Gå til innhold

Hvorfor skal vi glede andre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei.

Da er du vel en slik som TS beskriver, da. Som ikke ser noe poeng i å glede andre. 

De fleste anser det å hjelpe venner med ting og å gjøre ting som gleder dem rundt seg, som en naturlig del av mellommenneskelige forhold. Da har man også noen man kan spørre om hjelp når man selv trenger det, og man vil oppleve at man selv blir gledet uoppfordret. Hvorfor man ikke ønsker å ha det slik, kan jeg ikke forstå, men hver sin lyst.

Anonymkode: 5e27f...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør ting jeg ikke synes er noe gøy, fordi jeg vet at den jeg gjør det for synes det er gøy. Og det gir meg glede at den andre personen koser seg:)

Anonymkode: 01108...856

Ville du gjort det selvom det ikke gir deg noe glede?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennen din har vel ikke behov for så nære relasjoner da? Det er jo gjerne det som skjer når man hjelper noen, og får hjelp tilbake. Man bygger relasjoner. Vennen din hygger seg i ditt selskap fordi du liker det samme som ham, men han er ikke den som stiller opp når du trenger hjelp til noe han ikke liker.

Jeg har selv en slik venn. Hun klager over at ingen hjelper henne når hun trenger det, men gidder aldri å stille opp for andre selv. Greia med oss er at vi har en felles interesse hvor hun er svært dyktig og jeg lærer mye, men hun er ikke den jeg ringer om jeg skulle være i knipe. Jeg vet hvor jeg har henne og behandler henne deretter. Jeg bruker heller ikke av min energi (lenger) på å stille opp for henne. Jeg gjorde det før og ble skuffet gang på gang av at hun ikke gadd å hjelpe tilbake. Det ble et enveisforhold. Så jeg sluttet å hjelpe henne. Nå er vi jevnbyrdige, men ikke nære. Det blir vi aldri sålenge hun er som hun er. (Beklageligvis skjønner hun ikke hvorfor andre ikke stiller opp for henne heller, selv om jeg har sagt det rett ut.)

Sånn er det med kompisen din også. Du kommer til å bli veldig skuffet om han er den du må ty til i en vanskelig situasjon. Som andre sier, det handler om hva vi har lært i oppveksten av empati og sosialisering. Det er ikke umulig å lære i voksen alder, så du må gjerne argumentere med ham, men ikke forvent for mye. I hans øyne  klarer han seg jo bra sånn han har det nå. 

Anonymkode: fb306...c5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal vil gjøre ting vi egentlig ikke har lyst til for å glede andre?

Det er helt seriøst spørsmål. Jeg fikk stilt dette av en venn, og må si jeg ble litt satt ut.

Han mente bestemt at han ikke gadd å gjøre ting han ikke hadde lyst til.. Han ville bare gjøre det som var GØY for han....

 

Anonymkode: 179e4...cfe

Fordi man også selv blir glad av å gjøre andre glad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi man legger små tråder i ett nettverk som når mange bridar mer eller mindre likeverdig utfra egne forutsetninger  skaper trygghet for alle i nettverket. En trygghet for at det er noen som bryr seg og som man har et fellesskap med (noen nærmere enn andre). Denne tryggheten skaper bedre helse og mere overskudd i eget og andres liv. Det skapes minner og en felles plattform. Fellesskap gjør at man ikke så lett føler seg ensom Det fellesskapet blir sterkere om man også gjør ting sammen som ikke bare er lystbetont akkurat her og nå. Tror jeg  :)

Anonymkode: d183e...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...