Gå til innhold

Skam på NRK

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest BabyBlue
  missdior skrev (På 29.4.2016 den 9.07):

Jo,  det er sant. For å være litt kritisk så syns jeg at karakteren Noora er den som er minst realistisk. Hun sa jo til William at hun ble lei av Mjøndalen og flytta til Madrid,med trykk på jeg. Så virker som hun flytta alene. Og det er ikke helt vanlig at 12-13 åringer får lov til :P

Ekspander  

Noora var 15 da hun flyttet, så hvis det er godkjent av fylkeskommunen og skolen så er det en mulighet for å ta 10 klasse i utlandet :) Men det jeg synes er rart er at slike opplegg ikke er godkjent av lånekassen med mindre det er gjennom vgs, så da må foreldrene ha punget ut flere hundre tusen? Da tilsier det at foreldrene hennes gir henne økonomisk støtte, men ikke involverer seg på andre måter. Da skjønner jeg at hun er bitter, kan ikke være kjekt å føle seg kjøpt og betalt av egne foreldre. 

Men er viktig å huske på at skam teamet er ganske lite, det er bare en håndfull som arbeider med serien og den ble laget for å treffe mennesker i vgs alderen. De regnet sikkert ikke med at voksne mennesker med et mer realistisk syn på verden skulle sitte på sosiale medier og analysere serien :fnise: (Ja, jeg føler meg truffet, haha! :P). Jeg liker at drama og det sosiale fellesskapet mellom jentene er fokuset, men det merkes at bakhistorien til enkelte av karakterene enten har noen hull eller så er det fylt av oppbrukte klisjeer. MEN, det jeg synes er ganske interessant er hvor lite de involverer voksne figurer i skam. Foreldre er nesten ikke tilstede i det hele tatt, noe som stemmer godt overens med hvordan tenåringer ofte føler for å løsrive seg og leve gjennom venninner og kompiser og det sosiale miljøet på og utenfor skolen. Jeg tror det er derfor serien har blitt så populær med voksne også, det at man kan gjenoppleve vgs tiden og se ting på nytt gjennom øynene til tenåringer med forskjellige personligheter. Blir litt artig når det er karakterer man begynner å identifisere seg selv med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

rosiealex skrev (På 29.4.2016 den 8.45):

Er igjen veldig spent på hvor mye statestikken over norske personer med navnet "Noora" vil stige de neste 5-15 årene. Blir interessant å følge med på det. 

Ekspander  

Samtidig er dette f.eks et helt vanlig muslimsk jentenavn i Oslo.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

missdior skrev (På 29.4.2016 den 9.07):

Så virker som hun flytta alene. Og det er ikke helt vanlig at 12-13 åringer får lov til

Ekspander  

Hun var 15. Bodde der 1 år.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.4.2016 den 14.18):

Hvem tror dere Skam følger i sesong 3?

Anonymkode: 33e64...1c5

Ekspander  

Tipper på Vilde, men håper personlig på Sana eller Chris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lady skrev (På 29.4.2016 den 10.17):

Det synes jeg også! Skjønner ikke hvorfor hun heter Noora, ser bare merkelig ut :P

Ekspander  

Det er et helt vanlig navn der jeg kommer fra ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BabyBlue skrev (På 29.4.2016 den 11.34):

Noora var 15 da hun flyttet, så hvis det er godkjent av fylkeskommunen og skolen så er det en mulighet for å ta 10 klasse i utlandet :) Men det jeg synes er rart er at slike opplegg ikke er godkjent av lånekassen med mindre det er gjennom vgs, så da må foreldrene ha punget ut flere hundre tusen? Da tilsier det at foreldrene hennes gir henne økonomisk støtte, men ikke involverer seg på andre måter. Da skjønner jeg at hun er bitter, kan ikke være kjekt å føle seg kjøpt og betalt av egne foreldre. 

Men er viktig å huske på at skam teamet er ganske lite, det er bare en håndfull som arbeider med serien og den ble laget for å treffe mennesker i vgs alderen. De regnet sikkert ikke med at voksne mennesker med et mer realistisk syn på verden skulle sitte på sosiale medier og analysere serien :fnise: (Ja, jeg føler meg truffet, haha! :P). Jeg liker at drama og det sosiale fellesskapet mellom jentene er fokuset, men det merkes at bakhistorien til enkelte av karakterene enten har noen hull eller så er det fylt av oppbrukte klisjeer. MEN, det jeg synes er ganske interessant er hvor lite de involverer voksne figurer i skam. Foreldre er nesten ikke tilstede i det hele tatt, noe som stemmer godt overens med hvordan tenåringer ofte føler for å løsrive seg og leve gjennom venninner og kompiser og det sosiale miljøet på og utenfor skolen. Jeg tror det er derfor serien har blitt så populær med voksne også, det at man kan gjenoppleve vgs tiden og se ting på nytt gjennom øynene til tenåringer med forskjellige personligheter. Blir litt artig når det er karakterer man begynner å identifisere seg selv med. 

Ekspander  

Åh, det har gått meg hus forbi at hun var 15! Jeg så alle episodene på en dag, så kan være derfor jeg ikke husker alderen korrekt. Bare hang meg sånn opp i at hun flytta alene.  Jeg tror også foreldrene betaler. De har jo gode jobber, og var mest opptatt av hverandre, så at de casher henne ut er sannsynlig.

Forøvrig veldig enig med deg mtp voksenfigurer. Det er jo stortsett bare mammaen til Eva vi har "møtt" ordentlig?

Endret av missdior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ankara skrev (På 29.4.2016 den 14.22):

Samtidig er dette f.eks et helt vanlig muslimsk jentenavn i Oslo.

Ekspander  

Men Noora i skam er ikke muslimsk? skjønner ikke hvorfor jeg hang meg sånn opp i det, det bare irriterer meg litt. Er med i mange termingrupper rundt om kring, og det er så mange Emiil, Loouis osv at jeg blir gal, haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue
  AnonymBruker skrev (På 29.4.2016 den 14.18):

Hvem tror dere Skam følger i sesong 3?

Anonymkode: 33e64...1c5

Ekspander  

Jeg tror det er Vilde. Denne sesongen bygger jo opp til det med spiseforstyrrelsene hun så smått har fått problemer med og dramaet med William/Noora. Men jeg håper på Sana eller Chris. Sana er veldig mystisk og deler ikke så mye av seg selv, og Chris hadde vært artig. Men føler ikke at Chris sin karakter har nok substans ennå til at seerne blir interessert med mindre p3 teamet kommer på noe veldig spennende. Per nå er hun bare den morsomme som aldri fikk hooka med Isak :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

missdior skrev (På 29.4.2016 den 15.22):

Men Noora i skam er ikke muslimsk? skjønner ikke hvorfor jeg hang meg sånn opp i det, det bare irriterer meg litt. Er med i mange termingrupper rundt om kring, og det er så mange Emiil, Loouis osv at jeg blir gal, haha.

Ekspander  

Neida, men det er samtidig en helt vanlig skrivemåte på et navn. Det blir jo samme som Lukas/Lucas, Esben/Espen, Thomas/Tomas, Kristian/Christian osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BabyBlue skrev (På 29.4.2016 den 15.26):

Jeg tror det er Vilde. Denne sesongen bygger jo opp til det med spiseforstyrrelsene hun så smått har fått problemer med og dramaet med William/Noora. Men jeg håper på Sana eller Chris. Sana er veldig mystisk og deler ikke så mye av seg selv, og Chris hadde vært artig. Men føler ikke at Chris sin karakter har nok substans ennå til at seerne blir interessert med mindre p3 teamet kommer på noe veldig spennende. Per nå er hun bare den morsomme som aldri fikk hooka med Isak :P

Ekspander  

Håper også på Sana! Elsker at de har skrevet henne som intelligent muslimsk kvinne som sier mye klokt, det er ingen stereotyper her. Er også veldig interessert i hva hennes beef er med hijab gjengen haha. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ankara skrev (På 29.4.2016 den 15.53):

Neida, men det er samtidig en helt vanlig skrivemåte på et navn. Det blir jo samme som Lukas/Lucas, Esben/Espen, Thomas/Tomas, Kristian/Christian osv.

Ekspander  

Har aldri sett det før bare :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ClickB4it
  Tapas skrev (På 29.4.2016 den 17.13):

Håper også på Sana! Elsker at de har skrevet henne som intelligent muslimsk kvinne som sier mye klokt, det er ingen stereotyper her. Er også veldig interessert i hva hennes beef er med hijab gjengen haha. 

Ekspander  

Heeelt enig! Den greia der tente en liten gnist av et håp i meg om at det kanskje blir en Sana-sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 28.4.2016 den 12.23):

Vilde burde snart kommentere bildet William la ut på insta? 

Anonymkode: 152fb...a53

Ekspander  

Hva heter han på instagram?

Anonymkode: a8169...9b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte selvfølgelig å se Skam midt i eksamenstiden og klarte ikke å stoppe før jeg hadde sett alt så langt :laugh: 

Gleder meg til ny episode i kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tre minutter igjen til det slippes på nrk-tv!! WUHU. Hadde satt på opptak på t-wee, men det gikk noe annet da, med noe unger. Stod det skulle gå SKAM, but no.. Så nå er jeg spent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vackra skrev (På 29.4.2016 den 19.21):

Skuffa, er dette alt vi får i dag? :fnise:

Ekspander  

Tenkte det samme! Hadde håpet på noe litt saftigere jentedrama enn det der. :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...