Mis(s)Understood Skrevet 17. november 2015 #21 Skrevet 17. november 2015 Mitt HbA1c er helt i blinken og har aldri følt meg bedre. Min lege som ikke er diabetiker har et langtids på 5,4 Jeg kan kun fortelle det legen min har fortalt meg og det er at et normalt langtids blodsukker skal ligge under 6, men det kan jo gjerne vare forskjell?Endokrinologisk avdeling ved hvilket sykehus?Jeg kjenner det du sier som gjeldende praksis for 15 år siden, - i dag er teoretisk og erfaringsmessig (fra langtidsoppfølging av pasienter) litt annerledes.Om du derimot har til hensikt å bli gravid, da bør du ligge under 6, men det er en unntakssituasjon.
Vattenflaska Skrevet 17. november 2015 #22 Skrevet 17. november 2015 Endokrinologisk avdeling ved hvilket sykehus?Jeg kjenner det du sier som gjeldende praksis for 15 år siden, - i dag er teoretisk og erfaringsmessig (fra langtidsoppfølging av pasienter) litt annerledes.Om du derimot har til hensikt å bli gravid, da bør du ligge under 6, men det er en unntakssituasjon. Jeg går da ikke ut med slik informasjon for å unngå å avsløre min identitet.Har da selv opplevd at det er forskjellig praksis på sykehus. Trudde de hadde senket grensen for hva som er normalt blodsukker gjennom åren men jeg kan godt ta feil.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #23 Skrevet 17. november 2015 Det finnes to typer diabetes, en er autoimmun og en er på grunn av kosthold og livsstil.Jeg fikk type 1, den autoimmun typen, for 2 måneder si. Fikk beskjed å kutte ut sukker og begrense frukt og melkeprodukter (enten 1 glass melk eller 1 frukt om dagen) til jeg fikk innkalling til spesialist Jeg hadde et sunt kosthold og trente mye. Spiste litt snop i helgene. Pizza og snabb mat svært sjeldent. Type 1 skyldes rett å slett av at kroppen går til angrep mot bukspyttkjertelen og den klarer ikke lenger å produsere insulin. Type 2 skyldes vel insulinresistens som skjedd over tid om jeg ikke tar feil.Mål blodsukker ofte! Begrens som sagt melkeprodukter (melkesukker trekker opp blodsukkeret kraftig, laktosfrie produkter inneholder laktase som også er melkesukker). Mais vil jeg fraråde deg å spise nå. Brokkoli, blomkål og spenat har et lavt karbohydrat innehold og metter godt! Unngå for all del HVIT mat (feks hvit brød) og unngå ris som klumper seg sammen (jasmin ris, basmati ris, osv) pga mye stivelse. Jeg reagert veldig på mel og måtte kutte ut det en periode. Prøv deg frem. Se hvordan blodsukkeret reagerer på diverse mat.Man kan føle seg veldig overveldig i starten men alt kommer seg etter hvert Type 2 er faktisk i hovedsak arvelig, men fordi media elsker å kalle det for "livsstil" og "selvforskyldt'', så tror folk det er den eneste årsaken.Mitt var 6,5 som er akkurat grensen for å kunne sette diagnosen diabetes type 1. Etter 1 måned med mye jobbing så var det nede på 5,3 (med insulinbehandling da) Et "normalt" langtids blodsukker skal ligge under 6, så du er ikke langt unna!Tja, her har du bl.a. ikke tatt høyde for at ulike laboratorier har ulike referanserverdier, så 6,0 hos ett kan være 6,3 hos ett annet. Det er ikke desimalene som er viktige, de må ses i sammenheng med referanseverdi. Ellers skriver du mye merkelig, som om du plutselig er blitt ekspert etter to mnd.TS, les det jeg har sitert under, og spør legen din om det er noe du lurer på, ikke folk som mener de "vet" på KG.Ulike tester kan gjøres for å vurdere blodsukkeret.Måling av HbA1c. HbA1c står for glykosylert hemoglobin og øker hvis man har hatt høyt blodsukker over tid. Hvis HbA1c er 6,5 prosent eller høyere på to ulike målinger, fyller det kriteriene for diagnosen diabetes.Fastende blodsukker. Fastende blodsukker tas om morgenen, etter en natts faste. Et fastende blodsukker mellom 6 og 7 mmol/l betraktes som en grenseverdi. Dersom fastende blodsukker er 7,0 mmol/l eller høyere ved to ulike målinger, fyller det kriteriene for diagnosen diabetes. Glukosebelastningsprøve: En person uten diabetes skal tåle å drikke en oppløsning med 75 gram glukose uten at blodsukkeret er svært høyt to timer etterpå. Hvis målingen er 11,1 mmol/l eller høyere to timer senere ved to ulike målinger, fyller det kriteriene til en diabetesdiagnose.Dersom fastende blodsukker er lavere enn 7,0, men glukosebelastningsprøven viser mellom 7,8 og 11,1 mmol/l, defineres det som nedsatt glukosetoleranse, noe som kan være et forstadium til diabetes. Legen vil også ta hensyn til symptomer og andre forhold før diagnosen nedsatt glukosetoleranse eller diabetes stilles. (Fra nasjonale retningslinjer for diabetes) Anonymkode: d9e5f...6ee 2
Mis(s)Understood Skrevet 17. november 2015 #24 Skrevet 17. november 2015 Jeg går da ikke ut med slik informasjon for å unngå å avsløre min identitet.Har da selv opplevd at det er forskjellig praksis på sykehus. Trudde de hadde senket grensen for hva som er normalt blodsukker gjennom åren men jeg kan godt ta feil.Påstanden om at diabetes type 1 pasienter skulle og måtte ligge under 6,0 som HbA1c er forlatt. Uansett er et langtidsblodsukker (snittverdi over 2 måneder) på godt under 6 et svært, svært lavt langtidsblodsukker som også gjør at du enten nå, eller om en tid, ikke vil merke det dersom du synker ned i hypoglykemi.- bare et råd dette. Jeg er ikke din behandlende lege.
Vattenflaska Skrevet 17. november 2015 #25 Skrevet 17. november 2015 Type 2 er faktisk i hovedsak arvelig, men fordi media elsker å kalle det for "livsstil" og "selvforskyldt'', så tror folk det er den eneste årsaken.Tja, her har du bl.a. ikke tatt høyde for at ulike laboratorier har ulike referanserverdier, så 6,0 hos ett kan være 6,3 hos ett annet. Det er ikke desimalene som er viktige, de må ses i sammenheng med referanseverdi. Ellers skriver du mye merkelig, som om du plutselig er blitt ekspert etter to mnd.TS, les det jeg har sitert under, og spør legen din om det er noe du lurer på, ikke folk som mener de "vet" på KG.Ulike tester kan gjøres for å vurdere blodsukkeret.Måling av HbA1c. HbA1c står for glykosylert hemoglobin og øker hvis man har hatt høyt blodsukker over tid. Hvis HbA1c er 6,5 prosent eller høyere på to ulike målinger, fyller det kriteriene for diagnosen diabetes.Fastende blodsukker. Fastende blodsukker tas om morgenen, etter en natts faste. Et fastende blodsukker mellom 6 og 7 mmol/l betraktes som en grenseverdi. Dersom fastende blodsukker er 7,0 mmol/l eller høyere ved to ulike målinger, fyller det kriteriene for diagnosen diabetes. Glukosebelastningsprøve: En person uten diabetes skal tåle å drikke en oppløsning med 75 gram glukose uten at blodsukkeret er svært høyt to timer etterpå. Hvis målingen er 11,1 mmol/l eller høyere to timer senere ved to ulike målinger, fyller det kriteriene til en diabetesdiagnose.Dersom fastende blodsukker er lavere enn 7,0, men glukosebelastningsprøven viser mellom 7,8 og 11,1 mmol/l, defineres det som nedsatt glukosetoleranse, noe som kan være et forstadium til diabetes. Legen vil også ta hensyn til symptomer og andre forhold før diagnosen nedsatt glukosetoleranse eller diabetes stilles. (Fra nasjonale retningslinjer for diabetes)Anonymkode: d9e5f...6eeJeg kan kun snakke ut av min egen erfaring , informasjon jeg har tatt imot fra bekjente som er diabetikere og min egen lege Om jeg har gitt feil informasjon eller har framstått som ekspert (som jeg ikke er) så må jeg bare beklage. Prøver først å fremst å komme med råd og den informasjonen jeg selv besitter
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #26 Skrevet 17. november 2015 Mitt HbA1c er helt i blinken og har aldri følt meg bedre. Min lege som ikke er diabetiker har et langtids på 5,4 Jeg kan kun fortelle det legen min har fortalt meg og det er at et normalt langtids blodsukker skal ligge under 6, men det kan jo gjerne vare forskjell?Jeg regner med at TS lege har kontroll og at dette ordner seg Type 2 er faktisk i hovedsak arvelig, men fordi media elsker å kalle det for "livsstil" og "selvforskyldt'', så tror folk det er den eneste årsaken.Tja, her har du bl.a. ikke tatt høyde for at ulike laboratorier har ulike referanserverdier, så 6,0 hos ett kan være 6,3 hos ett annet. Det er ikke desimalene som er viktige, de må ses i sammenheng med referanseverdi. Ellers skriver du mye merkelig, som om du plutselig er blitt ekspert etter to mnd.TS, les det jeg har sitert under, og spør legen din om det er noe du lurer på, ikke folk som mener de "vet" på KG.Ulike tester kan gjøres for å vurdere blodsukkeret.Måling av HbA1c. HbA1c står for glykosylert hemoglobin og øker hvis man har hatt høyt blodsukker over tid. Hvis HbA1c er 6,5 prosent eller høyere på to ulike målinger, fyller det kriteriene for diagnosen diabetes.Fastende blodsukker. Fastende blodsukker tas om morgenen, etter en natts faste. Et fastende blodsukker mellom 6 og 7 mmol/l betraktes som en grenseverdi. Dersom fastende blodsukker er 7,0 mmol/l eller høyere ved to ulike målinger, fyller det kriteriene for diagnosen diabetes. Glukosebelastningsprøve: En person uten diabetes skal tåle å drikke en oppløsning med 75 gram glukose uten at blodsukkeret er svært høyt to timer etterpå. Hvis målingen er 11,1 mmol/l eller høyere to timer senere ved to ulike målinger, fyller det kriteriene til en diabetesdiagnose.Dersom fastende blodsukker er lavere enn 7,0, men glukosebelastningsprøven viser mellom 7,8 og 11,1 mmol/l, defineres det som nedsatt glukosetoleranse, noe som kan være et forstadium til diabetes. Legen vil også ta hensyn til symptomer og andre forhold før diagnosen nedsatt glukosetoleranse eller diabetes stilles. (Fra nasjonale retningslinjer for diabetes)Anonymkode: d9e5f...6eeTusen takk for god info. Skal tilbake og måle om tre måneder, så da får vi se. I mellomtiden skjerper jeg kosthold betraktelig, men prøver meg frem. Ble litt svett når jeg så hvor lite jeg kunne spise 😑Ts Anonymkode: bee8a...ef2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2015 #27 Skrevet 17. november 2015 Jeg kan kun snakke ut av min egen erfaring , informasjon jeg har tatt imot fra bekjente som er diabetikere og min egen lege Om jeg har gitt feil informasjon eller har framstått som ekspert (som jeg ikke er) så må jeg bare beklage. Prøver først å fremst å komme med råd og den informasjonen jeg selv besitter Tusen takk for deling av info😊 Anonymkode: bee8a...ef2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå