AnonymBruker Skrevet 23. november 2015 #21 Skrevet 23. november 2015 Du kan si til ham at du skal ha mulighet til å spare det samme beløpet som han betaler i avdrag på huset. Da får du en sparekonto som buffer om det ryker. Disse pengene skal ikke brukes til ferie og forbruk. Med en sånn avtale kan han ikke ta mer i husleie enn at du har mulighet til å spare så mye som han betaler i avdrag. Anonymkode: 16162...8a3 1
Eliza Doalot Skrevet 24. november 2015 #22 Skrevet 24. november 2015 Jeg er i utgangspunktet ikke negativ til at en samboer for en periode betaler leie til partneren sin. Jeg ser heller ikke problemet i at denne leien går til å dekke eiers lån. Man må betale for å bo, og det er i prinsippet eiers rett å fastsette leien og disponere det han får inn.I denne saken forstår jeg likevel veldig godt at TS steiler. Jeg hadde blitt utrolig såret om mannen jeg så frem til å dele livet med ikke inkluderte meg i en sånn plan, hverken praktisk eller økonomisk.Jeg ser flere anbefaler å kompensere ved å sette penger på konto. Nå er det vel ingen av oss som kan spå om fremtiden, men historisk sett hadde det vært langt fra like lønnsomt som å eie bolig. Skulle jeg aksepetert å ikke være medeier i boligen min måtte jeg hatt mulighet til å kjøpe en leilighet eller et hus på egen hånd, sånn at jeg også hadde muligheten til å få verdistigningen på eiendom.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2015 #23 Skrevet 26. november 2015 TS; Samboer har nå sagt at han må se hva jeg skal betale han, for han må først vite hvor mye han selv skal betale i avdrag hver mnd. Jeg sa ifra om at jeg kommer IKKE til å betale 50/50 da jeg ikke tjener på dette. Jeg ser at noen nevner en buffer konto, det er hvertfall kjekt å ha hvis det blir slutt og man sitter uten tak over hodet. Jeg vet også at hvis vi tenker en del år frem så vil min samboer og han søster arve delen av huset foreldrene eier. Da blir min samboer nødt til å kjøpe sin søster ut, noe jeg vet han ikke vil ha kapasitet til å gjøre, mens søsteren der imot har nok midlene til å kjøpe han ut. Dette har nok ikke så mye å si nå per dags dato. Jeg forstod også at moren til min samboer skal stå som eier på hans del så han sparer 75k. Hva vil det bety i evt senere tid ved salg/kjøp? Jeg føler bare st ting blir litt ufortsigbart mår man har planer sammen. Så er han den som sikrer seg ved å eie. Så jeg vil jo vurdere og spare en del for å få til et lån hvor jeg evt kan leie ut, bare sånn at jeg har noe som er mitt.(noe som sikkert ikke skjer, da man får lite i lån når man er en person)Nei det er mye å tenke på rundt dette Anonymkode: e7923...3ec
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå