Gå til innhold

Liker ikke julen

Gjest GreenSky

Anbefalte innlegg

Gjest GreenSky

Da får jeg begynne med et 'hyggelig' innlegg. :sjarmor:

Saken er den, at jeg ikke liker julen. Jeg synes julen er stress og mas. Jeg liker ikke å dra hjem, men hvis jeg ikke drar hjem får jeg dårlig samvittighet. Jeg kan tilbringe julen med mormor og tante her i byen, men siden tante og jeg ikke liker hverandre, er ikke det så veldig hyggelig heller. Jeg kan tilbringe julen med venner (som jeg gjorde i fjor) men det er litt rart det også. Eller jeg kan sitte hjemme og late som om det er en vanlig dag, men det blir litt ensomt.

Jula har aldri vært noe spesielt hyggelig. Julestemningen hjemme har aldri vært noe spesielt hyggelig. Det er da konfliktene lettere kommer opp til overflaten (f.eks et skrantende ekteskap hjemme som har skrantet i årevis) men det blir likevel undertrykket fordi nå skal vi ha det hyggelig! Ellers! (og, hvis vi ikke har det hyggelig skal vi i alle fall late som) Så, da ender det opp med at alle later som de har det hyggelig, og skjærer tenner i all diskresjon.

Nope, tviler på at jeg drar hjem i år. Da tilbringer jeg heller julen med mormor og tante som ikke liker meg. Der slipper jeg i det minste å late som.

Noen flere som meg? Eller noen som feirer jul fordi de 'må'? Eller ikke har samvittighet til å ikke feire?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I hear you!

Jeg har heller ikke noe godt forhold til jula...

I dag er det en hyggelig høytid fordi jeg har det bra, men i flere år levde jeg med en psykisk terrorist og alkoholiker som virkelig har ødelagt jula for meg - sammen med det faktum at jeg har tilbrakt annenhver jul uten barnet mitt fra hun var 1 år (faren og jeg bor ikke sammen og han har selvsagt all rett til å nyte hennes selskap annenhver jul). Jeg var alene med henne i mange år og hun var poå en måte den eneste grunnen til å feire jul og når hun ikke var der ble det meningsløst og tomt.

Jeg har også - på grunn av rollen som eneforsørger - hatt det temmelig tøft økonomisk og derfor har jul betydd mye stress for å få råd til gaver, mat o.l....

Kort fortalt har jeg grått altfor mange tårer på grunn av jula til at jeg helt klarer å få den gode følelsen for denne høytiden i dag.

Jeg kan ikke la være å feire jul fordi jeg har en familie - barn som forventer det, selv om jeg ofte har lyst til å grave meg ned til alt er over....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker jula, men jeg vet om mange som ikke gjør det.

X-en min feiret ikke jul, han jobbet som taxisjåfør og jobbet hele jula, da var det ekstra penger å tjene også.

andre jeg kjenner reiser vekk i jula, til syden eller andre land, og tar jula som en vanlig ferie istendefor noe annet.

Dersom det er ett savn for deg å kose deg i jula, så vet jeg ikke riktig hva jeg skal si, men ellers så ville jeg blåst litt i familie som "krever" og tenkt litt på deg selv i denne perioden.

Kjenner du noen andre som ikke liker å feire jul? Kanskje dere kan ta jula som en ferie å reise bort i stedenfor?

eller gjøre noe helt annet, som å hjelpe organisasjoner som lager jul for vanskeligstilte eller uteliggere eller slikt?

Prøve å finne DIN måte å få jula til å bli noe spesiellt? eller bare blåse i den å reise vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det sånn i masse år. Jula for to år siden er vel den første jula jeg hadde det orntlig koselig hele jula.

Grunnen til mitt "julehat" er at jeg og mamma alltid har kranglet.

Kjefting og smelling fra hun begynte å stresse med husvask til nyttårsaften var over. Hun krevde at jeg som 14 åring skulle se hva som måtte gjøres for at vi skulle få jul i huset.

Det var et sabla spetakkel til tider, men nå har jeg mulighet å feire julen med sambo, og vi har det strålende :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt skilte foreldre i ti år nå, og julen alltid forbundet med stress, pakke bagger, "skal vi bo hos mor eller far?", "skal vi spise hos mor eller far?", dårlig samvittighet......

Pappa er gift på nytt, mens mamma er alene. Vi bytter på hvilke dager vi er hos de, f.eks hos mamma julaften og hos pappa nyttårsaften, og omvendt året etterpå. De dagene vi er hos pappa har vi dårlig samvittighet for at mamma sitter alene.

Vi er tre søsken, som alle bor langt hjemmefra. Vi føler f.eks alle at vi må være hjemme hos mor/far nyttårsaften. Jeg kunne tenkt meg å funnet på noe med kjæreste/venner etc, men da føler jeg at jeg svikter mor hvis det er hennes tur til å "ha oss" på nyttårsaften.

I år har jeg tenkt på meg selv, og bestilt billett tilbake til Oslo om morgenen nyttårsaften. Skal feire nyttår med kjæresten. Skikkelig klump i magen, men jeg MÅ tenke på meg selv også.

Jeg synes ikke julen er kos, men bare et jag og et mas om hva en må gjøre(bake kaker, lage ribbe og rull, nye klær, masse gaver), alle gørre slektninger en må besøke, hvor en må infinne seg, hvor tidlige en må opp for å spise frokost etc.

Julemiddag er godt da. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff nei, nå ble jeg skikkelig trist!

Jeg har egentlig i alle år "gledet" meg til jul. Spesielt for barna sin del. Men for noen år tilbake døde pappa, og for ikke så lenge siden brøt jeg kontakten med mamma.

I år gleder jeg meg ikke!

Mest fordi mitt valg om å bryte (som er godt begrunnet og ikke lite gjennomtenkt) ikke er helt vel godt mottatt hos de andre familiemedlemmene.

Vet liksom ikke helt hvordan denne julen blir, da.

Men vi har planer om å gjøre det beste ut av det. Være hos svigerfamilien i år, nyte godt av deres tradisjoner.

GreenSky: veggis, ja. Føler med deg!

Jeg skal i år spise middag begrenset av en masse matintoleranser, så jeg skjønner hva du mener.

*Jobber med å finne en skikkelig god julemiddag...*

Men julefeiringen...

Kanskje løsningen er å ta med seg dem man er glad i og reise bort, som aline sier? Kunne egentlig godt tenke meg å bare reise med nermeste familie til et varmt sted, og droppe julestresset.

Gavene koser jeg meg med. Jeg elsker å gå rundt og finne det lille ekstra til de jeg er glad i. Jeg er allerede igang. :oops: I allefall to gaver er på plass...

Syns det nesten er mer moro å gi gaver enn å få.

Gjøre litt stas på menneskene rundt meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor vi skal feire jul en gang.... Kan vi ikke bare sette pris på fridagene og kose oss sammen med venner/familie/barn/kjæreste/samboer eller andre som vi vil tilbringe tiden med!

Jeg tenker ikke på hverken jesus eller gud når jeg skufler i meg ribba. Forresten - marsipangrisene er kommet i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke spesielt glad i jula, blir mye tress og mas.Hater å stå i kø osv... Er nok derfor jeg er nesten ferdig med julegavene, så slipper jeg iallefall det hodebryet når de aller fleste andre gjør det :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Men Greensky; Hvis du virkelig ikke liker julaften og syns det blir trist litt uansett hva du gjør, så hvorfor ikke melde deg som frivillig hos de som lager jul for enslige/gamle/alkoholikere/etc? Jeg tror julefeiring betyr mye for mange av de, og det avhenger av at noen stiller opp. Kanskje du kunne fått en hyggelig kveld på den måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes idéen til Embla s er god!

Selv elsker jeg julen. Hadde det ikke vært for den vet jeg ikke hvordan det hadde gått, siden jeg takler vinteren her i Norge særdeles dårlig. Det er på en måte et lys i alt mørket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er veggis jeg' date= så jeg har ikke funnet noen julemiddag som er 'jul', liksom.

Du har ikke prøvd denne da? Det var Iset som var her på KG før som kom med denne oppskriften. Den ar jeg spist 2 juler på rad. Den er god!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veggis jeg' date= så jeg har ikke funnet noen julemiddag som er 'jul', liksom.

lunacia, nevnte at hun spiser nøttestek i en annen juletråd. Kanskje det hadde vært noe?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...