Nella Skrevet 3. oktober 2004 #1 Del Skrevet 3. oktober 2004 Planlegger å dra til Island neste år. Når lønner det seg å reise dit? Noen som har vært der og har noe å anbefale av overnattingssteder og opplevelser? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maiia Skrevet 4. oktober 2004 #2 Del Skrevet 4. oktober 2004 Jeg har ikke vært på Island selv, men foreldrene mine var der for et par år siden. De ble totalt forelsket, og har lagt ut i det vide og det brede.... Foreldrene mine var der i juli, det er da det er mest stabilt vær. Det har visst lett for å regne og blåse og er sjelden mer enn 10-12 grader selv midt på sommeren.... De var på rundtur rundt hele øya, men de viktigste severdighetene ligger i nærheten av Reykjavik. Det de nevner som et "must" er Gullfoss, Alltinget, geysiren Strokkur og et bad i Den Blå Lagune. I tillegg er det utrolig fin/spesiell natur hvor det er fint å gå fotturer eller leie islandshest og ri innover fjellene. De var også på hvalsafari blant fuglefjell, seler og isfjell. Jeg kan sikkert få "loppet" dem for mere informasjon hvis du er interessert? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nella Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter #3 Del Skrevet 5. oktober 2004 Takk for svar. Da har jeg litt å søke rundt på. Interessert i info vet du , blir jo en langweekend eller en uke og da er det kjedelig å oppsøke "turistfellene" og severdighetene som er et "must" i følge reisefirmaer og så er det ikke verdt det i det hele tatt Det er det vi vil unngå. Vi er ganske rastløse begge to og syns det er ok at det skjer litt derfor tenkte vi Island hvor det er natur og mye muligheter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 5. oktober 2004 #4 Del Skrevet 5. oktober 2004 http://www.islandsferder.no/ Islandsferder er Norges eneste turoperatør som kun spesialiserer seg i å arrangere turer for nordmenn til Island Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coral Skrevet 5. oktober 2004 #5 Del Skrevet 5. oktober 2004 Kan virkelig anbefale å dra til Island, spennende og fasinerende land! Selv var jeg der i mai måned, og da var det fint men ganske kaldt. I tillegg til det som er nevnt av severdigheter er shopping i Reykjavik å anbefale om du liker det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maiia Skrevet 5. oktober 2004 #6 Del Skrevet 5. oktober 2004 http://www.islandsferder.no/ Islandsferder er Norges eneste turoperatør som kun spesialiserer seg i å arrangere turer for nordmenn til Island Det var denne turoperatøren foreldrene mine reiste med, og de var kjempefornøyd. De var på den som heter "Island rundt med buss", men den passer kanskje best for de som er 50++. Jeg har blitt litt smittet av Islandsfeberen deres og skal garantert reise dit. Da tror jeg at jeg ville fulgt anbefalingen deres om å bo i Reykjavik og heller leie bil for å ta seg dit man ønsker. De anbefalte også å ta seg tid til en dag i Reykjavik for litt shopping. Ikke akkurat billig, men mange spennende butikker visst nok... I tillegg er det jo litt mere kvelds- og natteliv der enn ute på landsbygda. ( Hvor det stort sett bare var sauer og islandshester... ) God tur! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 5. oktober 2004 #7 Del Skrevet 5. oktober 2004 Jeg og mannen reiste Island rundt med bil i fjor sommer. Da brukte vi 6 dager, men man kan godt bruke litt lenger tid så det ikke blir så mye kjøring. Jeg vil anbefale dere å gjøre det samme om dere vil oppleve alt det Island har å by på. Da får dere ikke bare se Gullfoss/Geysir/Thingvellir, men kan også oppleve de sorte lavaørkenstrekningene, Vatnajøkull, helveteslandskapet med kokende gjørme i nord, naturreservatet Myvatn, og hestedalen oppe ved Akureryri. Skal dere kjøre er det best å dra sommerstid, pga noen strekninger er stengt ellers i året. Vi dro tidlig til midten av juni og slapp unna turistkøene. Det var heller ikke noe problem å skaffe seg overnattingsplasser. Av sistnevnte finner du alt fra rom på landsbygda til skolebygninger som er sommerhoteller og vanlige hoteller. Du finner brosjyrer over islands overnattingssteder i de fleste hoteller og informasjonskontor over hele landet. Noe av det vi gjorde på turen var: * Hvalsafari i Husavik (anbefales) * Rafting (men prøv elvene øst og nordpå. de i syd er tamme) * Bretur * Ridetur Jeg har vært på Island 4 ganger, tatt rundtturen 2 ganger, besøkt Akureyri en gang og bodd i Reykjavik i flere dager/uker hver gang. Vil du ha noe mer spesifikk informasjon, kan du alltid sende meg en PM. Og ja, forresten: Den Blå Lagune som 'alle' turister besøker? De lokale ungdommene har sex der... Bare så du er klar over at det melkehvite vannet kan skjule ymse saker... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå