Gå til innhold

Pels vs hundeavl.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå er vel det meste man gjør egoistisk, så ja, hundehold er egoistisk. Samtidig vil en hund i et normalt godt hjem ha et bedre og tryggere liv en så og si alle andre dyr på planeten. Ikke vann eller matmangel, ikke rovdyr å bekymre seg for, ikke plages de av tøffe årstider, tørke eller flom, de får kjærlighet og sosial omgang (som de har behov for), de får medisinsk tilsyn, de får mosjon, de får lek og moro. Jeg vet ikke om jeg vil påstå at det er galt når ens egen egoisme er bra for de som utsettes for den?

Jeg er også litt skeptisk til dette med sykdom. Er hundene virkelig så mye sykere i dag enn før? Eller er det bare det at vi bruker mer penger på dyrlege, og at vi vet mer om dyrs helse og diagnostiserer ting som før ville gått oss hus forbi? Vi fikk vår første hund for nesten 20 år siden, og bare siden den gang er det en helt annen kultur på dette med veterinærbesøk.

Jeg synes også at folk burde slutte å se ned på hunder som "bare" er til selskap. De fleste synes det er flott med blindehunder, men er det egentlig så mye viktigere enn at en helt vanlig familiehund uten spesiell trening trøster en tenåringsjente med selvmordstanker, og hindrer henne fra i å ta sitt eget liv kun med å være der? Og hva med den hunden som får eieren som er dårlig til bens til å komme seg ut å gå hver eneste dag? Eller hunden som er den eneste vennen et ensomt menneske har? Eller den som får eieren med depresjon ut av huset hver dag til de blir friske nok til å komme seg tilbake på jobb? Dette er ting som skjer hver eneste dag. Hundens hovedoppgave har forandret seg, men de har en like viktig jobb å gjøre i dag som før.

Et nydelig innlegg! 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er sant at fedme kan føre til mye lidelse og sykdom, men fedme kommer av et for høyt matinntak. Den lyse labradoren er ikke genetisk feit. Den har spist for mye, rett og slett. Dersom den hadde fått rett mengde mat så ville den kunne vært like slank og fin som den første du linket til. Og hvis den lyse hunden får valper, så vil ikke de bli feite med mindre eier gir dem for mye mat.

Nå høres det ut som jeg forsvarer feite hunder, men det er absolutt ikke det jeg gjør. Jeg blir lei meg av feite hunder, for jeg synes det er så trist at eierne som er så glad i hundene sine ikke tar tak i det og gir hunden et ordentlig hundeliv med lek og løping og fri bevegelser, uten alle sykdommene som følger med fedme. Men det er et eierproblem, ikke et avlsproblem.

Det andre du sier er jeg også enig i, men jeg mener det ikke er noe nytt. Hvor mange hunder tror du ble avlet på med HD før man kunne teste for det? Kanskje den svarte labradoren hadde blitt utelukket fra avl i dag på grunn av skjult helseproblematikk man ikke kunne teste for den gang. Bedre diagnostiseringsverktøy og mindre terskel for å oppsøke veterinær betyr at man oppdager flere syke dyr enn før, selv hvis dyrene er like friske, eller friskere enn i gamle dager.

Den første er nok litt lettere bygd enn nr to, men utenom det er jeg enig med deg.

Jeg har selv en normalvektig Labrador, og han er fra utstillingslinjer. Og jeg ser at både han og foreldrene er tyngre bygd enn hunden på bilde nr 1. Likevel er slekta i flere generasjoner brukt i både jakt og lydighet, og det viser at Labradoren fortsatt er dugende til arbeid. Jeg trener selv jakt og lydighet med min, og han egner seg godt til å jobbe. Jeg har ikke noen problemer med å holde han slank og i form, selv om han er glad i mat. Han får også godbiter og bein i tillegg til maten sin. Det er som du sier et eierproblem om hundene blir overvektige. Det handler om både mat og mosjon.

Samtidig synes jeg avlen av Labrador har gått i feil retning. De er blitt kortere i beina og bredere i brystet, og det er gjerne kortbeinte hunder i "godt hold" som vinner på utstilling. Det er gjerne disse som avles på videre, og det er disse som blir tatt bilde av. Vi er mange som har labradorer, og som fint klarer å holde dem slanke og fine. 

• Liker 1
Skrevet

Den første er nok litt lettere bygd enn nr to, men utenom det er jeg enig med deg.

Jeg har selv en normalvektig Labrador, og han er fra utstillingslinjer. Og jeg ser at både han og foreldrene er tyngre bygd enn hunden på bilde nr 1. Likevel er slekta i flere generasjoner brukt i både jakt og lydighet, og det viser at Labradoren fortsatt er dugende til arbeid. Jeg trener selv jakt og lydighet med min, og han egner seg godt til å jobbe. Jeg har ikke noen problemer med å holde han slank og i form, selv om han er glad i mat. Han får også godbiter og bein i tillegg til maten sin. Det er som du sier et eierproblem om hundene blir overvektige. Det handler om både mat og mosjon.

Samtidig synes jeg avlen av Labrador har gått i feil retning. De er blitt kortere i beina og bredere i brystet, og det er gjerne kortbeinte hunder i "godt hold" som vinner på utstilling. Det er gjerne disse som avles på videre, og det er disse som blir tatt bilde av. Vi er mange som har labradorer, og som fint klarer å holde dem slanke og fine. 

Først og fremst, tusen takk!

Og du har helt rett. De har ikke lik bygning, jeg bare svarte på dette rundt overvektproblemet som ble nevnt. Jeg er helt elendig til å skille bygning på andre raser enn min egen, spesielt når en av dem er så godt polstret at det ikke er så lett å se fasongen.

Jeg synes også det er veldig mye grums i avlen. Det kommer det alltid til å være, uten at jeg mener at vi skal slutte å bry oss.

Denne tråden synes jeg nesten blir litt vanskelig, for jeg får ikke helt med meg om TS snakker om hundeavl og negative følger av menneskestyrt avl på hunder, eller om det er etisk med hundehold. Oversikten fikk meg til å tenke det første, men innholdet ser ut til å omhandle det andre, og det er to ganske forskjellige temaer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...