Gå til innhold

Vil ikke ta celleprøve

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg har fått innkalling til celleprøve, men jeg har ikke lyst! Har tatt gynekologisk undersøkelse en gang før og det var helt forferdelig. Bare det å ligge der naken nedentil var grusomt. Og bli tatt på der i tillegg. Nei fy søren, vil aldri gjennom det igjen. 

Det skal sies at jeg ble utsatt for seksuelle overgrep i barndommen. 

finnes det en vei utenom? :sukk: 

Anonymkode: 3aad9...708

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du gått til psykolog for å få hjelp?

Tror det kan være bra for deg isåfall :hug:

Lykke til! 

Anonymkode: 5d647...3ef

• Liker 4
Skrevet

Du må ikke ta det. Ingen må det. Men det er lurt å ta det. 

Hilsen ei som fikk kreft iunderlivet før fylte 30

Anonymkode: 76a57...17b

• Liker 4
Skrevet

Sist jeg tok sa legen at det snart ville komme slike test-sett til hjemmebruk,slik at man kan ta prøven selv og sende den til analyse. Det er visst testet ut i noen kommuner allerede.

Så lenge du bruker kondom ved tilfeldig sex har du gjort det du kan for å forhindre HPV-viruset.

Anonymkode: 5aa28...58d

Skrevet

Sist jeg tok sa legen at det snart ville komme slike test-sett til hjemmebruk,slik at man kan ta prøven selv og sende den til analyse. Det er visst testet ut i noen kommuner allerede.

Så lenge du bruker kondom ved tilfeldig sex har du gjort det du kan for å forhindre HPV-viruset.

kondom beskytter ikke mot hpv virus. Det er nok å bare være i kontakt med hverandre dere nede. Det er fakta dessverre. 

Anonymkode: 9c083...130

Skrevet

jeg har fått innkalling til celleprøve, men jeg har ikke lyst! Har tatt gynekologisk undersøkelse en gang før og det var helt forferdelig. Bare det å ligge der naken nedentil var grusomt. Og bli tatt på der i tillegg. Nei fy søren, vil aldri gjennom det igjen. 

Det er da bare å ringe legekontoret og si at du ikke ønsker timen, og at du ikke ønsker ny innkalling. Ingen tvinges til noe sånt i Norge. 

Anonymkode: 0078e...689

Skrevet

Kjære deg, det er et viktig og ganske lite tiltak når man tenker på de verste konsekvensene om man dropper det. Har du mulighet til å be fastlegen henvise deg til en gynekolog? Du kan også fortelle hva som har hendt med deg og be dem om å være ekstra varsomme (evt. kan kanskje fastlegen bare skrive det i henvisningen så du slipper å prate noe ekstra om det). 

Anonymkode: ae61e...583

• Liker 5
Skrevet

Er ikke tvang men det er dumt å ikke gjøre det. Kreft i underlivet er ingen spøk

• Liker 3
Skrevet

Fortell legen din om problematikken og spør om få ha med en ekstra person inn. Jeg har dessverre blitt utsatt for det samme, men velger å ta gynekologisk undersøkelse og celleprøve fordi jeg ikke vil ha kreft eller annet..  Jeg har hatt psykologsamtaler og har fortsatt problemer med å kle av meg nedentil osv. Må legge til at jeg nylig ble konisert. Har mye drit i hodet nå pga fortiden, men likevel glad for at jeg gjorde det. Da håper jeg at jeg har unngått å få kreft. Venter fortsatt på svar....  

• Liker 1
Skrevet

Du kan vel be om heller å få det hos fastlegen?

Skrevet

kondom beskytter ikke mot hpv virus. Det er nok å bare være i kontakt med hverandre dere nede. Det er fakta dessverre. 

Det stemmer,man kan ikke garantere seg mot noe i livet desverre.Men at kondom reduserer risikoen er også et fakta.Jeg diskuterte dette med legen min forrige uke. 

Skrevet

Ei venninne har nettopp fjernet hele livmoren pga kreft, hun hadde ikke tatt celleprøve på en del år så det hadde vokst mye. En annen venninne skal fjerne livmortappen om to uker, kreft men heldigvis så lite fordi det ble oppdaget tidlig pga en celleprøve.

Anonymkode: 671bd...437

Skrevet

Ei venninne har nettopp fjernet hele livmoren pga kreft, hun hadde ikke tatt celleprøve på en del år så det hadde vokst mye. En annen venninne skal fjerne livmortappen om to uker, kreft men heldigvis så lite fordi det ble oppdaget tidlig pga en celleprøve.

Anonymkode: 671bd...437

var vel ikke kreft på hun siste? De koniserer, eller fjerner del av livmortappen om de ser celleforandringer

• Liker 1
Skrevet

Du må ingenting, men er ufattelig dum om du dropper det. Det er en alvorlig kreftform som ofte ikke gir symptomer før det er for sent. 

Eventuelt får du gå til psykolog for å se om det kan hjelpe. Celleprøve har reddet mange liv. Det er ingen som synes det er kult å gå til gynekolog. Det spiller ingen rolle om man er blitt utsatt for overgrep tidligere eller ei. Jeg forstår godt at det kan føles verre for deg, etter det du har opplevd, men det er ingen av oss andre som elsker å sprike med beina til en vilt fremmed person heller. Det er ubehagelig, men vanligvis trenger man ikke gå mer enn hvert tredje år. Det burde ikke være uoverkommelig.

• Liker 2
Skrevet

Er det bedre at du kanskje får kreft?

Anonymkode: 7e682...20b

• Liker 1
Skrevet

Om du får kreft så kan du jo ta cellegift osv, du overlever sikkert. :)

Anonymkode: 85891...b22

Skrevet (endret)

Nei. Celleforandringer bør oppdages før det har utviklet seg til kreft....

Endret av Beach
  • Liker 3
Skrevet

cellegift er veldig tøft for kroppen å gjennomgå. Det beste er jo å ikke få kreft og unngå slik behandling. Celkegift og dødsangst vil jeg si er tusen ganger verre enn åspre beina og bli poka nedentil noen få minutter hvert 3 år

• Liker 1
Skrevet

Det er svært viktig at du får tatt et celleprøve, men du er ikke tvungen til det. Mange i 20-åren som får grove celleforandringer som kan utvikle seg til kreft og blir derfor operert.

Gynekologer, fastleger, osv har forståelse for at mange syns det er tøft og ubehagelig å bli undersøkt dernede. Celleprøvetaking tar maks 2 minutt så er det øve :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har blitt misbrukt som barn, men går gladelig til legen for å ta celleprøve, selv om jeg synes det er ekkelt. Det er tusenvis av kvinner som har vært igjennom en slik undersøkelse, uten problem

Anonymkode: 7e682...20b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...