AnonymBruker Skrevet 19. november 2015 #1 Skrevet 19. november 2015 Vi har en datter på 3 år. Hun har og har hatt leggetid kl 19 siden hun var 10mnd. I år feires jul hos svigers. De bor100 m unna-ingen overnatting. Middag serveres kl 17.har spurt om å ha den kl 15 - det er for tidlig. Har sagt vi kommer til middag og drar hjem til leggetid. Pakker er etter middag. Er vi for rigide? Har på 3 år hatt sit hvor legging hvor legging har blitt forskjøvet-natten og neste dag er lite hyggelige.vil helst unngå det. Tenker vi pakker opp mye gaver i løpet av dagen før middag..... Anonymkode: 01175...790 1
A4-livet Skrevet 19. november 2015 #2 Skrevet 19. november 2015 Så lenge barnet reagerer dårlig på å legge seg senere syns jeg det er kjempefint at dere tar hensyn til barnet. Om svigers ønsker å være sammen med dere lenger den dagen får dere ta kaffen hjemme hos dere etter at barnet har lagt seg. 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2015 #3 Skrevet 19. november 2015 Min 4 åring kommer til å få være oppe til ca 21 på juleaften. Hun har uansett ferie, og det er ikke så nøye med rutinene da. Jeg synes dere er unødvendig rigide. Anonymkode: ce2c8...8d7 17
lulus Skrevet 19. november 2015 #4 Skrevet 19. november 2015 For de små som legger seg tidlig, er det jo greit å få åpne pakkene før middag. Julemiddagen er jo ofte klokken fem for mange. Er middagen klokken fem drøyer det noen timer før gavene, så vi kommer til å la vår ettåring få noen pakker før det Han har også leggetid klokken 19 , senere enn det så blir det ikke moro for noen
lulus Skrevet 19. november 2015 #5 Skrevet 19. november 2015 Min 4 åring kommer til å få være oppe til ca 21 på juleaften. Hun har uansett ferie, og det er ikke så nøye med rutinene da. Jeg synes dere er unødvendig rigide.Anonymkode: ce2c8...8d7Handler jo ikke nødvendigvis om rutiner, men noen barn blir påvirket når leggetid forskyves. Skjønner godt at TS ikke vil ha det gående hele natten og et uopplagt barn neste dag. 1
Gjest Skrevet 19. november 2015 #6 Skrevet 19. november 2015 Er det ingen mulighet for å ligge over hos svigers? Eventuelt at datteren deres legger seg i en reiseseng eller lignende, og at dere tar henne med hjem når julekvelden er over?
Lou Salome Skrevet 19. november 2015 #7 Skrevet 19. november 2015 100 meter? Da legger dere bare ungen der i 19-20-tiden, og koser dere og feirer julekveld, og bærer henne hjem sent på kvelden. Ja, jeg syns dere er kjemperigide hvis det er vanskelig. Om så hun er litt trøtt 1. juledag, det er en krise dere ofrer hyggelig julaften med familien for? Det hadde ikke jeg gjort (og gjør det heller ikke). Grøt tidligere på dagen er et mye viktigere måltid en julemiddagen for henne, så det spiller da ingen rolle om hun får ribbe kl. 15 eller 17? Hvorfor er hennes leggetid som hun og dere har en tre års vane for, viktigere enn svigermors tradisjoner, som sikkert har spist julemiddag kl. 17 i minst 60 år? Skal dere gå hjem kl. 18.45, syns jeg faktisk dere bør takke nei til å komme. 24
Epleskall Skrevet 19. november 2015 #8 Skrevet 19. november 2015 Jeg også tenker som den over her. Kan ikke dere legge barnet i reiseseng der kl 19, og så løfte over i vogn og trille hjem når dere voksne setter strek (sannsynligvis mye senere?). Synes det hørtes tidlig ut å takke for i kveld før kl 19, selv om dere hadde spist kl 15 også, jeg....? 4
Gjest Dorey Skrevet 19. november 2015 #9 Skrevet 19. november 2015 Hadde gjort det samme som dere, TS. Barnets leggetid trumfer alt. I vårt tilfelle betyr å utsette leggetid dårlig søvn og tidlig opp dagen etter.
Lou Salome Skrevet 19. november 2015 #10 Skrevet 19. november 2015 Hadde gjort det samme som dere, TS. Barnets leggetid trumfer alt. I vårt tilfelle betyr å utsette leggetid dårlig søvn og tidlig opp dagen etter. En hyggelig julaften, da? Trumfer ikke det å stå opp tidlig og litt tilrettelegging første juledag? Jeg skjønner ikke sånt. Julaften er ganske spesielt, og én dag i året. 12
Gjest Dorey Skrevet 19. november 2015 #11 Skrevet 19. november 2015 (endret) En hyggelig julaften, da? Trumfer ikke det å stå opp tidlig og litt tilrettelegging første juledag? Jeg skjønner ikke sånt. Julaften er ganske spesielt, og én dag i året. Vi pleier å ha kjempehyggelige julaftner. Vi spiser klokken 15 og åpner gaver etter det. Er ikke noe vits i å ha to overtrøtte, sutrete barn som får en skikkelig uggen dag dagen etter. Alle i familien har heldigvis forståelse for dette. Endret 19. november 2015 av Dorey Skrivefeil
lunamuna Skrevet 19. november 2015 #12 Skrevet 19. november 2015 Barna skal tas hensyn til. Tåler barnet dårlig å holdes oppe senere, så drar dere selvfølgelig hjem til leggetid. Man får en koselig julaften om den ender 19 eller 21 og utover, altså... Vil tro barnet synes det er ubehagelig å holdes oppe utover leggetid, ettersom TS sier det blir en lite hyggelig natt/morgendag. Dere som synes julaften er så spesiell, bare èn gang i året tenk, synes dere dere gjør rett på barna deres om dere gjør det til en såpass ubehagelig opplevelse for dem fordi DERE ønsker å feire utover leggetid? 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2015 #13 Skrevet 19. november 2015 Hvorfor ødelegge julaften for seg selv og alle andre?Hun kan vel legge seg der og flyttes over i bil/vogn etterpå... 3-åringer tåler litt søvnforstyrrelse. Dersom dere ikke utfordrer/tåler littegrann så er dere ganske stuck i årene fremover... Anonymkode: fc09e...286 14
Epleskall Skrevet 19. november 2015 #14 Skrevet 19. november 2015 Barna skal tas hensyn til. Tåler barnet dårlig å holdes oppe senere, så drar dere selvfølgelig hjem til leggetid. Man får en koselig julaften om den ender 19 eller 21 og utover, altså... Vil tro barnet synes det er ubehagelig å holdes oppe utover leggetid, ettersom TS sier det blir en lite hyggelig natt/morgendag. Dere som synes julaften er så spesiell, bare èn gang i året tenk, synes dere dere gjør rett på barna deres om dere gjør det til en såpass ubehagelig opplevelse for dem fordi DERE ønsker å feire utover leggetid? For mitt vedkommende er ikke det en problemstilling da vi alle sover der feiringen skjer. Men jeg synes det kan høres ut som en god løsning å bare legge barnet til samme tid, men i en reiseseng dersom det lar seg gjøre. Å forskyve døgnrytmen er jo ikke noe godt for verken barn eller voksne. Men så vidt jeg kan se, har ingen foreslått å forskyve leggetiden...? Bare spurt om det går an å legge barnet der?Så det forslaget var ikke stygt ment eller en måte å formidle at barnets søvnbehov ikke er like viktig som de voksnes feiring. Det var rett og slett bare et forslag til en mulig løsning som TS kan tenke på om kan fungere for dem.Jeg kjenner i alle fall flere som gjør slik, og barnet legges da til vanlig tid og er seg selv lik neste dag. 1
Gjest Magnifiq Skrevet 19. november 2015 #15 Skrevet 19. november 2015 Kan dere ikke legge barnet der?det er jo snakk om en treåring? Ikke en liten baby.også må jeg si st jeg fint takler en litt trett unge dagen etter, om barnet har det gøy på julaften altså. Er det virkelig så farlig?
AnonymBruker Skrevet 19. november 2015 #16 Skrevet 19. november 2015 For mitt vedkommende er ikke det en problemstilling da vi alle sover der feiringen skjer. Men jeg synes det kan høres ut som en god løsning å bare legge barnet til samme tid, men i en reiseseng dersom det lar seg gjøre. Å forskyve døgnrytmen er jo ikke noe godt for verken barn eller voksne. Men så vidt jeg kan se, har ingen foreslått å forskyve leggetiden...? Bare spurt om det går an å legge barnet der?Så det forslaget var ikke stygt ment eller en måte å formidle at barnets søvnbehov ikke er like viktig som de voksnes feiring. Det var rett og slett bare et forslag til en mulig løsning som TS kan tenke på om kan fungere for dem.Jeg kjenner i alle fall flere som gjør slik, og barnet legges da til vanlig tid og er seg selv lik neste dag. Like viharr Vi har prøvd å legge der vi er. Hun sovner greit,men våkner da vi skal hjem. Er våken 1-3 timer før hun sovner igjen. Våkner likevel 0530 (som vanlig) og er naturlignok veldig sliten dagen etter. Det er vårt barn og vi mener vi vet best. Siden det er så kort vei hjem velger vi å gå hjem etter middag . De 2 foregående julen har vertskapet hatt middag kl 15. TS Anonymkode: 01175...790 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2015 #17 Skrevet 19. november 2015 Dere får jo gå hjem når dere vil, men jeg hadde aldri tilatt å selskap kl 15. Gjennom tiden har familien hatt mange barn på julefeiring, middagen har allikevell alltid startet kl 17. Alle har løst det på ulike måter, men ingen har forventet at middagen skulle bli servert tidligere. Anonymkode: 93902...f17 9
Epleskall Skrevet 19. november 2015 #18 Skrevet 19. november 2015 Nei, da forstår jeg. Hvis dere har prøvd før og vet det bare blir rot av det, er det jo ikke verdt det for noen av dere. Jeg synes uansett ikke "rigid" er rett ord, dere må jo gjøre det som passer best for dere. Mange måter å feire jul på! Om svigers ikke forstår det, så er jo det deres problem. Har de sagt noe på at dere ønsker å dra hjem til leggetid siden du lurer på om dere er for rigide?
AnonymBruker Skrevet 19. november 2015 #19 Skrevet 19. november 2015 Da vår gutt var 3 var det på samme måte. Var ingen vits i å la ham være oppe lenger på julaften for å være "grei" og ha det hyggelig lenger, for det ble rett og slett ikke noe hyggelig. Bare en halvtime over vanlig leggetid førte til overtrøtt og grinete unge og ville vært en serdeles lite hyggelig avslutning på kvelden, for alle parter.Vi løste det ved å ha feiringen hjemme hos oss, så tok vi bare en pause når han skulle legges og fortsatte å åpne våre gaver etter det. Hans gaver ble selvfølgelig prioritert før han ble lagt, samt at han fikk åpne noen tidligere på dagen.Men hadde vi skullet feiret hos familie 100 meter unna, så hadde han jo bare overnattet der. Er ikke det et alternativ? Anonymkode: ae7c2...ecd 2
Gjest Magnifiq Skrevet 20. november 2015 #20 Skrevet 20. november 2015 Kan hun ikke overnatte der til dagen etter? Eller om det er en stund siden dere har prøvd, syns jeg dere skal gi det en sjanse. De begynner jo å bli ganske store når det kommer til søvn. Og ting endrer seg jo.Og hva om hun våkner tidlig dagen derpå.. Kan hun ikke bare få sove en lur på dagen om hun da blir trett og sliten?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå