Gå til innhold

Skam på NRK

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Magnifiq
2 minutter siden, momo skrev:

Blir jo helt flau over meg selv, snart 38 år, og så engasjert i Skam. Sjekker denne tråden hele tiden, og inne og sjekker om de har lagt ut noe mer, flere ganger om dagen.

Håper virkelig Nora åpner seg for Eskild.

Da er vi to 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Rosalie skrev:

Tre...

*Fire

hvis ikke folk er med kan jeg anbefale fb-gruppen for skam 20+! Mange interessante diskusjoner der, døyver utålmodigheten min littegranne når jeg venter på neste oppdatering :P

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Belle de Jour skrev:

*Fire

hvis ikke folk er med kan jeg anbefale fb-gruppen for skam 20+! Mange interessante diskusjoner der, døyver utålmodigheten min littegranne når jeg venter på neste oppdatering :P

Me and you both... ;) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for Eskild!

Velger å tro at grunnen til at han ser Noora og tar tak i situasjonen er at han er eldre. Man kan vel ikke forvente alt mulig av jenter på 16, men syns det er trist å se på at både Sana og Vilde skjønner at noe er galt, men at ingen av dem sier eller gjør noe.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eskild altså. .. Du vet at du ikke må klare alt i verden alene... :grine::hjerte:

Anonymkode: 7f0b8...dbf

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nå må William ta med seg gitaren sin til Noora og spille litt Justin Bieber til henne, så kan de snakke sammen før de dreper Nikko :ironi:

Anonymkode: bbd6f...497

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis dette hadde vært i virkeligheten (noe som jo ikke er helt usannsynlig), ville det nok ha ødelagt forholdet mellom Noora og William. Evt. så måtte de to brødrene kutte all kontakt for alltid, og det er kanskje vanskeligere? Det ser jo ut til at begge bor i den leiligheten.

Jeg tror faktisk også at jenter i videregående hadde snakket med venninnene om dette. I barneskolen eller ungdomsskolen er det nok mer vanlig at man holder inne i seg hvis man har opplevd overgrep.

Og nå forstår jeg hvorfor serien heter SKAM - Noora føler skam når hun har opplevd overgrep. Overgriper fortsetter som før og har hatt en morsom kveld. Offeret sliter masse og kjenner på skammen. Det er jo helt feil at det er sånn, men ganske vanlig.

Anonymkode: cea55...4e8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er det mange fanatiske fans som ikke klarer å se Williams feil. Ikke rart at kvinner er i dårlige forhold når man ser på alle unnskyldningene for William her i tråden. Det verste er at de fleste her i tråden er godt over aldersmålgruppen. 

Anonymkode: 07b78...464

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Caroline91
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det mange fanatiske fans som ikke klarer å se Williams feil. Ikke rart at kvinner er i dårlige forhold når man ser på alle unnskyldningene for William her i tråden. Det verste er at de fleste her i tråden er godt over aldersmålgruppen. 

Nå er det ingen som sier at William er perfekt eller svigermors drøm, heller. Men, i alle fall jeg synes at det virker som han oppriktig er glad i og har følelser for Noora. Han har gjort feil ja, men Noora har jo vært oppriktig nedlatende mot han. Da snakker jeg ikke om deres første samtale i sesong 1 (for den var fult fortjent!), men flere ganger i sesong 2. Greit, det han gjorde på kjøkkenet den morgenen var virkelig drittsekk-oppførsel, MEN han hadde en veldig god grunn for det. Nico virker ikke god i det hele tatt, og hadde det vært meg hadde jeg nok oppført meg på samme måte. William er ikke vant til å ha følelser for noen, og når han først har fått det, er han selvfølgelig redd for at noen skal ødelegge det. Hele livet hans har han opplevd at folk svikter han, så selvsagt henger det litt igjen derfra. 

Jeg synes ikke noe om hvordan han oppførte seg mot Vilde, og mange andre jenter. Men, han går på vgs. Det er maaaange gutter som er sånn. Det betyr ikke at de ikke kan forandre seg. Jeg tror at han virkelig vil forandre seg for Noora, og jeg synes det blir feil å kalle noen for fanatiske fans for å se nettopp det. Nei, jeg forsvarer heller ikke det at han knuste en flaske i hodet på noen. Det jeg forsvarer er hans følelser for Noora, som jeg tror er oppriktig ekte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du fortelle med hva du mener med "Williams feil"? At han banka noen for å beskytte seg selv og vennene sine? At han leverte en hvit løyn til Noora fordi han ikke ville fortelle henne om familien sin? (Som han senere fortalte om). 

Fanatisk fan er jeg ikke. Jeg er klar nok i hodet til å se at William ikke er helt feilfri, men han er langt fra en "dårlig forhold"-fyr. 

Du må følge litt nøyere med i serien og slutte å stemple W som en badboy. Og vær så snill, lær deg forskjellen på en dårlig kjæreste og en som ikke er det. William har ingen grunn til å kødde bort forholdet til Noora nå. Han kjemper faktisk for henne. Jeg er dritt lei av å høre at vi som støtter William er naive fanatikere. Jeg er voksen, klar i hodet og VET forskjellen. Og nei, jeg har aldri vært i et dårlig forhold. Den diskusjonen her har vi jo akkurat hatt?! :dry:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
36 minutter siden, Caroline91 skrev:

Greit, det han gjorde på kjøkkenet den morgenen var virkelig drittsekk-oppførsel, MEN han hadde en veldig god grunn for det. Nico virker ikke god i det hele tatt, og hadde det vært meg hadde jeg nok oppført meg på samme måte. William er ikke vant til å ha følelser for noen, og når han først har fått det, er han selvfølgelig redd for at noen skal ødelegge det. Hele livet hans har han opplevd at folk svikter han, så selvsagt henger det litt igjen derfra. 

God grunn? At broren ikke virker "god", skal det forsvare å oppføre seg som en dritt? 

Skal man ikke forvente at norske gutter klarer å stand up for themselves and their girlfriends? Patetisk... finnes ingen unnskyldning å la seg kue av noen andre.

Noora har det bedre uten en sånn ryggradløs fyr og den psykopatiske broren. Takket være William sine hemmelighetskremmerier og løgner, er Noora sitt liv ødelagt. Voldtatt eller ikke; han har nakenbilder av henne. De klarte å knekke ei sterk og klok jente.

Anonymkode: ae4c5...237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

God grunn? At broren ikke virker "god", skal det forsvare å oppføre seg som en dritt? 

Skal man ikke forvente at norske gutter klarer å stand up for themselves and their girlfriends? Patetisk... finnes ingen unnskyldning å la seg kue av noen andre.

Noora har det bedre uten en sånn ryggradløs fyr og den psykopatiske broren. Takket være William sine hemmelighetskremmerier og løgner, er Noora sitt liv ødelagt. Voldtatt eller ikke; han har nakenbilder av henne. De klarte å knekke ei sterk og klok jente.

Anonymkode: ae4c5...237

Det var da voldsomt! Kanskje manusforfatterene har skrevet dette med vilje? Som en slags skrekk og advarsel til usikre jenter som forelsker seg? Herregud, det er en SERIE!! Skulle tro at du trodde det var en dokumentar av Noora. 

Anonymkode: bd18f...3a2

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tenker serieskaperne her peker på noe viktig: å se forbi det ytre. Ja, William har i serien oppført seg særdeles dårlig på mange måter, og det er lett å stemple han som en bortskjemt overklassegutt, men det er først nå vi får en forklaring gjennom Noora og hans relasjon til henne. Han kommer fra et ustabilt hjem hvor han tidlig har blitt overlatt til seg selv og prisgitt en eldre storebror med store, psykiske problemer. Det er som når man går mange mobbere i sømmene. Da viser det seg gjerne at mobbingen har en forklaring i familiære, sosiale forhold, som sjeldent er av den sunne sorten. Det forsvarer ikke handlingene, men det forklarer. 

Anonymkode: a1fed...186

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Caroline91 skrev:

Nå er det ingen som sier at William er perfekt eller svigermors drøm, heller. Men, i alle fall jeg synes at det virker som han oppriktig er glad i og har følelser for Noora. Han har gjort feil ja, men Noora har jo vært oppriktig nedlatende mot han. Da snakker jeg ikke om deres første samtale i sesong 1 (for den var fult fortjent!), men flere ganger i sesong 2. Greit, det han gjorde på kjøkkenet den morgenen var virkelig drittsekk-oppførsel, MEN han hadde en veldig god grunn for det. Nico virker ikke god i det hele tatt, og hadde det vært meg hadde jeg nok oppført meg på samme måte. William er ikke vant til å ha følelser for noen, og når han først har fått det, er han selvfølgelig redd for at noen skal ødelegge det. Hele livet hans har han opplevd at folk svikter han, så selvsagt henger det litt igjen derfra. 

Jeg synes ikke noe om hvordan han oppførte seg mot Vilde, og mange andre jenter. Men, han går på vgs. Det er maaaange gutter som er sånn. Det betyr ikke at de ikke kan forandre seg. Jeg tror at han virkelig vil forandre seg for Noora, og jeg synes det blir feil å kalle noen for fanatiske fans for å se nettopp det. Nei, jeg forsvarer heller ikke det at han knuste en flaske i hodet på noen. Det jeg forsvarer er hans følelser for Noora, som jeg tror er oppriktig ekte. 

Det er nettopp dette jeg mener. Dere viser til årsaker til hvorfor han oppfører seg slik og med det unnskylder oppførselen hans. Det er viktig å se på årsakssammenheng for hvorfor noen oppfører seg slik som de gjør, men det kan ikke bli en unnskyldning for dårlig oppførsel og at det da dermed er greit. Dette ser jeg gjentatte ganger her i tråden, og dette ser jeg også gjentatte ganger hos kvinner som forblir hos menn som ikke oppfører seg bra.

Å involvere seg med noen i den hensikt å forandre han er vel ikke det beste utgangspunktet. Ikke uvanlig blant kvinner, men her er det igjen mange som brenner seg. 

Jeg har overhodet ikke skrevet at hans følelser for Noora ikke er ekte. Det er jo ikke det jeg kritiserer fanmassen for å mene. Jeg synes det er mange her som er blendet av bildet de har av William og relasjonen mellom William og Noora til at de ikke klarer å se den dårlige oppførselen han utviser. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nettopp dette jeg mener. Dere viser til årsaker til hvorfor han oppfører seg slik og med det unnskylder oppførselen hans. Det er viktig å se på årsakssammenheng for hvorfor noen oppfører seg slik som de gjør, men det kan ikke bli en unnskyldning for dårlig oppførsel og at det da dermed er greit. Dette ser jeg gjentatte ganger her i tråden, og dette ser jeg også gjentatte ganger hos kvinner som forblir hos menn som ikke oppfører seg bra.

Å involvere seg med noen i den hensikt å forandre han er vel ikke det beste utgangspunktet. Ikke uvanlig blant kvinner, men her er det igjen mange som brenner seg. 

Jeg har overhodet ikke skrevet at hans følelser for Noora ikke er ekte. Det er jo ikke det jeg kritiserer fanmassen for å mene. Jeg synes det er mange her som er blendet av bildet de har av William og relasjonen mellom William og Noora til at de ikke klarer å se den dårlige oppførselen han utviser. 

Jeg skjønner ikke problemet ditt? Blir du oppgitt av at vi tilgir W? Hva gjør du når noen du liker/er glad i gjør noe dumt? Avviser du dem? Unnskylde dårlig oppførsel? Vi gjør jo ikke det? Det er ikke greit å lyve, men det finnes forskjell på løyn. Har du aldri gjort noe mindre bra for å beskytte noen du er glad i? Det er ikke sånn at jeg unnskylder W og sier at det er greit at han banket opp folk. Det er ikke en unnskyldning for dårlig oppførsel, det er grunnen til at han gjør det. Du skjønner forskjellen, gjør du ikke? Så du mener altså at samme hvorfor en person oppfører seg dårlig så er det etisk feil og at denne personen med et blir en forferdelig person og blablabla? 

Kan du fortelle med eksakt hva "den dårlige oppførselen han utviser" er?

Anonymkode: 13e0c...dbd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Denne tråden tar av :laugh: altså, tenk så kjedelig Skam hadde blitt hvis Noora bare skulle gå rundt og være en feministisk gangster i 12 episoder. Enda kjedeligere enn det allerede er. Som Julie Andem sa, hvis Noora ikke hadde falt for William, så kunne hun ikke hatt sin egen sesong. Synes ikke William er så ille som noen her skal ha det til. Litt drittsekk, mest grei. Jeg kjente en sånn fyr en gang. Han kunne fremstå litt drittsekk på utsiden, men han var verdens beste kjæreste for de han var sammen med. Èn handling definerer ikke en person. 

For å snakke om noe helt annet enn William og Noora, jeg synes serien har blitt supertreg og kjedelig. Bare lange samtaler mellom Noora og William, som ikke en gang leder noen vei. Synes de siste episodene blir too much. Hadde vært bedre om noen ble utsatt for et seksuelt overgrep i neste sesong, og det kunne vært handlingen å snakke ut/jobbe seg gjennom det. Noora har blitt en dødskjedelig karakter. Ikke fordi hun ble forelsket i William eller fordi hun (muligens) ble utsatt for et seksuelt overgrep, men fordi karakteren har mistet all den piffen hun hadde i første sesong. Kunne godt beholdt litt. Og gitt litt mer av de andre karakterene, de andre jentene har jo blitt statister i denne sesongen.

Anonymkode: 019cd...a5a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig i at serien sitter fast i et depressivt spor. For de som ser fredagsepisodene oppleves det annerledes, men nå har jo skaperne valgt å kjøre på med denne plattformen og da funker dessverre denne handlingen svært dårlig. Eller svært dårlig er kanskje å ta litt i, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke får noe glede ut av serien lenger. Vi går nå inn i den tredje uka med kun dritt og fosterstilling. Noora er en skygge av det hun en gang var og jeg blir sprø av at hun ikke snakker med noen. INGEN liksom... Jeeeeezes. Snork snork.

Anonymkode: 33d94...e36

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, det blir for mye ut-dragning og venting og skuring på samme sted. Ja, Noora var en veldig sterk karakter i første sesong, så hun har jo tapt seg litt, men på en måte synes jeg ikke det gjør noe. Selv de sterkeste går igjennom dritt som drar dem ned. Skulle bare ønske hun kunne fortelle det til noen! Irriterende at det skal ta SÅ lang tid å innrømme at man sliter med et par greier. Men det er vel bare fordi jeg selv er veldig glad i å få hjelp og trøst av andre. Vi er jo forskjellige! 

Har noen av dere forresten sett serien Skins? Utrolig bra, anbefales på det sterkeste! (særlig sesong 1 og 2) Uansett, jeg skulle ønske at de hadde gjort det mer på denne måten. I Skins bytter de fokusperson for hver episode. Slik er det jo lettere å bli kjent med hele gjengen uten å bli lei av enkeltes livshistorier. Jeg savner mer action i SKAM.. Det er helt klart en serie som fungerer best når man ser den episode for episode og ikke klipp for klipp. Vurderer å begynne og spare opp, men det greier jeg jo ikke haha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Livet mitt hadde vært så mye bedre om jeg bare så epiosoden på fredagene istedenfor å pine meg selv med noen få depressive minutter om dagen. Serien har virkelig gått inn på meg, og jeg tenker veldig mye på Noora og William i løpet av uken. Jeg syntes det er urealistisk at jentene ikke prater mer med Noora. Etter den fine samtalen Noora og Vilde hadde i parken på st. Hanshaugen er det helt sprøtt av Vilde å ikke prate mer med Noora om William. Og hva med Eva? I sesong 1 og starten av sesong 2 har Eva og Noora vært veldig gode venninner. Det virker urealistisk at Eva ikke vet noe om William og at hun ikke en gang spør hva som skjer. Nå ser jeg det er ny chat på siden, så da håper jeg jentene skjønner at det er noe galt med Noora og møter opp på døra hennes. Dette holder jeg ikke ut. 

Julie Andem sa "takk til fansen vår som er veldig tålmodige nå" så da lurer jeg på: hvor lenge skal vi være tålmodige? For hvis Noora ender ulykkelig i denne sesongen så gidder ikke jeg å følge serien videre. Da ser jeg heller noe jeg blir glad av. Er en grunn til at jeg ikke lenger ser på games of thrones liksom.

Anonymkode: 33d94...e36

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...