Cata Skrevet 6. januar 2006 Forfatter #961 Del Skrevet 6. januar 2006 Jeg har fått en "sønn"!!! Dvs. jeg er blitt SOS fadder til en 10-årig gutt i San Salvador. José heter han. Blir morsomt å følge litt med der. Dessuten har jeg fått vaskemaskin og tørketrommel i hus, så nå skal helga tilbringes med å vaske (mens jeg leser til eksamen såklart). I den store sammenheng er det viktigere å støtte José, men jeg gleder meg over de nære ting også . Det ble ikke fullt så trangt på badet som jeg hadde fryktet, så jeg greier nok å venne meg til vaskesøylen etterhvert. Gutta som kom med tingene vatret og rigget og monterte, så jeg trengte ikke skru på krana engang. Måtte derimot skru den av, for aldri i verden om jeg lar den stå åpen når maskina ikke er i bruk. Jeg har respekt for vann. I kveld skal jeg på avskjedsfest for Avtroppende Sjef. Blir nok god mat og (alkoholfri) drikke. Stedet vi skal holde til ligger litt avsides, så jeg vil helst være selvforsynt hva transport angår. Men det gjø'kke no'. Jeg drikker uansett lite alkohol, så det blir ikke noe savn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 7. januar 2006 Forfatter #962 Del Skrevet 7. januar 2006 Ny vaskemaskin testes! Den er rar. Det må jo bli tørrvask av dette her, for den tapper jo nesten ikke inn vann??? Det bare "sildrer" inn. Mulig nye maskiner skal være sånn? Det var jo vann nok til den gamle, og jeg har sjekket at slangen ikke ligger i klem eller har knekk, og kranen står på full åpning. Får se hvordan det går - hvis klærne blir rene og såpefrie, så er det vel riktig da. For de blir jo våte, det er bare det at jeg ikke ser vann i trommelen. *nervøs Cata - uvant med moderne vask* Den er i hvertfall langt mer stillegående enn den gamle og det er et pluss. Og ingen jump under sentrifugeringen. Det lover bra. Jaja, skal gå og sette på kaffetrakteren og lese gjennom resten av pensum i kursboka, så får jeg se litt på oppgaver og øvinger utover dagen. Kommer nok tilbake hit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 7. januar 2006 Forfatter #963 Del Skrevet 7. januar 2006 Nå er det sjeldent mye rene klær her . Jeg har hygget meg med "vask & tørk" i hele dag - innimellom eksamenslesinga. Helt typisk eksamenssyndrom det der. Sjelden er husarbeid så gøy som når man skal lese. Men i dag var det faktisk moro. I tillegg til det som måtte vaskes, så tok jeg noen hauger med sånn "halvskittent" tøy - bukser som har vært brukt til pent en gang eller to osv. Fant mye sånt når jeg bare begynte å lete. Er råimponert over tempoet. Denne maskina vasker jo på halve tida av det den gamle gjorde. I butikken sa de at moderne program bruker kortere tid, rett og slett fordi klærne er mindre skitne nå enn før. Vi bytter oftere nå. Det stemmer nok, når jeg tenker etter. Det beste med det hele er at håndkletørkinga gikk så fort. Frotté suger jo til seg vann (det er faktisk litt av poenget med håndklær ) men det gikk forbausende fort å tørke. Nå er jeg av dem som bedriver gjenbruk av badehåndkle etter dusj. Det kommer jeg fortsatt til å gjøre, men byttefrekvensen øker nok litt nå ja, når jeg vet jeg kan få vasket og tørket dem på et blunk. Forøvrig var det en fin fest i går kveld. Nesten alle kom, så vi var 19 stykker til bords. Minuset var at det ble servert sjømat, og jeg er ingen stor elsker av skalldyr. Men jeg fant litt røkt laks og kryddermakrell, så jeg ble god og mett jeg også. Og så ble vi sittende og prate (og drikke) og hygge oss til noen av gutta sloknet. Mannfolk og drikking! Kan ikke begripe at godt voksne mannfolk gidder drikke så de mister all kontroll og sovner i en krok. Det var det en som gjorde. Til vanlig er han en veldig hyggelig fyr, men når han drikker blir han helt håpløs og attpåtil tåler han ikke alkohol. Han blir full etter omtrent 2 ølflasker. Sørget for å snike meg ut før det almenne oppbruddet. Ville ikke risikere å måtte ta med meg et par av de verste "vrakene" i min bil. Fikk med meg en passasjer, men det er en av dem som for det første vet å stoppe når han har fått nok, og for det andre oppfører han seg som folk. Da er det ikke noe problem å være sjåfør, men fri å bevare meg for å ta med sørpefulle, kranglevorne karer som truer med å spy ut hele bilen - uten at de registrerer det en gang. Men for all del - dette var unntakene. De fleste ble bare blide og hyggelige og pratsomme. Fikk spørsmål om hvordan jeg opplevde å være eneste dame blant 18 menn og jeg kikket uforstående på ham som spurte: "Jeg skjønner spørsmålet men ikke problemet??" Jeg er så vant til å være sammen med bare menn at jeg har rett og slett sluttet å tenke over det. Jeg er på fest med kolleger. Punktum. At det tilfeldigvis bare er menn tenker jeg overhodet ikke på - før jeg får et sånt spørsmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 8. januar 2006 Forfatter #964 Del Skrevet 8. januar 2006 Kjeeeeder meg. Burde lese til eksamen, men føler egentlig at jeg har bra kontroll. *ut og gå tur i stedet?* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 8. januar 2006 #965 Del Skrevet 8. januar 2006 Ble det en bra tur ut? Leser du til eksamen nå da? Jeg hadde også planer om å gå ut en tur, men kjenner at det ikke blir noe av. Er litt på siden av meg sjøl i dag her jeg sitter - men så sov jeg jo til langt på dag da, så det har vel sin naturlige forklaring. Så morsomt med ny vaskemaskin og tørketrommel. Jeg kan heller ikke se noe vann i min maskin som jeg kunne i den forrige. Men tøyet er vått når jeg tar det ut, så det er vel nok da. Reint blir det jo også. Nå for tiden trenger vi jo nesten bare å skylle opp tøyet vet du, for vi blir jo ikke møkkete i den forstand. Ha en fin dag, Cata - vær flink å lese nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 8. januar 2006 Forfatter #966 Del Skrevet 8. januar 2006 Usj, fullt sammenbrudd i lesinga. Da jeg hadde bladd meg gjennom oppgavene for de 5 første kapitlene og oppdaget at jeg kunne svare på de fleste på strak arm så ga jeg opp. Klarer ikke motivere meg. Og det hjalp selvsagt ikke da jeg så på en tidligere eksamensoppgave som jeg har fått tilsendt, at det er (eller var) lov å bruke læreboka som hjelpemiddel på eksamen. Hvis det gjelder i morgen også så ligger jeg iallfall godt an. I sånn omtrent 8 av mine yrkesaktive år så har jobben grenset litt opp mot dette faget, så man har da noe praktisk erfaring... I stedet har jeg moret meg med å flagre med tarotkortene utover kvelden. (Nei, jeg spådde ikke eksamensresultatet.... ). Laget middag har jeg også gjort, og det ble en liten spasertur tidligere på dagen. Tror jeg velger å se på det som om jeg har samlet krefter til eksamen, jeg . Og så har jeg shinet vasken . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 9. januar 2006 Forfatter #967 Del Skrevet 9. januar 2006 Altså.... Kjærlighetssorg, trist, deppa, knasker antidepp osv. ......men bytter jobb i fin stil, samt avlegger en 5 timers eksamen på 2 timer!!!! Eller på 1 time og 45 minutter for å være nøyaktig. Kan noen forklare meg hodet mitt??? Det henger jo ikke på greip i det hele tatt. Tøff dame? Eller dum? :klø: Finner vel ut av det når sensuren faller, for jeg synes unektelig det virker skummelt med den racertida på eksamen, men jeg svarte på alle spørsmål og tror ikke jeg svarte så veldig galt på noe heller. Om jeg svarte nok vil jo vise seg, men det ble 7 tettskrevne sider, så helt galt kan ikke det heller ha vært. Begynte klokka 10 og klokka 12 var jeg ute av skolebygningen, mens eksamensvakta sto forvirret igjen og lurte på hva som hadde skjedd. Jeg lurte litt jeg også for å være ærlig. Det har hendt før at jeg har hatt en time eller så igjen av eksamenstida, men ikke 3 timer!!! På vei hjem passerte jeg frisør som tilfeldigvis hadde "drop-in" timer i dag, så jeg droppet like gjerne inn. Så ikke noe poeng i å dra på jobb for jeg hadde skrivekrampe i tillegg til at jeg var ganske matt i hjernen. Sveisen begynte se ut som om den trengte en fix. Nå er jeg nyklippet og fin. Rufsefrisyre à la godt gammeldags lykketroll. Vellykket dag, tror jeg..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 9. januar 2006 Forfatter #968 Del Skrevet 9. januar 2006 Kan noen komme og rydde vekk jula mi??? Skufferydding har medført at jeg fant noen gamle lys jeg kunne brenne opp, men de er gule og det ser temmelig merkelig ut blant alle julegreiene. Ergo: Ut med jula. Men jeg gidder ikke det styret i kveld. Får bli i løpet av uka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 9. januar 2006 #969 Del Skrevet 9. januar 2006 Gratulerer med ny, fin rufsesveis. Rydde vekk jula di? Tja, hadde det kjedelig nok med min egen igrunnen og er glad for at det er lenge til neste gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 10. januar 2006 #970 Del Skrevet 10. januar 2006 Godt at eksamen er over. Du kunne vel stoffet godt nok, så det er forklaringen til at det gikk så fort. Du var jammen produktiv på den tiden. 7 sider er ikke ille. Ønsker deg en god dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 10. januar 2006 Forfatter #971 Del Skrevet 10. januar 2006 Hmm, hva gjør jeg nå? Har så smått begynt å se meg om etter nye nettkurs. Lurer på om det neste kan bli voksenpedagogikk? Det er jo temmelig mange som må omskolere seg en gang eller to i livet og noen må undervise også . Dessuten kan jeg ha bruk for litt pedagogikk i den jobben jeg har også, så det vil uansett ikke være helt bortkastet. Får vente til jeg får eksamenskarakteren først, før jeg bestemmer meg. Kurs koster penger, så jeg får vel vente til neste lønningsdag uansett. Nå er kontoen litt reduseret etter vaskemaskinutskeielsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mora di Skrevet 11. januar 2006 #972 Del Skrevet 11. januar 2006 Hei Cata! Grattis med vel overstått eksamen! (håper vi). Det har sikkert gått greit, og jeg er enig med Bettie, du kunne det sikkert gått nok. Nettkurs? Tja, kanskje det er en ide etterhvert.... da vet jeg hva jeg vil lære mer om, men vet ikke om det er noen sånne kurs....Får kanskje finne ut av det. Og grattis med ny vaskesøyle, det er moro å fornye seg innimellom. Sender deg en pm jeg!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 11. januar 2006 Forfatter #973 Del Skrevet 11. januar 2006 Jula er ute!! Med ivrig coaching fra mysan ble juletre og pynt rigget ned og stablet "på loftet" i påvente av neste jul. Burde feid over gulvene også, men håper på bedre vær sånn at jeg kan få hivd ut matter og rye til lufting i mens. Prøver jeg på det nå, så tror jeg mattene havner hos naboen! Det blååååååser. Det ser ikke så galt ut - kun et par avrevne "barnåler" fra plasttreet. Og så ligger juleduken igjen på stuebordet. Skal ta den når jeg vasker til helga. Den er rød, men garantert nissefri, så den utgjør ingen etterjulskatastrofe. Tror til og med jeg fikk med meg alle smånissene i år. Vanligvis pleier jeg glemme en og annen, med det resultat at de havner i et skap og ikke kommer fram året etter - for da har jeg glemt hvor jeg la dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 12. januar 2006 #974 Del Skrevet 12. januar 2006 Hun brukte drøyt 38 minutter på å få det juletreet vekk - jeg vet det, for jeg satt her med stoppeklokke. Ja, hjemme hos meg selv altså, med Cata på msn. Flinke Cata - da var jula ute av huset hos deg også! Deilig å ha fått den unna ikke sant? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 12. januar 2006 Forfatter #975 Del Skrevet 12. januar 2006 Nja. Deilig, men også litt tomt i den kroken der juletreet sto. Det gir sånt et behagelig lys. Lurer på om jeg må ofre noen kroner på en "koselampe" som jeg kan ha i det hjørnet. Trenger ikke ha noen dyr lampe, men en som gir et litt dempet lys der. Hmm, får tenke på å ta en liten shoppingutflukt på lørdag. PS. Det var ikke bare juletreet som røk ut, det var ymse smånisser og annet dill også . (Og det sier jeg naturligvis for å høyne inntrykket av effektivitet enda litt mer....) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 12. januar 2006 #976 Del Skrevet 12. januar 2006 Grattis med vel overstått eksamen (får vi håpe!) Jula er borte hos deg også, ja. Savner alle nissene og juletreet og sånn jeg nå, men. Under ett år til neste gang! Hehe. Du får ha en finfin kveld, da. Sjekk ut pedagogikken du. Det kan jo brukes til mange ting! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 12. januar 2006 #977 Del Skrevet 12. januar 2006 Det er hyggelig å pynte til jul, men det er helt ok å hive den ut også. Jeg pleier også å finne en nisse eller en engel eller noe sånt når alt er pakket bort. Så også i år. Skal få dem oppi en jule-eske i løpet av helgen. Voksenpedagogikk er slett ikke et dumt studiområde. Det kan brukes til så mangt. Og som du skriver - det blir stadig behov for omskoleringer, interne skoleringer og etter-og vidreutdanning for voksne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 13. januar 2006 Forfatter #978 Del Skrevet 13. januar 2006 Effektiv! Definitivt effektiv. Da jeg kom hjem fra jobb så hadde regnværet holdt seg vekk såpass lenge at verandaen var tørr. Dermed ble det bare til at jeg slengte fra meg handleposen og lempet ut det jeg kunne finne av ryer og matter. Så var det fram med tørrmoppen for å jage hybelkaniner. Nå er gulvene kaninfri, og mattene kom inn akkurat før de første regndråpene dumpet ned. For en gangs skyld klarte jeg å lure værgudene. Grepet av rengjøringstrang ble det til at jeg byttet sengetøy også (hah - ville egentlig bare ha en god unnskyldning for å vaske og tørke det som lå på....). Dette var den ultimate tørketrommelprøven, for sengetøy er det som er verst å ha hengende til tørk på stativ. Det tar sånn plass. Prøven ble bestått, for nå er det rent, tørt og lagt inn i skapet. Må vel tørke litt støv i vinduskarmer og på bordflater også, men det får jeg ta i morgen når det er dagslys. Greit å se hva jeg gjør... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luise Skrevet 13. januar 2006 #979 Del Skrevet 13. januar 2006 Hei hei Cata God helg ønskes av en nyklippa å nyfarget Blondine :smilejente: :smilejente: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 14. januar 2006 Forfatter #980 Del Skrevet 14. januar 2006 Litt effektiv i dag også. Bohus har forsynt meg med "spikre på" filtknotter (etter tips på hus og hjem forumet) så nå har jeg reddet kjøkkengulvet fra limsøl og kliss. (Dessverre ble det med hjem et par nyyyydelige sandfarvede håndklær som jeg absolutt ikke har bruk for . Har noen sett selvdisiplinen min? ) Konstaterte også at jeg har en meget møkkete liten bil. Gørreføre har gjort den om til en rullende sandhaug, så jeg kostet på en 129 lapp på nærmeste bensinstasjon og fikk vasket vekk gørra. Det holder i allfall over helga hvis jeg ikke kjører. Mens jeg sto og ventet på tur så kjørte mannen forbi, og jeg kan konstatere at jeg ennå ikke er hjerteklappfri. Heldigvis var det en kollega som sto foran meg i køen så vi sto og pratet slik at jeg ikke kunne la meg merke med noe. Men det er da forbasket at jeg ikke snart kan slutte å føle... Etter 6 mnd. burde det begynne å gå over . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg