Gå til innhold

Skam på NRK


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Saken vil bli henlagt, men viktig med anmeldelser. Det vil stå på den anmeldtes utfyllende politiattest i en god del år.

Anonymkode: 790a0...20f

Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om, google anmeldser, bl annet man kan bli anmeld av overgriper igjen, for å tape saken, å så må betale overgriper flere hundre tusen kr, Og Ja det var i Norge.

Man være realistik  i dissse sakene,man må ikke anmelde,men man kan sende anonymt eller med navn til Kripos og varsle om den personen.  Hvis man skal anmelde må vite hva man går til, og er det riktig for deg, gjør det!

Men jeg er litt dritt lei av folk som utaller seg om ting de tydeligvis ikke har peiling på.

Anonymkode: af432...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Jallatralla skrev:

William er ikke douchen eller fuckboyen her. Han elsker faktisk Noora og vil ikke såre henne. 

 

LOL. Folk er jammen naive. Har dere glemt hvordan han behandlet henne? Glemmer man virkelig så fort?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ankara skrev:

LOL. Folk er jammen naive. Har dere glemt hvordan han behandlet henne? Glemmer man virkelig så fort?

Han har da ikke behandlet henne dårlig?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Jallatralla skrev:

Her er det jeg tror: Noora ble nok ikke dopa, men drakk veldig mye. Uansett så blacket hun ut. (Man kan blacke ut kun ved å innta vanlig alcohol også). Nico (og kanskje noen flere) utnyttet situasjonen, kledde henne naken og tok bilder av henne. Tror ikke de har gjort noe annet eller voldtatt henne, selv om det kanskje blir fremstilt sånn. (Men nå er det jo sånn at det å kle av folk for så å ta bilde av dem ligger i samme gata som voldtekt, så det er absolutt ikke bra) Da Nico snakket om William til Noora og fortalte hvor psyko han hadde vært gjennom oppveksten, snakket han egentlig om seg selv. Ja, William har banka folk og sånn, men det ER forskjell på å være en manipulerende psykopat og å være litt aggressiv. Han slo for å beskytte gutta sine.

Her er det jeg tror:

Noora var sint på William, drakk alkohol (for første gang?), og ble keen på Niko. KANSKJE hadde de sex.

Ja, hun blacka ut. Men nei, det er ikke voldtekt - hun var pådriveren (hvis det stemmer det Niko sier).

Syns det er fin linje mellom voldtekt og frivillig sex her. Men så kan man jo diskutere etikken i at en mann på 20 skjenker en jente på 16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Rosalie skrev:

Han har da ikke behandlet henne dårlig?

Nei, det er det jeg sier. Folk glemmer fort.

Han var en ASSHOLE mot både Noora og Vilde gjennom hele sesong 1 og starten av sesong 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Jallatralla skrev:

Er fortsatt ikke sikkert at Nico hadde sex med Noora (altså at han voldtok henne). Nico sier hva han vil. Noora var nok ikke kåt og slutty som han skal ha det til. Alt som kommer ut av kjeften på ham er BARE oppspinn, løgn og manipulerende bullshit. Jeg blir skikkelig frustert av å se på! Skulle ønske Noora turte å ta det opp med noen ASAP. Oppførselen til Nico og alt han skriver til henne og det nakenbildet er IKKE lovlig. 

Her er det jeg tror: Noora ble nok ikke dopa, men drakk veldig mye. Uansett så blacket hun ut. (Man kan blacke ut kun ved å innta vanlig alcohol også). Nico (og kanskje noen flere) utnyttet situasjonen, kledde henne naken og tok bilder av henne. Tror ikke de har gjort noe annet eller voldtatt henne, selv om det kanskje blir fremstilt sånn. (Men nå er det jo sånn at det å kle av folk for så å ta bilde av dem ligger i samme gata som voldtekt, så det er absolutt ikke bra) Da Nico snakket om William til Noora og fortalte hvor psyko han hadde vært gjennom oppveksten, snakket han egentlig om seg selv. Ja, William har banka folk og sånn, men det ER forskjell på å være en manipulerende psykopat og å være litt aggressiv. Han slo for å beskytte gutta sine.

William er ikke douchen eller fuckboyen her. Han elsker faktisk Noora og vil ikke såre henne. 

Btw, elsker at de også bruker musikken til Susanne Sundfør i denne serien her! Jeg er storfan av Ten Love Songs og blir kjempeglad når jeg hører sangene i SKAM :D

Jeg tenker sånn ca akkurat det samme som deg. Blir enda mer nysgjerrig på hva Mari sin rolle vil bli nå. Mange har jo håpet at hun passet på Noora og kunne fortelle at ingenting skjedde, men hun har jo vært vitne til at N blacka, ble kledd naken og lagt i senga, muligens også sett at hun ble fotografert (og forhåpentligvis ikke voldtatt), for så å sove i samme seng med henne og Nico. Så hva i alle dager...! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Noora-er-blitt-utsatt-for-et-seksuelt-overgrep-Uansett-om-hun-ble-voldtatt-av-Nikolai-eller-ikke--Kaveh-Rashidi-8466936.html

 

Nooras skyld og skam – og stillhet

Noora gjennomgår en normal reaksjon i etterkant av et overgrep. Hun er full av angst og frykt, viser økt irritasjon og sinne, og er selvfølgelig veldig lei seg. Det er velkjent, som ved de fleste traumer, at offeret ofte sitter igjen med slike følelser.

Dessverre virker det som at Noora, lik mange overgrepsofre, også skammer seg og føler en viss skyld for situasjonen hun «satte seg selv i». Årsakene til en slik reaksjon er mangfoldige, men effekten er entydig: Det gjør vondt verre for ofre som Noora.

Fordi Noora drikker og «bare» blir tafset på, havner handlingene til Nikolai i en moralsk gråsone for mange, noe det ikke burde gjøre
Noora har ikke fortalt om hendelsen til venner, og skam- og skyldfølelse er to av de viktigste årsakene til dette. Til tross for at Noora har sunne holdninger og et sterkt nettverk, holder hun, som mange i samme situasjon, hendelsen skjult. 
 
 
 
 
Hvis Noora hadde blitt voldtatt uten å ha drukket ville situasjonen vært annerledes, fordi det da er mer aksept i samfunnet for at handlingen utelukkende er Nikolai sin skyld. Fordi Noora drikker og «bare» blir tafset på, havner handlingene til Nikolai i en moralsk gråsone for mange, noe det ikke burde gjøre.
 
 

To grunnleggende utfordringer

Skam speiler to grunnleggende utfordringer knyttet til seksuelle overgrep:

For det første må overgrep forebygges. Til dette kreves økt kunnskap og sunnere holdninger på et individnivå – noe Nikolai mangler.

Likevel, det enorme skillet vi har mellom overgrep med og uten penetrering undergraver alvorligheten det enkelte offeret kan føle ved et seksuelt overgrep.

Videre er det belastende for de som har opplevd overgrep, og det kan føre til flere overgrep.

 

Det er beundringsverdig at manusforfatteren lar seriens sterke protagonist gjennomgå et overgrep. Det viser at overgrep kan skje med alle kvinner og at selv de antatt sterkeste kan få livene sine ødelagt av det.

 

Anonymkode: af432...613

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, ankara skrev:

LOL. Folk er jammen naive. Har dere glemt hvordan han behandlet henne? Glemmer man virkelig så fort?

Hva var det W gjorde mot N som var så utrolig forferdelig a? Han var frekk mot Vilde og lekte med følelsene hennes, men han har jo faktisk forklart at han var lei at hun hang på ham hele tiden. Kan du nevne noe som var så ASSHOLE? At han ikke fortalte Noora om Nico? Ser ikke helt hva W har gjort mot N som er så grusomt forferdelig.

Endret av Jallatralla
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jallatralla skrev:

Hva var det W gjorde mot N som var så utrolig forferdilig a? Han var frekk mot Vilde og lekte med følelsene hennes, men han har jo faktisk forklart at han var lei at hun hang på ham hele tiden. Kan du nevne noe som var så ASSHOLE? At han ikke fortalte Noora om Nico? Ser ikke helt hva W har gjort mot N som er så grusomt forferdelig.

Syns det er trist at mange unge fans, og mange her inne glemmer så fort. Han har løyet til henne gjentatte ganger, forført og manipulert henne gang på gang og tilslutt bedrevet vold mot andre. Med andre ord: En typisk badboy.

Mitt tips: Han kommer til å dumpe henne så snart han har fått henne i seng. Sånn han gjorde med de fleste jentene i sesong 1, inkludert Vilde.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ankara skrev:

Syns det er trist at mange unge fans, og mange her inne glemmer så fort. Han har løyet til henne gjentatte ganger, forført og manipulert henne gang på gang og tilslutt bedrevet vold mot andre. Med andre ord: En typisk badboy.

Mitt tips: Han kommer til å dumpe henne så snart han har fått henne i seng. Sånn han gjorde med de fleste jentene i sesong 1, inkludert Vilde.

Han har løyet for å beskytte henne mot Nico. Han var voldelig fordi den andre gjengen hadde banket opp flere av kompisene hans når det egentlig var William de var ute etter. Hvordan har han manipulert henne? Han pushet skikkelig på for å få henne med på date, men hun var jo i sin fulle rett til å si nei? Hun løy jo hun også, når hun sa at Eskild ikke var hjemme og at hun derfor måtte overnatte hos William,

Anonymkode: c095c...505

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ankara skrev:

Syns det er trist at mange unge fans, og mange her inne glemmer så fort. Han har løyet til henne gjentatte ganger, forført og manipulert henne gang på gang og tilslutt bedrevet vold mot andre. Med andre ord: En typisk badboy.

Mitt tips: Han kommer til å dumpe henne så snart han har fått henne i seng. Sånn han gjorde med de fleste jentene i sesong 1, inkludert Vilde.

Først og fremst: jeg er ikke naiv og jeg er ikke en av de unge fansene. Jeg er voksen og vet godt når folk oppfører seg som en drittsekk. William er ikke uskyldig, det er han ikke. Jeg har ikke glemt hva han sa til Vilde i første sesong eller at han har løyet. Han har kanskje vridd litt på sannheten ja, men han har ikke løyet for å være drittsekk. Det er ikke bare bare å fortelle om den drittfamilien han har. DESSUTEN har han fortalt Noora sannheten senere. Kan du gi meg eksempel på manipulasjon? William har jo ikke manipulert Noora. Det er det Nico som gjør. 

Tviler på at W er en sånn en som bare dumper Noora når han har brukt SÅ lang tid på henne. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I relasjonen mellom W og N er jo HAN tydelig hele veien på hva han føler om henne. HUN derimot, vingler. Forteller ham hele tiden hvor kjip han er, overnatter når hun ikke måtte, for så å være sur igjen neste gang de møtes. Og det har nok heller ikke vært for å manipulere, bare at hun var fast bestemt på å ikke bli sammen med han, men så ble hun forelsket. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En som manipulerer bruker skjulte metoder for å oppnå det h*n vil. Dette er gjerne fordi manipulatoren vet at den h*n prøver å manipulere ikke vil gi h*n det h*n ønsker ved at h*n bare er åpen, ærlig og direkte. Det er snakk om blant annet løyn og usaklig informasjon som gjerne har et litte drypp fra virkeligheten i seg slik at det kan virke troverdig for personen som manipuleres.

Godt eksempel: Nico forteller Noora at William er voldelig og psykisk sjuk. Dette kan virke logisk for Noora fordi William jo faktisk har vist en litt voldelig side. Nico bruker en virkelig sannhet, forstørrer den og overdriver det på en måte som andre lett kan falle for.

William har jo ikke en sånn kontroll på Noora. Hun klarer helt fint å stå på sitt uten å la seg kue av Williams ønsker. Hun har ikke latt ham overtale henne til å ha sex. Han fikk heller ikke overtalt henne om at volden var helt ok. Her fikk Noora viljen sin og bestemte at de skulle ha en pause. Noora blir ikke manipulert av William selv om hun er forelsket i ham. Hva er det du mener er manipulasjon fra Williams side? 

Endret av Jallatralla
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ankara skrev:

Her er det jeg tror:

Noora var sint på William, drakk alkohol (for første gang?), og ble keen på Niko. KANSKJE hadde de sex.

Ja, hun blacka ut. Men nei, det er ikke voldtekt - hun var pådriveren (hvis det stemmer det Niko sier).

Syns det er fin linje mellom voldtekt og frivillig sex her. Men så kan man jo diskutere etikken i at en mann på 20 skjenker en jente på 16.

Jeg syns det er rart at man kan se en serie så forskjellig. At du syns William nærmest er en psykopat, mens du mener Noora var skyld i det som skjedde med Nico. Det er selvsagt legitimt å ikke like de samme rollefigurene, men det virker som du ser denne serien veldig annerledes enn mange andre. Du syns det er trist at seere "lar seg lure av William", men jeg syns det er ganske grufullt at du kan legge skyld på Noora i det som kan ha vært et overgrep (dvs om noe faktisk skjedde). Hva slags signal er det til unge jenter? Det vil jeg si er mye verre enn om man mener en rollefigur velger feil kjæreste.

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hele tiden vært imot William og "Noorhelm", men William har tatt seg mye opp gjennom denne sesongen. Jeg tviler ikke ett sekund på at han faktisk er så glad i Noora som han sier. Det er null sjangse i havet for at det er løgn og lureri. Og selv om jeg snart tipper over til å like W, så betyr det ikke at jeg har glemt alle de kjipe tingene han har gjort tidligere. Han har null unskyldning for å være dust mot Vilde, og det å slå noen i hode med en flaske er laaangt ifra innafor, og noe som bør reflekteres mye over i ettertid (noe W nå også har gjort). Likevell så har han også mange gode kvaliteter. Også er han fortsatt er en unggutt som må finne sin plass i verden. 

Og som Julie Andem sa på NMD i dag: Karakterene deres har bevisst både gode og dårlige sider. Og det er bra at vi også diskuterer William sine dårlige sider/valg, for dette er noe han fortjener. 

Anonymkode: a63e4...b3f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, ankara skrev:

LOL. Folk er jammen naive. Har dere glemt hvordan han behandlet henne? Glemmer man virkelig så fort?

 

3 timer siden, ankara skrev:

Her er det jeg tror:

Noora var sint på William, drakk alkohol (for første gang?), og ble keen på Niko. KANSKJE hadde de sex.

Ja, hun blacka ut. Men nei, det er ikke voldtekt - hun var pådriveren (hvis det stemmer det Niko sier).

Syns det er fin linje mellom voldtekt og frivillig sex her. Men så kan man jo diskutere etikken i at en mann på 20 skjenker en jente på 16.

Jeg syns det er litt bemerkelsesverdig at du dømmer William for at han brukte Vilde for å bli kjent med Noora (det var da virkelig ikke så ille, og i hvert fall ikke i den alderen), mens broren til William, som helt tydelig er psykopat og fucka i hodet, forsvarer du og lar tvilen komme ham til gode. W har heller aldri behandlet Noora dårlig, så jeg forstår ikke hva du mener med "har dere glemt hvordan han behandlet henne?" Han har vist at han respekterer grensene til Noora. 

Hvorfor dette ikke var Noora sin skyld? Fordi broren skjenket henne, muligens heiv han også sovemidler i glasset hennes. Vi så fra klippet at han begynte å ta på henne. Noora fikk blackout og husker ikke noen ting, og i mens dette har skjedd, har han tatt til rette, uansett hva han har gjort, er det er ovegrep. Han har tatt av henne klærne og tatt bilder av henne mens hun sover/har blacket ut. 

Anonymkode: ca37e...e54

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ankara skrev:

Syns det er trist at mange unge fans, og mange her inne glemmer så fort. Han har løyet til henne gjentatte ganger, forført og manipulert henne gang på gang og tilslutt bedrevet vold mot andre. Med andre ord: En typisk badboy.

Mitt tips: Han kommer til å dumpe henne så snart han har fått henne i seng. Sånn han gjorde med de fleste jentene i sesong 1, inkludert Vilde.

Løy? Om hva da - at broren var i Stockholm? Var det så rart syns du? Forført og maniplurt? William har ikke tvunget Noora til noe som helst, hun er forelsket i ham og er like interessert som ham. Er det galt å like en person og prøve å oppnå kontakt med vedkommende? Nei, det var ikke en optimal måte å gjøre det på, men så ille var det uansett ikke. 

Anonymkode: ca37e...e54

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål: Hva er en "fuckboy"? Og er dette et ord norske folk (ungdom) faktisk bruker i dagligtalen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fuckboy er bare et annet ord for player eller rundbrenner. En drittgutt som leker med jenters følelser rett og slett.  Tror en del bruker det ja, men er ikke sikker at alle helt veit hva det betyr for det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...