Gå til innhold

Atomvåpen mot Daesh?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kommer aldri til å skje. Det er nemlig akkurat det terroristene ønsker.

Endret av MajorasMaske
Skrevet (endret)

Sikkert ikke. Men det er skremmende at de tenker i de baner. Daesh har jo folk over alt, og kan sikkert hoste opp ei bombe eller to selv også. Men kanskje dette bare er et forsøk på å skremme rottene ut i lyset? De leser jo aviser.

Endret av Skywalker
Skrevet

Sikkert ikke. Men det er skremmende at de tenker i de baner. Daesh har jo folk over alt, og kan sikkert hoste opp ei bombe eller to selv også. Men kanskje dette bare er et forsøk på å skremme rottene ut i lyset? De leser jo aviser.

Det er bare sutrete retorik fra fransk side etter helgens ydmykelse.

Skrevet (endret)

..eller en full Dagbladjournalist som leker seg på jobbmaskinen etter julebordet..

Endret av Skywalker
  • Liker 3
Skrevet

Jepp, lykke til med å åpne pandora eske. Sannsynligvis er dette bare retorikk (som også Russland har brukt tilsvarende av tidligere), men en setter i gang også sin egen ødeleggelse ved å bruke atomvåpen. 

Anonymkode: 46d81...4c5

Skrevet

Det kommer aldri til å bli brukt atomvåpen mot IS. Ingen statsleder kommer til å gjøre dette. Vent og se.

Anonymkode: 3f442...826

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg irriterer meg stadig over Hollande. Har ikke ord som kan beskrive mannen... idiot kanskje...

Saken er den at den islamske staten IKKE er hovedproblemet. De kan godt knuses militært, selv om de blander seg inn blant sivile, der de ikke gjør stort mer enn et lite angrep i ny og ne. Hva som kommer etterpå av nasjonsbygging og mer blir en annen sak.

Det Hollande tilsynelatende ikke forstår er at kampen er mot en ideologi som deles av Al Qaida, Boko Haram, Hamas, Det muslimske brorskap og en hel masse andre. Midlene varierer, men målet er det samme, nemlig et gudestyrt samfunn ved blant annet sharia, og med sterk inspirasjon fra middelalderen. De har et mål å underlegge verden islam og islamsk styre, med en kalif på toppen. Det er med det en ideologisk kamp, og i all hovedsak pågår den på hjemmebane, takket være store demografiske endringer som har vært tabulagt i flere tiår, kombinert med manglende assimilering. 

Her er noen av utfordringene som Frankrike står overfor.

http://www.bt.no/meninger/debatt/Frankrike-er-fortapt-3483515.html

Virker litt vel pessimistisk etter min smak, men der ligger de reelle utfordringene, og kampen, og så lenge idioter som Hollande snakker stort og grandiost om nådeløst krig og diverse, uten å ta tak i ideologien som har STERKE røtter til religion islam, så er man dømt til å tape. Snakk om atomvåpen blir med det HELT på jordet, men ikke bare det. Det blir direkte farlig.

Kanskje jeg ikke har fått med meg alt Hollande har sagt da jeg ikke kan fransk, men har til enda sett noe til at han vil adressere disse tingene.

Endret av Snof
  • Liker 2
Skrevet

Ja, temaet er nå på banen. Lurer på om Daesh vet hva de kan ha vekket?

For en stund siden nevnte jeg et annet sted at jeg har en stygg følelse av at en snøball har begynt å rulle..

http://www.dagbladet.no/2015/11/19/nyheter/utenriks/terror/aftonbladet/is/42024232/

Har ikke noe tro på at atomvåpen kommer til å bli brukt. Jeg tror det er for risikabelt på mange nivåer. Det kommer selvsagt litt an på målene. Men å f.eks bruke atomvåpen mot Raqqa eller en av de andre strategisk viktige byene som IS har overtatt, ville nok være utelukket. Ute i felten, kanskje. Det fins fusjonsvåpen som kunne gjøre jobben kjapt og relativt billig, men problemet er selvsagt at man dreper alt innenfor en ganske stor radius, selv med de minste fusjonsvåpnene. Man vil ikke kunne bruke det i et område med sivile. Dette dreier seg jo ikke bare om å gruse IS. Man må vinne freden også.

• Liker 1
Skrevet

Det kan være en fordel med bruk av atomvåpen også, særlig om det kommer ut av kontroll. Problemet med global oppvarming blir løst: atomvinter.

Men ellers er jeg vel en smule skeptisk til om MDG er særlig positiv.

Nei, det beste er nok å følge Krf sin plan for slike utrivelige pøbler og forstå dem ihjel..

;)

• Liker 1
Skrevet

Dette er fabuleringen av en SVENSK analytiker, og har ingen kobling til noen fransk handlingsplan på noe punkt. Det at Frankrike HAR atomvåpen, betyr ikke at de vurderer bruken av dem i alle saker som oppstår. Det å ha atomvåpen, gjør deg ikke automatisk totalt ubrukelig til å vurdere en konfliktsituasjon uten å måtte tenke på om man kunne brukt dem der.

Atomvåpen KAN ikke brukes mot IS; de politiske konsekvensene av de medfølgende sivile tapene ville ramme Frankrike med full styrke. Konsekvensene i dag er alvorlige nok. 

Det finnes en artikkel av en som studerer islamisme, han presenterer ett intervju med en IS amir, og synsvinkelen han presenterer er interesant. IS er helt klar på at de er diktatorer som tar kontroll over okkupert område. Den okkuperte sivile befolkningene ansees som totalt uskyldige, i IS sin oppfatning kan de derfor ikke noe for at de blir bombet. Videre argumenterer man for at vestens befolkning har all skyld for alle sivile tap, siden vesten sin populasjon VELGER sine ledere. I deres presentasjon er det den generiske Jean de luc og Joe Doe som dreper uskyldige Syriere som IS soldatene gjemmer seg bak, ikke soldatene. 

Denne retorikken er rimelig spik spenna gæren, men den henger såpass sammen, at den er fungerende som rekruteringsplakat lokalt. Spesielt i ett område som har vært svakt styrt av sterke diktatorer i flere 10-år.

Det er en GRUNN til at fokuset på bekjempelsen av IS så langt, har vært  å styrke IS sine lokale motstandere. Og nå som USA og Russland ikke lenger støtter ulike sider, så kommer denne strategien  til å fungere enda bedre.  

Skrevet

Om vesten slipper en atombombe over midtøsten så kan jeg nesten garantere deg at da vil langt flere bli terrorister.

Anonymkode: a5e55...918

• Liker 1
Skrevet

Ja!!!!! Så slipper jeg å kjøpe fallout 4.

Anonymkode: 7b53e...a38

Skrevet

Det kan være en fordel med bruk av atomvåpen også, særlig om det kommer ut av kontroll. Problemet med global oppvarming blir løst: atomvinter.

Men ellers er jeg vel en smule skeptisk til om MDG er særlig positiv.

Nei, det beste er nok å følge Krf sin plan for slike utrivelige pøbler og forstå dem ihjel..

;)

ATomvinter er noe som evt vil kunne skje dersom atomvåpen blir brukt i en global kjernefysisk krig. Ikke dersom man fjerner noen syriske småbyer fra kartet en gang for alle.

Skrevet

Ja!!!!! Så slipper jeg å kjøpe fallout 4.

Anonymkode: 7b53e...a38

Live the dream, hva?

Skrevet (endret)

Nei, det blir nok ikke brukt masseødelegelsesvåpen, en rødgrønn regjering vil kanskje bruke det, men en blå høyre regjering setter pris på hvert eneste sivile liv. 

Minner dere på at Libya i 2011 ble ødelagt av SV og AP. De liker å si våpen for oss rødgrønne, men dersom de blå sier noe om militæret, da er de krigshissere. 

Det vi har lært er at rødgrønn regjering ikke fungerer. 

Dessuten heter de IS, det er det korrekte navnet. Veldig informativt og representativt.

Endret av maskineple
Skrevet

ATomvinter er noe som evt vil kunne skje dersom atomvåpen blir brukt i en global kjernefysisk krig. Ikke dersom man fjerner noen syriske småbyer fra kartet en gang for alle.

Enig. Det er det jeg mener med "særlig om det kommer ut av kontroll". ;)

Skrevet (endret)

Ser at Frankrike advarer om at terroristene kan finne på å bruke kjemiske våpen. Det er jo ikke så mye bedre det.

http://www.nrk.no/nyheter/1.12661707

Endret av Skywalker
La til link
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Da utsletter de også Syria, Irak og Iran i tillegg. Atombombe vil bli brukt i Syria og Irak, men kjemiske stoffer som forflytter seg gjennom luft og vann vil nå iran. Iran vil dø av mutasjoner og sykdommer. De bruker samme strategi som de gjorde under Vietnam krigen. Trenger ikke å drepe soldate, men la kjemiske stoffer som fører til sykdommer og mutasjoner drepe soldatene.

Her er resultatet av kjemisk krigføring.

Endret av Jetlag

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...