Gå til innhold

Hva har skjedd med verden?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva har egentlig skjedd med verden?

Jeg synes det har skjedd så utrolig mye dritt i verden, og det har blitt verre og verre de siste årene. Hvordan tror du verden ser ut om 10 år? Er tredje verdenskrig rett rundt hjørnet? Eller har verden alltid vært så grusom og så mye ondskap, bare at jeg har vært et lite barn og ikke lest på nyhetene? Jeg står i stadiet mellom ungdom og voksen, og må si at jeg gruer meg litt til fremtiden, når jeg ser i hvilke retning verden går...

Og en ting jeg lurer på, hvor kom IS egentlig fra? Tror aldri jeg har hørt om IS i 2013 feks? De kom fra "ingensteds" og nå fyller de alle nyhetene verden rundt. 

Anonymkode: 9fa32...03f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Verden har alltid vært sånn.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det har skjedd så utrolig mye dritt i verden, og det har blitt verre og verre de siste årene. Anonymkode: 9fa32...03f

Det var mer dritt før. Forskjellen er bare at nå fanges all dritten opp av mediene.

Verden er utrolig fredelig. Når ble du sist slått ned, voldtatt, eller rammet av terror? Folk flest er snille så godt som hele tiden. 

Anonymkode: 0e0eb...eb3

• Liker 5
Skrevet

Det var mer dritt før. Forskjellen er bare at nå fanges all dritten opp av mediene.

Verden er utrolig fredelig. Når ble du sist slått ned, voldtatt, eller rammet av terror? Folk flest er snille så godt som hele tiden. 

Helt riktig. Det er som når dagens 40-50-åringer snakker om at det var så trygt å gå hjem fra byen for 20-25 år siden, mens det har blitt så farlig nå. Det var dobbelt så mange drap på tidlig -90-tall som i fjor. Vi bare leser mer om det og skaper en fantasiverden der alt er farlig og skremmende.

Det samme bildet ser man på verdensbasis, for det kriges jo stadig mindre. Verden blir tryggere og tryggere, men folk blir paradoksalt nok reddere og reddere. Det betyr naturligvis ikke at vi bare skal hvile og si oss fornøyde med alt som det er, men du er betraktelig tryggere nå enn dine foreldre var.

Anonymkode: 5ec85...627

• Liker 1
Skrevet

Helt riktig. Det er som når dagens 40-50-åringer snakker om at det var så trygt å gå hjem fra byen for 20-25 år siden, mens det har blitt så farlig nå. Det var dobbelt så mange drap på tidlig -90-tall som i fjor. Vi bare leser mer om det og skaper en fantasiverden der alt er farlig og skremmende.
Det samme bildet ser man på verdensbasis, for det kriges jo stadig mindre. Verden blir tryggere og tryggere, men folk blir paradoksalt nok reddere og reddere. Det betyr naturligvis ikke at vi bare skal hvile og si oss fornøyde med alt som det er, men du er betraktelig tryggere nå enn dine foreldre var.

Det gjelder neppe overfallsvoldtekter og gjengvoldtekter. 

At folk går sammen om å overfalle kvinner og voldta dem er noe nytt som har kommet de siste tiårene. Det samme gjelder at brødre drapstruer søstrene sine om de får seg kjæreste. 

Så for kvinner har det nok gått i motsatt retning. Overfall er en form for terror det også, for veldig mange kvinner rammes av denne frykten og bevegelsesfriheten reduseres.

Anonymkode: 1e856...944

• Liker 3
Skrevet

Verden har aldri vært fredeligere enn den er nå.

Det er mange grunner til det, den ene er M.A.D, den andre er opprettelsen av diplomatiske organer som kan løse mellomstatelige konflikter, internasjonale lover, USA som verdenspoliti hvor de holder alle i øra og eventuelt kommer å banker deg opp om du ikke følger spillereglene - enten ved å kvele deg økonomisk med sanksjoner eller med militære midler.

Det er også idag et nettverk av allianser som sørger for sikkerhet til selv små stater. USA har alliert seg med mange små stater som ellers ville blitt slukt av Kina og Russland om de små landene stod alene.

Men de som er under USA sin nuclear umbrella er 100% trygge mot andre staters aggresjon. Uten USA som dominerende hegemon med militære baser spredd over hele verden så hadde vi sett mange kriger rundtomkring i verden. 

Skrevet

Ingenting som tyder på at det blir mer av det. Det er noe flere anmeldelser, men ingen studier tilsier at det skyldes noen reell økning i forekomst, bare en økning i prosent som anmelder i takt med at det blir mer fokus på problemet. Dessverre vanskelig å vite sikkert, fordi det dessverre så sjelden blir anmeldt, men stort sett all kriminalitet er uendret eller på vei ned. Så kan man stort sett bare spekulere i om akkurat seksualforbrytelser plutselig er et voldsomt unntak.

Men nå siktet jo TS uansett til verden som sådan, og det med antall drap var forsåvidt et sidespor. Det er bare et eksempel på at folks frykt ikke trenger å ha noen sammenheng med virkeligheten. For den jevne amerikaner er det større sjanse for å bli drept av et barn under fem år eller av å tryne i badekaret enn av en terrorist, men man frykter jo ikke overraskende sistnevnte langt mer. Poenget er bare at TS sin oppfatning av at verden har "blitt verre og verre de siste årene", og teorier om at tredje verdenskrig er like rundt hjørnet, står i total kontrast til den utviklingen som faktisk har vært. Og TS spør jo om nettopp det.

Så kan selvsagt trenden snu, vi ser jo for eksempel en kraftig økning i antall islamistiske terrorangrep, og det er mildt sagt problematisk. Men uansett hvor mange ganger man gjentar at verden blir "verre og verre" er det altså et faktum at de aller fleste piler peker rett vei.

Skrevet

Når det er sagt så er det grunn til å være bekymret. Det er EN gruppe mennesker som er kraftig overrepresentert på terror- og kriminalitetsstatistikkene, og det er muslimer. I Frankrike er under 10% av innbyggerne muslimer, men FLERTALLET av de som sitter i fengsel er muslimer, og så godt som ALLE terrorangrep utføres av muslimer. Hvis dagens demografiske og politiske utvikling fortsetter så er det ikke sikkert at fredsidyllen vil vare så lenge. 

• Liker 2
Skrevet

Når det er sagt så er det grunn til å være bekymret. Det er EN gruppe mennesker som er kraftig overrepresentert på terror- og kriminalitetsstatistikkene, og det er muslimer. I Frankrike er under 10% av innbyggerne muslimer, men FLERTALLET av de som sitter i fengsel er muslimer, og så godt som ALLE terrorangrep utføres av muslimer. Hvis dagens demografiske og politiske utvikling fortsetter så er det ikke sikkert at fredsidyllen vil vare så lenge. 

Ja, jeg er ikke uenig med deg der. Jeg mener ikke at vi ikke skal ta de problemene som likevel finnes på alvor, og jeg er definitivt helt enig i at enkelte grupper (og ja, især muslimer) peker seg kraftig ut i negativ retning.

Nedgangen i kriminalitet har skjedd på tross av, ikke på grunn av, innvandring fra en del land og kulturer hvis verdier jeg oppfatter som lite forenlige med våre. I andre enden kan vi si mye om enkelte forhold i f.eks. Kina og India, men kinesere og indere i Vesten oppfører seg eksemplarisk. Det er enorm forskjell på en del grupper, noen av de større utmerker seg voldsomt negativt, og jeg er nok like oppgitt over de som bare skal holde hender og stikke hodet i sanden som deg. Jeg hadde bare innsigelser på TS' premiss om at det er verre og verre år for år, enten det er nasjonalt eller på verdensbasis. Det er beviselig galt. Uten at det forandrer på at kriminalitetsstatistikkene her til lands ville vist en enda mer hyggelig utvikling med redusert innvandring fra en del land, eventuelt om innvandringen i større grad kom fra overnevnte land i stedet.

• Liker 2
Skrevet

Og en ting jeg lurer på, hvor kom IS egentlig fra? Tror aldri jeg har hørt om IS i 2013 feks? De kom fra "ingensteds" og nå fyller de alle nyhetene verden rundt. 

De har eksistert siden tidlig på 2000-tallet, men har operert under forskjellige navn. Navnet IS ble først tatt i bruk i 2013.

Gjest Badebuksa
Skrevet

Altså, problemet med verden kan man si er at mennesker i større og større grad blir mer egoistiske og kyniske. Er ikke det og en krig? Jeg føler i hvertfall at jeg kjemper imot det. Når du nevner IS, de driver med det samme som deres profet gjorde. Så sånn sett har ikke (deres) verden forandret seg. De følger bare koranen, faktisk. Misforstå meg rett, jeg er sterkt imot dem.

Skrevet

At folk går sammen om å overfalle kvinner og voldta dem er noe nytt som har kommet de siste tiårene. Det samme gjelder at brødre drapstruer søstrene sine om de får seg kjæreste. 

Så for kvinner har det nok gått i motsatt retning. Overfall er en form for terror det også, for veldig mange kvinner rammes av denne frykten og bevegelsesfriheten reduseres.

Nei, det er det ikke. Men de kommer i bølger. Og selfølgelig, går du tilbake til Dorenfeldts tid, så mente anklageren at kvinner som gikk på byen i skjørt fortjente å bli gjengvoldtatt. 

INGENTING er nytt. 

Skrevet

De har eksistert siden tidlig på 2000-tallet, men har operert under forskjellige navn. Navnet IS ble først tatt i bruk i 2013.

IS er en del av den globale jihad-bevegelsen, og den har eksistert i flere hundre år. Selve organisasjonen IS er relativt ny, men IS er ikke kjernen av problemet. Det er bare en utvekst fra kjernen. Man kan derfor ikke vinne krigen ved å utrydde IS. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg synes det har skjedd så utrolig mye dritt i verden, og det har blitt verre og verre de siste årene. Hvordan tror du verden ser ut om 10 år? Er tredje verdenskrig rett rundt hjørnet? Eller har verden alltid vært så grusom og så mye ondskap, bare at jeg har vært et lite barn og ikke lest på nyhetene? Jeg står i stadiet mellom ungdom og voksen, og må si at jeg gruer meg litt til fremtiden, når jeg ser i hvilke retning verden går...

Anonymkode: 9fa32...03f

Det er fordi du lever i en tåkeverden.

IS er ikke noe magisk. IS er islamister, akuratt som Taliban, Alquida og mujahedin. De bare bytter navn og er litt andre folk. Men de er alle islamister, og felles har de at de alle først ble støttet av vesten med våpen og utstyr og trening. 

Skjønte du ikke dette som alle oss "gærninger" påpekte for mange år siden, om at dere tar feil - Assad er ikke slem. Ghadaffi var ikke slem. De er/var diktatorer, ja. men når du fjerner det eneste som holder landet sammen så vil landet selvsagt kollapse i borgerkrig og anarki. Dette vet kapitalist/politiker-konglomeratet i vesten. De er ute etter å destabilisere disse landene for profitt. Hvorfor tror du vi kriger der? Det eneste vi oppnår med det er destabilisering og terror mot oss. Men det driter våre psykopatledere i, fordi de tjener på det. 

66% av franksmennene var i mot bombingen av IS. Hva gjør Hollande? Bomber IS. Demokrati? Nei. Vestlig diktatur. 

Verden har alltid vært uvorsiktelig og tidvis brutal. Men det går i epoker. Vi hadde en rolig epode fra 1950-1990. Før det var et 45 år med krig. Fra 1990-2035 vil det være nok en nedgangsperiode. 

Les Martin armstrong - economical confidence model

Endret av FreeLife
  • Liker 1
Skrevet

Ryddet for rasisme.

Raven Emerald, mod.

Skrevet

Isil har opphav i Irak og er en av følgende av Irakkrigen. 

Da Saddam ble styrtet kom det Shia muslimer til makten (i motsetning til Saddam som var sunni-muslin). De førte en politikk som var svært undertrykkende /mislykket ovenfor sunniene noe som førte til mye motstand og en misnøye som f eks al qaida vokste godt på og benyttet seg av. Dette er opphavet til isil. Al qaida brøt med isil i 2013.

De  praktiserer islam fra middelalderen, helt hinsides, hvor brutalitet er imaget. De ønsker et stort kalifat for all verdens muslimer 

Isil tjener på å sette grupper opp mot hverandre og det er det de ønsker at skal skje i Europa. De er veldig glad i høyreekstreme miljøer som gjerne blomstrer hver gang de gjør et angrep ala kulturhuset i Danmark og Paris  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...