Gå til innhold

Skam på NRK

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå var ikke poenget å finne når de ikke brøt med fordommer, men når de gjorde det. Du mente at serien ikke hadde brutt med noen fordommer, da kom jeg med et eksempel. 

Anonymkode: ca37e...e54

Må korrigere meg selv: det er kanskje ikke riktig å bruke ordet "fordommer" fordi mange av disse tingene står i koranene som troende-muslimer følger. Det er vel heller riktigere å si at det finnes unntak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mattie16
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje derfor vi ser Evak kline støtt og stadig, fordi det ikke vil bli denslags action med Sana?

Anonymkode: ed13c...99a

Det blir i så fall veldig feil.. Det blir litt som; "Ok, vi skjønner at du ikke kan gjøre slike dristige scener, så vi tar gjerne støyten". Satt på spissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
48 minutter siden, hvit.rose skrev:

Kanskje feil å tenke sånn, men jeg tror ikke denne sesongen blir spesielt banebrytende, og det er pga hun som spiller Sana. Hun er åpenbart såpass religiøs selv at hun bruker hijab hele tiden. Og da lurer jeg på; kan hun f eks kysse som skuespiller? Eller klemme, kjærtegne, osv. Og vil ikke hun ha motforestillinger mot å utfordre for mye mot kultur og religion, som skuespiller?

Kanskje jeg har store fordommer, og dette ikke stemmer. Men det gjør at jeg stusser litt med denne sesongen.

Dersom det hadde vært en skuespiller fra et annet ståsted, så hadde jeg tenkt litt annerledes. 

Ikke misforstå, selvfølgelig kan man illustrere mange poeng uten å bruke virkemidlene jeg nevner. Men jeg synes det blir så rart når det ikke akkurat har manglet på kyssescener osv med de andre skuespillerne.

Og jeg kjenner det provoserer meg litt, at noen skal måtte spille "100%" med alle mulige kleine scener, mens andre slipper å måtte blottstille seg like mye. Det gjør noe med hvordan folk generelt fremstilles, og det er med på å forsterke forskjellene som mye spilles på i samfunnet.

men hvorfor skal hun gjøre utfordre islam?

ikke glem hvem som er avsender her. Hadde det vært greitt at NRK gjorde den første kvinnelige muslimske ungdomsjenteforbildet til en opprører mot islam? Det finnes mange unge muslimske jenter som er glade for å ha fått Sana som rollemodell, og ønsker kanskje mest en historie som illustrerer problemstillingene de møter i hverdagen, slik at de kan bli forstått bedre. Hvorfor skulle løsningen være å utfordre islam, når den like gjerne kan være å utfordre "oss andre"?

en historie om utfordring av islams verdier bør kanskje komme fra islam selv, og ikke fra NRK tenker nå jeg

Anonymkode: 696ce...28e

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde store forhåpninger til denne sesongen, men syns den er litt kjedelig.. Det skjer jo nesten ingenting. 

Anonymkode: 4c968...d26

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattie16
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med deg, tror heller ikke at sesongen blir "banebrytende" ettersom skuespilleren virker å være ganske religiøs og er tro mot hijaben - men nå er vel hele poenget å vise hvordan det er å være en ung mulimsk jente i et land som Norge. Ikke alle kaster hijaben og overser det sosiale presset som jentene i det muslimske miljøet kjenner på daglig. Dette skal jo vise hvordan hverdagen til en mulimsk jente er, både på godt og vondt. Blir spennende å se hva som skjer videre... 

Nå var ikke poenget å finne når de ikke brøt med fordommer, men når de gjorde det. Du mente at serien ikke hadde brutt med noen fordommer, da kom jeg med et eksempel. 

Det er sant. Men samtidig begrenser det veldig hvilken retning serien kan ta, og involveringen fra Sana sin side. Det gjør det litt mer forutsigbart på en måte. Men jeg får håpe de har noen sprell på lur som vi ikke klarer å forutse.🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Spoiler

Det er blitt lekket et bilde fra innspillingen, der det er slåsskamp mellom Elias sin gjeng og Magnus og de (ser det ut som). Kanskje noe drama med Vilde..? Ligger på SKAM-gruppa på fb.

Potensiell spoiler, ikke les dersom du ikke vil ha noe anelse om hva som skjer videre..

Anonymkode: 6d00e...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Raindrops
4 timer siden, Maleficenta skrev:

Jeg har sett skam og fått med meg de kvinnehatende holdningene til broren hennes allerede. Du er jente. Du får hat. Jeg er gutt. Jeg får ikke hat. Jeg bare slapper av...

Jeg husker kommentaren, men oppfattet den ikke som "kvinnehatende", mer som at han konstanterte realiteten for søskenparet i relasjon til andre muslimer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattie16
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

men hvorfor skal hun gjøre utfordre islam?

ikke glem hvem som er avsender her. Hadde det vært greitt at NRK gjorde den første kvinnelige muslimske ungdomsjenteforbildet til en opprører mot islam? Det finnes mange unge muslimske jenter som er glade for å ha fått Sana som rollemodell, og ønsker kanskje mest en historie som illustrerer problemstillingene de møter i hverdagen, slik at de kan bli forstått bedre. Hvorfor skulle løsningen være å utfordre islam, når den like gjerne kan være å utfordre "oss andre"?

en historie om utfordring av islams verdier bør kanskje komme fra islam selv, og ikke fra NRK tenker nå jeg

Anonymkode: 696ce...28e

Jeg sier ikke at den MÅ det, men at det hadde vært mer interessant om det stod mer åpent. Nå virker det jo helt usannsynlig.

Forøvrig ser jeg ikke problemet med at dette kommer fra NRK. Det jobber vel muslimer der, og folk med lignende bakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Raindrops skrev:

Jeg husker kommentaren, men oppfattet den ikke som "kvinnehatende", mer som at han konstanterte realiteten for søskenparet i relasjon til andre muslimer. 

Nei, en kan ikke si at det var en holdning broren hadde, men at han beskrev hvordan det muslimske miljøet "behandler" kvinner, altså at det er undetrykkende overfor kvinner. Jentene opplever sosial kontroll, noe guttene slipper å forholde seg til.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, hvit.rose skrev:

Kanskje feil å tenke sånn, men jeg tror ikke denne sesongen blir spesielt banebrytende, og det er pga hun som spiller Sana. Hun er åpenbart såpass religiøs selv at hun bruker hijab hele tiden. Og da lurer jeg på; kan hun f eks kysse som skuespiller? Eller klemme, kjærtegne, osv. Og vil ikke hun ha motforestillinger mot å utfordre for mye mot kultur og religion, som skuespiller?

Kanskje jeg har store fordommer, og dette ikke stemmer. Men det gjør at jeg stusser litt med denne sesongen.

Dersom det hadde vært en skuespiller fra et annet ståsted, så hadde jeg tenkt litt annerledes. 

Ikke misforstå, selvfølgelig kan man illustrere mange poeng uten å bruke virkemidlene jeg nevner. Men jeg synes det blir så rart når det ikke akkurat har manglet på kyssescener osv med de andre skuespillerne.

Og jeg kjenner det provoserer meg litt, at noen skal måtte spille "100%" med alle mulige kleine scener, mens andre slipper å måtte blottstille seg like mye. Det gjør noe med hvordan folk generelt fremstilles, og det er med på å forsterke forskjellene som mye spilles på i samfunnet.

Hvorfor i all verden trenger vi flere kysse eller "klemme gutter" scener i denne sesongen :( Det synes jeg vi har hatt ekstremt mye av tidligere, spesielt i sesong en og to... Dessuten tar vel Vilde/Magnus og Even/Isak seg av det :fnise:  

Nei, virkelig! Jeg ønsker meg en realistisk framstilling av hvordan det kan være å leve som en ung norsk moderne muslimsk jente. Sanas historie er vel så vidt jeg vet hentet fra en spesifikk jente fra Drammen. Og en sterkt troende muslimsk jente kysser og klemmer ikke på gutter før det virkelig er seriøst. Det rekker uansett ikke Sana og en eventuell gutt i løpet av de ukene som er igjen av sesongen. Jeg gleder meg veldig til fortsettelsen, mye kommer til å skje og det meste som har skjedd til  å er nok bare "oppladning".

Du spør om skuespiller Iman kan kysse og klemme som skuespiller. Det aner jeg ingenting om, men jeg antar at hun ikke vil ønske det. På samme måte kan andre skuespillere nekte å kle av seg foran kamera, eller de sier (selvfølgelig) nei til roller de ikke ønsker. Hva en muslimsk skuespiller kan og ikke kan gjøre vil sikkert ha en del med intensjonen bak å gjøre, og det må bli opp til hver og en å bestemme. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det var meningen at Sana skulle kysse og klemme på gutter så hadde de sikkert valgt en annen skuespiller fra begynnelsen av..

Anonymkode: 8a3be...fc6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde store forhåpninger til denne sesongen, men syns den er litt kjedelig.. Det skjer jo nesten ingenting. 

Anonymkode: 4c968...d26

Jeg håper og regner med at det kommer til å skje mye framover nå. Man trenger alltid litt forhistorie og oppbygging i starten av en serie/sesong. Og for å være ærlig gikk det litt trått enkelte ganger i de tidligere sesongene også.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, hvit.rose skrev:

Herregud. Generasjon Tråkket-på.. nordmenn altså.

Det er ingen som MÅ noe som helst.

Forøvrig så syns jeg at serien allerede har brutt med de "små" hverdagslige fordommene. Muslimsk jente som er medpå buss, og drar på fester. Mann som jobber i barnehage. En man har gått ut ifra er muslim, ikke er det..

Dere forventer de store opprørerne, men i realiteten er det ikke sånn. I virkeligheten forandrer kulturer, religion og samfunnet  (og samfunnets forventninger ) seg konstant.

Anonymkode: ae4c5...237

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mattie16
26 minutter siden, Trimsi skrev:

Hvorfor i all verden trenger vi flere kysse eller "klemme gutter" scener i denne sesongen :( Det synes jeg vi har hatt ekstremt mye av tidligere, spesielt i sesong en og to... Dessuten tar vel Vilde/Magnus og Even/Isak seg av det :fnise:  

Nei, virkelig! Jeg ønsker meg en realistisk framstilling av hvordan det kan være å leve som en ung norsk moderne muslimsk jente. Sanas historie er vel så vidt jeg vet hentet fra en spesifikk jente fra Drammen. Og en sterkt troende muslimsk jente kysser og klemmer ikke på gutter før det virkelig er seriøst. Det rekker uansett ikke Sana og en eventuell gutt i løpet av de ukene som er igjen av sesongen. Jeg gleder meg veldig til fortsettelsen, mye kommer til å skje og det meste som har skjedd til  å er nok bare "oppladning".

Du spør om skuespiller Iman kan kysse og klemme som skuespiller. Det aner jeg ingenting om, men jeg antar at hun ikke vil ønske det. På samme måte kan andre skuespillere nekte å kle av seg foran kamera, eller de sier (selvfølgelig) nei til roller de ikke ønsker. Hva en muslimsk skuespiller kan og ikke kan gjøre vil sikkert ha en del med intensjonen bak å gjøre, og det må bli opp til hver og en å bestemme. 

Jeg sier ikke at vi trenger slike scener, men at det er litt merkelig at noen skal måtte gjøre mange, og andre ikke. Som du selv skriver det: det kan de andre ta seg av.

Jeg synes ikke det er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattie16
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud. Generasjon Tråkket-på.. nordmenn altså.

Det er ingen som MÅ noe som helst.

Forøvrig så syns jeg at serien allerede har brutt med de "små" hverdagslige fordommene. Muslimsk jente som er medpå buss, og drar på fester. Mann som jobber i barnehage. En man har gått ut ifra er muslim, ikke er det..

Dere forventer de store opprørerne, men i realiteten er det ikke sånn. I virkeligheten forandrer kulturer, religion og samfunnet  (og samfunnets forventninger ) seg konstant.

Herregud da, jeg føler meg ikke tråkket på. Men dette er noe som provoserer meg, det må jeg få lov å si. 

Det er ingen som MÅ noen som helst nei. Men nå snakker vi om unge skuespillere her. Jeg reagerer på mange fremstillinger som blir gjort, selv om det er noe de "velger" selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattie16

Merker det er lett å bli misforstått her! Jeg personlig har ingen behov for slike intime scener, har ikke orket å se alle fra de andre sesongene engang.

Jeg reagerer på framstillingen som blir gjort, og da med slike scener. Og at det blir forsterket at "de norske" er slik, og de andre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
2 timer siden, Maleficenta skrev:

Jeg syns også serien setter norske veldig i bås. Ja det er en sel norske som er sykt opptatt av å drikke seg kanakkas og feste hele tiden men alle er ikke sånn. Og serien framstiller det og som at det er vanlig at norske jebter deler vulgært mye detaljer om sexlivet sitt, ved at det kun er Sana som reagerer på Vildes omtrent grafiske framstillinger av sexlivet sitt.

Kun Sana som reagerer?? Noora ser jo ut som hun er på vei til å spy ved et par anledninger, og de andre reagerer litt også.

Skuespillerne er unge ja, men de fleste over 20 så vidt jeg vet.

Anonymkode: dc85c...3bc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
49 minutter siden, hvit.rose skrev:

Jeg reagerer på framstillingen som blir gjort, og da med slike scener. Og at det blir forsterket at "de norske" er slik, og de andre ikke.

Men det er jo fakta. Husker da jeg studerte i Oslo. Rosa-ene og Mari-ene i klassen snakket høyt om både det ene og det andre, mens jeg hang med første- og andre generasjons innvandrere og de andre norske som ikke passet med de blonde norsk.. :P vi snakket ikke om helgas fyllesex for å si det sånn...

Men selvfølgelig er ikke alle norske sånn. Men treffer ikke noen fra et annet land som er sånn (ikke engang den canadiske utvekslingsstudenten). Har du sett nordmenn på charter? Gammel som ung er de på fylla allerede i Gardermoen, and don't even get me started on when they arrive 😅

Nordmenn finner sin forlystelse i alkohol og sex fordi vi har så lite bekymringer i livet at vi må lage drama. Fact.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kun Sana som reagerer?? Noora ser jo ut som hun er på vei til å spy ved et par anledninger, og de andre reagerer litt også.

Skuespillerne er unge ja, men de fleste over 20 så vidt jeg vet.

Anonymkode: dc85c...3bc

Men de sier jo ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Raindrops skrev:

Tror ikke han akkurat var uenig i den holdninga

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...