AnonymBruker Skrevet 19. november 2015 #1 Del Skrevet 19. november 2015 Jeg skal kjøpe bil, men er svært uerfaren på dette området. Tidligere biler jeg har brukt har det ikke vært jeg som har kjøpt eller hatt hovedansvar for, så dette blir på en måte en slags førstebil, selv om jeg selvfølgelig har kjørt i mange år. Jeg ønsker ikke å bruke mange hundre tusen kroner på dette kjøpet, men jeg vet ikke hva slags pris det er rimelig å satse på. Jeg hadde håpet noen her inne kanskje kunne hjelpe meg litt med hva slags biler jeg burde sikte meg inn på basert på hva jeg har behov for.Jeg skal bruke bilen primært til og fra jobb. Det er 40 minutters kjøring hver vei, motorvei mer eller mindre hele strekket. Jeg er ikke spesielt glad i å kjøre, og jeg bor et sted med gode kollektivforbindelser, så jeg ser ikke for meg at det blir mye kjøring utenom til og fra jobb. Jeg er ikke opptatt av at bilen skal være spesielt "kul", og er kun opptatt av å ha en pålitelig bil som vil ta meg til og fra jobb på en behagelig og trygg måte. Jo lenger jeg kan stole på at bilen varer, jo bedre, for jeg er som sagt ikke bilinteressert og har lite lyst til å måtte kjøpe ny til stadighet.Er det noen som kan svare meg litt på hva jeg bør se etter? Jeg svarer gjerne på flere spørsmål om bruk og behov hvis det er mer dere trenger å vite for å hjelpe meg. Anonymkode: 11d0e...156 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinuwiel Skrevet 19. november 2015 #2 Del Skrevet 19. november 2015 Hilux! ikke så galt i pris hvis du velger en eldre modell, pålitelig, slitesterk og omtrent evigvarende. Greie priser på slitedeler og utrolig praktisk bil. Å så veldig kjekt med lavserie😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Commander Skrevet 19. november 2015 #3 Del Skrevet 19. november 2015 Hilux! ikke så galt i pris hvis du velger en eldre modell, pålitelig, slitesterk og omtrent evigvarende. Greie priser på slitedeler og utrolig praktisk bil. Å så veldig kjekt med lavserie😊Ja. Hvis du er bonde, jeger, selger ved eller skal kjøre over Grønland. Hilux er et nyttekjøretøy. Den er overprisa, treg, lavt giret støyende og tørst.At den er bunnsolid er jo bra, men det er traktorer og. TS så etter en familiebil etterhvert og dette er en pickup. Noen dobbeltkabinere finnes med de stinker asfalt pga av leminkaainen asfalt har brukt de fleste som lunsjrom på anlegg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinuwiel Skrevet 19. november 2015 #4 Del Skrevet 19. november 2015 (endret) Ja. Hvis du er bonde, jeger, selger ved eller skal kjøre over Grønland. Hilux er et nyttekjøretøy. Den er overprisa, treg, lavt giret støyende og tørst.At den er bunnsolid er jo bra, men det er traktorer og. TS så etter en familiebil etterhvert og dette er en pickup. Noen dobbeltkabinere finnes med de stinker asfalt pga av leminkaainen asfalt har brukt de fleste som lunsjrom på anlegg.er ingen av delene, bare fornøyd med bilen min😜 billigste og mest trofaste jeg har hatt😊men for TS sin del er det vel lurt å sikte seg inn på en grei litt nyere bil med bra service historikk som er godt ivaretatt. Har du ingen som er bilkyndige som kan være med deg å se på biler kan det være lurt å kjøpe hos forhandler. Da får du bruktbilgaranti så om du oppdager noen feil de første månedene får du dette fikset på garanti. Om du vil ha stasjonsvogn, sedan eller en liten konebil må du vel selv ta stilling til ut ifra hvor mye plass du trenger og hva du kommer over i en OK prisklasse. Type kjedelige biler som Ford Focus/Mondeo, Volvo V70 og scoda octavia er vel biler til en fornuftig pris med grei kjørekomfort og bra sikkerhet. Kjøper du hos forhandler er det ofte tatt en service på bilen, her bør du være obs på hvor lenge det er til neste service og hvor stor den er. Det er kjipt å kjøpe bil for å så finne ut at registrreima må byttes om noen få mil. Endret 19. november 2015 av Tinuwiel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2015 #5 Del Skrevet 19. november 2015 40 minutters kjøring er ganske mye, så det tyder på at en bil med gode seter og godt komfort kan være aktuelt. Få slår Volvo på det. Ellers vil du ikke bruke mye penger, kjører mest alene, og ønsker en pålitelig bil, om jeg forstår det rett? Der har du mange alternativer egentlig.Pålitelig, kjedelig å kjøre, og "klassiske valg": Toyota Corolla, Toyota Prius, Nissan Leaf (el-bil).Pålitelig, god å kjøre, middels pris: Mazda 3, Honda Civic.Pålitelig, billig, "husmortips" (ofte godt vedlikeholdt): Honda HRV, Suzuki SX4.Billig, ok kvalitet, ytterst prutbar: Kia Cee'd (fra ca 2007-modell) Anonymkode: a6230...ddb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2015 #6 Del Skrevet 21. november 2015 Takk for svar! Jeg tar gjerne imot flere tips. Det var en over her som skrev at jeg ønsket meg en familiebil, men det stemmer ikke. Jeg har ikke barn og har ikke tenkt til å få noen, så "familiebil" har jeg ikke behov for. Det stemmer imidlertid at komfort er viktig, med tanke på at jeg har relativt lang reisevei til jobb. Anonymkode: 11d0e...156 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2015 #7 Del Skrevet 23. november 2015 Er det noen flere som kan bidra med noen tanker her? Jeg har også begynt å vurdere elbil, er det en god idé tror dere? Anonymkode: 11d0e...156 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 23. november 2015 #8 Del Skrevet 23. november 2015 Jeg vet det er mange som er veldig fornøyd med elbil, men jeg personlig ville ikke vurdert det hvis det er mye langkjøring. Vet ikke hvordan kjørekomforten er på dem, så det kan jeg ikke uttale meg om.Skulle jeg kjøpt en mindre bil nå, så ville jeg sikkert gått for peugeot 207/208, evnt VW polo. Det er alltid delte meninger om hvilke biler som er mest drifttsikre, og uansett hvor godt rykte et bilmerke har, så finnes det alltid mandagseksemplarer. Det som er viktig er at du kjøper hos en seriøs bilforhandler med gode garantiordninger. Finn en bil som føles bra, og som har riktig motor til ditt bruk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2015 #9 Del Skrevet 23. november 2015 Jeg vet det er mange som er veldig fornøyd med elbil, men jeg personlig ville ikke vurdert det hvis det er mye langkjøring. Vet ikke hvordan kjørekomforten er på dem, så det kan jeg ikke uttale meg om.Skulle jeg kjøpt en mindre bil nå, så ville jeg sikkert gått for peugeot 207/208, evnt VW polo. Det er alltid delte meninger om hvilke biler som er mest drifttsikre, og uansett hvor godt rykte et bilmerke har, så finnes det alltid mandagseksemplarer. Det som er viktig er at du kjøper hos en seriøs bilforhandler med gode garantiordninger. Finn en bil som føles bra, og som har riktig motor til ditt bruk Takk for svar! Hvorfor ville du ikke valgt elbil til langkjøring? Det ville jo spare enormt på bompenger og drivstoff... Anonymkode: 11d0e...156 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 23. november 2015 #10 Del Skrevet 23. november 2015 Takk for svar! Hvorfor ville du ikke valgt elbil til langkjøring? Det ville jo spare enormt på bompenger og drivstoff...Anonymkode: 11d0e...156Fordi den må lades opp underveis, er begrenset for hvor langt man kan kjøre per ladning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
calmara Skrevet 23. november 2015 #11 Del Skrevet 23. november 2015 Nissan Leaf er jo kanskje en kandidat? Det er en EL-bil men 40 min kjøring går bra. Komforten er i alle fall veldig god i den etter min mening og den er relativt høy og oversiktlig. Jeg ville holdt meg vekke fra fransk bil som peugeot, de må ofte på verksted. Nå skal jeg ikke si hvordan det er med nyere modeller, men hold deg unna eldre modeller i hvertfall. Samme gjelder renault.Min anbefaling utenom EL-bil er volvo. Hadde en volvo s40 og det er en litt billigere modell og mindre bil enn de andre. Den har super komfort og går som en klokke. Hvis det er diesel så er det viktig med partikkelfilter om du skal kjøre i byer. Den bruker lite på mila og er en liten og lett bil, samtidig som det er god plass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2015 #12 Del Skrevet 23. november 2015 Nissan Leaf er jo kanskje en kandidat? Det er en EL-bil men 40 min kjøring går bra. Komforten er i alle fall veldig god i den etter min mening og den er relativt høy og oversiktlig. Jeg ville holdt meg vekke fra fransk bil som peugeot, de må ofte på verksted. Nå skal jeg ikke si hvordan det er med nyere modeller, men hold deg unna eldre modeller i hvertfall. Samme gjelder renault.Min anbefaling utenom EL-bil er volvo. Hadde en volvo s40 og det er en litt billigere modell og mindre bil enn de andre. Den har super komfort og går som en klokke. Hvis det er diesel så er det viktig med partikkelfilter om du skal kjøre i byer. Den bruker lite på mila og er en liten og lett bil, samtidig som det er god plass.Nyere peugeot´er har etter min erfaring vært stabile biler, hatt mer tull med Toyota enn Peugoeut. Det er aldri noen garanti, derfor viktig med god forhandlergaranti. Er det noe jeg blir prentet med om dagen, er hvor mye tull det er med Volvo v40/50 (fordi jeg har vurdert å kjøpe en volvo). Anonymkode: 46cf4...035 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
calmara Skrevet 23. november 2015 #13 Del Skrevet 23. november 2015 Nyere peugeot´er har etter min erfaring vært stabile biler, hatt mer tull med Toyota enn Peugoeut. Det er aldri noen garanti, derfor viktig med god forhandlergaranti. Er det noe jeg blir prentet med om dagen, er hvor mye tull det er med Volvo v40/50 (fordi jeg har vurdert å kjøpe en volvo). Anonymkode: 46cf4...035Ja okei, jeg har hovedsaklig erfaring med eldre modeller, 2007 er vel nyeste og det er bare tull. Er ikke noe fan av toyota selv, de nye er ikke det samme som gamle evigvarende fra 90-tallet. Har hørt det samme om v40/ v50 selv, men da er man kommet opp i stasjonsvogn klasse og ville heller hatt en annen modell som v60 da. S40 har jeg god erfaring med som sagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2015 #14 Del Skrevet 23. november 2015 Ja okei, jeg har hovedsaklig erfaring med eldre modeller, 2007 er vel nyeste og det er bare tull. Er ikke noe fan av toyota selv, de nye er ikke det samme som gamle evigvarende fra 90-tallet. Har hørt det samme om v40/ v50 selv, men da er man kommet opp i stasjonsvogn klasse og ville heller hatt en annen modell som v60 da. S40 har jeg god erfaring med som sagt.Jeg hadde 2001 modell, helt fantastisk. Synd at Volvo V50 ikke er pålitelig, for jeg elsker virkelig den bilen. Ser ut til at jeg får gå for en nyere (2010) VW Passat istedet, har ihvertfall fått mer stabile positive tilbakemeldiner. V60 blir for dyr. Anonymkode: 46cf4...035 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mis(s)Understood Skrevet 23. november 2015 #15 Del Skrevet 23. november 2015 (endret) Volvo er alt nevnt. Jeg holder en knapp på en modell som per dato har gått ut av produksjon (og som forhandlerapparatet savner), nemlig V50.Den gir deg ok lasteplass til de tilfellene du har behov for det, men den er mindre enn en V70 og har ikke svingradius som en middels fjordferje (min nåværende Volvo er den 3dje jeg har, så jeg tør å si det )V50'en er bygd på Modeo plattform og er stort sett en godt pålitelig bil (sa hun som ikke har de store følelsene for Ford)Siden V50'en nå er ute av produksjon så får du en helt ok bil til en ganske ok pris. Endret 23. november 2015 av Mis(s)Understood Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Try2 Skrevet 23. november 2015 #16 Del Skrevet 23. november 2015 Volvo C30. Solid, bra kvalitet, ingen knirkelyder, veeldig god og sitte i, god motor, sitter som støpt på veien, er faktisk morsom å kjøre, drikker lite, ikke alle har en, pent og ryddig design. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=67379284 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2015 #17 Del Skrevet 23. november 2015 Et par av mine pendlervenner har kjøpt kia soul. Ganske stygg, men billig el-bil med 7 års garanti. Ikke noe problem med pendling hvis du kan lade på jobb Anonymkode: 67a9a...64a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 23. november 2015 #18 Del Skrevet 23. november 2015 Volvo er alt nevnt. Jeg holder en knapp på en modell som per dato har gått ut av produksjon (og som forhandlerapparatet savner), nemlig V50.Den gir deg ok lasteplass til de tilfellene du har behov for det, men den er mindre enn en V70 og har ikke svingradius som en middels fjordferje (min nåværende Volvo er den 3dje jeg har, så jeg tør å si det )V50'en er bygd på Modeo plattform og er stort sett en godt pålitelig bil (sa hun som ikke har de store følelsene for Ford)Siden V50'en nå er ute av produksjon så får du en helt ok bil til en ganske ok pris.Det er veldig mye blandede tilbakemeldinger på hvorvidt V50 er en pålitelig bil. Tror kanskje det avhenger av årsmodell, men hører mye negativt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 23. november 2015 #19 Del Skrevet 23. november 2015 V50 var en stund Sveriges mest pålitelige stasjonsvogn, sammen med Toyota Avensis. Det er fordi svenskene ikke kjøper diesel. Det er Peugeot sin diesel som er problemet - dette gjelder også i V70.Min anbefaling er Volvo S80 eller Toyota Camry. Med kraftig bensinmotor 160-200hk bruker de rundt 0,8l/mil, og de er fantastisk behagelige. Kjører du 40' hver dag, er jo det relevant. Trygge er de også, og store sedaner er billige brukt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2015 #20 Del Skrevet 5. desember 2015 Hilux! ikke så galt i pris hvis du velger en eldre modell, pålitelig, slitesterk og omtrent evigvarende. Greie priser på slitedeler og utrolig praktisk bil. Å så veldig kjekt med lavserie😊Jeg sier Land Cruiser. Jeg har en 90 som har kjørt 340.000 km uten noe problemer. Steike god bil, driftsikker, stor plass og god biløkonomi. Selv om den bruker litt på mila, så er verditapet nesten lik null. Billig bil er det også, alt fra 50-100.000 kr. Forsikring er nesten gratis. Kommer deg frem overalt. Jeg kjører over store brøytekanter, så slipper å frese snø før jobb. Bare gode ting med bilen. Anonymkode: 56da9...095 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå