AnonymBruker Skrevet 20. november 2015 #21 Skrevet 20. november 2015 Vi har en datter på 3 år. Hun har og har hatt leggetid kl 19 siden hun var 10mnd. I år feires jul hos svigers. De bor100 m unna-ingen overnatting. Middag serveres kl 17.har spurt om å ha den kl 15 - det er for tidlig. Har sagt vi kommer til middag og drar hjem til leggetid. Pakker er etter middag. Er vi for rigide? Har på 3 år hatt sit hvor legging hvor legging har blitt forskjøvet-natten og neste dag er lite hyggelige.vil helst unngå det. Tenker vi pakker opp mye gaver i løpet av dagen før middag..... Anonymkode: 01175...790Ja dere er rigide. I ferier kan man uten problem forskyve leggetiden til en 3 åring.Tipper du er kontrollfreak. Anonymkode: 9a321...2ee 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2015 #22 Skrevet 20. november 2015 Ja, her synes jeg dere er altfor rigide! Det er snakk om EN dag i året. For det første, det er faktisk en treåring vi snakker om. Om barnet våkner tidlig neste morgen kan den av dere som står opp sette på barnetv, ordne frokost, og så sove videre på sofaen. Kjære vene! For det andre, det er utrolig trist å be inn til julefeiring, og så drar gjestene så tidlig. Og jeg synes det er svært uhøflig å diktere når andre skal servere middag når man er bedt inn som gjest. Anonymkode: 2f43b...2d5 9
AnonymBruker Skrevet 20. november 2015 #23 Skrevet 20. november 2015 Forøvrig, er dere sikre på at de andre synes det er greit å pakke opp pakker før middag? Hos oss er det ikke lov, samme hvem det gjelder. Hverken hos meg, hos min mor, eller mine ekssvigerforeldre. Det er noe med tradisjoner og å lære seg å vente til etter middag. En treåring er jo stor, jeg skjønner ikke hvordan du kan mene at en treåring skal få lov å pakke opp gaver før alle andre! Anonymkode: 2f43b...2d5 2
Fluttershy Skrevet 20. november 2015 #24 Skrevet 20. november 2015 Jeg har full forståelse for valget deres! Her har vi en 7 åring, og vi må fortsatt forsøke og bli ferdige til leggetid på julaften.De som mener at alle over 3 år tåler og forskyve leggetiden sin aner ikke hva de snakker om! Foreldre avslutter ikke julaften tidlig for sin egen del. Det er ingen som ønsker og måtte være hjemme til legging kl. syv hver eneste dag, 365 dager i året, i år etter år etter år, men veldig mange setter barnas behov først, og for noen er leggetid ett svært viktig behov, alle dager - selv i ferier!Barna skal trives og ha det bra! Det er ikke alle barn som sitter igjen med en positiv og god følelse etter julaften hvis de har fått være lenger oppe. Mange barn bikker over etter bare 30-60 minutter, blir slitne, grinete og aggresive, og synes selv at dette er helt pyton! Mange tåler det kanskje denne dagen, men så sitter det i en hel uke etterpå, med for lite søvn hver natt, og dårlig humør hver dag. Det er da virkelig ikke noe kjekt for barnet det gjelder heller! Det handler ikke om hva foreldrene får tåle, det handler om barnets beste!Hadde jeg ikke hatt familie som forsto disse behovene, enten ved og flytte middagen frem, eller ved og synes det var helt greit at vi gikk hjem etter middag, så hadde jeg feiret jul hjemme, der jeg selv kunne velge tidspunkt for middag. 5
AnonymBruker Skrevet 20. november 2015 #25 Skrevet 20. november 2015 Forøvrig, er dere sikre på at de andre synes det er greit å pakke opp pakker før middag? Hos oss er det ikke lov, samme hvem det gjelder. Hverken hos meg, hos min mor, eller mine ekssvigerforeldre. Det er noe med tradisjoner og å lære seg å vente til etter middag. En treåring er jo stor, jeg skjønner ikke hvordan du kan mene at en treåring skal få lov å pakke opp gaver før alle andre! Anonymkode: 2f43b...2d5Det spørs vel helt når pakkeåpningen starter? Hos oss blir klokken fort 8 før man får begynt, og det tar jo litt tid også. Virker som flere her bare tenker på at det bør være ok om barnet er litt ekstra trøtt neste dag, men det er ikke bare bare å holde et barn oppe over leggetid dersom det blir overtrøtt og maks grinete. Er DET ble koselig da? For noen? Neppe. Foreldre kjenner sitt barn best og får ta valg deretter, tenker jeg. Anonymkode: 3cf27...b4c 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2015 #26 Skrevet 20. november 2015 Ja dere er rigide. I ferier kan man uten problem forskyve leggetiden til en 3 åring.Tipper du er kontrollfreak.Anonymkode: 9a321...2eetipper du er av den oppfatning at alle treåringer er like når det kommer til søvn. Anonymkode: 3cf27...b4c 2
Pusillen Skrevet 20. november 2015 #27 Skrevet 20. november 2015 100 meter? Da legger dere bare ungen der i 19-20-tiden, og koser dere og feirer julekveld, og bærer henne hjem sent på kvelden. Ja, jeg syns dere er kjemperigide hvis det er vanskelig. Om så hun er litt trøtt 1. juledag, det er en krise dere ofrer hyggelig julaften med familien for? Det hadde ikke jeg gjort (og gjør det heller ikke). Grøt tidligere på dagen er et mye viktigere måltid en julemiddagen for henne, så det spiller da ingen rolle om hun får ribbe kl. 15 eller 17? Hvorfor er hennes leggetid som hun og dere har en tre års vane for, viktigere enn svigermors tradisjoner, som sikkert har spist julemiddag kl. 17 i minst 60 år? Skal dere gå hjem kl. 18.45, syns jeg faktisk dere bør takke nei til å komme. Enig. Jeg kunne skjønt det om vi snakket om en 1-åring, men 3-åring? Sært å måtte holde på rutinene så til de grader på en kveld som det er knyttet så mange tradisjoner til for hele familien. 4
AnonymBruker Skrevet 20. november 2015 #28 Skrevet 20. november 2015 Pakk opp gavene deres hjemme. Stikk bort til middag kl 17, reis hjem igjen når middagen er ferdig. Høres ut som en stusselig julaften. Men mulig det er jeg som er rigid. Jeg kunne aldri hatt julemiddag kl 15, og julegaveoppakking før middag. Tenk å invitere barn og barnebarn til julaften, og så løper de ut dørene etter at siste dessertbiten har glidd ned, så hadde vi sittet der alene resten av kvelden.Hvorfor kan ikke barnet overnatte? Så kan dere kose dere utover kvelden? Og hvis barnet er urolig om natten og neste dag, så får jo svigerforeldrene dine se konsekvensene av at hun legger seg sent. Da får du gjerne litt bedre forståelse neste gang du fremstår som "rigid". Anonymkode: 5208b...dab 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2015 #29 Skrevet 21. november 2015 Vi kommer til å la vår treåring sove en del på julaften dagen, da tåler hun at det blir litt mindre søvn den natta. Hun sover ikke på dagen lenger men det må bli vår løsning. Får ta en times kjørrtur om vi ikke får henne til å sove hjemme. Tenker hun da kan være våken til 20-21.Går det ikke ann å overnatte? Ville tatt julaften hjemme om dere trenger at alle skal endre sine rutiner for dere. Å være ferdig med julaften kl 19 for alle andre er da ganske stusselig og litt for mye å forvente. Anonymkode: 22745...cf8 1
Eliza Doalot Skrevet 21. november 2015 #30 Skrevet 21. november 2015 Ja, jeg synes du er for rigid. Jeg synes også det er ganske frekt å kreve at alle skal bryte tradisjonene sine i så stor grad som dere gjør, bare for at dere ikke skal få en litt slitsom 1. juledag.Hadde jeg hatt så stort behov for tilrettelegging som dere har, så hadde jeg blitt hjemme. 7
AnonymBruker Skrevet 21. november 2015 #31 Skrevet 21. november 2015 Jeg ville enten overnattet eller stilt eget hus til disposisjon hvis det er ekstremt viktig å holde på leggetiden. 15 er noe tidlig for middag, kanskje dere kan møtes på halvveien og avtale kl 16 heller?Om det er veldig viktig for familien å ha dere der bør de være villige til å endre litt på tidspunktet for middagen, sånn er det når små barn skal være med å feire. Jeg har full forståelse for hvordan det er med små barn som responderer dårlig på at leggetiden forskyves, men om det er "bare" at hun er noe grinete og trøtt dagen etter fordi hun likevel står opp til samme tid, så ville jeg aksepter det for den ene dagen i året. Dersom det skaper problemer lang tid etter den ene kvelden blir det noe annet. Jeg ville heller spart noen av gavene til dagen etter istedet for å ta det tidlig på dagen julaften, så har hun noe å bedrive tiden med. Om dere ikke kan forestille dere andre alternativer enn det dere har presentert selv, så ville jeg heller blitt hjemme på ettermiddag/kveld, og tilbragt tid med familie på formiddagen. Anonymkode: 608a4...34e 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2015 #32 Skrevet 21. november 2015 Ja, det er alt for rigid syns jeg. Jeg skjønner at dagen etter kan bli kjip, og jeg skjønner at det er ønskelig å holde på rutinene når det blir sånn. Selv må jeg også holde på leggetid i helger og kortere ferier for å unngå dette (klarer oss fint i sommerferien på 3-4 uker, da forskyver vi leggetid noen timer, og 1-3 dager med litt mas går greit når det er såpass lang tid i mellom), så jeg har forståelse for det.Men julaften er én dag som er veldig spesiell for alle, med tradisjoner, stemning og alt. Og 1. juledag klarer jeg og pappaen å ordne oss slik at vi avlaster hverandre dagen etterpå, evt får litt hjelp av foreldre, finner på litt som holder ungen opptatt, og gjør det beste ut av det. Og vi er ikke like strenge på ting som f.eks tv og iPad. Det går seg til, og det er absolutt verdt det. Anonymkode: befb6...ab5 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2015 #33 Skrevet 22. november 2015 Ts her....Takk for alle innspill begge veier. Vi har tenkt på muligheten for å la henne sove på dagen,men ser det som vanskelig da hun sluttet med dagsoving I våres.Overnatting går ikke,da alle rom i svigers hus er opptatt av langfarende gjester (alltid det i jula da familien til svigers bor spredt).Vi kan godt vente med pakkene,da får hun de 1 juledag. Middag hos svigers er stort sett ferdig ca 19. Opprydning og litt kaker/Kaffe - pakker ca i 2030-tiden.😊De andre i kategorien barn der den kvelden er 13 år,14 år og 8 år. De holder nok ut....Har ikke bestemt oss enda. Ser at 1-2 dager med grinete unge 7kke gjør noe når en har fri. Vi skal ikke jobbe denne jula, men har et tradisjonelt familieselskap 1.juledag med ca 25 mennesket. ...så det blir lettere om humøret er godt☺ Anonymkode: 01175...790
Gjest Dorey Skrevet 22. november 2015 #34 Skrevet 22. november 2015 Ja, jeg synes du er for rigid. Jeg synes også det er ganske frekt å kreve at alle skal bryte tradisjonene sine i så stor grad som dere gjør, bare for at dere ikke skal få en litt slitsom 1. juledag.Greit nok at det er slitsomt med en trøtt unge, men det er ikke poenget. Barnet har det jo virkelig ikke noe godt når det er trøtt! Jeg, som forelder klarer meg alltids, men jeg vil ikke gi ungene mine en uggen dag fordi jeg skal insistere på å spise klokken fem...
AnonymBruker Skrevet 22. november 2015 #35 Skrevet 22. november 2015 100 meter? Da legger dere bare ungen der i 19-20-tiden, og koser dere og feirer julekveld, og bærer henne hjem sent på kvelden. Ja, jeg syns dere er kjemperigide hvis det er vanskelig. Om så hun er litt trøtt 1. juledag, det er en krise dere ofrer hyggelig julaften med familien for? Det hadde ikke jeg gjort (og gjør det heller ikke). Grøt tidligere på dagen er et mye viktigere måltid en julemiddagen for henne, så det spiller da ingen rolle om hun får ribbe kl. 15 eller 17? Hvorfor er hennes leggetid som hun og dere har en tre års vane for, viktigere enn svigermors tradisjoner, som sikkert har spist julemiddag kl. 17 i minst 60 år? Skal dere gå hjem kl. 18.45, syns jeg faktisk dere bør takke nei til å komme. Helt uenig. Besteforeldre kan skyve litt på rutinene uten å ødelegge neste dag, det kan ikke barnet. Anonymkode: 5b201...eb1 1
Ginny Skrevet 22. november 2015 #36 Skrevet 22. november 2015 Det virker som om det er ganske mange som skal feire hos svigersene dine i år TS, da går jeg ut fra at pakkeåpningen vil ta ganske lang tid. Men er det helt nødvendig at dere er der for det? Hvis dere f.eks åpner litt pakker med barnet gjennom dagen, drar til svigers og spiser en god middag, så hjem og legge barnet, så kan du og mannen åpne deres pakker der? Dersom noen hos svigers føler for det, kan de jo komme bort til dere og drikke kaffe eller noe etter gavene? Hvis svigers vil være til stede når barnebarnet åpner gavene fra dem, kan jo dette løses ved at disse spesifikke gavene blir åpnet der før middag. Et annet alternativ er jo at barnet blir lagt hos svigers, og så bært hjem i pledd når dere skal hjem, siden det er 100 meter mellom husene.. Det virker litt som om begge parter her er litt rigide, jeg skjønner at man vil ta hensyn til barnet, og samtidig respektere de tradisjonene som har eksistert veldig lenge, men det må jo gå ann at alle parter prøver å legge til rette for at det skal bli bra 2
Gjest Magnifiq Skrevet 22. november 2015 #37 Skrevet 22. november 2015 Ts her....Takk for alle innspill begge veier. Vi har tenkt på muligheten for å la henne sove på dagen,men ser det som vanskelig da hun sluttet med dagsoving I våres.Overnatting går ikke,da alle rom i svigers hus er opptatt av langfarende gjester (alltid det i jula da familien til svigers bor spredt). Anonymkode: 01175...790kan hun ikke sove sammen med besteforeldrene da?
AnonymBruker Skrevet 22. november 2015 #38 Skrevet 22. november 2015 Det virker som om det er ganske mange som skal feire hos svigersene dine i år TS, da går jeg ut fra at pakkeåpningen vil ta ganske lang tid. Men er det helt nødvendig at dere er der for det? Hvis dere f.eks åpner litt pakker med barnet gjennom dagen, drar til svigers og spiser en god middag, så hjem og legge barnet, så kan du og mannen åpne deres pakker der? Dersom noen hos svigers føler for det, kan de jo komme bort til dere og drikke kaffe eller noe etter gavene? Hvis svigers vil være til stede når barnebarnet åpner gavene fra dem, kan jo dette løses ved at disse spesifikke gavene blir åpnet der før middag. Et annet alternativ er jo at barnet blir lagt hos svigers, og så bært hjem i pledd når dere skal hjem, siden det er 100 meter mellom husene.. Det virker litt som om begge parter her er litt rigide, jeg skjønner at man vil ta hensyn til barnet, og samtidig respektere de tradisjonene som har eksistert veldig lenge, men det må jo gå ann at alle parter prøver å legge til rette for at det skal bli bra Enog Anonymkode: eb419...469
AnonymBruker Skrevet 22. november 2015 #39 Skrevet 22. november 2015 I utgangspunktet hadde jeg tenkt til å si at du er fryktelig rigid. I både min familie og i svigerfamilien hadde vertskapet blitt fryktelig skuffet om vi hadde dratt hjem før kl 19. Ingen av familiene hadde heller vært særlig interessert i å skyve middagen til før kl 17, noe jeg selv aldri hadde spurt om heller. Men, nå har vi færre rundt bordet i min familie (stort sett bare mine foreldre+min familie når vi er med min side, og når vi er med min mann sin familie er vi 7 rundt bordet). Vi er dermed en vesentlig del av selskapet, og det hadde blitt dumt for alle om vi dro tidlig. Men, det virker jo som at dere er mange som feirer jul sammen, og da er det gjerne ikke så håpløst for vertskapet om dere går tidlig. Da er det jo mest dere selv som går glipp av noe, og ikke de Vi skal til svigers i år, og skal overnatte der alle sammen (de bor bare 2 km unna, men vi gjør det for 2-åringen sin del slik at vi kan legge henne der og slippe å flytte henne). Jeg hadde tenkt å si at dere enten burde legge barnet der og flytte når dere skal hjem, la barnet (evt alle overnatte) eller at dere inviterte til jul selv. Alternativt at alle spiste middag hos svigers og flyttet seg for gaver og kaffe/kaker hos dere. Kan det være et alternativ? At ikke alle barn takler å være våken lengre enn vanlig skjønner jeg godt. Forsåvidt også det med å forsøke å flytte sovende barn, selv om det aldri har vært et problem for oss. Vi har et barn som heldigvis er lett å flytte på og som raskt faller til ro igjen, men som til gjengjeld er veldig sensitiv for å få nok søvn, særlig i forkant av større besøker osv. Hvis hun er trøtt er det et lite mareritt å ha henne med i besøk hvis det er mange folk der. Så om ditt barn er som mitt skjønner jeg godt at du ikke vil ha en slik oppladning før juleselskap m 25 gjester.Kan dere evt overta noen av overnattingsgjestene til svigers og selv overnatte der? Barnet hvertfall? Hvis dere bor bare 100m fra hverandre er det gjerne ikke så mye styr? Da kan jo alle være med hele tiden.Avslutningsvis må jeg si at jeg synes det høres fryktelig stusselig ut å avslutte selskapet kl 19, men i og med at det er mange andre gjester hos svigers så burde det ikke være noe problem for dem. Selv ville jeg uansett forsøkt mange alternativer før jeg slo meg til ro med det som løsning. Jeg ville bok også forsøkt å øve på å flytte sovende barn. Jeg hadde trolig også vurdert å legge barnet i vognen hos svigers og trillet barnet hjem (og latt barnet sove der resten av natten hvis det er så at det er umulig å flytte). Men, det avhenger selvsagt om vognen er stor nok. Anonymkode: c5930...bd9
Stinelin Skrevet 22. november 2015 #40 Skrevet 22. november 2015 Det virker som om mange her har veldig liten forståelse for at mennesker og familier er ulike.Vår treåring hadde aldri villet overnatta sammen med besteforeldrene. Han/ de er bare ikke sånn.Og dagen etter ei natt med dårlig søvn er helt pyton både for barn og foreldre. Hvis huset til svigers er fullt av gjester er det kanskje ikke helt krise om dere går hjem etter middag?Noen mener at å ta kvelden tidlig vil føre til en stusselig julekveld. For min del hadde det vært perfekt med familiedag først, så legging av unger som vanlig kl.19, deretter kos med mannen, joggebukse, godteri og vin resten av kvelden. Folk er ulike. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå