Gjest Lea Skrevet 3. oktober 2004 #1 Del Skrevet 3. oktober 2004 Vi vurderer å ta en tur til Italia til våren, men ingen av oss har vært der før. Planen er å være borte i 2 uker og ta en liten rundtur. Bestiller kun fly til et av f.eks 4 steder/byer og booker hoteller selv. For å komme oss fra sted til sted ønsker vi å ta tog (eller evt. fly). Det bør ikke være mer enn 3-4 timers togtur fra sted til sted. Når ferien er over vil vi gjerne fly hjem fra et annet sted enn vi landet på, slik at vi slipper å reise helt tilbake til start liksom. Vi vil selvsagt få med oss Roma. Har også lyst til å dra til Firenze. Utenom dette vet vi ikke helt hvor vi skal dra og trenger derfor tips fra dere som har feriert i Italia. Hvor bør vi dra? Når bør vi dra? (Lav pris og pent/OK vær er ønskelig) Hva bør vi få med oss? Andre tips? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. oktober 2004 #2 Del Skrevet 3. oktober 2004 Hvor bør vi dra? - Jeg ser at dere planlegger å dra til Firenze, og vil bare si at det MÅ dere!!!! Det er en helt fantastisk by!Roma er også supert! Ellers er Venezia hyggelig om du holder deg unna de verste turistfellene. Gardasjøren er pent, men blir litt "pensjonist" Pisa er ingenting, bortsett fra et skjevt tårn som ikke er noe spennende. Når bør vi dra? (Lav pris og pent/OK vær er ønskelig) - Jeg har bare vært i Italia midt på sommeren, og jeg innbiller meg at det er mer behagelig temperatur + færre turister på våren. Hva bør vi få med oss? - Italiensk is og nydelig mat! (Ikke BARE pizza mener nå jeg i allefall.) Dessuten å suge inn atmosfæren. Av steder anbefaler jeg Firenzedomen, museene, Peterskirken og vintur. Andre tips? - Ikke som jeg kommer på nå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 3. oktober 2004 #3 Del Skrevet 3. oktober 2004 Takk for tips! Desverre kjenner jeg knapt Italia på kartet. Aner ikke hvor de forskjellige Byene/stedene ligger i forhold til hverandre og vet ikke hvor det går tog og hvor flyplassene ligger. Trenger tips om hvor vi kan begynne og ende reisen vår for å slippe omveier og masse reisetid. Vil tro at det lønner seg å begynne langt nord eller langt sør i landet, for så å reise EN vei. Vi vil jo gjerne se de "berømte" stedene/tingene og samtidig slippe unna storbymas og turistfeller noen dager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amic@ Skrevet 3. oktober 2004 #4 Del Skrevet 3. oktober 2004 Hva med å starte i Venezia.. så dra videre ned til Bologna (et par timer med tog), så Firenze (en time videre), så Siena, så Roma med dagsturer i området rundt og ned til Napoli til slutt!!!!! Da får dere med dere masse Italia!!!!! Jeg simpelthen elsker Italia, men det kan vel ha noe med at samboerens familie har et herlig hus dere nede! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nat26 Skrevet 3. oktober 2004 #5 Del Skrevet 3. oktober 2004 Er det noen som har vært i Roma rundt juletider/nyttårsaften?(sporere av tråden) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 3. oktober 2004 #6 Del Skrevet 3. oktober 2004 Høres bra ut :-) Men jeg vet ikke om det kanskje blir litt for mange steder å besøkt i løpet av 2 korte uker. Vi vil heller bruke litt tid og slappe av litt på de forskjellige stedene. Har tittet litt på flypriser nå og funnet ut at det kanskje blir litt dyrt å reise TIL en by og FRA en annen. Sjekket 1. april Oslo-Roma og fikk opp 1170 kroner pr pers. Mens turen fra diverse byer til Oslo 2 uker senere var grisedyrt :o . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 3. oktober 2004 #7 Del Skrevet 3. oktober 2004 Dæven! Nå klarte jeg å finne billige billetter. 1. april Oslo-Venezia kr 1000 pr pers 15. april Roma-Oslo kr 625 pr pers. Må nok sjekke litt til altså. Dette var vanlig rutefly og prisen var jo helt grei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Champagne Skrevet 3. oktober 2004 #8 Del Skrevet 3. oktober 2004 Venezia er et "must"! Også ville jeg heller dratt til Sienna fremfor Firenze. Siena er en vakker by! Pisa er ingenting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nat26 Skrevet 3. oktober 2004 #9 Del Skrevet 3. oktober 2004 Dæven! Nå klarte jeg å finne billige billetter. 1. april Oslo-Venezia kr 1000 pr pers 15. april Roma-Oslo kr 625 pr pers. Må nok sjekke litt til altså. Dette var vanlig rutefly og prisen var jo helt grei. Hvilken side sjekket du på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nella Skrevet 3. oktober 2004 #10 Del Skrevet 3. oktober 2004 Venezia er supert. Vi leide leilighet av et firma som hadde spasialisert seg på utleie i Venezia. Han møtte oss, hadde med kart og forklarte i vei, tegnet og krysset ut hva vi burde få med oss og hvor. Kjempebra! Betalte vel 220 natta pr pers. se www.veniceapartments.org Italia er ikke kjempebillig, men litt likt norske priser. I Venezia gjelder markusplassen, både på dagen og kvelden. Veldig forskjellig stemning fra dag til kveld. Gondoltur er dyrt så vi gjorde ikke det da. Italiensk is må smakes på, mye bedre enn all norsk is :-) Tog er en grei måte å reise på, går vel også noen båter nedover kysten der. Obs! To forskjellige slags tog. Vanlige og hurtigtog. Vi fløy med Norwegian, funka fint som bare det. Billig også. Sitter nå igjen med det at jeg vil tilbake til Venezia. Veldig spesiell by uten biler, veier og alt trafikk på vannet. Deilig stemning der. Og masse å se på ved bare å gå å kikke rundt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 3. oktober 2004 #11 Del Skrevet 3. oktober 2004 http://www.solfaktor.com/tour/tpage/no/flight.html Her søker du på rutefly. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 3. oktober 2004 #12 Del Skrevet 3. oktober 2004 Kanskje vi bør få med oss Venezia likevel da. Har egntlig hørt at det er litt oppskrytt og sånt, men vi trenger jo ikke å bli der mer enn et par dager heller. Litt av gledene med en slik rundtur er jo at man kan bli litt lenger enn planlagt på et sted. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nella Skrevet 3. oktober 2004 #13 Del Skrevet 3. oktober 2004 Jeg syns ikke Venezia var oppskrytt ihvertfall. Nå fikk vi mye hjelp av han fyren fra det byrået også da så han kom med masse info utenom turistfellene også :-) bla spisesteder og litt sånn, og jeg tror at når du ikke bor på hotell så blir det ikke så tursitfelleaktig. da slipper du å se alle andre med kart og klare til utflukt og høre masse skandinavere (ikke noe mot dem altså, men da blir det så turistfølelse for meg). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laban Skrevet 4. oktober 2004 #14 Del Skrevet 4. oktober 2004 Jeg synes Venezia er veldig oppskrytt, det må vel sees, men det holder fint med en dag i Venezia. Siena er pent, Firenze også (der skjer litt mer i Firenze, særlig med tanke på uteliv). En ting jeg ikke skjønner er hvorfor folk bare reiser til byene i Italia - personlig må jeg si jeg foretrekker de små landsbyene, helst i Toscana. Man kan leie rom/leilighet på gamle slott/gårder og landskapet er vannvittig vakkert, kanskje særlig om våren. Vil anbefale området rundt Pienza, en bitteliten vakker landsby... Man må imidlertid ha bil, men det går an å leie bil ett sted og levere et annet sted. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 4. oktober 2004 #15 Del Skrevet 4. oktober 2004 Skulle gjerne tittet litt i landsbyene også jeg. Men når det er første gangen man drar til Italia, så synes jeg at det er greit å få med seg byene. I tillegg har jeg er rastløs samboer som kjeder seg lett. Det får bli byer denne gangen. 2 dager i Venezia tenker jeg, 3-4 dager i Firenze og Roma og resten fordelt på andre byer/steder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå