulle bevisst sørge for at ingen møtes. 

Folk kan møtes, handler ikke om det. Man må bare bestemme seg for hvem som tilhører hvor. Og hvis folk blir venner utenom en selv, istedet for introduksjon så blir det noe helt annet, pga da har de en egen relasjon som ikke har noe med en selv å gjøre. 

Ellers da så skjedde noe av det samme hos oss ganske nylig, to av mine venner begynte å ta med seg ei som jeg likte, men som jeg overhodet ikke hadde noen interesse av å ha en privat relasjon med. Noe hun merket og begynte å smiske totalt, men jeg har blitt mye brent opp gjennom tidene, så da jeg inviterte på mat her og det ble spørsmål om hun kunne komme med, så sa jeg det som det var at det der er ikke ei venninne av meg, men dere to. Resten av "gjengen" var enige, hun trengte ikke å bli med hver gang. For det blir jo til det at det er noe man ikke kan snakke om når ikke alle stoler på alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet du har rett men jeg kjenner at jeg sliter med å svelge stoltheten min. 

Virker som at Silje vil at du ikke skal komme, så om du ikke kommer får jo hun viljen sin, på en måte. De andre vil jo ha deg der, så dra og kos deg med de andre! 

Anonymkode: d5583...860

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...