Gå til innhold

til alle sykepleiere!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

jeg hadde tenkt på å ta sykepleier høyskolen om noen år, og så lurte jeg på om det var hardt å gå den skolen? mye å lære og pugge?

Hva slags fag hadde dere?

på forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Gjest,

jeg er 2.års sykepleierstudent, og det er ikke noe slaraffenliv akkurat. Er cand.mag. fra universitetet fra før (før kvalitetsreformen), der var det ingen som sjekket om du møtte på forelesninger, og du kunne ta et skippertak like før eksamen.

Sykepleierutdanningen er nok mer krevende enn jeg trodde, det er veldig mye obligatorisk undervisning, og ja, det er mye som skal læres på kort tid. (men ingen vil vel ta et studium der man lærer lite!) Visse ting må bare pugges, f.eks navn på knokler og muskler i kroppen.

Studiet er delt i moduler, og foreløpig har vi hatt:

- Anatomi, fysiologi, mikrobiologi og hygiene

- Sykepleiefag med ulike prosedyrer

- Etikk, sykepleieteori og metode

- Praksis i sykehjem

- Sykdomslære, farmakologi og medikamentregning

Og nå har vi begynt første praksisperiode på sykehus, noe jeg synes er veldig spennende (skal være med på operasjonssalen om noen uker!)

Vel, min konklusjon er at det er et krevende studium, men også veldig interessant og du har mange muligheter når du er ferdig utdannet (kan jobbe hvor som helst i inn- og utland, og det finnes mange videreutdanninger)

Det går også an å ta utdanningen på deltid, f.eks. over 4-5 år.

Håper du ble litt klokere av dette, og lykke til med avgjørelsen.

Hilsen Chihiro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

ok, det hørtes jo ikke sååå ille ut! jeg er utdannet fotterapeut, og har lært alle muskler og knokler i beina på latinsk i hvertfall, i tillegg hadde jeg anatomi og fysiologi på helse og miljø linjen jeg gikk.

Og mikrobiologi har jeg vært igjennom, så dette blir jo på en måte et repetisjonsår for meg dette eventuelt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er mange år siden jeg tok utdannelsen (ferdig i 91). Jeg syntes ikke studiet var så krevende. Selvsagt pugging i anatomi, medikamentlære og sykdomslære. Praksisperioder på sykehus, sykehjem og hjemmesykepleie. Jeg tok også en praksisperiode i utlandet, samarbeidet med røde kors (røde halvmåne der jeg var).

Det jeg opplevde som krevende var å være ferdigutdannet og bli "kastet" ut i jobb med mye ansvar.

Første jobben var som avdelingsleder på et sykehjem. Faglig ansvar, personalansvar og budsjett.

Andre jobben som nattsykepleier med ansvaret for en medisinsk avdeling med mange alvorlig syke og akutt syke. Vi var kun to på jobb om natten. I tillegg hadde legen bakvakt og kunne tilkalles ved behov.

Tredje jobben var som nattsykepleier (eneste sykepleier) i en bydel. Med ansvar for hjemmesykepleien (inkl. trygghetsalarmer og oppfølging av pasienter som valgte å dø hjemme) og to sykehjem. Fikk også enkelte oppdrag fra sosial vakttjeneste.

Nå jobber jeg som vanlig sykepleier uten lederansvar på et sykehjem med god fagdekning. Det er et bevisst valg. Det er den minst krevende jobben jeg kan få.

Det er et stort ansvar. En krevende jobb. En utfordrende jobb. En jobb som gir mye tilbake. Men lønnen står ikke i forhold til det ansvaret man har og det arbeidspresset man til enhver tid opplever. Du bør ha god fysisk og psykisk helse. Å jobbe som sykepleier i 100% stilling i en hektisk sykehusavdeling er en livsstil som vanskelig lar seg kombinere med mange barn og aktiv fritid. Jeg har 3 barn og var i en periode i ferd med å bli utbrent. Viktig å vite hva man går til. Lykke til med ditt yrkesvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var ferdig utdannet i fjor sommer. vil nå si at utdanningen var krevende. mye obligatoriske forelesninger, mye litteratur som skal leses til eksamen.. men veldig interesanne tre år. har selv gått helse og sosial for noen år tilbake. syns det var veldi greit, da hadde jeg på en måte mye av stoffet liggende i bakhodet fra før. så da ble det jo litt repetisjon med utdypning.

hos oss var 2 året desidert det tøffeste, mye praksis der det ble forventet mye av deg hele veien med skriflige oppgaver og loggføring som skulle leveres inn til lærer jevnlig. i tillegg hadde vi da tre store eksamener dette året som vi skulle lese til på siden. det kreves mye, så en er helt nødt til å lese å sette seg inn i det en holder på med til en hver tid. men så lærte jeg til gjengjeld mye dette året!!

3 året var mer avslappende, med roligere praksis perioder og avslutning av hovudoppgaven.

angrer ikke at jeg tok sykepleien, men det lønner seg å være mest mulig forberedt hele veien og sette seg inn i stoffet fra begynnelsen av slik at en ikke kommer på etterskudd. da er alt enklere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var ferdig utdannet i fjor sommer. vil nå si at utdanningen var krevende. mye obligatoriske forelesninger, mye litteratur som skal leses til eksamen.. men veldig interesanne tre år. har selv gått helse og sosial for noen år tilbake. syns det var veldi greit, da hadde jeg på en måte mye av stoffet liggende i bakhodet fra før. så da ble det jo litt repetisjon med utdypning.

hos oss var 2 året desidert det tøffeste, mye praksis der det ble forventet mye av deg hele veien med skriflige oppgaver og loggføring som skulle leveres inn til lærer jevnlig. i tillegg hadde vi da tre store eksamener dette året som vi skulle lese til på siden. det kreves mye, så en er helt nødt til å lese å sette seg inn i det en holder på med til en hver tid. men så lærte jeg til gjengjeld mye dette året!!

3 året var mer avslappende, med roligere praksis perioder og avslutning av hovudoppgaven.

angrer ikke at jeg tok sykepleien, men det lønner seg å være mest mulig forberedt hele veien og sette seg inn i stoffet fra begynnelsen av slik at en ikke kommer på etterskudd. da er alt enklere!

Fin kommentar. Kan jeg spørre hva du jobber med i dag? Jobbet du ved siden av studiene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber i dag ved en hudavdeling. liker meg utrolig godt. Mye interessant!

Jeg jobbet ved en skjermet enhet for senil demente i alle årene jeg gikk på skole. Der lærte jeg mye av det grunnleggende innen stell, kommunikasjon og enkelte prosedyrer. Trivdes egentlig bra der, men vil en ha mer innblikk i hva en sykepleier gjør i forhold til ulike prosedyrer er kanskje sykehus den beste plassen å jobbe. Var ikke så mange sykepleiere som jobbet der jeg var. jeg synes det er en forskjell på hva en sykepleier gjør på et sykehjem i forhold til på et sykehus. da kanskje spesielt prosedyrer, papirarbeid, sammarbeid med andre faggrupper ++

en ting som er positivt ved å jobbe på sykehus ved siden av studiene er jo at det kanskje er enklere å få fast jobb der etter endt utdanning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...