Gå til innhold

Hvorfor skal vi glede andre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal vil gjøre ting vi egentlig ikke har lyst til for å glede andre?

Det er helt seriøst spørsmål. Jeg fikk stilt dette av en venn, og må si jeg ble litt satt ut.

Han mente bestemt at han ikke gadd å gjøre ting han ikke hadde lyst til.. Han ville bare gjøre det som var GØY for han....

 

Anonymkode: 179e4...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han mente bestemt at han ikke gadd å gjøre ting han ikke hadde lyst til.. Han ville bare gjøre det som var GØY for han....

 

Da kan han ikke regne med å ha verken venner eller kjæreste, eller et godt forhold til familien sin. For å bygge og bevare gode mellommenneskelige relasjoner må man tenke på andre, gi og få, ikke bare gjøre det man selv alltid har mest lyst til.

Anonymkode: 5e27f...a84

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan han ikke regne med å ha verken venner eller kjæreste, eller et godt forhold til familien sin. For å bygge og bevare gode mellommenneskelige relasjoner må man tenke på andre, gi og få, ikke bare gjøre det man selv alltid har mest lyst til.

Anonymkode: 5e27f...a84

Ja, jeg er selvsagt HELT enig. Men han påstår at han har venner som liker det han liker, og utover det så trenger han ikke glede andre.. Altså han gjør ingenting han ikke har lyst til.. 

Det er bortkastet tid mener han..

Jeg vet nesten ikke hva jeg kan argumentere med... Noen forslag?

Anonymkode: 179e4...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om å kunne se utenfor sin egen nesetipp. 

Anonymkode: 9cbae...b80

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er selvsagt HELT enig. Men han påstår at han har venner som liker det han liker, og utover det så trenger han ikke glede andre.. Altså han gjør ingenting han ikke har lyst til.. 

Det er bortkastet tid mener han..

Jeg vet nesten ikke hva jeg kan argumentere med... Noen forslag?

Anonymkode: 179e4...cfe

Hvofor skal du "argumentere"? Hvorfor bry deg? Bare dropp å forhold deg til ham, og tilbring tiden med hyggeligere mennesker.

Anonymkode: 5e27f...a84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du argumentere, da? Det er hans mening, la ham få ha den i fred. Det kan synes egoistisk, men i bunn og grunn er jo tanken om å gi og ta og å bygge relasjoner like egoistisk. Det handler da jo om å hjelpe andre, ikke for å gjøre andre glade, men for å selv kunne få hjelp når det trengs.

Anonymkode: 3f9d8...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi det gleder en selv ved å glede andre.
Hadde denne diskusjonen med en venn for litt siden, som også mente at hver gang hun møtte meg i lunsj så var det for "min" skyld og at jeg da burde bli med henne på noe jg ikke hadde lyst til osv. Og det forundrer meg at noen kan være så selvsentrerte egentlig, for i mitt hode ofrer jeg lunsjen min for å være med henne og vi begge har det gøy fordi vi er sammen og har gledet oss til det, og "bruker" ikke henne for at lunsjen skal bli gøyere for meg.
Hvis jeg spør noen venner om å bli med på kino så spør jeg jo fordi jeg håper det vil være hyggelig for alle, og om noen ikke liker filmsjangeren så blir de som regel med fordet for selskapets skyld. Det er jo nettopp selskapets skyld man skal gjøre ting for, og ikke for egoismens skyld.

Anonymkode: 5928f...326

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvofor skal du "argumentere"? Hvorfor bry deg? Bare dropp å forhold deg til ham, og tilbring tiden med hyggeligere mennesker.

Anonymkode: 5e27f...a84

Det er rett og slett fordi jeg er litt nysgjerrig på hva man kan si.. Jeg har ikke noen gode argumenter når noen påstår så hardnakket at det å glede seg selv er mer enn nok...

Det er ikke nødvendigvis for at jeg må argumentere med HAN, men forstå hvordan de tenker, og hvordan vi "normale" tenker :)

Anonymkode: 179e4...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kālikā

Dette er jo en typisk "gjør det og se hvor mange venner du får".

Evnen til å glede seg over andres glede er knyttet til empati, og noen mennesker har mindre av dette. Ekstremtilfellene er psykopater, men dette er en skala med gråtoner. Vennen din er sannsynligvis utstyrt med litt mindre empati enn snittet, og mangler den intuitive forståelsen av dette, men det er fortsatt en egenskap han kan tilegne seg, fordi den vil være fordelaktig sosialt.

Og det er helt i orden, så lenge han ikke slem, men dette gjør at han må oppdage fordelene ved å glede andre via læring i stedet. Dvs han kjører denne linja, og den dagen han eventuelt ser at dette fører til mindre moro for han, vil han bli nødt til å revurdere holdningen sin, eller så vil dette faktisk fungere for han, fordi han også har begrensede sosiale behov. Og det er jo også greit, dersom han trives med å leve sånn.  

Det eneste du kan si er det samme som man sier til barn, nemlig at dersom du er snill med andre øker du oddsen for at de er snille med deg, og bruke det som en logisk inngang på tanken. Vanligvis er dette noe som blir plukket opp og lært inn når man er barn, så det er mulig han har mangler i oppvekst og oppdragelse, siden han fortsatt er på dette stadiet som voksen, og det kan gjøre det vanskeligere å lære dette. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du argumentere, da? Det er hans mening, la ham få ha den i fred. Det kan synes egoistisk, men i bunn og grunn er jo tanken om å gi og ta og å bygge relasjoner like egoistisk. Det handler da jo om å hjelpe andre, ikke for å gjøre andre glade, men for å selv kunne få hjelp når det trengs.

Anonymkode: 3f9d8...a7a

Nei. Det er ikke alle som har en bakenforliggende årsak til å være hyggelig og hjelpe andre mennesker. 

Anonymkode: 6eac3...81c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er ikke alle som har en bakenforliggende årsak til å være hyggelig og hjelpe andre mennesker. 

Anonymkode: 6eac3...81c

Ikke alle, og ikke alltid, nei. Men det å gi og få henger sammen, normale mennesker vil jo ofte forsøke å holde en viss balanse i regnskapet. Det ser du jo av svarene tidligere i tråden.

 

Anonymkode: 3f9d8...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal vil gjøre ting vi egentlig ikke har lyst til for å glede andre?

Det er helt seriøst spørsmål. Jeg fikk stilt dette av en venn, og må si jeg ble litt satt ut.

Han mente bestemt at han ikke gadd å gjøre ting han ikke hadde lyst til.. Han ville bare gjøre det som var GØY for han....

 

Anonymkode: 179e4...cfe

Vel, men han om det og så gi fanden i å prøve å glede ham så veldig mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør ting jeg ikke synes er noe gøy, fordi jeg vet at den jeg gjør det for synes det er gøy. Og det gir meg glede at den andre personen koser seg:)

Anonymkode: 01108...856

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badebuksa

For å være et godt menneske. Hvis han ikke har lyst til å være et godt menneske kan du spørre hvorfor han ønsker å være et dårlig menneske :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Franke Ann

Jeg tenker det kommer helt an på hvilken type relasjon det er snakk om. Noen mennesker er man nødt til å forholde seg til, som f.eks. familie og kolleger, mennesker som kanskje er nokså ulike en selv. Da må man gjerne også kompromissere en hel del for at det skal fungere. Andre relasjoner velger man selv, som f.eks. venner og kjærester, og disse velger man gjerne ut ifra hvem man har mest til felles med. Har man mye til felles, blir det også færre kompromisser å inngå. Jeg går ikke inn i frivillige relasjoner med folk som er så forskjellige fra meg at kompromisser blir en naturlig del av det mellommenneskelige samspillet, og er sånn sett i utgangspunktet enig med din venn.

Endret av Franke Ann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre relasjoner velger man selv, som f.eks. venner og kjærester, og disse velger man gjerne ut ifra hvem man har mest til felles med. Har man mye til felles, blir det også færre kompromisser å inngå. 

Kompromiss? Vi snakker vel om vanlige ting som å hjelpe hverandre, ikke om å inngå kompromiss? 

Hjelpe venner med å flytte f.eks. Passe en hund en helg. Osv. 

Anonymkode: 5e27f...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor skal vil gjøre ting vi egentlig ikke har lyst til for å glede andre?

Det er helt seriøst spørsmål. Jeg fikk stilt dette av en venn, og må si jeg ble litt satt ut.

Han mente bestemt at han ikke gadd å gjøre ting han ikke hadde lyst til.. Han ville bare gjøre det som var GØY for han....

 

Anonymkode: 179e4...cfe

Selvsagt skal vi ikke det. Hør på hva Ayn Rand sier, hun er tross alt den viktigste filosofen i vår tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Franke Ann

Kompromiss? Vi snakker vel om vanlige ting som å hjelpe hverandre, ikke om å inngå kompromiss? 

Hjelpe venner med å flytte f.eks. Passe en hund en helg. Osv. 

Anonymkode: 5e27f...a84

TS har ihvertall ikke nevnt noe om det i åpningsinnlegget. Og det neste innlegget hun kom med tyder på at det er mer snakk om hva man skal finne på sammen:

Ja, jeg er selvsagt HELT enig. Men han påstår at han har venner som liker det han liker, og utover det så trenger han ikke glede andre.. Altså han gjør ingenting han ikke har lyst til.. 

Det er bortkastet tid mener han..

Jeg vet nesten ikke hva jeg kan argumentere med... Noen forslag?

Anonymkode: 179e4...cfe

 

Endret av Franke Ann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS har ihvertall ikke nevnt noe om det i åpningsinnlegget. Og det neste innlegget hun kom med tyder på at det er mer snakk om hva man skal finne på sammen:

 

Og det å hjelpe venner er ikke noe du finner på sammen med dem? 

Anonymkode: 5e27f...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det å hjelpe venner er ikke noe du finner på sammen med dem? 

Anonymkode: 5e27f...a84

Trenger vel ikke nødvendigvis være sammen for å hjelpe? Man kan passe bikkja eller klippe gresset til en venn mens de er på ferie.

Anonymkode: 3f9d8...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...