Gå til innhold

Tillatelse bilder


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei!

Visste ikke om det skulle postes under hobby eller internett. Fant ut at den passet kanskje best her?

Spørsmålet er som følger:

Når man reiser verden rundt, tar man gjerne mange bilder. Som regel tar man bilde for å fange stemningen/plassen man er. Ofte vil det da være (ukjente) mennesker på bildet.

Må man få tillatelsen deres for å bruke de? Som f.eks. man vil prøve seg som amatørfotograf, legge de ut på en nettside, ta de med i en bok e.l.

Altså bruke de mer enn til privatbruk. Nå snakker jeg ikke om bilder hvor personene er i senter av bildet, men mange bilder, så vil folk være lett gjenkjennelige. Eller kanskje ja, til og med av personer; f.eks. nærbilder av dansegrupper i sving.

Noen som er fotograf eller bokutgiver eller webdesigner eller amatørfotograf?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til privat bruk er det helt i orden å bruke bilder av fremmede.

Til pressebruk er det lov å publisere bilder av personer uten samtykke, dersom bildet har en relevans for nyhetsformidling.

Til kommersiell bruk er regelverket mye strengere. Da må du tilladelse til bruk fra personer som kan gjenkjennes på bildet.

Av en eller annen grunn beskytter denne loven kun norske statsborgere.

Hvorfor det er slik er jo en helt annen diskusjon, men tror jeg har svart på det du spør om nå :-)

Lykke til som fotograf-spire!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke noe med offentlige steder også? At folk på offentlige steder ikke er beskyttet mot å bli tatt bilder av - siden de er på et offentlig sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Er det ikke noe med offentlige steder også? At folk på offentlige steder ikke er beskyttet mot å bli tatt bilder av - siden de er på et offentlig sted?

Synes jeg har hørt noe sånt, i allefall dersom de er i en stor forsamling. (F.eks gatebilde av Karl Johan. Litt vanskelig å be alle om tillatelse + ingen er "hovedperson")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke noe med offentlige steder også? At folk på offentlige steder ikke er beskyttet mot å bli tatt bilder av - siden de er på et offentlig sted?

Dette kommer inn under pressebruk av bilder.

Komersiel virksomhet er veldig strengt. Da skal du ha tilladelse til bruk av bildene. Dette er en beskyttelse vi alle har. Tenk om du ble fotografert på gaten, og bildet ble brukt til å reklamere for noe du ikke ønsket å assosieres med?

Pressebruk er ok, annen komersiel bruk er ikke lov uten samtykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer inn under pressebruk av bilder.

Komersiel virksomhet er veldig strengt. Da skal du ha tilladelse til bruk av bildene. Dette er en beskyttelse vi alle har. Tenk om du ble fotografert på gaten, og bildet ble brukt til å reklamere for noe du ikke ønsket å assosieres med?

Pressebruk er ok, annen komersiel bruk er ikke lov uten samtykke.

Men nå snakker trådstarter hverken om å bruke bildene til i sammenheng med presse eller kommersielt, men om å legge dem ut på nettet. Hvordan blir det da med rettighetene? Eller for eksempel i kunsterisk sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Takk for svar alle sammen! :-)

Vel, det var jo med tanke på å legge ut på nett, men også det å bruke bildene i bøker og evt små utstillinger. Som sagt er tema "reiser". Mennesker, samfunn, kultur fra hele verden.

Jeg synes nemlig grense for hva som er kommersiell bruk er vag. Bøkene skal jo selges, men bilder på nett og utstillinger (ikke mine) er ikke til salgs. Men nå kan jeg jo prøve meg på lovdata igjen, men det er ikke så lett å lete etter paragrafene når du ikke vet hvor alle ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kontakte faggrupper, f.eks innen foto eller kanskje frilansfotografer som driver over ulike sjangere? Mange er villig til å hjelpe om de får en hyggelig email og de vet svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en del av jobben min :-)

Her har du paragrefen fra åndsverksloven kapittel 6.

§ 45c.

Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når

a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,

B) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,

c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,

d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller

e) bildet brukes som omhandlet i § 23 første ledd tredje punktum eller § 27 andre ledd.

Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår.

Av dette kan du lese at å legge ting på din egen hjemmeside for å promotere deg som fotograf er ok. Å utgi bok derimot er ikke like enkelt. Avsnitt c) er gjenstand for personlig tolkning. Dette prakriseres ofte i forhold til hvor gjenkjennelig personen er i bildet.

Det er all grunn til å følge forsiktighetsprinsippet her. Erstattninger har vært utbetalt til folk som kjenner sine rettigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar igjen! :-)

Har tatt kontakt med en amatørgruppe, men svaret var litt vagt. (Men takk for tips Possum)

Men fikk jo så godt svaret på spørsmålet her. Takk for fyldig svar Snuppelure (nå vet jeg at jeg kan konsentrere meg om åndsverkloven), og takk for link gjest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...