Gå til innhold

Skam på NRK

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo fakta. Husker da jeg studerte i Oslo. Rosa-ene og Mari-ene i klassen snakket høyt om både det ene og det andre, mens jeg hang med første- og andre generasjons innvandrere og de andre norske som ikke passet med de blonde norsk.. :P vi snakket ikke om helgas fyllesex for å si det sånn...

Men selvfølgelig er ikke alle norske sånn. Men treffer ikke noen fra et annet land som er sånn (ikke engang den canadiske utvekslingsstudenten). Har du sett nordmenn på charter? Gammel som ung er de på fylla allerede i Gardermoen, and don't even get me started on when they arrive 😅

Nordmenn finner sin forlystelse i alkohol og sex fordi vi har så lite bekymringer i livet at vi må lage drama. Fact.

Anonymkode: ae4c5...237

Det er ikke fakta at kun nordmenn er sånn. Har du sett svensker? Briter? De er ikke noe bedre de. Syns det er et paradoks hvordan fordommer mot mislimer skal slås ned på mens fordommer mot nordmenn er helt ok..

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
13 minutter siden, Maleficenta skrev:

Men de sier jo ingenting. 

Dette er en tv-serie, ikke en lydbok. Vi SER at de er utilpass, folk skjønner såpass uten at de trenger å si det rett ut.

Anonymkode: dc85c...3bc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, Maleficenta skrev:

Det er ikke fakta at kun nordmenn er sånn. Har du sett svensker? Briter? De er ikke noe bedre de. Syns det er et paradoks hvordan fordommer mot mislimer skal slås ned på mens fordommer mot nordmenn er helt ok..

Jaja, så klart. Det gjelder de å, særlig briter. Men nå snakker vi om norske vs innvandrere i Norge.

Syns det er å være litt vel i offerrollen om du tror fordommer mot muslimer slås ned på, men ikke nordmenn. Nordmenn er en jævla majoritet i landet som tror de har rett til å tvinge alle andre til å være likens som de selv. OG tror at de er entitled til å bo i et av våre rikeste land uten å hagjort en damm shit for det!

Mvh ikke  norsk,  men fra Norge.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PseudonymBruker

Skikkelig karakterbrist at (tidligere) smarte Noora oppgir passordet sitt på den måten. Ikke bare til Sana, men høyt så hun Pepsi Max-jenta får det med seg. Usannsynlig!

At Sana kutter kontakten med Yousef virker derimot karaktermessig plausibelt. Det er håpløst naivt da, når hun føler det hun gjør. Man kan ikke bare skru av følelsene. Og på toppen av det hele virker det som om hun har planer om å "servere han" til Noora siden han nå ikke lenger er aktuell for henne p.g.a. religion. Det kommer ikke til å gå bra for Sana.

Tenk så mye som kunne løst seg på en elegant måte dersom karakterene i Skam hadde lært seg å snakke med hverandre om vanskelige følelser, istedet for å rote det til med elendige valg og lite gjennomtenkte handlinger. Men det hadde blitt lite drama av det og kjedelig tv... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, Maleficenta skrev:

Tror ikke han akkurat var uenig i den holdninga

Det er bare spekulasjoner og fordommer.

Anonymkode: 8a3be...fc6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ingenting2
9 timer siden, Maleficenta skrev:

Det er høyst normalt at tenåringsjenter lar være å si noe. Jeg var den eneste som turte, og jeg fikk svi for det mange ganger også. Du kan tenke og syns mye rart, men være forsiktig med å si noe. Om du ikke er sterk nok til å tåle det som eventuelt kommer tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:
  Vis skjult innhold

Det er blitt lekket et bilde fra innspillingen, der det er slåsskamp mellom Elias sin gjeng og Magnus og de (ser det ut som). Kanskje noe drama med Vilde..? Ligger på SKAM-gruppa på fb.

Potensiell spoiler, ikke les dersom du ikke vil ha noe anelse om hva som skjer videre..

Anonymkode: 6d00e...65c

Kommentar til spoiler, ikke les om du ikke vil bli spoilet.

Spoiler

Jeg har sett de samme bildene, og jeg er skikkelig nervøs for hva som er greia. Men jeg tror i hvert fall at de som klager på at det er lite som skjer kommer til å få nok action etter hvert. 
Nå lurer jeg bare på når det smeller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Maleficenta skrev:

Kanskje fordi nordmennene er i overtall og fordi fordommene mot muslimene er langt mer alvorlige og større? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal det skje noe i Skam denne sesongen?
Jeg har mistet engasjementet.
Synes Sana og Noora er så kunstige når de snakker, og historien er for kjedelig....

Anonymkode: 4f27c...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jaja, så klart. Det gjelder de å, særlig briter. Men nå snakker vi om norske vs innvandrere i Norge.

Syns det er å være litt vel i offerrollen om du tror fordommer mot muslimer slås ned på, men ikke nordmenn. Nordmenn er en jævla majoritet i landet som tror de har rett til å tvinge alle andre til å være likens som de selv. OG tror at de er entitled til å bo i et av våre rikeste land uten å hagjort en damm shit for det!

Mvh ikke  norsk,  men fra Norge.

Nordmenn er majoritet i landet, men i verdenssammenheng er nordmenn en ørliten minioritet. Vi burde verne om norsk kultur siden det er så utrolig få av oss. 

Du er virkelig på bærtur hvis du tror at Norge har blitt rike av seg selv. Det handler om en mentalitet som bygger på sosialdemokratiet - at vi jobber og deler. Det er mange land med store naturressurser som ikke evner å bygge opp et velfungerende land - hvor kriminalitet, stor urettferdighet og korrupsjon råder. Det er ikke oljen som har gjort oss rike. Vi kunne latt kun et fåtall personen sitte med hele profitten fra oljebransjen, men det var ikke slik vi valgte å gjøre det. 

Det virker som du har mye å lære om dette landet. 

Anonymkode: 26b03...697

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sparks skrev:

Kanskje fordi nordmennene er i overtall og fordi fordommene mot muslimene er langt mer alvorlige og større? 

Enig. Syns det er helt på trynet å sammenligne disse tingene. Fordommer er jo generelt ansett som negativt fordi det gjør livene til folk vanskeligere. Hvilke negative konsekvenser får det for nordmenn i Norge i dag at de utsettes for en generalisering om at de liker alkohol og sex, og snakker høyt om det? Så å si ingen. Vil påstå at det er langt verre å bli mistenkt for å være kvinneundertrykkende, ekstremt konservativ, en terrortrussel og en som ikke deler majoritetens verdier utelukkende på grunnlag av tro eller etnisitet. Hvis man ikke ser denne forskjellen så tror jeg at man bare ikke vil forstå.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal det skje noe i Skam denne sesongen?
Jeg har mistet engasjementet.
Synes Sana og Noora er så kunstige når de snakker, og historien er for kjedelig....

Anonymkode: 4f27c...e2e

Enig. Tror problemet er Noora. Det er ikke for å være slem, men hun er kanskje den dårligste skuespilleren på hele settet. Hun klarer ikke formidle troverdighet like bra som de andre. Men ellers også enig - siste uke har vært kjedelig, men kanskje det vil smelle i kveld? Er det i kveld ballen virkelig skal begynne å rulle?

Anonymkode: 26b03...697

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare spekulasjoner og fordommer.

Anonymkode: 8a3be...fc6

Hvorfor er det fordommer? Det er jo ikke slik at han tar avstand fra disse holdningene, men bringer det opp når søsteren gjør noe som minoritetsjenter ikke skal gjøre. Da kan en anta at han ikke er uenig i disse meningene uten at det handler om fordommer. 

Anonymkode: ca37e...e54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, Maleficenta skrev:

De sier ikke noe fordi det er Sana sin sesong og at hendelsene vises fra Sanas synsvinkel, så enkelt er det. :) Hvis de hadde hatt med en lignende scene i sesong 2 så er jeg sikker på at Noora hadde kommentert noe lignende.

Poenget ditt om at de norske jentene fremstilles som en parodi på partyjenter faller litt på sin egen urimelighet. Noora har tidligere også hatt litt moraliserende tendenser og f.eks. uttalt at hun ikke skulle ha sex før hun giftet seg. På samme måte var Sana aktivt med på å overtale Noora til å ha sex med William, så så sort-hvitt er det ikke.

Den som virkelig er en parodi her er jo Vilde.

Anonymkode: bc177...098

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, 365vinter skrev:

Enig. Syns det er helt på trynet å sammenligne disse tingene. Fordommer er jo generelt ansett som negativt fordi det gjør livene til folk vanskeligere. Hvilke negative konsekvenser får det for nordmenn i Norge i dag at de utsettes for en generalisering om at de liker alkohol og sex, og snakker høyt om det? Så å si ingen. Vil påstå at det er langt verre å bli mistenkt for å være kvinneundertrykkende, ekstremt konservativ, en terrortrussel og en som ikke deler majoritetens verdier utelukkende på grunnlag av tro eller etnisitet. Hvis man ikke ser denne forskjellen så tror jeg at man bare ikke vil forstå.

Vel, jeg er ikke enig med deg. Jo, enig i at fordommer er en uting og noe vi burde jobbe for å motbevise, MEN det går begge veier. Det er jo mange muslimske land som har fordommer mot de vestlige landene og mye handler om løssluppenhet, at kvinner som er frigjorte og kler seg som de vil, fortjener å bli anstatet og voldtatt, at kvinner som blir voldtatt er medskyldig, etc. Dette er alvorlige ting som kvinner utsettes for. 

Anonymkode: ca37e...e54

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De sier ikke noe fordi det er Sana sin sesong og at hendelsene vises fra Sanas synsvinkel, så enkelt er det. :) Hvis de hadde hatt med en lignende scene i sesong 2 så er jeg sikker på at Noora hadde kommentert noe lignende.

Poenget ditt om at de norske jentene fremstilles som en parodi på partyjenter faller litt på sin egen urimelighet. Noora har tidligere også hatt litt moraliserende tendenser og f.eks. uttalt at hun ikke skulle ha sex før hun giftet seg. På samme måte var Sana aktivt med på å overtale Noora til å ha sex med William, så så sort-hvitt er det ikke.

Den som virkelig er en parodi her er jo Vilde.

Anonymkode: bc177...098

Jo men det vanlige hadde jo vært at istedet for å reagere ned at ooj dette var awkward, vi skiftet samtaletema. Så hadde de sagt ja enig. Vi trenger ikke vite alle detaljer liksom. En god venn burde jo forsvart sana når vilde sier. Jeg skjønner du er seksuelt frustrert fordi du ikke kan ha sex osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sparks skrev:

Fordommer er ikke greit uansett hvem som er i flertall eller fåtall. Syns fordommene vi møter er like alvorlige

Endret av Maleficenta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå må det vel snart skje ett eller annet snart.. Denne uka har vært ganske kjedelig.. Venter på klipp og håper på noe action. Ikke Noorasutring over William, eller at Sana bruker Noora for å komme over yousef og at det bare blir snakk/mas dem imellom.... 

Anonymkode: 97bb1...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...