Gå til innhold

hva betaler du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg min første bil. Så billig bil som mulig. Onkel elsker å mekke bil og kan gjerne hjelpe meg med småplukk. Ikke dyre ting, men små filleting. Nettopp fått lappen. 

Hva er realistisk med tanke på pris, sånn ca? 
På en bil som ikke har store, dyre feil? Så lenge den går og er trygg å kjøre, så spiller det ingen rolle om den er litt gammel. 

Hva betaler du i forsikring? (ungdom-straffe-ting?). Sjekket min bank og da må jeg skrive inn registreringsnummer for å få en sum. Noe jeg ikke har siden jeg ikke har bil... 
Så lurer på hvilken bank har billigst og best forsikring. 

Anonymkode: 5a721...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er, i hvert fall ikke sist jeg sjekket, ikke slik at en kan peke ut ett forsikringsselskap som er billigst. Du må nesten sjekke selv, da det er mange faktorer som spiller inn.

Om du skal ha en litt eldre bil med forhjulsdrift og uten turbo (med mindre det er diesel) kan du regne rundt 8 000  10 000 kr i året for delkasko med 12 - 16 000 km kjøring. Kjøper du en bil med bakhjulsdrift og litt større motor må du fort doble den summen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange tråder her som anbefaler biler. Skal det være billig, se etter nyere biler som er noenlunde pålitelig og upopulær blant ungdom. Da får du en billig forsikring. Jeg tenker først og fremst på Daihatsu, Suzuki, Kia og Hyundai. De vil koste en brøkdel av en BMW eller Volvo å kjøpe, eie og forsikre.

Mase etter svar etter 3t? :ohmy:

Anonymkode: 4c16b...948

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilux, kjøpte en for 18.000 for 2 år siden. Har kjørt 35.000, brukt ca 5.000 på utbedring og deler på disse 2 årene. Utgifter pr. År er 2.700 i ansvarsforsikring, 3100 i årsavgift og 500 annenhvert år i eu-kontroll... Verditap er lik 0, gjorde en bra handel da jeg kjøpte den, og med de små utbedringene som er gjort får vi lett 30.000 for den nå.. Så jeg har vel hatt gratis bil igrunn:) den bruker vel opp mot 1l på mila, så det er vel det eneste negative. 

Anbefaler deg å ta med onkelen din når du finner en bil du liker, så kan han se over at det ikke er noen kostbare feil eller mangler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler ca 1100 kroner i mnd for min bilforsikring (delkasko). Betalte 890 kroner før, men pga jeg var litt treig med en betaling en måned så økte de prisen hver måned. Bensin bruker jeg vel alt i fra 500-800 kroner mnd, pluss bompenger 500 kroner per mnd. Har kun bomring på vei hjem! Bor i Oslo sentrum. 
Så har man jo årsavgift på ca 3000. Eu-kontroll (har jeg enda ikke vært på, skal på i 2016) på ca 500 kroner. 
Jeg ble anbefalt Japanske biler forresten. Har en mitsubishi selv, har ikke vært noe feil med den enda. Men nå har jeg bare kjørt den i 1 års tid. 
Det er veldig dyrt å ha bil, så jeg ville først funnet ut av om du faktisk har råd til de månedlige kostnadene. Veldig kjipt å finne ut i ettertid om du ikke har det, fordi man blir så avhengig av bil når man først har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo det spiller noen rolle om den er gammel: Hvis den er eldre enn 2004 så dør du garantert i en frontkollisjon i over 70 km/t. Gammel  er det samme som utrygg. Dersom du ikke har et dødsønske og kjører på veier utenfor tettbebygd strøk bør du kjøpe så ny bil som mulig.

Før 2004 hadde ikke biler skikkelige deformasjonssoner, de er livsfarlige. I en nyere bil kan du overleve frontkollisjon i 80km/t, noen ganger opp til 90, og sannsynligheten for å bli invalidisert er langt lavere.

Jeg har sett bilder av gamle drittbiler som frontkolliderte med lastebil, der deres bil gikk i 70 og lastebilen gikk i 40, fire av fem døde og utifra hvordan bilen så ut var det et under at sistemann overlevde.

Eldre biler mangler også førestøttesystemer som kan hindre at du i det hele tatt havner i en ulykke. ABS redder liv, antispinn og antiskrens er også kjempenyttige verktøy for å unngå blant annet frontkollisjoner.

Og kjøp deg for guds skyld nye dekk. Slitte dekk er livsfarlige. Vinterdekk er dyre, men hvis du skal ha piggfrie må du ut med en del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange tips. 

Jeg holder på å undersøker priser, altså månedlig. Hvor mye bensin/diesel bilen krever, og hvor mye sånn ca jeg kommer til å bruke i måneden. Blir mest 1-2 kjøreturer i uka, men det kommer an på lommeboken.
Dumt å betale så mye for bil, også finne ut at jeg ikke har penger til det.

Jeg har 2500kr i måneden etter mat og regninger - Er det nok tror du?
Har tenkt å spare opp en reel buffer i tilfelle noe skjer med bilen så klart. Så alt etter at regningene og maten er betalt, går inn på sparekontoen. 
Jeg kjøper sjeldent klær eller noe utenom det viktigste. Kino en gang i halvåret kanskje, men ikke så mye mer enn det. Halvskatt og slikt går rett inn på den kontoen, feriepengene går rett inn på buffer kontoen. 


Så jeg prøver å se hvor mye det blir sånn ca, hva jeg kan forvente at det koster sånn ca. 
Bom kan jeg unngå når det kommer til mathandling en gang i uken, da kommer jeg til å bruke bilen. Kommer meg de fleste stedene uten bom. Men skal jeg utenfor byen så møter jeg på bom, jeg er omringet av bom. 
Dersom jeg må igjennom bom x 4 (to bommer hvor begge krever penger) parkering og drivstoff, så tar jeg så klart buss så langt det lar seg gjøres. Hvis det er snakk om møter og slike ting. 
Da kan jeg jo spare ganske mye på å ta buss, enn å betale bom, parkering og drivstoff. 
 

Sikkerhet er noe jeg også prioriterer så klart. Har vært i en bilulykke før, og nekter å kjøre med en dødsmaskin for å spare 100kr i måneden. Men noe 2014 modell blir det ikke :P 

Ts

Anonymkode: 5a721...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det spiller noen rolle om den er gammel: Hvis den er eldre enn 2004 så dør du garantert i en frontkollisjon i over 70 km/t. Gammel  er det samme som utrygg. Dersom du ikke har et dødsønske og kjører på veier utenfor tettbebygd strøk bør du kjøpe så ny bil som mulig.

Før 2004 hadde ikke biler skikkelige deformasjonssoner, de er livsfarlige. I en nyere bil kan du overleve frontkollisjon i 80km/t, noen ganger opp til 90, og sannsynligheten for å bli invalidisert er langt lavere.

Jeg har sett bilder av gamle drittbiler som frontkolliderte med lastebil, der deres bil gikk i 70 og lastebilen gikk i 40, fire av fem døde og utifra hvordan bilen så ut var det et under at sistemann overlevde.

Eldre biler mangler også førestøttesystemer som kan hindre at du i det hele tatt havner i en ulykke. ABS redder liv, antispinn og antiskrens er også kjempenyttige verktøy for å unngå blant annet frontkollisjoner.

Og kjøp deg for guds skyld nye dekk. Slitte dekk er livsfarlige. Vinterdekk er dyre, men hvis du skal ha piggfrie må du ut med en del. 

Hva er dette for noe dramatisk tull? Deformasjonssoner ble innført i 1936 med Volvo PV36 aka "Carioca". Det er en gammel oppfinnelse. Selvsagt blir biler tryggere jo nyere de er, men jeg ville ikke ha vært spesielt redd for å kjøre en Volvo eller Mercedes fra 90-tallet heller. Dessuten må man gjøre noen justeringer på krava med ens første bil.

2500kr/mnd er lite, men om du får hjelp til å fikse bil kan det gå. Velg noe smått, sånn som jeg anbefalte over, kanskje en Yaris eller noe slikt kan passe ditt behov også. Hva sier den bilkyndige onkelen din da?

Anonymkode: 4c16b...948

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...