AnonymBruker Skrevet 22. november 2015 #41 Skrevet 22. november 2015 Greit nok at det er slitsomt med en trøtt unge, men det er ikke poenget. Barnet har det jo virkelig ikke noe godt når det er trøtt! Jeg, som forelder klarer meg alltids, men jeg vil ikke gi ungene mine en uggen dag fordi jeg skal insistere på å spise klokken fem...Da holder man seg hjemme! Man krever ikke at alle andre skal forandre tradisjonene sine fordi man selv velger å ha et barn som ikke takler forandringer en dag i året. (Og ja, velger. Dette er et valg. Enten lar man barnet styre livet, høytider og ferier, eller så trener man på sånne ting slik at man ihvertfall kan feire juleaften som normale mennesker)Det spørs vel helt når pakkeåpningen starter? Hos oss blir klokken fort 8 før man får begynt, og det tar jo litt tid også. Virker som flere her bare tenker på at det bør være ok om barnet er litt ekstra trøtt neste dag, men det er ikke bare bare å holde et barn oppe over leggetid dersom det blir overtrøtt og maks grinete. Er DET ble koselig da? For noen? Neppe. Foreldre kjenner sitt barn best og får ta valg deretter, tenker jeg. Anonymkode: 3cf27...b4cSpørs når pakkeåpningen starter nei? Enten venter man til etter middag (og etter ting er vasket opp), eller så blir det ikke gaver. Blir barnet overtrøtt så putter man ungen i seng der man er. Eller man takker nei på forhånd og dropper å dukke opp som kravstor gjest. I vår familie er det en haug unger, synes jeg ser for meg at vi skulle tatt masse hensyn til hver enkelt som hadde sin egen leggetid! Anonymkode: 2f43b...2d5 1
Stinelin Skrevet 22. november 2015 #42 Skrevet 22. november 2015 Vår familie setter pris på at vi er der så lenge vi kan, og vil heller at vi tar kvelden kl.19 enn at vi ikke kommer i det hele tatt. Det blir jo bare dumt.
Gjest Blondie65 Skrevet 22. november 2015 #43 Skrevet 22. november 2015 Går det virkelig ikke an å ta hensyn til et barns leggetid på julaften? For en trivelig familie.
Gjest Marillia Skrevet 23. november 2015 #44 Skrevet 23. november 2015 Jeg hadde dratt til svigers og spist middag kl 1700, jeg hadde også spurt om det var mulig å fremskynde pakkeåpningen til kl 1800 - og så dratt hjem ca kl 1930. Tror neppe at en treåring tar skade av å være oppe 30-45 min lengre enn vanlig. Er det mange pakker, er det jo mulig å åpne noen på formiddagen (det gjorde vi da våre var små) vi valgte ut pakker som vi visste de ville ha glede av på dagen på julaften.Jeg for min del synes det er rart å ha middag julaften kl 1500, tror faktisk ikke jeg har hørt om noen som spiser middag da...
AnonymBruker Skrevet 23. november 2015 #46 Skrevet 23. november 2015 Anonymkode: 3cf27...b4c? Anonymkode: eb419...469
Gjest Dorey Skrevet 23. november 2015 #47 Skrevet 23. november 2015 Da holder man seg hjemme! Man krever ikke at alle andre skal forandre tradisjonene sine fordi man selv velger å ha et barn som ikke takler forandringer en dag i året. (Og ja, velger. Dette er et valg. Enten lar man barnet styre livet, høytider og ferier, eller så trener man på sånne ting slik at man ihvertfall kan feire juleaften som normale mennesker Anonymkode: 2f43b...2d5Hvordan skal vi trene på det da? (Og ja, barna dikterer faktisk livet vårt i de fire-fem årene de er små).
Eliza Doalot Skrevet 23. november 2015 #48 Skrevet 23. november 2015 Greit nok at det er slitsomt med en trøtt unge, men det er ikke poenget. Barnet har det jo virkelig ikke noe godt når det er trøtt! Jeg, som forelder klarer meg alltids, men jeg vil ikke gi ungene mine en uggen dag fordi jeg skal insistere på å spise klokken fem...Men da er det jo bare å ta konsekvensen av det ved å bli hjemme?
Gjest Dorey Skrevet 23. november 2015 #49 Skrevet 23. november 2015 Men da er det jo bare å ta konsekvensen av det ved å bli hjemme? Absolutt. Men jeg synes det er rart at besteforeldre heller vil spise middag kl 17, enn å feire julaften med barnebarn... Vi legger jo ikke barna kl 19 fordi det er gøy, liksom. (I min familie er det heldigvis vanlig at man tilrettelegger så alle får være med.)
fjellogvidde Skrevet 23. november 2015 #50 Skrevet 23. november 2015 Da våre hadde sluttet å sove om dagen ofte skulle være sent oppe, kjørte vi en tur på formiddagen. Da sovnet de likevel, og holdt lengre om kvelden.Vi har alltid syntes det var verd det å dytte litt på rutinene når vi har skullet bort i selskaper.. 1
Gjest Blomsterert Skrevet 23. november 2015 #51 Skrevet 23. november 2015 Her hadde ungen fått overnatte,punktum,så hvorfor lar det seg ikke gjøre for dere? Og ja,jeg ville likevel syntes dere var sære! Dette handler om en kveld,ett døgn for å feire med familien.Hvor vertskapet har forberedt og brukt tid.Trøtte unger 1.juledag kan like godt være noe som hører julen med.Tror ingen barn får langvirkende skader eller traumer for det.Og det er måter å takle trøtte unger på,så det går mest mulig smertefritt. Så dette er lite energiske og kreative,og litt utakknemlige,foreldre. Men aktså,hva med en overnatting? Dere bor hundre meter unna?
Gjest Blomsterert Skrevet 23. november 2015 #52 Skrevet 23. november 2015 Får en tanke om at svaret er :-Nei,overnatting går ikke,for treåringen må ha frokost kl.06,for det er rutine med mor og far.Og enda viktigere siden det er jul! Sorry,var et forsøk på å ironisere hvirdan det hørtes ut for meg.Jeg tar nok feil ;-)
Tvist Skrevet 23. november 2015 #53 Skrevet 23. november 2015 Får en tanke om at svaret er :-Nei,overnatting går ikke,for treåringen må ha frokost kl.06,for det er rutine med mor og far.Og enda viktigere siden det er jul! Sorry,var et forsøk på å ironisere hvirdan det hørtes ut for meg.Jeg tar nok feil ;-)TS har jo sagt at det ikke er plass i huset til flere, pga gjester langveisfra. 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2015 #54 Skrevet 23. november 2015 Ta en reiseseng inn på soverommet til svigermor og svigerfar, så blir det nok plass Anonymkode: 5208b...dab
Gjest Lalalala59 Skrevet 23. november 2015 #55 Skrevet 23. november 2015 Jeg har nesten ikke sovet sammenhenende om natten på 3 år pga eldstemann som har et dårlig sovehjerte og våkner gjennom natten fortsatt, så vet godt hvor slitsomt det er, både for foreldre og barn. Men en dag i året hadde jeg tålt å være litt ekstra sliten dagen derpå for å være med familien. Hadde lagt i reiseseng, og trillet hjem i vognbag. Under Eid som vi feirer så er barna oppe lenge. De blir litt sutrete og klengete, men den dagen og kvelden er så magisk at da tåler vi litt ekstra.
Gjest Blomsterert Skrevet 23. november 2015 #56 Skrevet 23. november 2015 TS har jo sagt at det ikke er plass i huset til flere, pga gjester langveisfra.Min feil,jeg fikk ikke akkurat det med meg.
Gjest Blomsterert Skrevet 23. november 2015 #57 Skrevet 23. november 2015 Jeg har nesten ikke sovet sammenhenende om natten på 3 år pga eldstemann som har et dårlig sovehjerte og våkner gjennom natten fortsatt, så vet godt hvor slitsomt det er, både for foreldre og barn. Men en dag i året hadde jeg tålt å være litt ekstra sliten dagen derpå for å være med familien. Hadde lagt i reiseseng, og trillet hjem i vognbag. Under Eid som vi feirer så er barna oppe lenge. De blir litt sutrete og klengete, men den dagen og kvelden er så magisk at da tåler vi litt ekstra. Fint.En skulle tro en kunne takle at ungene blir litt trøtte da.Kan neppe tenke meg at så mange barn ikke tenker tilbake på disse feiringene(markeringene)med annet enn glede og gøy uansett :-) de husker ikke trøtte timer.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2015 #58 Skrevet 23. november 2015 Hvordan skal vi trene på det da? (Og ja, barna dikterer faktisk livet vårt i de fire-fem årene de er små).Barna er små frem til de er ferdige med bleie. En fireåring er et stort barn man kan snakke med og forklare ting til. Man trener ved å øve på det selvsagt. Lørdager feks, supert å ha hver lørdag som "en time lenger oppe-dag". Våkner barna tidlig dagen etter så sett på barnetv og sov videre. Barn har ikke vondt av å ikke bli oppvartet hele tiden. De tåler å lære at helger og ferier så vil mor og far sove lenger. Anonymkode: 2f43b...2d5 1
Gjest Keikolina Skrevet 23. november 2015 #59 Skrevet 23. november 2015 Hadde gjort det samme somm dere, TS. Barnets leggetid trumfer alt. I vårt tilfelle betyr å utsette leggetid dårlig søvn og tidlig opp dagen etter. betyr det hos oss også, selv om barna er oppe til 21 og er vant til å legge seg 19 så står de fortsatt opp klokka 5-6 om morningen og er grinete hele dagen, kanskje er de såpass slitne så de må ta en lur som igjen gjør at de sovner senere og da har man det gående.... er ikke ts, kjenner bare igjen problemet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå