Gå til innhold

Vennepresanger

glaciera

Anbefalte innlegg

Altså pr presang. Jeg synes mellom 50 og 200 er OK, avhengig av hvem det er og hva jeg finner. Men det blir ofte veldig mye penger på gaver sammenlagt, og vi har ikke så fryktelig god råd.

Helt ærlig, kors på halsen ti kniver i hjertet:

blir du glad for hjemmelagede gaver? Hva slags hjemmelagede gaver synes du det er fint å få og hvilke er kjipe? Se nå bort ifra at du selvsagt er glad for å bli husket og tenk på hvor mye glede du får av selve gjenstanden :wink:

Hvis jeg skal lage gaver iår blir det trolig spiselige ting som chutney, biscotti, marsipan med cognac og frukt/nøtter, og sånn. Er det OK?

(Jeg er ganske flink til å lage sånt, da, og folk blir generelt veldig glade for å få invitasjoner til oss...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir glad for alt som ikke forventes at du henger opp på veggen/setter fram. Mange kritiserer meg for dette, men jeg er ikke så veldig interesert i å få et håndmalt glass for å "pynte opp" hyllene mine.

Men - praktiske hjemmelagde gaver som såpe/godteri/hjemmestrikkede votter/sokker etc setter jeg veldig pris på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også med dette. jeg har mange venner å skulle gi gave til, men økonomien er ikke så god..

Sier meg enig med chica, jeg er glad for alt som ikke forventes at henges opp eller settes fram. jeg er en minimalist og er ikke glad i alle småting som står i vinduer, på bordet eller henger på veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Enig.

Sånt det ikke forventes at settes frem til pynt.

Votter, godter og brukesting er helt flott!

Men sånne kuponger man gir.

"Gavekort" på kino eller barnevakt er noe som bare ville havnet i en skuff.

Men hver sin smak... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En venninne av min mor, har så lenge jeg har levd, (og det er over tjue år), gitt bort den samme julegaven: en hjemmelaget tradisjonell britisk julekake - tung som bly - og helt uspiselig. :hoho:

For å si det sånn: I begynnelsen var kaken til bry, for den kunne liksom ikke kastes, så den ble bare oppbevart....til påske :ler:

Men nå er det nærmest blitt en sånn juletradisjon å ha morro med å vitse om den kaken..."har den kommet enda?" osv. I fjor var det ekstra spennende, for da ankom ikke kaken før 2. juledag (den pleier å komme før julaften). Også er det morro å innvie nye familiemedlemmer (les: min kjæreste) i denne litt spesielle jule-spenningen.

Morsomst av alt, er at kjæresten min er den første vi har funnet, som faktisk liker kaken! :hoho: Så nå er den etter over tjue år blitt verdsatt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Chica, jeg blir også kjempeglad for hjemmelagede gaver, men vil ikke at det skal være forventet at dette står utstilt til enhver tid. Hver sin smak og så videre. Hjemmelagede spiselige gaver er bare nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et år hadde en veldig god venninne av meg ganske dårlig råd - så vi fikk en flott invitasjon til middag hos henne når økonomien var litt bedre - synes den type gaver er kjempeghyggelig. Liker også hjemmelagde gaver som er nyttige eller spisbare - og enig i at malte glass o.l som oftest ikke er etter min smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Revenka

Jeg liker hjemmelagede gaver. Min søster pleier å lage stearinlys av honning, kjempelekkert. Så lager hun såpe. Ordentlig koselig å få, og noe man bruker slik at man kan få påfyll året etter.

Jeg har tenkt til å lage sukkertøy/drops og gi til venner og slekt i en fin pose. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starinlys, såpe, sukkertøy, konfekt, sokker, votter osv, altså ting som kan brukes, er ideelle julegaver for min del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Jeg er litt splittet på dette med hjemmelagede gaver. Ofte kan jeg få følelsen av at tanken bak gaven er å ha gitt noe som koster minst mulig tid/penger/omtanke, men at mange mener at "alt som er hjemmelaget er fint og omtenksomt".. Hvilket det faktisk ikke er alltid..

Setter heller ikke pris på hjemmelaget konfekt og marsipan, er sikkert sær, men syns det er litt ekkelt med godteri man ser fingermerkene til de som har laget det.

Men bevares, mange hjemmelagede gaver ligger det både tid, arbeid og omtanke bak. Og det er veldig hyggelig å få slike gaver.

(Har man dårlig råd, så hvorfor ikke gi bort en juleblomst? De koster ikke mye, men er en fin oppmerksomhet som de aller fleste blir glad for!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er kos med hjemmelagede gaver. Er ikke flink til det selv, men har blant annet fårr strikkede nisser og andre julepyntting og de har jeg fremme hver jul.

Er ikke så glad i å få pynteting. Ikke alle som vet hva vi liker, og da føler du at du må ha det fremme uansett siden du har fått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt lei av hele julestyret nå som jeg ikke er barn lenger og det ikke er barn i familien heller. Det er selvfølgelig koselig med julemiddager og pepperkaker og ild i peisen og alt det der, men mesteparten av desember er jo bare en eneste stor kjøpeorgie. Kjøper ikke vennegaver, vi er enige om at det ikke er noe poeng i å blakke oss selv ytterligere på å bytte gaver som oftest er ting vi ikke trenger eller får særlig glede av. Hjemmelagede gaver blir jeg faktisk veldig glad for, spesielt om det er lagt ned mye arbeid og omtanke bak. Det huskes, er som regel orginalt og ganske personlig. Jeg hatet det før. Så begynner vel å bli "voksen" eller hva de kaller det (Huff).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig, kors på halsen og ti kniver i hjertet:

Nei, jeg liker ikke hjemmelagede gaver. Alt som er spiselig kastes umiddelbart, jeg spiser ikke mat som ikke jeg vet helt sikkert åssen er laget, kaker fra fex kakelotteri går i søpla her.....

Såper ville jeg aldri brukt, jeg har ørlitegranne sensitiv hud så det kommer ikke på tale.

Det eneste jeg har satt pris på som var hjemmelaget var bryllupsgaven fra min søster, et broderi (som var "bestilt av bruden") og de andre tingene hun har brodert bl a til ungene, pluss alt mamma syr, strikker og broderer til oss.

Alt annet av hjemmelagede ting, så sant det ikke er fra ungene så klart, er for meg ubrukelig. Sånn er det bare.

Jeg kjøper bare julegave til min aller beste venninde, og vi gir for ca 400 kroner til hverandre. Men vi kjøper ikke til hverandres barn, da....

Så gir vi symbolske gaver på jobb, til de som er på samme avdeling, for ca en femtilapp.

Ellers gir jeg kun til familie og de aller nærmeste naboene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv blir jeg glad for det aller meste som er hjemmelaget. Det være seg spiselig eller ikke. Jeg er ikke så fryktelig glad i nips, men om ei veninne hade lagd en fin duk, eller noen fine lys så hadde jeg blitt kjempeglad. Snop er også kjærkomment. :oops: :ler:

Selv bruker ikke hverken jeg eller veninna mi så mye penger på gaver til hverandre. Jeg har studielån å leve på, og hun har en sønn å forsørge. Men 50-200 kroner blir det nok alikevel.

Selv tenker jeg å kjøpe noe hun kan bruke til seremoniene sine. (Hun er paganist) Så det blir vel røkelse, stearinlys eller annet hun trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker både å få og lage hjemmelagede gaver. De er mer personlige, dessuten legger man ned noe av seg selv i gaven!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg hadde blitt veldig glad for de fleste hjemmelagde gaver. Med mindre det er pynteting som må stå framme på hylla. Der er det fullt fra før.

Hjemmelagde gaver jeg ville satt pris på:

*Håndkler med brodert pynt,

*hjemmestrikkede skjerf, votter, sokker, luer etc.

*Brodert bokmerke har jeg fått en gang, og det er en kjempekoselig liten venninnegave som faktisk kan brukes.

*Hjemmelagde lys og såper ville jeg takket pent for og vært glad for.

*Hjemmelagde julegodter hadde også falt i smak her.

*Vevd løper til salongbordet eller vevde putetrekk til sofaputer har jeg fått før, og de var også kjempefine.

Dere som skriver at dere ikke vil ha godteri andre har lagd. Hva gjør dere når dere er borte hos andre? Ikke alltid man vet helt hvordan maten har blitt laget da...

Ingeline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker stort sett ikke å få hjemmelagde gaver, da spesielt ikke ting man forventer skal "vises frem",.. (mat kan man jo alltids kaste,..)

(Gaver fra lillesøster og min nevø er selvfølgelig alltid velkommen,..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i å få og gi hjemmelagde gaver, det ligger mye mer energi og omtanke i en hjemmelaget ting enn en kjøpt, selv om nye ting selvfølgelig er fint det også :roll:

Ifjor ga vi feks. album med bilder av junior til svigers og moren min, og de er fremeles glade for det og kikker i det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

nei vil ikke ha hjemmelagde gaver..ungene lager ting på skolen som blir satt stor pris på, og som står på utstilling i stuen(selv om svigermor synes at de ikke passer inn og vil plassere de i et mørkt skap, hun gjorde det når jeg ikke var til stede) Og alle vet at jeg er veldig kresen på pynteting,(må kjøpe selv).Det som vi ønsker oss er for eksempel sengesett (ensfarvet) og laken.Kjedelige gaver å få men de er så nyttige..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...