AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #1 Del Skrevet 18. november 2015 påvist celleforandringer og skal ta ny test om 6 måneder- hvis det hadde vært veldig alvorlig måtte jeg vel ha kommet til ny test før?? Men det kan jo utvikle seg mer i løpet av de månedene. I mitt hode, som alltid krisemaksimerer, så har jeg kreft, må sikkert operere, vil ikke kunne få barn osv osv. Andre som har opplevd lignende?? Kan jeg teste meg igjen før det har gått 6 måneder? Hva hvis jeg ønsker å bli gravid i løpet av det neste halvåret? Anonymkode: cd050...ef8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vattenflaska Skrevet 18. november 2015 #2 Del Skrevet 18. november 2015 Noen celleforandringer er helt ufarlige og forsvinner av seg selv.Siden du har blitt tilbakekalt om seks måneder så betyr det at dine celleforandringer ikke oppfattes som alvorlige. Men det gjørs som en vanlig prosedyre for å sjekke at alt har gått tilbake til normalen og at celleforandringer ikke utvikler seg. Hadde legen vart bekymret, ville du bli kalt inn på ny kontroll innen kort tid.Svært få av de som har celleforandringer utvikler kreft. Du bør slappe helt av. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Smilla Skrevet 18. november 2015 #3 Del Skrevet 18. november 2015 Jeg har opplevd det samme. "Forandringer på enkeltceller", het det da. Legen min forklarte grundig at dette ikke trengte å være noe å være redd for, men de sjekker det alltid som standardprosedyre. Det kan være "ingenting" (hvilket det viste seg å være i mitt tilfelle), eller det kan være forandringer som fører til at man må konisere (fjerne ytterste del av livmorhalsen). Det er ytterst sjelden at det er kreft, men dersom det får gå uoppdaget over lengre tid, vil det kunne utvikle seg til det. Grunnen til at det skal gå 6 måneder mellom, vet jeg ikke, men jeg vet at i tilfeller der celleforandringene mistenkes å være store, kalles man tilbake raskere enn etter 6 måneder. Du kan helt sikkert få barn, men selv valgte jeg å vente med prøvingen til etter etterkontrollen. Da resultatene på den forelå, og viste at alt var helt i orden, følte jeg at det var trygt å prøve igjen. Dette kan du helt sikkert høre med fastlegen om (det gjorde aldri jeg).Det går helt sikkert helt fint Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #4 Del Skrevet 18. november 2015 Hatt det i flere år. aldri hatt kreft Anonymkode: 5a4ca...e25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #5 Del Skrevet 18. november 2015 Hatt det i flere år. aldri hatt kreftAnonymkode: 5a4ca...e25må du sjekke deg oftere enn hvert 3.år? Frarådes du å bli gravid? Anonymkode: cd050...ef8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #6 Del Skrevet 18. november 2015 Noen celleforandringer er helt ufarlige og forsvinner av seg selv.Siden du har blitt tilbakekalt om seks måneder så betyr det at dine celleforandringer ikke oppfattes som alvorlige. Men det gjørs som en vanlig prosedyre for å sjekke at alt har gått tilbake til normalen og at celleforandringer ikke utvikler seg. Hadde legen vart bekymret, ville du bli kalt inn på ny kontroll innen kort tid.Svært få av de som har celleforandringer utvikler kreft. Du bør slappe helt av.ok, så da kan utfallet om 6 måneder være at det er ok, eller at det har utviklet seg- det er det jeg ikke skjønner, hvorfor skal man la det evt utvikle seg i 6 måneder fremover? Anonymkode: cd050...ef8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #7 Del Skrevet 18. november 2015 Jeg har opplevd det samme. "Forandringer på enkeltceller", het det da. Legen min forklarte grundig at dette ikke trengte å være noe å være redd for, men de sjekker det alltid som standardprosedyre. Det kan være "ingenting" (hvilket det viste seg å være i mitt tilfelle), eller det kan være forandringer som fører til at man må konisere (fjerne ytterste del av livmorhalsen). Det er ytterst sjelden at det er kreft, men dersom det får gå uoppdaget over lengre tid, vil det kunne utvikle seg til det. Grunnen til at det skal gå 6 måneder mellom, vet jeg ikke, men jeg vet at i tilfeller der celleforandringene mistenkes å være store, kalles man tilbake raskere enn etter 6 måneder. Du kan helt sikkert få barn, men selv valgte jeg å vente med prøvingen til etter etterkontrollen. Da resultatene på den forelå, og viste at alt var helt i orden, følte jeg at det var trygt å prøve igjen. Dette kan du helt sikkert høre med fastlegen om (det gjorde aldri jeg).Det går helt sikkert helt fint Konisering fører jo til mye høyere risiko for tidlig fødsel. Siden jeg allerede en gang har født for tidlig er jeg livredd for dette Anonymkode: cd050...ef8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #8 Del Skrevet 18. november 2015 ok, så da kan utfallet om 6 måneder være at det er ok, eller at det har utviklet seg- det er det jeg ikke skjønner, hvorfor skal man la det evt utvikle seg i 6 måneder fremover?Anonymkode: cd050...ef8De ønsker å vente 6 mnd når celleforandringene ikke regnes som farlige for å se at det går tilbake. De regner ikke med at det blir verre, de regner med at det har gått tilbake på de 6 mnd. Hadde de trodd at dine celleforandringer hadde vært alvorlige så hadde de tatt deg inn med en gang! Anonymkode: 4a297...d02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #9 Del Skrevet 18. november 2015 må du sjekke deg oftere enn hvert 3.år? Frarådes du å bli gravid?Anonymkode: cd050...ef8De første 4 årene ville de at jeg skulle sjekke meg hvert 6mnd, i de siste 2-3 årene har de ville at jeg skal sjekke meg hvert 12 mnd. (jeg gidder ikke å sjekke meg så ofte at jeg sjekker meg hver 3 år)Har fått høre at jeg antageligvis må ha hjelp får å få barn. Men det er ett ikke problem med meg da jeg ikke ønsker meg barn, så om jeg hadde blitt frarådes å få barn om jeg ønsker meg vet jeg ikke. Anonymkode: 5a4ca...e25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #10 Del Skrevet 18. november 2015 De første 4 årene ville de at jeg skulle sjekke meg hvert 6mnd, i de siste 2-3 årene har de ville at jeg skal sjekke meg hvert 12 mnd. (jeg gidder ikke å sjekke meg så ofte at jeg sjekker meg hver 3 år)Har fått høre at jeg antageligvis må ha hjelp får å få barn. Men det er ett ikke problem med meg da jeg ikke ønsker meg barn, så om jeg hadde blitt frarådes å få barn om jeg ønsker meg vet jeg ikke.Anonymkode: 5a4ca...e25ok, da er du nok en langt mer avslappet person enn meg, når du sjekker deg sjeldnere enn det helsepersonell råder deg til Anonymkode: cd050...ef8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Smilla Skrevet 18. november 2015 #11 Del Skrevet 18. november 2015 Konisering fører jo til mye høyere risiko for tidlig fødsel. Siden jeg allerede en gang har født for tidlig er jeg livredd for detteAnonymkode: cd050...ef8Jeg har også født for tidlig, og spurte legen spesifikt om det dersom det skulle bli aktuelt med konisering. Hun sa at i slike tilfeller får man ekstra oppfølging.Jeg vil råde deg til å ikke ta alle bekymringer på forskudd. Da blir dette 6 fryktelig tunge, lange måneder ... Hvis du er så "livredd" for alle aspekter ved dette som det kan virke som i denne tråden, anbefaler jeg deg på det sterkeste å ta kontakt med legen for en prat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2015 #12 Del Skrevet 18. november 2015 Jeg har også født for tidlig, og spurte legen spesifikt om det dersom det skulle bli aktuelt med konisering. Hun sa at i slike tilfeller får man ekstra oppfølging.Jeg vil råde deg til å ikke ta alle bekymringer på forskudd. Da blir dette 6 fryktelig tunge, lange måneder ... Hvis du er så "livredd" for alle aspekter ved dette som det kan virke som i denne tråden, anbefaler jeg deg på det sterkeste å ta kontakt med legen for en prat.ja.. Legen min er aldri tilgjengelig for samtaler over telefon. Hvis jeg skal snakke om dette, må jeg bestille time og vente 2-3 uker, derfor jeg spurte her inne, var litt desperat og redd:) Anonymkode: cd050...ef8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå