Rosalie Skrevet 4. desember 2015 #41 Del Skrevet 4. desember 2015 Jeg skal besøke hun som blir ekskludert til uken, så tenkte å høre hva hun tenker da. På en side vil jeg trekke meg, på en annen side vil jeg møte opp og fortelle dem ansikt til ansikt hvor dårlig de oppfører seg. Den konfrontasjonen kan du ta ved en annen anledning. Den beste støtten du kan gi henne er å droppe julebordet. Som andre har sagt: Gå ut dere to. Kos dere sammen. For øvrig fikk jeg inntrykk av at flere ikke var enige i valg av sted. Ta kontakt med dem du mener var mest uenig i avgjørelsen og si at du og hun med dårlig råd ikke kommer til å delta, men at dere skal gå ut sammen i stedet. Det er mulig at flere heller vil være med dere. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #42 Del Skrevet 4. desember 2015 (endret) Som jeg har nevnt tidligere så er det altså mulig å endre en reservasjon, men du vender det døve øret til og vil ikke kommentere på det. For øvrig er ikke 800 kr med drikke dyrt for julebord, prisen kan jo da justeres ut fra hva som drikkes til maten. Hvis du mener de fleste er mot dette så får dere "grow some balls" og gi beskjed da, fremfor å sutre her inne.Men jeg spør igjen; syns du det er rett at folk skal bruke penger på et sted de ikke har lyst å gå, for at hun som ikke kan styre pengene skal være med? Eller kan det rett og slett være at hvis hun ikke har råd til julebord, så hadde det vært bedre å si "i år har ikke jeg råd til å være med, men kos dere, så blir jeg med igjen neste år". Jeg forstår godt at når folk er 27 er de lei av å gå på billige studentsteder o.l. for å spise middag, og ønsker å gå et bedre sted og gjøre det skikkelig. Hvis du i en alder av 27 har så lite kontroll på pengene at du ikke klarer å spare opp til et julebord du vet om hele året, ja da er det vel ikke ment at du skal være med da. Hvorfor er det greit at EN med dårlig råd skal holde de andre tilbake? Anonymkode: 1960f...ebaDette er så tullete. Jeg synes det er rimelig festlig hvor mye innsats du legger i for å prøve å rettferdiggjøre ekskludering. Anonymkode: 934e6...bb0 Endret 4. desember 2015 av Bond 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #43 Del Skrevet 4. desember 2015 Dette er ikke venner. Utrolig dårlig gjort og de har vist sitt sanne jeg. Anonymkode: a4179...6a3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #44 Del Skrevet 4. desember 2015 (endret) Dette er så tullete. Jeg synes det er rimelig festlig hvor mye innsats du legger i for å prøve å rettferdiggjøre ekskludering. Anonymkode: 934e6...bb0Nei, jeg forsøker å fortelle deg og andre at saken har flere sider. Folk har forskjellig økonomi, det er det ingenting galt med, men hvorfor skal det alltid være de med lite penger som skal styre showet? Hvorfor tåler ikke folk å høre at det kan ødelegge for andres ønske om å forsøke en restaurant f.eks, fordi de hele tiden må nedgradere? Når du har lite penger så betyr det faktisk at du ikke alltid kan være med på det samme som alle andre, det er bare fakta, og helt ærlig så forstår jeg ikke at de ønsker å ødelegge for andres interesse av å forsøke noe nytt. Jeg har vokst opp med svært lite penger, og har alltid vært nødt til å snu på kronene, men jeg har aldri ønsket å være årsaken til at andre ikke for lov å gjøre ting. Nå er jeg voksen og evner å planlegge økonomisk sånn at jeg har råd til det jeg ønsker å være med på, og skulle jeg ikke ha det en gang så forventer jeg ikke at folk skal la være å oppleve ting fordi jeg ikke kan være med. I min vennegjeng er det som sagt et par som alltid klager over dårlig råd og som vi som regel føyer oss etter, men de bruker penger på helt feile ting, og hadde hatt mye bedre råd om de evnet litt grunnleggende økonomistyring. Slik er det for flere. Anonymkode: 1960f...eba Endret 4. desember 2015 av Bond 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duckie Skrevet 4. desember 2015 #45 Del Skrevet 4. desember 2015 I mine øyne er et venne-julebord en sosial greie hvor man vil samle venneflokken for en hyggelig kveld. Har man masse penger og ønske om en spesiell restaurant kan man da gå dit for å spise når som helst ellers, og så kan man heller velge en rimeligere restaurant for å ha muligheten til at hele vennegjengen samles. Jeg ville droppet det, og som andre nevner, heller arrangert noe eget med venninnen pluss eventuelt andre som er uenige i praksisen. 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #46 Del Skrevet 4. desember 2015 I mine øyne er et venne-julebord en sosial greie hvor man vil samle venneflokken for en hyggelig kveld. Har man masse penger og ønske om en spesiell restaurant kan man da gå dit for å spise når som helst ellers, og så kan man heller velge en rimeligere restaurant for å ha muligheten til at hele vennegjengen samles. Jeg ville droppet det, og som andre nevner, heller arrangert noe eget med venninnen pluss eventuelt andre som er uenige i praksisen.Dette. Skal jeg ut med en stor gruppe med ulik økonomi, foreslår jeg naturligvis rimelige, men gode restauranter. Når jeg skal samle Michelin-stjerner drar jeg naturligvis med de vennene jeg kjører Frankrike rundt med hver sommer for å kjøpe sære og dyre viner rett fra bonden. Anonymkode: 200e7...966 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #47 Del Skrevet 4. desember 2015 Hvordan kan en 27åring ikke ha råd til middag? Synes dette er helt innafor, dere skal da ikke måtte spise sub-par mat fordi hun har ødslet bort pengene sine.hvis du tror at en 27 åring automatisk skal ha super økonomi så sier det litt mer om deg enn om henne. For alt du vet kan hun ha hus, barn, mann, utdanning og alt på stell men, I ferd med å ta Mastergrad eller lignende. Hadde du sett ned på henne da? Du tror automatisk at hun er en som øsler bort pengene sine? Anonymkode: b244b...d8d 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2015 #48 Del Skrevet 4. desember 2015 Det er helt umulig å finne noe som passer alle. Det skjer ikke. Dessuten når man tenker en stor gruppe. Så må man ta hensyn til majoriteten, og ikke hvert enkeltindivid. Hvis det bare er en person som ikke deltar. Har dere gjort en kjempejobb! Det skal mye til for å få med så mange som dere har gjort. Skal dere somle og styre etter å endre på ting nå. Kan det hende at alt går i vasken. Kjør på den originale planen. Så blir det i hvertfall noe. Hun er fortsatt invitert, og kan fortsatt ta valget om hun skal ta seg råd til dette eller ikke. Tiden er ikke nå til å gjøre endringer. Men tiden frem til neste julebord. Kan være tiden til å gjøre forbedringer i god tid hvis hun vil være en ildsjel her. Anonymkode: 19ceb...297 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 4. desember 2015 #49 Del Skrevet 4. desember 2015 Tråden ryddet for personangrep angrep.Bond, forumansvarlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 4. desember 2015 #50 Del Skrevet 4. desember 2015 Dere andre får spandere kuverten på den blakke venninnen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 4. desember 2015 #51 Del Skrevet 4. desember 2015 Not cool. Da syntes jeg faktisk dere kunne spleiset på maten til henne 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raindrops Skrevet 5. desember 2015 #52 Del Skrevet 5. desember 2015 Jeg synes det er rare prioriteringer når man setter maten og stedet man vil spise over selskap. Mulig denne gjengen ikke er så sammensveiset, men selv ville jeg iallefall mye heller hatt alle vennene mine tilstede fremfor å spise fancy mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #53 Del Skrevet 5. desember 2015 Jeg ville i alle fall ha skippet heile greia, og heller funnet på ett eller annet sammen med denne ene personen som kommer til å bli ekskludert..Men noe sier meg at trådstarter heller vil ha det morsomt på julebordet sammen med venninnene sine, fremfor å hjelpe noen som ikke lenger føler seg velkommen i den lille klikken deres... Anonymkode: aa507...65c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nanne70 Skrevet 5. desember 2015 #54 Del Skrevet 5. desember 2015 enig. Er faktisk slik at majoiriteten skal faa lov til aa bestemme hvor de vil ha julebordet sitt. Naar man er 27 og ikke 18 har man litt andre forventninger. Leit for ene men hun klarer sikkert aa faa laant penger!. Om TS liksom skal lage et sirkus og fortelle hvor onde og faale resten av gjengen er fatter jeg ikke at hun vil spise med de. Jeg tenker at saken like mye dreier seg om at avgjørelsen om hvor de skulle gå, ikke ble diskutert i fellesskap i jentegjengen. Det naturlige ville vel ha vært at man diskuterte noen ulike alternativer slik at man kunne komme fram til en løsning som gjorde at alle kunne være med. Du vet heller ikke at det er snakk om en "majoritet" her - hvis du leser tråden, ser du at de var flere som ikke kom til orde før bestemmelsen var tatt. TS har heller ikke sagt et ord om at hun synes at "resten av gjengen" (i dette tilfellet de få som tok avgjørelsen) er onde og fæle, hun har bare nevnt at hun vurderer å trekke seg i solidaritet med venninnen som ikke har råd, for å vise at hun ikke synes at måten dette er gjort på, er greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nanne70 Skrevet 5. desember 2015 #55 Del Skrevet 5. desember 2015 Nei, jeg forsøker å fortelle deg og andre at saken har flere sider. Folk har forskjellig økonomi, det er det ingenting galt med, men hvorfor skal det alltid være de med lite penger som skal styre showet? Hvorfor tåler ikke folk å høre at det kan ødelegge for andres ønske om å forsøke en restaurant f.eks, fordi de hele tiden må nedgradere? Når du har lite penger så betyr det faktisk at du ikke alltid kan være med på det samme som alle andre, det er bare fakta, og helt ærlig så forstår jeg ikke at de ønsker å ødelegge for andres interesse av å forsøke noe nytt. Jeg har vokst opp med svært lite penger, og har alltid vært nødt til å snu på kronene, men jeg har aldri ønsket å være årsaken til at andre ikke for lov å gjøre ting. Nå er jeg voksen og evner å planlegge økonomisk sånn at jeg har råd til det jeg ønsker å være med på, og skulle jeg ikke ha det en gang så forventer jeg ikke at folk skal la være å oppleve ting fordi jeg ikke kan være med. I min vennegjeng er det som sagt et par som alltid klager over dårlig råd og som vi som regel føyer oss etter, men de bruker penger på helt feile ting, og hadde hatt mye bedre råd om de evnet litt grunnleggende økonomistyring. Slik er det for flere. Anonymkode: 1960f...ebaDu trekker vel kanskje litt vel raske konklusjoner her, når du antar at venninnen med dårlig råd er det av samme grunn som ditt vennepar. Det kan være mange - og helt legitime - grunner til at hun ikke har råd akkurat nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 5. desember 2015 #56 Del Skrevet 5. desember 2015 Det er helt umulig å finne noe som passer alle. Det skjer ikke. Dessuten når man tenker en stor gruppe. Så må man ta hensyn til majoriteten, og ikke hvert enkeltindivid. Hvis det bare er en person som ikke deltar. Har dere gjort en kjempejobb! Det skal mye til for å få med så mange som dere har gjort. Skal dere somle og styre etter å endre på ting nå. Kan det hende at alt går i vasken. Kjør på den originale planen. Så blir det i hvertfall noe. Hun er fortsatt invitert, og kan fortsatt ta valget om hun skal ta seg råd til dette eller ikke. Tiden er ikke nå til å gjøre endringer. Men tiden frem til neste julebord. Kan være tiden til å gjøre forbedringer i god tid hvis hun vil være en ildsjel her. Anonymkode: 19ceb...297I de større byene er det da ingen problem å finne rimeligere og gode alternativer. Og når man skal ut med en stor gjeng legger msn lista etter den med dårligst råd. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gundel Gaukeley Skrevet 5. desember 2015 #57 Del Skrevet 5. desember 2015 Jeg ser det er flere her som har problemer med å forstå konseptet VENNSKAP. Klart man sørger for at alle i en vennegjeng kan være med. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Misophonia Skrevet 5. desember 2015 #58 Del Skrevet 5. desember 2015 De er 27 år gamle sier du. Akkurat det skjønner ikke jeg. Trodde de for lengst hadde lært seg folkeskikk og å ikke være en del av statistikken som går under betegnelsen mobber. Utestenging er mobbing. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2015 #59 Del Skrevet 6. desember 2015 Som jeg har nevnt tidligere så er det altså mulig å endre en reservasjon, men du vender det døve øret til og vil ikke kommentere på det. For øvrig er ikke 800 kr med drikke dyrt for julebord, prisen kan jo da justeres ut fra hva som drikkes til maten. Hvis du mener de fleste er mot dette så får dere "grow some balls" og gi beskjed da, fremfor å sutre her inne.Men jeg spør igjen; syns du det er rett at folk skal bruke penger på et sted de ikke har lyst å gå, for at hun som ikke kan styre pengene skal være med? Eller kan det rett og slett være at hvis hun ikke har råd til julebord, så hadde det vært bedre å si "i år har ikke jeg råd til å være med, men kos dere, så blir jeg med igjen neste år". Jeg forstår godt at når folk er 27 er de lei av å gå på billige studentsteder o.l. for å spise middag, og ønsker å gå et bedre sted og gjøre det skikkelig. Hvis du i en alder av 27 har så lite kontroll på pengene at du ikke klarer å spare opp til et julebord du vet om hele året, ja da er det vel ikke ment at du skal være med da. Hvorfor er det greit at EN med dårlig råd skal holde de andre tilbake? Anonymkode: 1960f...ebaHun som ikke kan styre pengene? Hva vet du om dette? Enn hvis hun er student? Enn hvis hun har små barn som ønsker seg julegaver og dårlig økonomi? Enn hvis hun må bruke store deler av lønna på sin syke mor? Bror? Du sier du prøver å se saken fra flere sider, men det er bare bullshit. Hadde du det så hadde du ikke bastant stått der og ment at alle som har dårlig økonomi har sløst med pengene. Du prøver å rettferdiggjøre ekskludering. Kanskje prøver du å lette din egen samvittighet over noe du selv har gjort. Anonymkode: 69ef3...810 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MapleSirup Skrevet 7. desember 2015 #60 Del Skrevet 7. desember 2015 I dag var det snakk om hvor vennegjengen skulle ha det årlige julebordet, og en restaurant ble foreslått. Hun ene sa i fra flere ganger at den restauranten var for dyr for henne og at hun skulle finne et alternativ alle kunne like. Og mindre enn en time senere er de andre enig i at den restauranten skal de bestille bord på og reserverer et bord der. Diskusjonen skjedde på facebook og jeg kom inn i samtalen etter at bestillingen var foretatt. Jeg spurte om de ikke hadde fått med seg at hun ikke hadde råd til å gå dit, og fikk til svar at "ja, men hun hadde jo ikke et alternativ å komme med, og vi må bestille noe før helgen." I dag er det onsdag og de kunne gitt henne litt tid til å tenke ut et alternativ. Eventuelt forsøkt å finne et selv. Er det bare meg eller er dette i praksis å ekskludere èn venninne fra julebordet? Jeg sa til dem at jeg ikke hadde tenkt å lage dårlig stemning, men at det er ganske råttent gjort å bestille på den ene stedet én person ikke har råd til å gå. Jeg skjønner det må bli sånn når man planlegger og har liten tid. Ikke råd til en spesiell restaurant til julebord er jo litt vanskelig å ta hensyn til. Prisene varierer ikke så forferdelig. Den det gjelder kunne fint funnet en annen restaurant, booket bord og hørt med gjengen igjen. De kunne så avlyst bordbestilingen.Det gjelder å finne løsninger fremfor å skape ofre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå